Jänniä nuo imetyksen vouhkaajat:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sikke1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sikke1

Aktiivinen jäsen
17.08.2004
4 133
0
36
Sori vaan ilmaisuni. Mua suututtaa aivan kamalasti jos joku väittää, että kaikilta tulee maitoa, kun vaan imettää. (Luin juuri eräästä ketjusta siitä ). Mulla ei enää ole ajankohtaisena nuo imetysasiat, sillä meidän "vauva" on jo 2v7kk. Meillä on yhteensä neljä lasta. Olisin ehdottomasti halunnut pelkästään imettää meidän vauveleita, mutta maitoa vaan ei yksinkertaisesti tullut. Toki tarjosin syöttökerroilla ensin rintaa ja sitten saivat päälle korviketta. Tuttelia söivät suurimman osan. Ekan ollessa vauva (-98) otin joka kerta imetyksen neuvolassa puheeksi. Neuvolan terveydenhoitaja kehoitti lopettaa imetyksen kokonaan. Nuorimman synnyttyä sin sairaalasta lääkettä mikä (mahdollisesti) lisäisi maidontuloa. Mulle siitä ei ollut apua :'( En kenenkään aikana tuntenut koskaan, että rinnat olisivat olleet kivistävät. Hommasin jopa esikoisen synnyttyä sairaalasta tulomatkalla rintapumpun enkä ikinä saanut sillä maitoa kuin noin 5-10ml.

joo kyllä mä uskon ettei se imetys kaikilla onnistu, syystä tai toisesta. mutta tohon rintapumppu asiaan tahdon sen verran sanoa että pumpulla ei saa maitoa tulemaan niin paljon kuin mitä vauva siitä rinnasta saa. ja vielä sen lisään että minusta on todella hienoa että olet jokaista lastasi yrittänyt kuitenkin imettää etkä ole luovuttanut koko hommaa ensimmäisen lapsen jälkeen. :)

Monet perustaa väitteensä siihen, että netissä ja opuksissa sanotaan että vain todella harvalle ei nouse maitoa ollenkaan. Yleensä se ettei imetys onnistu johtuu jostain muusta. Mutta tottakai on olemassa sellaisia naisia joilta maitoa ei yksinkertaisesti tule. Missään tapauksessa ketään ei tulisi syyllistää, sillä korvikkeella kasvaa ihan yhtä ihania lapsia kuin imettämälläkin. Ja mikään äitiyden mitta imettäminen ei ole.

Munkin on pakko kommetoida tota pumppaamis juttua: kuulun maidon ylituotannosta kärsiviin, mutta silti en oo saanu lypsämällä mitään ulos, paitsi sairaalan maitokeitiöstä lainatulla pumpulla. Mutta vaikka rinnat oli ihan täynnä, lypsämällä ei tullu kun ehkä 20 ml.

En mä hirveästi jaksanutkaan tuolla pumpulla kokeilla, kun ei kerran tullut. Mulla ei ikinä rinnat ollu sen tuntuiset, että olis vauvan tarvinnut niitä ruveta tyhjentämään. Eli ei ollu täyden tuntuiset. Kuppikokokin pysyi samana.

Minusta on vähän tullut vouhkaaja... :(
Siis uskon ettei kaikki voi imettää, mut paljon "tuntuu" olevan sellaisia jotka liika helposti antaa periksi ja toteavat vain ettei maitoa tullut.
Itse kuulun tähän ryhmään kahden ekan kohdalla. Eli kun tuli maidontilauspäiviä, luuin ettei maitoa tule tarpeeksi ja annoin korviketta. Ja koko ajan korvikkeen määrä kasvoi.
Tätä kolmatta täysimetin 6kk, ja vieläkin saa rintaa, ikää nyt 1v1kk. Mutta helpolla ei tämäkään "onnistunut", "töitä" sai tehdä. Minulla pumppu auttoi maidon nousuun

Tässä on pakko todeta, että Suomessa neuvolantädit eivät tiedä yhtikäs mitään imetyksestä. Eli heidän neuvojaan ei todellakaan kannata kuunnella. Muistaakseni vain 13 % neuvolantädeistä on saanut kunnollista opastusta imetysasioihin =O

Alkuperäinen kirjoittaja Sikke1:
En mä hirveästi jaksanutkaan tuolla pumpulla kokeilla, kun ei kerran tullut. Mulla ei ikinä rinnat ollu sen tuntuiset, että olis vauvan tarvinnut niitä ruveta tyhjentämään. Eli ei ollu täyden tuntuiset. Kuppikokokin pysyi samana.

