itseluottamus kadoksissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sademielellä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sademielellä

Vieras
Mieheni petti minua vuosi sitten. Tai todennäköisesti ei kyse ollut fyysisestä pettämisestä eli seksistä. Kyse oli enemmänkin keskusteluista, yhdessä viihtymisestä, parista lounaasta ja nauramisesta hauskoille jutuille. Mieheni sanojen mukaan hän ajatteli romanttisia ajatuksia tätä toista naista kohtaan. Ilmeisesti tämä nainen huomasi yhteisten hauskanpitohetkien käyneen vaaralliseksi tai tylsiksi, sillä ne loppuivat.

Minä hoksasin mieheni muuttuneesta käytöksestä jotain olevan tekeillä. Hän myösi asian olevan tosi. Toki halusi jatkaa minun kanssani, ehkä siksi kun tämä toinen nainen ei enää halunnut jatkaa?

Asian ilmitulosta on jo aikaa, mutta taas tänään itkettää ja on melko toivoton olo. Pitkään olinkin jo hyvillä mielin ja tulevaisuus oli valoisa. Nyt taas tuntuu, etten kelpaa kuin vain siksi, että tämä toinen ei välitä enää. Että mieheni on kanssani kun ei muuta ole.

Tämä mielentila tuli oikestaan vahingossa sanotusta lauseesta, kun kävi ilmi että tällä naisella on iloinen, välitön, spontaani nauru. Jota kaikilla ei ole, minulla ei ainakaan. Yritin selittää sitä itselleni, että eihän mieheni olisi samanlaiseen ihastunutkaan kuin minä, näkeehän hän mua joka päivä. Mutta ei se auta, tunnen melkoista alemmuutta ja vajavaisuutta. Kaikenlisäksi mieheni myöntää, että minun kanssani ei voi nauraa samanlailla, että ei kuulemma tarvitsekaan meidän nauraa keskenämme, eikä minulla ole SITÄ nauruääntä. Kysyin, että menemmekö aina muualle muiden kanssa nauramaan? 'niin kai sitten, haittaako se?' oli vastauksen tapainen.

Me olemme olleet naimisissa 18 v. Totuuksia alkaa pikkuhiljaa tulla ilmi. Minä kun olen luullut, että olen ihan huumorintajuinen ihminen, työpaikallakin saan kahvipäydässä ihmiset todella nauramaan vedet silmissä (välillä). Luulin, että miehenikin piti minun huumorintajustani. Onhan se kiva huomata tässä vaiheessa, että olen vain elänyt luulossa. Toki minun kanssani eletään sitä arkeakin eikä aina naurata. Helppohan mieheni on haaveilla ja ihastella toisen naurua, mutta eipä mies olekaan nähnyt naista kesken tiskivuoren selvittelyn tai yllättäen tulleen laskun jälkeen :=) Silloin olisin halunnut olla paikalla.

Kuitenkin tämän minun juttuni pointti on, että kauankohan tätä mielentilaa kestää?! En uskonut, että vuoden päästäkin tulee vielä tämmöinen olo. Epäilen välillä sittenkin heillä jälleen olevan jotain tekeillä. Vähintään uskon mieheni uneksivan ja haaveilevan tästä naisesta. Varmaan niin tekeekin, eihän kukaan napista painaen pysty unohtamaan. Haluaisin jo unohtaa ja jatkaa yhteistä elämää, mutta äkkiä tulee tämä syvä matalamieli, joka saa itkemään. Ja silloin tuntuu, että tuleeko tästä koskaan enää mitään, voinko koskaan enää luottaa siihen että minua rakastetaan itsenäni; ilman pelkoa, että mieheni jatkaa naisen kanssa keskusteluja ja nauramista (ehkä jopa sänkyyn asti) huolimatta mieheni lupauksista ettei aio olla missään tekemisissä tämän naisen kanssa. Mutta mieshän on heikko...

