Itse tehdyt soseet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja hyviä ohjeita/niksejä otetaan vastaan? :)
Peruna ei taida oikein pakastamista kestää?
Ja kannattaako tehdä suoraan vaikka peruna/porkkana/possunliha sosetta vai kaikkia erikseen pakkaseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tuuteli:
Jos tarkoitat pikkulapsen ruokia, keittäminen on terveellisempää ja myös tuhoaa bakteerit ym. paremmin.

Selvä :) Jotain sellaista ajattelinkin.
Täytyy sitten vaan pistää lihatkin kattilaan porisee ja toivoo että neidille maistuu :)

Mä olen korvannut perunan bataatilla.Vauvakin tykkää kovasti kun on hiukan makea ja kestää pakastusta.
Ja mä olen tehnyt suoraan "ruokia" pakkaseen esim.jotain kasvissosetta ja sitten muutamaa lihasosetta esim.possua ja kasviksia ja makaroonia ja kanaa.
Oikeista lastenruokapurkeista olen ottanut mallia ja esim. nutricia baby-sivuilla on soseohjeita.
Niin ja lihan olen keittänyt..tulikohan paistettaessa niitä jotain syöpä juttunja..en muista..

Alkuperäinen kirjoittaja venla:
Mä olen korvannut perunan bataatilla.Vauvakin tykkää kovasti kun on hiukan makea ja kestää pakastusta.
Ja mä olen tehnyt suoraan "ruokia" pakkaseen esim.jotain kasvissosetta ja sitten muutamaa lihasosetta esim.possua ja kasviksia ja makaroonia ja kanaa.
Oikeista lastenruokapurkeista olen ottanut mallia ja esim. nutricia baby-sivuilla on soseohjeita.
Niin ja lihan olen keittänyt..tulikohan paistettaessa niitä jotain syöpä juttunja..en muista..

Ja aineet kannattaa pakastaa erikseen? Ettei sekota vaikka perunaa ja lihaa ja sitten pakkaseen?
Jos käyn bataattia ostamassa ja teen sen huomenna -siitä kyllä tyttö tykkää.

Kiitos!

Lihat on helpompi jauhaa kun ne keittää tai kypsentää miedossa lämmössä uunissa nesteen kera. Pannulla paistettua lihaa on hankalampi jauhaa ihan pehmeeksi. Ja kyllä niissä lastenruoissa saa ja pitääkin olla myös sitä rasvaa. Kunhan vaan käytät pehmeitä rasvoja.

Vaihtelua saa helpommin kun tekee kaikkiainesosat erikseen ja pakastaa jääpalamuotteihin. Kun ovat jäätyneet, kippaat palat rasiaan tai pussiin. Voi sitten ruuille ottaa erilaisia sekoituksia. Perunaa ei kannata itse pakastaa, tulee rakeista. Osta Oolannin pakasteperunamuussia, sitä on kätevä käyttää. On varmasti tasaista ja ei-liisteriä.

Minä pakastan myös perunaa. Keittämisen jälkeen soseutan sen haarukalla lautasella. Samalla olen keittänyt myös porkkanaa. Porkkanan soseutan erikseen sauvasekoittimella. Lopuksi yhdistän nämä soseet ja pari kertaa pyöräytän vielä sauvasekoittimella "yhteen". Ei tule liisteriä perunasta.

keittämistä suositellaan sen takia että paistamisessa voi ruoka voi palaa ja näin ollen ruokaan voi tulla karsinogeenejä joilta pientä lasta pitää vielä suojella. Lapsen suolisto ei myöskään välttämättä vielä kestä paistettua ruokaa, senkin vuoksi keittetty on parempi ja samalla saadaan sitä rasvan määrää vähennettyä (vältytään rasvaripulilta). Eli pienen lapsen maha ja suolisto ei kestä samaa kuin aikuisen. Kiinteään ruokaan totuttelu tulee aloittaa varovaisesti, myös vitamiinit ja hivenaineet on keitetyssä ruuassa värien kanssa paremmin mukana. Näin saadaan lapsen kaikille aistelle uutta tietoa: hän saa nähdä ihanan värisiä ruokia, tulee uusia tuoksuja, puhtaita makuja (siis ei mitään paistettuja makuja), kroppa saa vitamiinit ja hivenaineet, suolisto ja vatsa opettelee uusille tavoille.

Yhteistyössä