Mä oli päättänyt ennen lasten syntymää, että imetän. No, esikoisen kanssa imetys sujuikin alkuhankaluuksien jälkeen ihan mukiinmenevästi, ja juuri niin kauan, kuin itse halusin.
Kuopuksen kanssa kävi toisin. Maito ei tahtonut nousta, oli annettava lisämaitoa, vaikka en halunnut. Vauva ei tahtonut oppia syömään rintaa, oli hankalaa. Jotenkin vain sitkeästi jaksoin omaa yksinäistä imetystaistoani ja sain imetyksen onnistumaan. Lisämaidosta pystyttiin luopumaan. Täysimetin muutaman kuukauden. Olin onnistunut? Tulikin aika aloittaa kiinteät. Kävi ilmi, että kuopukseni olikin erittäin vaikeasti allerginen lähes kaikelle, mitä tuon ikäiselle nyt on tapana antaa "kiinteänä". Imetän yhä edelleen, vaikka en tavallaan edes enää haluaisi. Vauvani, oikeastaan jo taapero, on allergisoitunut kaikelle muulle, paitsi rintamaidolleni. Joten imetän, imetän, imetän. Olen tietenkin onnellinen siitä, että edes rintamaito sopii hänelle, mutta samaan aikaan hyvin surullinen siitä, että hän ei voi syödä mitään muuta, ja että minä en voi tehdä mitään muuta kuin imettää. Jos olisin jatkanut korvikkeen antamista vastasyntyneelle, olisiko se auttanut tilannetta. Jos olisin tehnyt jotain toisin, olisiko siitä ollut apua. Näihin asioihin en saa koskaan vastausta. Tunnen kuitenkin jonkinasteista pettymystä siitä, että tavallinen vauva-arki ei toteudu meidän perheessämme vaikean allergian vuoksi. Sitäkään en voi olla pohtimatta, johtuvatko allergiat liian pitkästä täysimetyksestä. Eli olenko kuitenkin itse aiheuttanut niitä. Tähänkään asiaan en luultavasti saa vastausta.