Onko kellään tietoa, missä voisin käydä puhumassa asiasta. En haluaisi miehelleni jankuttaa asiaa, sillä uskon sen vain vieraannuttavan ja kyllästyttävän lopullisesti, kun jatkuvasti asiaa jauhetaan. Jollekin minun pitää ilmeisesti päästä itkemään. Onko tietoo?

Luulen ymmärtäväni jotain siitä, miltä sinusta tuntuu.
Kokeile soittaa perheasiain neuvottelukeskukseen. Ainakin he osaavat neuvoa sinua, mitä voisit tehdä. Tsemppiä :)

Tuskinpa se pelkkä nauru on se asian ydin. Jos näin olisi, silloinhan riittäisi, että miehesi kuuntelisi naisen naurua nauhoituksena ja kokisi samanlaista mielihyvää siitä. Kiinnittäisin enemmänkin huomiota siihen, mitä naisen nauru miehelle kertoo. Mies voi tulkita sen esimerkiksi niin, että nainen on onnellinen hänen seurassaan, kun nauraa välittömästi. Siitä mies taas kokee onnistumisen elämyksiä. Yleistäen mies kokee onnistuneensa puolisona, jos hän näkee vaimonsa onnellisena ja kokee että se onnellisuus on hänen ansiotaan. Luulisin, että avioliittonne ja parisuhteenne pelastuksena voisi toimia, että virität itsesi onnelliseen mielentilaan ja annat onnellisuuden ja tyytyväisyyden säteillä itsestäsi. Sivulauseessa voit antaa miehelle ymmärtää, että onnellisuutesi on hänen aikaansaannostaan. Ehkäpä miehesi ei tällaista onnistumista ole kokenut avioliitossanne, ja siksi onnistumisen elämys sykähdytti häntä sen nauravan naisen kanssa.

Luulenpa, että iso osa miehistä haluaa tuntea itsensä tarpeelliseksi. Toisaalta miehet ihailevat aikaansaapia naisia, jotka kykenevät helposti ihan vaikka yksinäänkin hoitamaan kaikki lasten- ja kodinhoitoon liittyvät asiat. Jos nainen on liian itsenäinen, mies voi kokea alemmuutta.

Ehkä miehen mielestä hän ei saa sinulta sellaista palautetta, että mies kokisi itsensä tarpeelliseksi. Ehkä tuo toinen nainen ilahtui miehen tapaamisesta. Mies siis todennäköisesti sai hyvää mieltä naisen ilahtumisesta ja nauramisesta, jolloin mies tunsi olevansa hauskaa seuraa ja MIES eikä vain perheenisä. Voisiko sitä samaa saada takaisin välillenne? Uskon, että arki (ruoanlaitto, kaupassakäynti, siivous ym. arkirutiinit) vievät niin paljon aikaa, että aikaa ei jää siihen, että mies ja vaimo kahdestaan tekisivät jotakin kivaa. En tarkoita telkkarin töllöttelyä, vaan sitä, että aktiivisesti jutellaan tai muutoin tehdään jotakin, josta tulee hyvä mieli kummallekin. Jos parisuhteeseen ei panosta, se väljehtyy ja on aina se riski, että vaikka pysyttelee sinnikkäästi uskollisena, niin kun liikaa patoaa tunteita sisälleen, niin heti ensimmäinen suht kelvollinen vastakkaisen sukupuolen jäsen saa tunteet roihahtamaan pintaan. Silloin sitä liekkiä on vaikea sammuttaa.

Jos kumpikin haluaa, niin voisi kokeilla uudelleen treffeillä käymistä. Hyvä konsti, jota myös parisuhdeterapeutit käyttävät, on se, että vaimo järjestää miehelle vaikkapa yhtenä arki-iltana sellaisen illan, josta hän arvelee miehen nauttivan (esimerkiksi lätkämatsiin liput, keilaradan vuokraus, kävelyretki + piknik lähialueella). Sitten esimerkiksi kahden viikon päästä siitä mies vastaavasti järjestää illan, josta hän arvelee vaimon pitävän (esim. teatterinäytös, hieronta + kynttiläillallinen, kiireetön fillariretki + piknik). Näiden juttujen ei tarvitse maksaa paljon. Lapset voi laittaa hoitoon (vaikka maksulliselle hoitajalle), sillä oleellista on juuri se, että pystyy keskittymään toisiinsa ilman häiriötekijöitä. Näistä tapaamisista saa voimaa ja sillä saa palautettua sitä läheisyyttä. Niistä saa myös keskustelunaiheita ja oppii tuntemaan toisiaan.

