itsekseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nukahtaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nukahtaminen

Vieras
Hei, minulla on 6kk tyttö eikä ole juuri koskaan, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta nukahtanut itsekseen omaan sänkyyn. Yleensä hänet laitetaan sinne, mutta alkaa pian touhuttuaan itkeä eikä rauhoitu taputtelulla tai silittelyllä vaan itku yltyy ""palosireeniksi"" ja rauhoittuu vain rinnalla. Sitten kun on nukahtanut, herää aika pian uudelleen ja vaatii taas rinnan, vaikka muut keinot kokeileekin. Nälästä ei ole varmaankaan kyse vaan siitä, ettei osaa itse nukahtaa uudelleen? Onko samoja kokemuksia, vinkkejä?

meillä kans 6 kk tyttö. ennen nukahti itse sänkyyn mut nyt kun on niin kova hinku liikkeelle yrittää aina kääntyillä sängyssä masulleen ja nukkumisesta ei tule mitään. ainoa mihin saamme nykyään nukutettua on vaunut. iltaisin tosin on niin väsynyt että silloin saattaa jopa nukahtaa omaan sänkyyn mutta siinäkin menee jonkun aikaa n. 15-30 min. ennen nukahti sänkyyn heti kun laittoi....nyyh. mut kai tää joku vaihe vaan on. koitetaan kestää. meillä ainakin tuntuu nuo nukahtamisjutut muuttuvan parin viikon välein. saa nähdä saadaanko kohta vaunuihinkaan, sit varmaan valvotaan kokoajan hih!

Meillä on neidit alkaneet nukahtamaan itsekseen omaan sänkyyn aikaisintaan siinä 1v tietämillä. Tosin kuopus on ollut muita sitkeämpi, jatarvitsi nukuttajan vielä 2 vuotiaanakin. (Ei tosin siinä vaiheessa onneksi enää rintaa.) Nyt on ikää 3v, ja edelleen on kausia, jolloin tarvitsee nukuttajan jotta rauhoittuu.

Eli kaikki aikanaan, ja lapsilla on erilaisia ikäkausia. Välillä tarviivat enemmän huomiota ja välillä pärjäävät vähemmällä. Kaikkein helppoimmalla pääsee, kun antaa sitä (positiivista) huomiota silloin kun huomaa, että lapsi sitä tarvitsee.

Meidän poitsu on jo aika kauan oppinut nukahtamaan itsekseen, ehkä 8-9 kuukauden iästä lähtien. Itse kyllästyin iltanukutuksiin ja kokeilin laittaa lapsen yksikseen sänkyynsä ja toimihan se, en tosin muista tepsikö homma ihan ensi yrittämällä. Apukeinona meillä oli tutti, mutta en välttämättä suosittele sitä muille, ainahan se on parempi, ettei lapsi tarvitse mitään ylimääräistä imeksittävää nukahtaakseen. Unileluakin voi kokeilla?

Unikouluistakin löytyy paljon tietoa, yrittäkääpä sitä, jos muu ei tunnu tepsivät.

Moi,

Tuttu tilanne. Meillä +5kk vaavi ja ei oo koskaan nukahtanut pinnasänkyyn itsekseen. Yritin kyllä jonkin aikaa. Oli aika jolloin nukahti vain rinnalle mutta en enää jaksanut sitä touhua. Nykyään syötän illalla ja jos ei nukahda helposti vaan jää vaan ´roikkumaan´ tissille niin sitten lopetetaan.

En ala olemaan enää huvitissinä. Laitan kehtoon olohuoneessa ja nukahtaa siihen suht helposti. Välillä huudon kanssa. Eilen oli luxusta kun sen laittoi kehtoon niin meniköhän pari minuuttia niin uni tuli. Välillä tarttee hyssytellä ja keinuttaa mutta ei aina.

Yks kerta nostin sen omaan pinnasänkyyn jatkamaan unia. Heräs jonkin ajan päästä ja huuto hirvee. No otin sen sit takaisin kehtoon niin nukahti ihan heti. Ehkä se kokee olevansa ´turvassa´tai lähellä kun nukkuu samassa tilassa kuin me vanhemmat olemme.

