Jaksaisitko olla tällainen äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja superäitikö??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

superäitikö??

Vieras
Äidillä on 3 lasta pienillä ikäeroilla. Äiti on kotona kun isä tekee ympäri kellon työpäiviä. Koti on AINA siisti, kaikki tiptop. Ruoka on AINA itse tehtyä ja ravitsemussuositusten mukaista. Perheen aikataulu on AINA sama, mukailee päiväkodin aikataulua. Päiväunet nukutaan klo12-15 ja sinä aikana perheeseen ei oteta vieraita vastaan, ei koskaan. Samoin lapset menevät AINA nukkumaan klo20 ja perhe pitää AINA huolen, että lähtee kylästä niin ajoissa että tämä toteutuu sekä jos heillä on vieraita niin heidän pitää AINA lähteä tähän kellonaikaan mennessä, yövieraita lukuunottamatta. Lapset ulkoilutetaan joka päivä kaksi kertaa ja äiti käyttää AINA kestovaippoja. Lapset eivät oo koskaan saaneet karkkia vaikka vanhin menee kohta eskariin, ja muutenkin ruoka on AINA terveellistä.

Perheessä on myös runsaasti kotieläimiä, mm koiria ja hevosia ja tämä äiti hoitaa nämäkin AINA tunnollisesti ja hyvin.Samoin puutarhan joka on iso.

Äiti teki kaiken edellämainitun myös aikana, jolloin heillä oli vauva, joka heräili koko yön 20min välein ja vauvan lisäksi oli isompi sisarus joka heräsi aamulla klo6.(tosin äiti myöntää ettei muista ko ajasta juurikaan mitään).

Itse täytyy nostaa hattua ko äidille (joka on oikeasti olemassa), koska minä en jaksaisi elämää, jossa ei jäisi yhtäkään hetkeä itselle, ei yhtäkään hetkeä vain istua ja olla, ei yhtäkään iltaa, jona tekisi jotain omaa juttua. Ko äiti ei ole vajaa 6 vuoteen ollut kertaakaan missään ilman lapsia, ellei lasketa kaupassa ja synnyttämässä käymistä. Synnäriltäkin hän tuli pois "etuajassa", jo seuraavana päivänä, kotiin.

Ja kaikki tämä ei tapahdu olosuhteiden pakosta vaan äidin omasta halusta.

Tarkoitus ei oo nyt sitte mollata ko äitiä mitenkää vaan mietin vaan, että onko muitaki samanlaisia...?

No mikäs siinä, jos tämä äiti omasta halustaan toimii noin. Hattua nostan, mutta itse en IKINÄ pystyisi samaan. Mulla ei pää kestä, jos kokoajan pitää toimia muiden ehdoilla ja eduksi.

En jaksaisi enkä edes haluaisi. Mun mielstä täytyy olla tietyt säännöt, rytmit jne... Mutta soveltaminen ja maalaisjärki sekä tilannetajun on mun juttu. Meillä saa vieraat olla myöhään yöhön ja lapset menevät nukkumaan kuitenkin samaan aikaan kuin muulloinkin... Ruokaa teen, mutta on meillä joskus eineksiäkin... Ja käydään hesessä tmv.

No ei välttämättä aina pidetä noin tarkkaan kiinni illalla nukkumaanmeno ajasta mutta päiväunet jne. aina samaan aikaan. Ja äitiyslomallahan oli ihanaa kun aina pystyi pitämään kodin siistinä kun ei muutakaan tekemistä ollut kun lapsi nukkui 2-3h päiväunet. Siinä ajassa hyvin ehti tehdä päiväruuan sekä siivota talon jne..

Anteeksi, en jaksanut lukea kuin alun :ashamed:
Mutta silloin kun meidän lapset olivat pieniä ja olin heidän kanssaan kotona, meillä oli aika tarkat "aikataulut" -vain siksi, että se sopi meille ja elämäämme. Käsittääkseni lapset rakastavat rutiineja ja koska yksi lapsistamme on erityislapsi, etenkin hänen kohdallaan rutiinit ovat olleet tärkeät.
Nyt kun nuorikin on jo yli 4v, en ole enää niin tarkka ruokailuajoista tai nukkumaan menoista. Tarkoitan, että asioiden ei travitse tapahtua minuttillleen samoihin aikoihin joka päivä, vaikka tietyt aikataulut edelleenkin onkin olemassa.

TSIISUS!! sanon minä, jos oisin tuossa jamassa ees päivääkään, oisin varmasti suljetulla osastolla jossain kaukana loppuelämäni.

Jokainen ihminen posahtaa jossain vaiheessa kun "aivot ylikuormittuu" eli stressi käy niin ylivoimaiseksi että tää äiti voi esm vasta 20 vuojen päästä "pimahtaa". Voi raukkaa..

toivottavasti jaksaa ja voimia hälle, kuka nyt sitten onkaan.
itsepä on omat polkunsa valinnut,mikäpä minä tai siis kukaan muukaan on siihen vastaan sanomaan.