Kyllä sinulle on käynyt ihan tavanomaisesti. Sinä olet masentunut ja syynkin tiedät.
Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan puolison kuolemasta johtuva masennus kestää 7 vuotta ja avioerosta toipuminen vieläkin pidempään. Sinulla ei ole eroa, mutta vastaava kokemus ja siitä ylipääseminen on vuosien projekti. Mutta kannattaa suhtautua masennukseen vakavasti, koska pitkittyessään se vain pahenee ja on vaarana tulla työkyvyttömäksi ja syrjäytyä.

Usko nyt miehesi haluun jatkaa ja alkakaa yhdessä hoitamaan sairauttasi.

Kaikille eroaville ja varsinkin kevytkenkäisille eroajille sanon, että onko tunteenne sen väärti, että aiheutatte vakavan sairauden puolisollenne ja lapsillenne.

Vaikka kieriskelisit hunajassa, ei välttämättä miehelle kelpaa sinun yrittämisesi,pikemminkin voisi ärsyttää. Hän on huomioinut vain sen toisen parempi nauruisen spontaanin naisen.Toisella naisella ei ole niitä arjen negatiivisia puolia, jolla kuormitetaan miestä,ainakaan vielä.
Harvemmin kaikki avioliitonongelmaiset pettäjät haluavat mennä neuvontaan, jossa tongitaan ajatuksia ja pakotetaan kertomaan mitä on mielessä,tai ei ole mitääm muuta kuin harhailua.
Ainahan miehet jotka ihastuvat rakastuvat, kieltävät olleensa toisen naisen kanssa missään intiimissä suhteessa. Todellisuus ehkä voi olla aivan muuta.
Lääkkeeksi, voisi olla sinun suhtautumisesi mieheen neutraalisti ja touhutessasi omia asioitasi,reviirin laajentamista pois miehen jaloista. Miehen pitäisi itse huomata ja ajatella mitä hän tarvitsee tai haluaa.

Itselläni aikoinaan oli vastaava tilanne ja lääkkeeksi otin itselleni miehestä loman.Aloin vapautumaan ja huomioimaan muitakin,kuin miestäni. Ja ehdotin miehelle,jos sinäkin, niin minäkin toimin samoilla ehdoilla mitä oli itsekin salaa touhunnut. Mies kauhistui ja se ei kuulemma sopinut. Huvitti, mutta en jättänyt siihen.

Itse aikoinaan olin miehelle : Toinen rakkaus oli miehelle:
Vain vaimo Pyhäpäivä arkeen
Piika Viihdyttäjä
Palkkapussi Kukkapuskien saaja
Musta valoton ihminen,itse saatana Auringon valo
Pudotus suohon Aurinko poltti pahasti
Suosta nousu Vammautuminen
Vapautuminen Loukussa
Riippumaton miehestä -
Yhtäkkiä tärkeä -
ja jatkuu yhdessä

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:
Kyllä sinulle on käynyt ihan tavanomaisesti. Sinä olet masentunut ja syynkin tiedät.
Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan puolison kuolemasta johtuva masennus kestää 7 vuotta ja avioerosta toipuminen vieläkin pidempään. Sinulla ei ole eroa, mutta vastaava kokemus ja siitä ylipääseminen on vuosien projekti. Mutta kannattaa suhtautua masennukseen vakavasti, koska pitkittyessään se vain pahenee ja on vaarana tulla työkyvyttömäksi ja syrjäytyä.

Usko nyt miehesi haluun jatkaa ja alkakaa yhdessä hoitamaan sairauttasi.

