Järki lähtee... Voinko huudattaa puolivuotasta illalla?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voijösses
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin painottaisin iltarutiineja. Molemmat lapset olivat aluksi vähän yöunia vastaan, ja varsinkin esikoisen kohdalla oltiin vähän h-moilasina kun ei oikein tiedetty että mitäpä se huutaa. Koskeminen ja nostaminen ylös lähinnä raivostuttivat vauvaa, tai siis huuto yltyi tuolloin. Kokeiltiin kaikenmoisia rauhoituskeinoja todella laihoin tuloksin kunnes sitten päätettiin rutiineista: eka pesulle, sitten rasvaus, syöttö, sänkyyn, tutti suuhun ja unilaulu päälle. Esikoinen alkoi nukkumaan parin illan jälkeen jo laulun aikana, nuorempi hieman sen jälkeen joskin vaati pari iltaa enemmän oppia nämä rutiinit. Iltahuudot jäivät sen siliän tien pois.

Nyt kyllä huomaa jos rutiiniin tulee muutos, nukahtaminen on silloin selvästi vaikeampaa ja välillä sellaisen illan jälkeen vauva heräileekin yöllä.

Meidän kohdalla siis mitkään unikoulut tms. eivät tuoneet tulosta, vaan lapsen piti tottua tiettyihin maneereihin ennen nukahtamista. Suosittelen kokeilemaan. Vauva voi kokea pelottavana sen kun ei tiedä mitä on tulossa tai tapahtumassa kun "äkkiä" lasketaankin sänkyyn.

Pakko sanoa -91:sen puolesta itsekin sellainen sananen, ettei se iästä ole kiinni kuinka pätevä tai sopiva joku on johonkin hommaan. Eikä ikä tee automaattisesti tietävämmäksi tai paremmaksi vanhemmaksi/työntekijäksi/miksi tahansa.

mein tyttö ei ole koskaan nukkunut paljoa...alle 1v ikäisenä päikkäreille huudettiin 45-1h jokaikinenkerta...ja nukuttiin sitten 10-20min=ei vain halua nukkua.yöunet olivat aina 5-6h. vasta kun tuli yyyberkuume huhtikuu niin kuumuus väsytti niin että alkoi nukkumaan 1h päikkärit jotka loppuivat kuin seinään syksyn tullen.ja siis tämä nukkumattomuus tuli ilmi JO synnärillä. =) aloin antaa huutaa pinniksessään kun likka oli jotain 5kk.aloin olemaan niin väsynyt että oli turvallisempaa näin kuin puolihorkassa pitelisin likkaa sylissä. seassa vielä erittäin aktiivinen 3v joka ei puhunut. nyt tyttö 5v ja ihan täyspäinen on mutta ei nuku edelleenkää!! yöunet jotain 6-7h

Pakko sanoa -91:sen puolesta itsekin sellainen sananen, ettei se iästä ole kiinni kuinka pätevä tai sopiva joku on johonkin hommaan. Eikä ikä tee automaattisesti tietävämmäksi tai paremmaksi vanhemmaksi/työntekijäksi/miksi tahansa.

Ei tietenkään ole. Iän myötä sitä oppii vaan olemaan puuttumatta asioihin, joista ei ole mitään käytännön kokemusta ja neuvomatta niitä, joilla sitä on. Kirjaviisaus ei lapsen hoitamisessa kovin pitkälle kanna.
Kaikki ei toko opi tätä vanhempanakaan eikä kokemus aina tarkoita objektiivisuutta.

Meillä ainakin annoin lapsen huutaa, mutta pidin pinnojen välistä lapsen kädestä kiinni. Siis esikoista. Kyllä se siihen tottui ja muistaakseni jos äiti on lähellä ei lapsi traumatisoidu.

Meidän 4 kk nukutan omaan sänkyyn. Huutaa välillä siinäkin, mutta olen ihan lähellä ja huuto kestää sen minuutin ja loppuu. Vauva on vaan niin väsynyt, että huutaa. Haluaisi nukahtaa aina pulloon, vaikka olisi juuri hetki sitten juonut sen sylissäni. Lopetin imettämisen äskettäin, kun maitoa ei tullut tarpeeksi. Siirrän sitten nukahtaessa omaan sänkyyn ja yöllä saa sitten omaan sänkyyn nukahtaa myös. Päiväunet nukkuu meidän sängyssä yleensä, kun on helppo nukuttaa kun makaa itse vieressä ja vauva saa katsoa äitiä. Toivottavasti ei tule myöhemmin ongelmaa, mutta se on sen ajan ongelma.

[QUOTE="Näinö";29451752]Ei tietenkään ole. Iän myötä sitä oppii vaan olemaan puuttumatta asioihin, joista ei ole mitään käytännön kokemusta ja neuvomatta niitä, joilla sitä on. Kirjaviisaus ei lapsen hoitamisessa kovin pitkälle kanna.
Kaikki ei toko opi tätä vanhempanakaan eikä kokemus aina tarkoita objektiivisuutta.[/QUOTE]

Kiitos ja kunnia tälle vastaukselle. Tässäpä se lyhykäisyydessään kun ihmetellää mistä wt tulee.

"Hei olen Janica Perttunen, mulla on 6 käytöshäiriöistä lasta, mutta kaikki on hoidettu ja kasvatettu hyvin, mulle ei tarvii yhdenkää naapurin ämmän tulla sanoo miten lapsia pitäis hoitaa, kyllä sais naapurin ämmä kattoo peiliin ja miettii kummalla tässä on enemmän kokemusta haastavista lapsista! Turha ainakaa mulle tulla itkee sit kun väsyttää!"

Kirjaoppineisuus, edes pieni netin selailu hyvistä lähteistä olisi tässäkin aloituksessa riittänyt vastaamaan tuohon otsikkoon. Mutta niin, lapsien hankkimiseenhan ja kasvattamiseenhan ei vaadita mitään pohjatietoa eikä käytännön kokemustakaan.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Mun mielestä tuon Happygirl91:n kommentit on huomattavasti fiksumpia kuin monen ÄIDIN käsitykset lastenhoidosta. Vaikka omaa vauvaa ei olisikaan, se ei tarkoita sitä ettei asioita voi kommentoida. Se ei ole mikään este, varsinkin kun ko. henkilön vinkit ovat järjestään ihan fiksuja, samaa mieltä olen itsekin monessa asiassa vaikka olenkin jo äiti. Eli ei se lapsen "pyöräyttäminen" sinällään yhtään fiksummaksi tee!

Yhteistyössä