Ei toi ole mun mielestä mitenkään superia. Mä en itseasiassa voi sietää joustamattomia ihmisiä. Meillä tehdään niin että nukkumaanmeno- ja ruoka-aikaa voidaan siirtää, jos musta tuntuu että lapsi ei ole nälkänen tai väsynyt. Ihan turhaa laittaa lautasta lapselle nenän eteen, jos tietää että se ei syö siitä. Vain siksi että klo on 11:30, lounasaika.

Mikä tuossa on ap:n mielestä superia? Sekö että se on luonnon ja järjen vastaista?

Vielä lisään tuohon, että perheessä EI myöskään KOSKAAN ole tv auki kun lapset on hereillä ja lapset saa katsoa tv:stä korkeintaan pikku Kakkosen eikä mitään muuta. Vaikka lapset olis sairaina ja äitikin sairas ja väsynyt niin sittenkään ei tv ole perheessä vaihtoehto vaan aika yritetään saada muulla tavalla kulumaan. ÄIdin aika kuluukin: hänhän tekee AINA kaiken aloituksessa mainitun vaikka olisi itse 39 asteen kuumeessa, mutta lapsia ei silti KOSKAAN voi viihdyttää laittamalla heille lastenohjelman tulemaan kun ovat sairaina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei juma..:
TSIISUS!! sanon minä, jos oisin tuossa jamassa ees päivääkään, oisin varmasti suljetulla osastolla jossain kaukana loppuelämäni.

Jokainen ihminen posahtaa jossain vaiheessa kun "aivot ylikuormittuu" eli stressi käy niin ylivoimaiseksi että tää äiti voi esm vasta 20 vuojen päästä "pimahtaa". Voi raukkaa..

toivottavasti jaksaa ja voimia hälle, kuka nyt sitten onkaan.
itsepä on omat polkunsa valinnut,mikäpä minä tai siis kukaan muukaan on siihen vastaan sanomaan.

Sitä mä itseasiassa vähän pelkään ko äidin kohdalla (joka on eräs ystäväni), että kuinka monta vuotta hän vielä jaksaa ennenkuin tulee burn out tai jotain...

Mutta tämä äiti saa aina 20 jälkeen omaa aikaa ja myös päiväuniaikana on omaa aikaa kun ei vieraitakaan saa tulla. Eli toisaalta osaa myös olla itsekäskin, ihan hyvällä sanon :)

En pystsi enkä haluaisi, tai muuten haluaisin olla sellainen joka saa aina kaiken tehtyä ja koti olis tiptop, mutta siitä mä en tykkää että aina on sama aikataulu... Ei meillä oo niin tarkkaa esim. nukkumaanmenojen ja ruoka-aikojen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo mutta:
Mutta tämä äiti saa aina 20 jälkeen omaa aikaa ja myös päiväuniaikana on omaa aikaa kun ei vieraitakaan saa tulla. Eli toisaalta osaa myös olla itsekäskin, ihan hyvällä sanon :)

Ei oo omaa aikaa. Kun lapset nukkuu päikkäreitä, tämä äiti valmistaa ravitsevan välipalan sekä laittaa alulle päivällisen sekä hoitaa kotieläimiä. Kun lapset menevät illalla nukkumaan niin tämä äiti alkaa hoitaa miehensä yrityksen paperihommia sen jälkeen kun on ensin käyny hoitamassa hevoset ja koirat. Omaa aikaa on se kun nukkuu yöunensa n klo00-06.Lapset kun sit herää jo taas kuudelta.

Minusta ei olisi tuohon, mutta ymmärrän ko. äitiä hyvin. Jos hän haluaa järjestää elämänsä ja tehdä noin, niin silloinhan hän saa siitä suurta tyydytystä, kun asiat sujuvat, kuten hän haluaa. Eikä siinä silloin omaa aikaa edes tarvitse, koska tyytyväisyys tulee asioiden sujumisesta.

no jos hän tuosta elämästä tykkää, niin se auttaa kummasti jaksamista.
itse pidä rutiinit minimissä, mutta kun on yksi leikki-ikäinen ja helppohoitoisia lemmikkejä, niin pärjää vähemmällä, tuon ruletin pyörittäminen tuskin onnistuu ilman tiukkaa aikataulua.
se mikä tuttavasi/ystäväsi elämässä minua hieman epäilyttää, on unen puute, tosin jos on nyt saa nukkua tarpeeksi, niin varmaan sujuu. nimittäin suht nuori ihminen pärjää aikansa univajetta, mutta jossain vaiheessa se kyllä kostautuu, jollei ikinä saa nukkua tarpeeksi.

Yhteistyössä