Järkyttävät kuukautiskivut!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja faerie_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

faerie_

Vieras
Olen parikymppinen tyttö ja olen kärsinyt kamalista kuukautiskivuista siitä asti kun menkat alkoivat. Olen syönyt pillereitä viimeset 4 vuotta eikä niillä ole ollut mitään vaikutusta. Gyne aikanaan sanoi, että kannattaa syödä useampi laatta putkeen niin ei tarvitse niistä kivuista joka kuukausi kärsiä. Kivut on kuitenkin ihan sietämättömiä ilman särkylääkettä ja etenkin aamut on pahoja. Aamusin yleensä herään siihen kipuun jos ei ole yön aikana ottanut särkylääkettä. Ei tiedä oikein miten päin olisi kun kipu ei helpota missään ja tuska hiki puskee päälle. Tosi ikävää esim. kaupassa jos sattuu särkylääkkeen vaikutus heikkenemään ja kipukohtaus tulee niin on pakko yrittää vääntäytyä jotenkin kippuraan kun kipu on niin kova. Olis kiva kuulla jotain vinkkejä tai kokemuksia, että onko niihin olemassa mitään muuta helpotusta kuin lääkkeet? Vai onko tästä vaan kärsittävä? Tiedän, että liikunta helpottaa vaivoja mutta sitä pitäisi harrastaa sitten kaksi-kolme päivää putkeen... Olen usein miettinyt, että onko kaikki ihan kohdallaan kun kivut ovat niin kovat ja kipristelyä on muulloinkin kuin kuukautisajankohtana. Pitäisi varmaan varailla aikaa gynelle.

Endometrioosi voi aiheuttaa melkoisia kipuja. Sitä pystytään hillitsemään e-pillereillä, mutta sinulla ei ole tehonnut.

Säännöllinen liikunta auttaa. Kuukautisten aikaan kannattaa myös venytellä. Selän lisäksi lonkankoukistajat ovat tärkeä kohde. Kaikki lantiota rentouttava on hyväksi.

Kokeile kylmää tai kuumaa käärettä vatsalle. Kumpi tuntuu paremmalta.

Särkylääkkeitä on myös muodossa, jonka voi ottaa ilman vettä. Kysy apteekista. Lääkäriltä voit saada tehokkaampiin kipulääkkeisiin reseptin.

Akupunktiosta, vyöhyketerapiasta yms. voi saada apua. Fenkoli on kuukautiskipujen aikaan hyvä eteerinen öljy. Sitä voi laittaa vaikka nenäliinaan, jota nuuhkii välillä.

mene ihmeessä lääkäriin.

mutta se ein nyt oikeastaan ole ratkaisu ongelmiisi! Eli todellakin, käy lääkärillä ja hae kunnon särkylääkkeet. Ota aina kuukautisten aikaan "kuuri" eli aloita kipulääkitys heti oireiden alkaessa tai itse asiassa jo vähän ennen, niin kipu ei pääse niskan päälle. Kuukautiskivut johtuvat kohdun supistumisesta, ja synnyttämätön kohtulihas on monesti jo valmiiksi "kireä" eli supistelut tuntuvat kovina kipuina. Raskauden ja synnytyksen jälkeen kohtu ei palaa yhtä pieneksi, joten kuukautisiin liittyvät supistelutkin tuntuvat usein miedommilta. Toisaalta vuodon määrä herkästi tällöin kasvaa, kun limakalvopinta-alaa on enemmän...
Mutta älä anna kuukautiskipujen pilata nuoruuttasi! Hakeudu (nais?)gynelle ja hoida itsesi kuntoon. Välttämättä ei kaikkia kipuja saada kokonaan pois, mutta ei nyt enää 2000-luvulla tarvitse olla "työkyvytön" kuukautisten takia.
Aurinkoista kevättä!¤

Olen nyt jo hyvää vauhtia kohti keski-ikää lähentelevä nainen. Tiedän enemmän kuin hyvin, mitä kovat kuukautiskivut ovat. Samanlaisia olivat minunkin vaivani. Olin monta kertaa sängyssä "puolikuolleena" hikikarpalot otsalla, kun koski niin p-leesti vatsaan.

Kivuttomaksi ei kuukautisaikaani koskaan tulleet; ajan myötä opin ottamaan lääkkeet niin, että olo oli jotenkin siedettävä. Tärkein asia oli se, että otin tarpeeksi tehokkaan särkylääkkeet (apteekin vahvuudet voi unohtaa) esim. burana 600/800 heti ensimmäisen aavistuksen tultua siitä, että kuukautiset voisivat olkaa. Jos särkylääkkeen otto hieman myöhästyi, "peli" oli sen jälkeen menetetty ja kivut aivan järkyt. Tätä särkylääkkeiden hevoskuuria meni sitten kolme ensimmäistä päivää - ehkä hieman yliannostaen, mutta vain niin selvisin koulu- ja työpäivistä. Pahimman kipukohtauksen aikana, jos suinkin vain mahdollista, menin pitkäkseni ja koetin hengitellä mahdollisimman rauhallisesti ja syvään ja rentouttaa itseäni. Lämpö ja liikunta pahensivat kipuani. E-pillereistä oli apua, mutten voinut syödä niitä kuin hetken veritulppariskin takia.