Ei mullakaan ole ollenkaan täyden tuntuiset rinnat. Kuppikokokin on sama, kuin ennen imetystä. Imetän edelleen 8kk ikäistä vauvaa. Hyvin tuo vauva ainakin saa maitoa, koska joskus sitä valuu suupielistä ja joskus meinaa tukehtua siihen.

Tarkoitus ei ole missään tapauksessa kritisoida tms, vaan ainoastaan kannustaa, jos vaikka joskus vielä olisi imetys ajankohtainen =)

Joo ei oikein noussu maito niin hyvin ku poika oli lastenosastolla viikon ja ämmät siellä juotti sitä pullosta vaikka oli iso lappu et imetän, mees siinä sit imettää ku toisella jo maha täynnä. Tosin mua vaan naurattaa nää imetysvouhkaajat, on sekin tietty yks tapa yrittää päteä, mut sori vaan meidän poika ihan hyvin pelkällä korvikkeella kasvanu vajaasta 2kk:n ikäsestä lähtien B)

En mäkään ymmärrä. Kun en ymmärrä vouhotusta oikein mistään asiasta.
Mulla on vahvat mielipiteet siitä, mikä on meille toimiva ratkaisu. Mutten lähde tuputtamaan niitä muille, koska sellaiset asiat kuten imetys, kotivanhemmuuden pituus, vaipat yms. on mun mielestä jokaisen oma asia. Kerron miten meillä toimitaan, jos joku kysyy. Neuvon jos sitä pyydetään.

Mutten itse tyrkytä puolipakolla omia tapojani muille, ja siinä suhteessa olen kyllä erittäin suvaitsematon, etten myöskään oikein siedä tyrkyttämistä ja tuputtamista muilta.

Mitä itse olen lapsettomana näitä imetyskeskusteluja täällä ja Vauvan keskustelupalstalla seurannut, niin oon tullut siihen tulokseen, että imettäjät eivät TAVALLISESTI sen kummemmin imetystä tyrkytä vaan kertovat vaan tietojaan siitä (itsekin oon tietoa netistä etsinyt ja oon sitä mieltä, että tietoa saadakseen sitä tosiaan pitää etsiä). Ja sitten äidit, jotka syystä tai toisesta eivät ole imettäneet, syyllistyvät (vaikka syytä ei olisi syyllistyä) ja provosoituvat kuvittelemaan, että heitä nyt yritetään syyllistää...

Meitä tuntuu olevan useita. Mihinköhän perustuu tuo väite, että se on jokin ääri-ilmiö, ettei maitoa tule. Mulla ei tullut pumppaamalla (max muutama tippa), eikä imemällä (kun ei vauva ikinä tullut kylläiseksi, eikä esim. syöttöpunnituksissa tullut gramman grammaa vaikka viikon olen jokaisen vauvan jälkeen ollut sairaalassa odottamassa tätä ihmettä). En ole kumminkaan viitsinyt vauvojani nälkään näännyttää vain siksi, että saisin itse todistella itselleni tai muille olevani hyvä äiti. Lapsen kannalta tärkeintä on, että maitoa saa sen verran kuin tarvii.

Ei ole vauvan suupielistä ikinä valunut maito eikä mitään sinne päinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä itse olen lapsettomana näitä imetyskeskusteluja täällä ja Vauvan keskustelupalstalla seurannut, niin oon tullut siihen tulokseen, että imettäjät eivät TAVALLISESTI sen kummemmin imetystä tyrkytä vaan kertovat vaan tietojaan siitä (itsekin oon tietoa netistä etsinyt ja oon sitä mieltä, että tietoa saadakseen sitä tosiaan pitää etsiä). Ja sitten äidit, jotka syystä tai toisesta eivät ole imettäneet, syyllistyvät (vaikka syytä ei olisi syyllistyä) ja provosoituvat kuvittelemaan, että heitä nyt yritetään syyllistää...

