Itsetunnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TearsNoMore
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TearsNoMore

Jäsen
09.10.2007
737
0
16
Minulla on ollut lapsuudesta asti huono itsetunto, syytä siihen en tiedä. En ole ollut koulukiusattu enkä mitään sellaista.
Olen vaan arka, ujo ja koen että muut on aina oikeassa ja minä väärässä. Jopa sellaisissa asioissa missä minulla on selkeä oma kantani ; jos toinen on toista mieltä niin loppujen lopuksi uskon että se hänen mielipiteensä on oikea ja minun väärä.

Nyt olen onnellisesti avoliitossa missä rakkautta riittää, meillä on kaikki hyvin, terve lapsi ja toinen tulossa pian. Siinä ei mitään ongelmaa mutta miksi itsetuntoni ei nouse ?
Minun kantani on aina väärä ( ei perheeni sisällä ) muiden mielestä ja minusta tehdään "syntipukki".
Ja tätä kautta itsetuntoni laskee aina vaan vaikka kuinka yritän sitä kohottaa. Sitten tulee se paha olo ja itkettää se että olen tällänen "viallinen" kun kuitenkin tarkoitan kaikille vaan hyvää ja ajattelen asiat aina ensin miten ne parhaaksi muille, sitten vasta itselleni.

En vaan meinaisi enää jaksaa tätä "itsetunnon" kohotusta kun rymähdän alas rytinällä kuitenkin :(

Ehkä minun kantani sitten sattuu "sääntönä" olemaan aina väärä. En tiedä.. Mutta silloinhan vika on minussa. Ehkä se tosiaan sitten menee niin. Tahtoisin vaan olla rohkeampi, itsevarmempi. Mutta kuinka sitä voi nostaa jos koen että ihmiset ajattelee minun tehneeni aina virheen/väärin ?

Mitähän tähän sanos, täytyy vaan oppia nousemaan toisten mielipiteiden yläpuolelle. Kyllähän toisia kannattaa ja voi kuunnella, muta muodostaa sitten oman mielipiteensä. Esim. lasten kasvatusmenetelmissä, jos toinen on sitä mieltä, että tämä homma toimii heillä niin ei se välttämättä toimi niin teillä ja sillon on tavallaan molemmat oikeassa, kun toinen tapa sopii toiselle perheelle.

Mitähän mä yritän selittää... kyllähän se hankalaa on saada nousemaan se itsetunto, kokemuksestakin sen tiedän. Mullakin vieläkin laskee välillä hyvinkin alas, mutta harvemmin enää...

Alkuperäinen kirjoittaja TearsNoMore:
Ehkä minun kantani sitten sattuu "sääntönä" olemaan aina väärä. En tiedä.. Mutta silloinhan vika on minussa. Ehkä se tosiaan sitten menee niin. Tahtoisin vaan olla rohkeampi, itsevarmempi. Mutta kuinka sitä voi nostaa jos koen että ihmiset ajattelee minun tehneeni aina virheen/väärin ?

Sun pitää ensin unohtaa ne muut ihmiset. Ei tietty kokonaan, mutta ei pidä kokoajan ajatella, et mitä muut susta ajattelee. Oikeasti ihmiset ovat vain enemmän kiinnostuneet itsetään, eikä edes ajattele mitä sä teet/sanot.

Minkälainen lapsuus sinulla oli?
Miten isäsi ja äitisi sinua kohteli? Itsetunto ongelmat lähtevät lapsuudesta.
Käyn itse juuri terapiassa, jossa minulle haetaan puuttuvaa itsetuntoa ja koetetaan korjata 'vikoja', joita vanhempani aiheuttivat.

Ihmiset on niin inhottavia, että ne tunnistaa syntipukin, kun näkee sellaisen. Sinulla on ehkä ollut lapsena sellainen rooli? Älä suostu olemaan syntipukki. Älä syyllisty, jos ei ole syytä. kieltäydy ja puolusta itseäsi!

Itse olen perheeni syntipukki. huomaan, että vieläkin minun niskoilleni yritetään vierittää syyllisyyksiä, jotka ei minulle kuulu. Onneksi mieheni on erilainen, eikä aina etsi syyllistä.

Välit vanhempiin on ollu aina hyvät. Ei toki olla oltu perhe joka halailee ja kertoo rakastavansa, sellasta lapsuudessa ei ollut mutta itse siitä olisin jopa ahdistunu eli en sitä koskaan kaivannutkaan. Meidän perheessä ( mies, minä , lapsi + tuleva ) kyllä puhutaan "kulta" sanoilla, halitaan, pussataan jne. ihan näkyvästi ja olen siitä onnellinen. =) Nyt se ei ahdista.

Täytyy kai yrittää vaan jaksaa eteenpäin. Olen herkkä, ja nyt raskausaikana sitäkin herkempi.

Mullakin on hyvä suhde vanhempiini. Oikeasti, kyllä ne ihan huippuja on. Mutta huomaamattaan molemmat ovat ihmisiä, jotka aina ja kaikesta haluavat löytää syyllisen.

Olen edelleen ylisyyllistyjä.

No voiko tää olla peräisin niinkin pienestä asiasta kuin mikä nykyäänkin ilmenee. Jos esim. äitini on huonolla tuulella ja minä kysyn hältä "ootko huonolla tuulella?" niin vastaus on "minäkö huonolla tuulella, ite kiukuttelet" tms.

Yhteistyössä