Näitä kipuja kesti 14vuotiaasta aina nelikymppiseksi. Kivuistani pääsin vasta, kun kohtuni poistettiin. Tosin aivan muista syistä.

Toivottavasti löydät itsellesi sopivat lääkkeet tai kipusi hellittävät esim. synnytysten myötä. Jokatapauksessa kovat kuukautiskivut melkein invalidisoivat, joten aina tämä naisen elämä ei ole herkkua. Kuitenkin se on vain pari-kolme päivää kuukaudessa; kyllä me sisukkaat sissit se kestetään ;-))

Jos olet kokeillut vasta yhtä pillerimerkkiä, suosittelen testaamaan ainakin vielä pari muuta. Minulla vasta 7. merkki auttoi (nuvaring) ja sitä käytinkin aina 3kk putkeen ja elämä hymyili.

Minulla auttaa kipuihin parhaiten lämpötyyny ja sängyssä makaaminen. Särkylääkkeet auttavat vähemmän kuin nuo ja aiheuttavat kipua ylävatsalle (mahalaukku ärtyy). Liikunta ei auta minulla lainkaan, sillä mitä enemmän liikun sitä enemmän minua sattuu. Ainut liikunta johon kykenen noina kipupäivinä on kävely sängystä/sohvalta vessaan ja jääkaapille. :D Onhan näitä ihmisiä tullut vastaan, jotka vähättelevvät kipujani, mutta se on heidän ongelmansa.

Kannattaa vain hyväksyä nuo kivut ja ennakoida parhaansa mukaan. Jos tiedät milloin tulet kipeäksi käy kaupassa edellisenä päivänä. Jos et pysty menemään töihin niin järjeestele työsi niin ettei poissaolosi haittaa kamalasti.

Multa löytyi laparoskopiassa endoa vuosi sitten, todella vähän mutta sekin voi aiheuttaa kovaa kipua. Tarpeeksi voimakasta lääkettä en ole löytänyt, siis sellaista josta pää ei menisi ihan sekaisin ja pystyisi vielä tekemäänkin jotain. Joten ehdottomasti varaa aika gyneltä. Osa kuukautiskivuista on hoidettavissa kunnon lääkkeillä, reseptivapaita tulehduskipulääkkeitä voimakkaammillla, ja osa laparoskopialla.

Kokeileppa runsasta kalsiumin ja omega-rasvojen nauttimista. Eli paljon maitotuotteita ja kalaa ennen kuukautisia tai suoraan purkista... Ja suolaa kannattaa välttää, sitoo vaan nestettä ja pahentaa kipua. Mulla noi on kumma kyllä auttaneet jonkun verran. Olen itse nelikymppinen ja menkat ovat olleet välillä niin tuskalliset ettei särkylääkkeetkään ole toimineet vaan kotiin on pitänyt jäädä. Kannattaa myös heti kipuoireiden alettua ottaa tuhti annos kipulääkettä, mulla ainakin eka päivät on pahimmat ja mieto annos vain turruttaa hieman.

Kannattaa etsiä vaihtoehtoja tulehduskipulääkkeisiin, eivät ole mikään pikkujuttu pitkään käytettynä. Minulla vaikutti osaltaan siihen että sain ärtyneen suolen. Ruokavalio, lisäravinteet, akupunktio...ehkä näistä löydän lisää apua.
Ymmärrän kyllä lääkkeiden käytön. Ne kun tuovat niin pikaisen avun. Tosin itselläni ei tunnu oikein lääkkeetkään enää riittävän. Kivut ovat henkisestikin raskasta kantaa vaikka ovat "vaan" kerran kuussa. Sitä ei kyllä moni kivuton ymmärrä.
Jos olen rauhassa kotona, minulla oloa helpottaa suolihuuhtelut ja kuuma kauratyyny. Jotenkin sitä tuntee itsensä vahvemmaksi kun ei ota lääkkeitä, eikä pelkää niin kipujaan. Mutta eri asia sitten jos olen töissä..kyllä näistä kivuista olisi päästävä:/

Tuli mieleen kanssa lihasrelaksantit. Mulla oli tapana napata sirdalud naamaan pahimpina päivinä, joskaan joka kierron yhteydessä en ole tarvinnut. Sivuvaikutuksena noilla on kylläkin suolen toiminnan hidastuminen, joka oli vain positiivinen juttu -- menkat nimittäin vetää mulla ainakin mahan kuralle.

Yhteistyössä