Kaikille eroaville ja varsinkin kevytkenkäisille eroajille sanon, että onko tunteenne sen väärti, että aiheutatte vakavan sairauden puolisollenne ja lapsillenne.

Mistä tutkimuksesta on kysymys nimimerkki mies1? Minulle tieto on uusi.
On usko pätkääkään, että exäni masennus johtuu avioerosta. Hänellä on monta muuta syytä masentua.

Jätetyllä ei ole varaa masentua. Se on minulle luxussairaus. Masennun sitten, kun on aikaa ja varaa sellaiseen ylellisyyteen.

En tiedä missä vaiheessa olen toipumisen suhteen, mutta naureskelin eilen itsekseni www.suomi24/avioeropalstan jutuille. Varsinkin narsistiviestiketju kirvoitti hymyn huulilleni. Miehet kertoivat karuja kokemuksiaan.

Jos minulla olisi valta, avioero ikävuosina 40-50 kiellettäisiin lailla.

Ei se nauru sinänsä ole se pointti johon miehesi ihastui, vaan se, että tämä nainen nauroi miehesi jutuille. Piti miestäsi hauskana ja huumorintajuisena. Pidätkö sinä miestäsi huumorintajuisena, itseäsi ainakin tunnut pidävän kuten työkaverisikin. Mutta mies haluaa myöskin olla se, kenen seurasta välitetään. Välitätkö sinä? Nautitko siitä aidosti vai tavan vuoksiko haluat pitää suhteestanne kiinni?

Tehokkain konsti iskeä mies, on nauraa hänen jutilleen, olla kiinnostunut hänen mielipiteistään ja oikeasti kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Arvostaa ja kunnioittaa, katsoa vähän "ylöspäin". Tämä pätee niin poikamiehiin kuin ukkomiehiinkin.

Ehkäpä en ole ollut nauravainen enkä aina antanut sitä myönteistä palautetta. Tässä kohtaa voisikin kysyä, onko ensin muna vai kana. Olen välillä kokenut arvostuksen ja läheisyyden puutetta mm. mieheni aikaavievän työn takia. Ehkä minä siksi vastaan kuten metsään on huudettu - ja toisinpäin.

Tavallaan olenkin iloinen, että tämä juttu tuli ilmi ennenkuin mitään todellista on ehtinyt tapahtua. Katsoisin, että meillä on mahdollisuus kummankin parantaa tapojamme ja ottaa toinen toisemme oikeasti huomioon välittäen ja arvostaen. Minä Pidän ja välitän ihan oikeasti miehestäni, olen aina tykännyt hänen tietynlaisesta huumoristaan, jo silloin seurusteluaikana. Siksi olenkin vähän ollut ihemissänikin enkö olekaan mieheni mielestä hänelle sopiva sillä alueella, kaikkien näiden vuosien jälkeen.

Kyllä meillä on mahdollisuus selviytyä ja jopa parantaa suhdettamme. Mutta, jos nämä mielentilat - tai masennus kuten joku kirjoitti- jatkuvat, voinko enää tulla onnelliseksi, vai ainako minulla jossain takaraivossa kytee epäilys omaan itseeni ja viehätysvoimaani? Haluaisin olla onnellinen tulevistakin kesästä, enkä vain tyytyväinen, että onpa ollut rankka vuosi - hengissä selvisin!

Tämä masennus, jos tämä sitä on, on kauheaa, sillä se vie ajatukset kokoajan huonoihin asioihin...

Nyt, jos koskaan tarvitset jotain itsellesi!
Mene ja etsi uusi harrastus, jotain ihan uutta. Mene sinne yksin, tutustu siellä uusiin ihmisiin. Saat itseluottamista sitä kautta ja se taas säteilee parisuhteeseesi silläkin, että sinulla on jotain omaa...

