Järkyttävä tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei oo totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei oo totta

Vieras
Lapseni teki pahuutta pihalla ja rankaisin antamalla luunapin poskelle. (joo, en kai olisi saanut tehdä sitäkään) Mutta naapuri joka näki tilanteen, sanoi minulle päiviä sen jälkeen että olin lyönyt lasta nyrkillä poskeen. Asiaa selviteltiin ja puhuttiin, mutta hän pysyy kannassaan. Mulla on nyt järjetön viha häntä kohtaan ja ilmeisesti hän puhuu nyt ympäriinsä että olin nyrkittänyt. Miten tämä tilanne ratkaistaan?

no ei kai tossa voi mitään tehdä jos naapuri kerran on päättänyt että hän näki sinun lyöneen lasta. jos naapuri jauhaa tuosta ympäriinsä niin voithan toki koittaa selvittää ihmisille että mistään lyömisestä ei todellakaan ollut kysymys, tiedä sitten kuka uskoo ja ketä.

En tekisi mitään. Jos joku asian puheeksi ottaisi pakko olisi varmaan myöntää että väärin tein kun annoin luunapin. Luunapin antaminen poskelle aivan varmasti näyttää kauempaa katsottuna siltä että lyödään nyrkillä.

Viimeksi muokattu:
Mutta jos lyö nyrkillä, niin eiköhän siinä pää jo lapsella heilahda kunnolla ja luulisi ison itkunkin tulevan. Mua niin rassaa tämä etten ole pariin yöhön kunnolla nukkunut. Miksi ihmiset valehtelee tällaisesta? Tämä mies joka näki oli ainoastaan kahden metrin päässä meistä, joten luulisi että olisi nähnyt oikein. Onkohan kyseessä ilkeys?

En tekis mitään. Jos naapurin on p*skanjauhaja, niin se on. Varmasti levittelee muitakin juoruja, eikä pelkästään teidän perheestä. Ja jos joku kysyisi suoraan niin sanoisin etten todellakaan ole lyönyt. Minusta ei oikeastaan tarvi edes siitä luunapista kertoa ellei halua. Naapuri valehtelee koska nauttii valehtelusta.

Kyllä sulla taitaa hermoissa olla jotain vikaa kun kehtaat ja pystyt jopa naapurin edessä fyysisesti kurittamaan lastasi!! Vaikka moni taitaa laista huolimatta edelleen harrastaa noita luunappeja ja tukistuksia, niin kyllä suurin osa ihmisistä kuitenkin vieraiden läsnäollessa pystyy hillitsemään itsensä. Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä kamalaa se lapsi sitten teki??

En tekis mitään. Jos naapurin on p*skanjauhaja, niin se on. Varmasti levittelee muitakin juoruja, eikä pelkästään teidän perheestä. Ja jos joku kysyisi suoraan niin sanoisin etten todellakaan ole lyönyt. Minusta ei oikeastaan tarvi edes siitä luunapista kertoa ellei halua. Naapuri valehtelee koska nauttii valehtelusta.

Tunnetko tuon naapurin kun tiedät että nauttii? Jos on vaan huolissaan lapsesta vaikka näkikin väärin.

Toki joku haluaa levitellä perättömiä juttuja, mutta useammin kai kysymys on siitä että ihminen tulkitsee tilanteen omalla tavallaan. Joillekin väkivalta lasta kohtaan (pienikin) on hyvin merkityksellistä. Onko mahdollista että hän on yrittänyt selvittää tilannetta naapureiden kanssa eli kysellä heitä ovatko huomanneet vastaavaa.
Nyrkilläkin voi lyödä monella tavalla ja valitettavasti on myös tilanteita joissa lapsi oppii että lyöntiin/kipuun ei saa missään tapauksessa reakoida itkulla.
Mikä asia sinua luunapin antamisessa ahdistaa? Se että ehkä joudut myöntämään antaneesi luunapin? Se että naapurit tietää kuinka toimit? Se että joudut muiden "tarkkailtavaksi"? Vai joku muu asia...?

Tässä ahdistaa valehtelu. Mutta arvasin että jos tänne kirjoittaa, niin itse saa syytökset. Naapurin valehtelu ei merkkaa teille mitään. Mulle se merkkaa. Miettikää jos sattuisi omalle kohdalle! Ja mitä luunappiin tulee, se oli kolmas kerta lapsen elinaikana kun fyysisesti rankaisen, ikää päälle 6v.
Ja tilanne oli se että lapseni rikkoi tämän kyseisen naapurin omaisuutta.

Ihmiset puhuu selän takana, joskus asiasta, joskus asian vierestä, joskus tahallaan perättömiä, yleensä kai kuitenkin siitä syystä että asia jäi vaivaamaan. Ehkä tulkitsivat asian toisin kuin sinä. Se mikä sinulle on totuutta voi naapurin mielestä olla valehtelua. Jos ja kun haluamme elää "ihmisten ilmoilla", on vain hyväksyttävä se että kaikki eivät ajattele tai toimi samalla tavalla. Jotkut näkevät luunapissakin lapseen kohdistuvan väkivallan vaikka sinä et niin tekisi. Joko elät miellytääksesi ihmisiä tai kannat vastuun omista tavoistasi ja teoista ja pystyt niitä puollustamaan ominasi.