Joo meillä on kanssa sama tilanne, kaksoset päälle 6kk ja eivät ole koskaan nukahtaneet itsekseen pinnasänkyyn. Ihan samanlaista meillä, et kun on nukahtanut ja ollut jonkinaikaa niin saattaa herätä uudelleen ja vaatia rinnan, muu ei kelpaa. Ei siinä paljon hyssyttelyt edes sylissä auta. Olen muutamana iltana nukuttanut toisen kerrallaan meidän sänkyyn ja siitä nostanut. Mut kun siirtää niin herää :( ei hyvä. Ehkä riippuu siitä miten sikeeseen uneen on päässyt ennen kuin siirtää?
Ap, herätäänkö teillä yöllä?

Hyvä kuulla teidän muidenkin tilanteista. Meillä tyttö herää kolme-neljä kertaa yössä, syömään. Nukutaan perhepetissä, joten syöttö käy aika vaivattomasti. Mutta ei tietysti helpota omaan sänkyyn tottumista.
Itsellä vaihtelee tunnelmat. Toisaalta ajattelen, että tyttö kyllä tulee jossakin vaiheessa ""valmiiksi"" siihen, että voi nukahtaa itsekseen. Toisaalta mietin, olisiko sitten tarvetta ""opettaa"" hänelle itsekseen nukahtamisen taitoa. Tällä hetkellä ajatukseni kulkevat keskitietä eli ajattelen, että kokeilen aina iltaisin nostaa omaan sänkyyn ja jään itse viereen. Jos itkeskelee, koitan silitellä, mutta nostan itkun yltyessä viereen, siis tissille. Jospa näin pikku hiljaa sänky tulee tutuksi ja turvalliseksikin myös? Ainakin vaunuihin opittiin pikku hiljaa kokeillen, ensimmäiseen kolmeen kuukauteen ei suostunut juuri vaunuissa olemaan, saati sitten nukahtamaan sinne.

Teillä on vielä kovin pienet vauvat, joten itsekseen nukahtaminen ei ole mikään ""täytyy osata jo""-juttu. Kannattaa seurata lapsen kehitystä ja sitten kun tuntuu siltä, että alkaa olla valmis omaan sänkyyn, omaan huoneeseen, itsekseen nukahtamiseen jne., niin tekee sen sitten. Joskus tarvitaan unikoulua, joskus tapahtuu itsestään. Olemme jo vauvoista asti erilaisia.

Mua on harmittanut kovasti, että muitten tahoilta tulee valtava määrä painostusta tyyliin "" Mitä, eikö teillä nukuta vielä omassa sängyssä"", ""Eikö teillä käydä vielä potalla, syödä itse jne. jne."" Olen luottanut siihen, että kaikki tapahtuu normaalisti, oman kehityksen mukaan ja niin on tapahtunutkin. Poika on nyt 2 vuotta, oppinut monia taitoja ilman kamalaa ""pakottamista"". Vaikka nukuimmekin aluksi perhepedissä (mistä tosi monet ottivat herneen nenään, mutta muu ei auttanut, kun ei osannut nukahtaa ja nukkua omassa sängyssä ja olin aivan poikki), niin nyt on jo yli vuoden nukkunut omassa sängyssä omassa huoneessa, eikä siihen liittynyt mitään dramatiikkaa. Luottakaa itseenne, vauvoihinne ja vauvojen kehittymiseen!

meillä vauva taas nukahti syntymästään saakka iltaisin itsekseen omaan sänkyyn. Mutta.. sitten siinä n. 6 kk iässä ei enää tehnytkään niin. nykyään sitten nukutellaan... saas nähdä koska voitais palata ""vanhaan"".. ei ainakaan kuukauteen ole nyt onnistunut yksikseen nukahtaminen.

olet oikeassa. Ehkä se tunne, että pitäisi osata jo, tulee enemmän ulkopuolelta. Ihmiset niin helposti kertovat omista helposti nukkuvista lapsistaan ja ihmettelevät meidän menoa. Ja kiitos tuota luonnolliseen kehitykseen luottavasta kommentista, sillä juuri tuollaista tukea kaipaan.

Luin aikoinaan jostain lehdestä, että jos nukutat vavan syliin ja viet sitten omaan sänkyynsä nukkumaan, herätessään vauva ihmettelee että mistä on herännyt? Verrattiin siihen että olisitko itse ihmeissään ja peloissaan kun menisit sänkyyn nukkumaan ja heräisit autotallista!
Että näin on joku fiksu asian esittänyt =)

Yhteistyössä