Jos se ei auta, varaa aika lääkäriltä, saat sieltä lähetteen psykologille... Jostain on kuitenkin aloitettava.

kaikenpuoliseen hyvinvopintiin. Ole itsekäs, tee asioita vain omaksi mielihyväksesi. Käy kampaajalla, kasvohoidossa, lenkillä, kuntoryhmässä, hieronnassa yms. ne kaikki ovat mielihyvää tuottavia. Ne toimivat sinussa itsessäsi, tuottavat endorfiinia, mielikyvähormonia. Kulje ulkona auringossa.

Vosun kanssa samoilla linjoilla, itsekkyys ja itsensä hemmottelu on nyt oikein hyvä resepti.

Menkää myös miehen kanssa luontoretkille. Siellä on luontevaa jutella kaikennäköistä maan ja taivaan välillä. Se tuo läheisyydentunnetta, joka ajoittain pitkissä liitoisa on hakusessa. Kahvia termariin ja pari voileipää reppuun, menoksi reippaaseen tahtiin. Meillä luontoretket tepsivät aina.

Kyllä. Tuo voi sairastuttaa enemmän. Masennus iskee aina helpommin asioiden yhteydessä, missä on kysymysmerkkejä. Kaikkein helpommin on hoidettavissa masennus, joka iskee asiasta, joka voidaan helposti käsitellä loppuun. Mutta jos ilmassa on vain kysymysmerkkejä ja omia hengentuotteita...

Alkuperäinen kirjoittaja -eroava-:
Alkuperäinen kirjoittaja mies1:

On!

Kaikille eroaville kun tuon tarkoitit mies1, niin minä ainakin pelastin oman ja kahden lapsemme terveyden eroamalla, vaikka siitä ex-puolisoni sairastuikin. Parempi pelastaa kolme ja sairastuttaa yksi kuin sairastuttaa kaikki neljä. Mutta tämähän on vain blondin matematiikkaa.

... asioiden viereen. Minulla ei ollut tarkoitustakaan kysellä keinoja, miten saada mies pysymään kanssani. Luulisin ne keinot tietäväni tämän tapahtuneen jälkeen, sillä eihän kai 'vika' kai yksi ole miehessäni. Varmaan jotain oikeaa on niiden vastaajien sanoissa, etten ole tarpeeksi huomioinut ja antanut myönteistä palautetta/viestiä. Olisin vain toivonut 'pikavinkkiä' miten päästä alakulosta pois elämään. Ei siihen taida olla pikaista ohjetta, kaikki täytyy vain elää läpi. Ehkä nämä alakulot ennenpitkää häviävät kokonaan niinkuin tämänkin hetkinen alakulo hävisi pieneen itkuun ja mieheni silittelyyn, toisesta välittävään jutteluun sekä loppujen lopuksi siihen mikä 'sovinnon' aina sinetöi: läheisyyttä lisäävä seksi. Täytyy pitää huoli, että jos alakulo alkaa kestää useita päiviä/viikkoja kerrallaan tai ne tulevat tiheäsää jaksossa, pitää hakea ammattiapua. Sanoin miehellenikin tämän, jotta osaisi pitää tuntosarvet herkkinä minun suhteen...

Minun mielestäni meidän liittomme on yrittämisen arvoinen, sillä uskon molempien välittävän toisistamme. Mieheni todella haluaa olla kanssani kuin samoin. Niille sanoisin, jotka tietävät uuden ihastuksen sen arvoiseksi, että ex kannattaa lempata pois, tehkää se lempeästi ja entistä kunnioittaen. Ei siis niin että salassa ensin puuhaatte uuden kanssa ja sitten yks'kaks' sanotte: häivy! Kai joskus olette entistänne rakastaneet, kunnioittakaa edes sitä. Jos rakkaus on loppu, parempi on siis exän sairastumisenkin uhalla lopettaa, muutenhan siinä pilaa molempien elämän loppujen lopuksi (sekä lasten, sillä lapset vaistoavat herkästi asioita ja mielentiloja, kokemusta siitä on tullut).

Joten onnea kaikille niin sairastuneille exille ja uusisuhteessa eläville. Eniten kuitenkin toivon onne niille samankaltaisille kuin minä ja mieheni olemme!!