Itserakkaudesta....Neuvokaapa arvon palstalaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

essi2008

Jäsen
14.04.2007
678
0
16
En nyt tarkoita tällä ketään palstalaista vaan minulla on koulusta tehtävä ja kysymys kuuluu:
Ihminen on aina kaikissa toiminnassaan itserakas.Esim.missä ihminen ei ole itserakas

Kertokaapa esimekkejä missä asiassa teistä ihminen ei ole itserakas?

Kiitoksia kaikille jo etukäteen.Luotan teihin että autatte minua tehtävässäni.

tulee mieleen ihan yks frendien jakso missä joey ja phoebe kiisteli siitä onko olemassa epäitsekkäitä hyviä tekoja ja lopulta phoebekin joutui myöntämään ettei niitä oo :D

ei nyt tuu mieleen mitään.. melkeen aina joko saa itse hyvän mielen itse teon takia tai sit saa hyvän mielen koska joku muu tuli hyvälle mielelle siitä :xmas:

Onneksi en ole ainoa joka ei keksi mitään...kertakaikkiaan vaikea kysymys?
Itselle tulee yks esimerkki mieleen,että joka lähtee rauhanturvaajaksi jonnekkin sodan keskelle niin minusta ainakin tuntuu,että sellainen ihminen ei voi olla itserakas,koska laittaa tavallaan "tahallaan"(väärä sana en keksinyt muuta) niin henkensä kaupaksi...äääää liian vaikee tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hiljaa hyvä tulee:
Itselle tulee yks esimerkki mieleen,että joka lähtee rauhanturvaajaksi jonnekkin sodan keskelle niin minusta ainakin tuntuu,että sellainen ihminen ei voi olla itserakas,koska laittaa tavallaan "tahallaan"(väärä sana en keksinyt muuta) niin henkensä kaupaksi...äääää liian vaikee tehtävä.

niin mutta sille saattaa tulla hyvä olo kun se saa puolustettua toista maata ja autettua niitä ihmisiä. ei kai kukaan menis rauhanturvaajaksi jos ei tulis mitään hyvän olon tunnetta mistään?

musta jotkut ihmiset vaan saattaa hakea sitä rauhallista olotilaa sillä että ne saa auttaa kärsiviä tms

mies sanoi tästä että rauhanturvaajat saa niin isoa palkkaa että suurinosa on sen rahan takia siellä. niiden palkka kuulemma on jotain 3000e/kk. ja sit kun ne on tietyn aikaa siellä niin sitten ne saa tuotua auton verottomana suomeen, eli nyt selvis ettei se ainakaan oo ei-itserakas teko :D

Alkuperäinen kirjoittaja nallekarhu2:

mies sanoi tästä että rauhanturvaajat saa niin isoa palkkaa että suurinosa on sen rahan takia siellä. niiden palkka kuulemma on jotain 3000e/kk. ja sit kun ne on tietyn aikaa siellä niin sitten ne saa tuotua auton verottomana suomeen, eli nyt selvis ettei se ainakaan oo ei-itserakas teko :D

Hei kysyppä mieheltäsi osaisko se sanoa jotakin tilannetta/asiaa jossa ihminen ei olisi itserakas.

Hei kysyppä mieheltäsi osaisko se sanoa jotakin tilannetta/asiaa jossa ihminen ei olisi itserakas.

kysyin ja se sanoi ettei sen mielestä sellasta oo. siksi ehdotin sillekin tuota rauhanturvaajaa ja silloin se sanoi tuon rahapuolen.

mutta mukava tätä on pohtia, mä oon aina tykänny tällaisista :D

Tää kysymys liittyy mielenterveys tunneille ja meillä aivan huippu hyvä opettaja ja antoi tehtäväksi miettiä tähän vastauksen,mutta aika vaikeeksi osoittautui.Ettei se vastaus sitten olisi että ei sellaista asiaa ole jossa ihminen ei olisi itserakas.Tämäkin vaihtoehto kävi mielessä.

Tilanne jossa ihminen joutuu toimimaan nopeasti ilman harkintakykyä ja sen suurempaa ajattelua esim. syöksy tielle pelastamaan auton alle jäävää lasta oman hengen uhalla.

No löytyykö itserakkautta siitä, jos vaikka jonkun super-ällön-likaisen-limaisen-yrjöisen-paskaisen pultsarin auttaa katuojasta parempaan talteen? Että siinä itekin suorastaan kätensä tahrii kun tämä tyyppi on niin kurjassa kuosissa ulkoisesti?
Vai onko tässäkin joku semmonen et tulee se "teinpä hyvän työn"-fiilis..? Eli että ois kuitenkin itserakkautta tässäkin..?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tilanne jossa ihminen joutuu toimimaan nopeasti ilman harkintakykyä ja sen suurempaa ajattelua esim. syöksy tielle pelastamaan auton alle jäävää lasta oman hengen uhalla.

mutta miksi sä pelastaisit sen ellet tuntis jotain hyvää oloa sen jälkeen esim että kylläpäs oli hyvä kun sain pelastettua sen tms..

pelastaisitko sä jonkun lapsen jos sulla ei olis minkään näköisiä intressejä lapsia kohtaan tai jos sua ei vois vähempää kiinnostaa mitä lapsille tapahtuu..

Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
No löytyykö itserakkautta siitä, jos vaikka jonkun super-ällön-likaisen-limaisen-yrjöisen-paskaisen pultsarin auttaa katuojasta parempaan talteen? Että siinä itekin suorastaan kätensä tahrii kun tämä tyyppi on niin kurjassa kuosissa ulkoisesti?
Vai onko tässäkin joku semmonen et tulee se "teinpä hyvän työn"-fiilis? Eli että ois kuitenkin itserakkautta tässäkin..?

mun mielestä kaikissa teoissa, jopa tollasissa on just jälkikäteen toi "teinpä hyvän työn"-fiilis.
esimerkkinä mun kaveri tässä just soitti ambulanssin ja auttoi miestä/pultsaria joka oli sammunu pihalle yöllä. lopulta se selitti kuinka hyvä olo tuli ku se ehkä pelasti sen miehen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mutta miksi sä pelastaisit sen ellet tuntis jotain hyvää oloa sen jälkeen esim että kylläpäs oli hyvä kun sain pelastettua sen tms..

pelastaisitko sä jonkun lapsen jos sulla ei olis minkään näköisiä intressejä lapsia kohtaan tai jos sua ei vois vähempää kiinnostaa mitä lapsille tapahtuu..

Miksi en pelastaisi? Olen pelastanut teini-ikäisenä uimarannalla hukkuvan ihmisen. En ajatellut sinä hetkellä mitään kuin hyppäsin veteen. En todellakaan miettinyt sillä hetkellä että hmm.. saisinkohan tästä jotain tyydytystä tai että onko mulla jotain intressejä tuohon tuntemattomaan ihmiseen. Ihminen ei olisi ihminen ilman lähimmäisenrakkautta.

Yhteistyössä