No tulipa vaan mieleen pari päivää sitten ollut keskustelu, jossa joku itki vauvansa joutuneen sairaalaan osastolle eikä syy tiedossa, niin kun tuli esille, ettei hän imetä, niin kyllä joku hyeena heti kävi näykkimään. Loppukeskustelu olikin sitä inttämistä, että miksi et imetä!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Vanilja:

No tulipa vaan mieleen pari päivää sitten ollut keskustelu, jossa joku itki vauvansa joutuneen sairaalaan osastolle eikä syy tiedossa, niin kun tuli esille, ettei hän imetä, niin kyllä joku hyeena heti kävi näykkimään. Loppukeskustelu olikin sitä inttämistä, että miksi et imetä!!!

Huomasitko sanan TAVALLISESTI?

Uskalsin aikoinani epäillä yhdelle ihmiselle ääneen, et ehkä lypsäminen ei ylläpidä maidontuottoa yhtä hyvin ku et lapsi imis. se vaan tokas" toimiihan se lehmilläkin" teki miel sanoo yhtä ja toista, mut olinpa hiljaa, tunnustan herne nenässä kylläkin.

imettäjät eivät TAVALLISESTI sen kummemmin imetystä tyrkytä vaan kertovat vaan tietojaan siitä (itsekin oon tietoa netistä etsinyt ja oon sitä mieltä, että tietoa saadakseen sitä tosiaan pitää etsiä).

Täällä olen törmännyt aika paljon siihen tyrkyttämiseen. Siinä vaiheessa kun jollain on paha mieli, ja tulee tänne avaamaan keskustelun otsikolla "maito ei vaan riitä" tmv, niin tarkoitus on usein hakea vertaistukea ja lohtua.

Silloin on mun mielestä jo tyrkyttämistä tulla faktana kertomaan tietoa, joka ehkä omalla kohdalla on toiminut ja imetystukilistalla lukee.

Se ei tue tai lohduta äitiä, jonka vauva on päiviä tai viikkoja huutanut nälkäänsä vaikka tissi on nenän edessä.

Totta kai siinä syyllistyy.

(Muoks. enkä nyt siis tarkoita, että kaikki täysimettäjät tekevät tätä. Mutta mä pidän vouhottajina nimenomaan niitä joilla on tarve tuputtaa tapojaan ja faktojaan silloin, kun tarve olisi jollekin ihan muulle.)

no tissit on vähän kun jääkaappi että "kurkataas mitä täällä tänään on".ja antaa vauvan kurkata.kyl sen sit huomaa jos ei ole tarpeeksi saanu niin tuttelia perään.minä ja kaikki vauvani ollaan tykätty aina imetystuokioista.

harmikseni mulla on ollu aina hyvin köyhät rinnat että se riittävä ravinnon tulo niistä on loppunu 3-4 kk jälkeen.mut en mäkään ole koskaan "tuntenu" mitä on tarjolla eikä rinnat ole mitenkään ollu pinkeinä.Päin vastoin ihan lutut välillä.mutta vauvan imemis äänestä sen kuulee millon se sieltä lutkuttaa että holisee.
ja se on just niin kumman vaihtelevaa ollu,just kuten tämä jääkaappi mihin kurkataan mitäs täällä on.maidon tulo ollu niin vaihtelevaista ajasta riippuen, että minä en ollu kyllä mikään takuu varma maitoautomaatti.mutta oli se niin ihanaa puolin ja toisin niin kauan kun sitä vaan riitti että kannatti edes tarjota.kauanks pidät tyhjää jääkaappiakaan perheelles auki..