[QUOTE="a p";24220897]Nimittäin en näe luunapeissa mitään pahaa, eri asia olisi pöllyyttää kunnolla tai antaa selkään. (sellaistakin sattuu pihapiirin toisessa naapurissa)[/QUOTE]

Mutta kun laki näkee siinä jotain väärää, ja aiheesta. Puuttua pitää ja ankarasti pitääkin, muttei väkivallalla.

"a p" : Ohoh, onpas ihmisillä jyrkkiä ja syyllistäviä kannanottoja sinua kohtaan! Ymmärrän sinua täysin, en itsekään sietäisi naapurilta tuollaista valehtelua. Sitä paitsi, jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan, ei kenenkään muun pitäisi tulla puuttumaan. Minun mielestä lapsilla pitää olla jokin erilainen rangaistuskeino "pahimpiin tilanteisiin", jotta lapsi erottaa, että on tehnyt jotain oikeasti väärää. Olipa se sitten luunappi tai korvapuusti, ne toimii (muuta fyysista rangaistuskeinoa tai henkistä väkivaltaa en hyväksy itse). Jos joka kerta pistetään esim. jonnekin huoneeseen hiljaa miettimään mitä on tehnyt, ei se välttämättä ole lapselle sellainen kokemus, mistä se oikeasti oppii, että niin ei saa tehdä. Itse olen saanut lapsena luunappeja ja korvapuusteja, jos olen tehnyt jotain hölmöä. Eikä muuten tullut samaa tyhmyyttä toiste tehtyä. Suomen laissa on kyllä iso tyhmyys, tuostakin varmaan joutuisit maksamaan sakkoja, kun kuritit lastasi fyysisesti.. Kohta on kaikki lapset pilalle hemmoteltuja ja huonostikäyttäytyviä kun päätä silitellen rangaistaan lasta pahan teosta :)

Toivottavasti oli tarpeeksi provosoivaa tekstiä ;)

Tunnetko tuon naapurin kun tiedät että nauttii? Jos on vaan huolissaan lapsesta vaikka näkikin väärin.

No kerro sitten se syy miksi hän valehtelee vaikka näki ihan hyvin (2 metrin päässä seisoi eli ihan vieressä) mitä tapahtui?

Ymmärrän ihan hyvin ap:n tilanteen, toi ois niin p*rseestä, mutta kyllä se on siitä nopeasti unohettu juttu :) Naapuri keksii pian jotain muuta josta juoruilla.

Asian vierestä, alkoiko lapsi parkumaan siitä luunapista? Aattelin vain että jos oikeasti mäjäyttää nyrkillä, niin siitä ois jääny jälki ja varmasti muksu ois alkanu huutamaan ku palosireeni...

Oletko varma että naapuri ei kokisi sinun valehtelevan että hän levittelee juttuja ympäriinsä. Jollekin se tarkoitaa että on puhunut asiasta jonkun toisen kanssa jollekin sitä että on täytynyt puhua asiasta vähintään seitsemälle muulle ihmiselle ja laajemmalla alueella kuin pihapiirissä.

Ei edes inahtanut saatuaan napin, niin sievästi sen annoin koska tarkoitus ei ollut satuttaa, vaan saada lapsi ymmärtämään huonon käytöksensä.

Mutta ei tästä sen enempää kun keskustelu alkaa olla turhan takia minun syyttelyä. Mukavaa päivää kaikille, :)

sitten vielä se, että jos sinä et olisi kurittanut lastasi, mitenkähän naapurisi olisi reagoinut/suhtautunut sinuun/lapseesi, kun lapsesi rikkoi hänen omaisuuttaan? :D

Minun mielestä toi nyt on ihan itse aiheutettu soppa. Kuulostaakin jo tosi typerältä, että aikuinen ihminen ei pärjää lapselle muuten kuin antamalla luunappeja.
Ei meillä aikuisten keskenkään anneta suuttuessa luunappeja tai tukkapöllyjä, miksi lasta saisi sitten kurittaa?
Pitää olla kyllä vanhemmuus ja auktoriteetti pahasti hukassa jos joutuu lapseensa kajoamaan fyysisesti.

Ymmärrän että harmittaa jos naapuri liioittelee tilannetta,mutta kuinka se sun kuusi vuotias ymmärsi siitä luunapista tehneensä väärin?
Jos sinä teet elämässä virheen,mikä on inhimmillistä,hyväksytkö että sinua tullaan näpäyttämään.
Lapsen alistamista tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä;24221109:
sitten vielä se, että jos sinä et olisi kurittanut lastasi, mitenkähän naapurisi olisi reagoinut/suhtautunut sinuun/lapseesi, kun lapsesi rikkoi hänen omaisuuttaan? :D

No oliskohan sitä vähän sivistyneempiäkin tapoja hyvittää naapurille hänen kärsimänsä vahingot kuin pahoinpidellä lasta siinä naapurin silmien edessä?? Esim. lapsi pyytää anteeksi, lapsi ja vanhemmat korjauttavat rikkimenneen esineen tai ostavat uuden tilalle (lapsi osallistuu esim. viikkorahastaan tai sitten jätetään jokisikin aikaa lelut ostamatta, tms.)

Mitenkäs on, ap... Kai jotenkin korvasitte naapurille hänen kärsimänsää vahingon? Jos ette, niin naapuri voi suivaannuksissaankin liitoitella tapahtunutta muille.