Mä en ymmärrä niitä ihmisiä, jotka päättävät jo ennen kuin lapsi on syntynytkään ettei imetä kun ei nyt vaan satu siitä tykkäämään. Se on silkkaa itsekkyyttä. Mutta kaikilla ei todellakaan sitä maitoa vaan tule sitä puolta vuotta-vuotta, mikä tuntuu olevan se hyväksyttävä imetysajan pituus. Olen toki imetyksen kannalla ehdottomasti, mutta jos ei maitoa tule niin sitä ei tule. Mä en imetysasiaa sen enempää miettinyt etukäteen vaan mulle oli ihan luonnollinen juttu, että tottakai mä lastani imetän jos mulla kerran maitoa tulee. Hyvin maito nousikin jo sairaalassa ja ensimmäinen kuukausi sitä tulikin aikalailla, kunnes yhtäkkiä vaan stoppasi. Ei auttanut muu kuin antaa lisämaitoa oman maidon ohella, jotta lapsi ei joutuisi olemaan nälissään. Siitä se sitten väheni ja loppui. Kyllä sitä tietenkin mietti, että no yritinkö nyt sitte tarpeeksi ja niin edes päin, mutta toivon että toiselle lapselle sitte tulevaisuudessa riittää sitä omaa maitoa pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
mutta toivon että toiselle lapselle sitte tulevaisuudessa riittää sitä omaa maitoa pidempään.

Tätä ei nyt sitten kenenkään pitäisi tulkita syyllistämiseksi tai vouhottamiseksi. Mutta jos imetysintosi on suuri, kannattaa oikeasti etsiä vaikka netistä kunnolla tietoa imetyksestä. Imetykseen vaikuttaa aivan älyttömän moni asia. Mä imetin kolmea ensimmäistä lastani vain osittain (ja vain ensimmäiset kuukaudet). Neljättä lasta odottaessani olin saanut kälykseni imetystukihenkilön (siis ihan oikean sellaisen) ja ihme ja kumma: kuopusta tuli täysimetettyä 5 kuukautta ja osittaisimetettyä hieman yli vuosi.

Juu ei onnistu aina ja kaikilta..mulla esikkojen kans imetys ei oikeastaan edes lähtenyt koskaan käyntiinkään.
Noh päätin sit ennen kuopuksen syntymää, että kaikkeni teen jotta imetys onnistuis vaan syyllisyyttä en suostu potemaan.
Imetin ja lypsin hullun tavalla 2kk, join kotikaljaa jne. mut pojan paino ei noussut riittävästi..nyt osittaisimetän ja olen oikein tyytyväinen, koska tiedän ainakin yrittäneeni.
Sitä minäkään en oikein ymmärrä kun ei edes yritetä..toisaalta jos joku alusta asti valitsee ettei imetä niin sehän on oma valinta!

mutta toivon että toiselle lapselle sitte tulevaisuudessa riittää sitä omaa maitoa pidempään.

Tätä ei nyt sitten kenenkään pitäisi tulkita syyllistämiseksi tai vouhottamiseksi. Mutta jos imetysintosi on suuri, kannattaa oikeasti etsiä vaikka netistä kunnolla tietoa imetyksestä. Imetykseen vaikuttaa aivan älyttömän moni asia. Mä imetin kolmea ensimmäistä lastani vain osittain (ja vain ensimmäiset kuukaudet). Neljättä lasta odottaessani olin saanut kälykseni imetystukihenkilön (siis ihan oikean sellaisen) ja ihme ja kumma: kuopusta tuli täysimetettyä 5 kuukautta ja osittaisimetettyä hieman yli vuosi.

Mä tiedän imetysasioista ja siihen vaikuttavista asioista ihan jo ammatinkin puolesta...toki en tarkoita sitä etteikö imetyksestä silti lisää tietoa voisi hakea. Kyllähän mulle sanottiin, että muista juoda ja paljon ym. ym. ja tiedän, että sekin vaikuttaa imetykseen sekä imetyskertojen tiheys ja muut. Ekasta lapsesta kun muutenkin stressasi kaikella tavalla, mikä osin johtui varmaan hormoneistakin, niin eipä siinä tullut omaa jaksamista tarpeeksi mietittyä eikä aina ehtinytkään kun kuitenkin yksin lapsen kanssa aina päivän oli. Yritän kyllä parhaani seuraavalla kerralla, mikäli lapsia lisää saan, olla stressaamatta ja hoitaa itseänikin enemmän, jotta maitoakin mahdollisesti paremmin tulisi.