Jätänkö lapset hankkimatta töiden takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätoivoinen vauvakuumeinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätoivoinen vauvakuumeinen

Vieras
Minua mietityttää lapsen hankkiminen, kun lapsen hoidon järjestäminen voi meillä olla todella vaikeaa. Ikää minulla 27 ja mies 30.

Minulla on vakituinen työ, jossa epäsäännöllinen työaika. Joudun ajamaan paljon autolla. Siis olen jatkuvasti reissun päällä. Töitä voin toki tehdä noin yksi - kaksi päivää viikossa kotona, mutta se vaihtelee paljon.

Lähin päiväkoti 45 km:n päässä, ja ei siinä mitään, mutta kun voisin joutua toisinaan viemään lapsen ensin hoitoon (edestakasin 90 km) ja sitten lähtee töihin toiseen suuntaan. Eli ei mitään järkeä. Lisäksi lapsen hoitopäivät venysivät pitkiksi.

Miehellä ei ole vakituista paikkaa, mutta tekee hyväpalkkaista keikkahommaa. Töitä ei asuinseudullammme ole juurikaan tarjolla, joten minun olisi pidettävä kiinni omasta vakipaikastani. Työn luonteen takia kovin pitkä poissaolo ei ole mahdollinen.

Taloudellinen tilanne meillä on ihan ok. Jomman kumman olisi kyllä kuitenkin mentävä töihin. Yksi vaihtoehto on että mies jäisi hoitamaan lasta. Miten onnistuu töihin lähtö täysimetyksen loputtua? Esim. vauvan ollessa 6-7 kk ikäinen.

Vai pitääkö vaan odottaa jonnekin hamaan tulevaisuuteen, josko asiat jotenkin järjestyisivät ja meille vielä sitten lapsia suotaisiin...? Vaikka kyllä aina olen ajatellut, että haluaisin saada lapset nuorena.
Vai pitääkö näin huonossa tilanteessa jättää lapset hankkimatta?

Antakaa neuvoja, varsinkin jos teillä on kokemusta vastaavasta ongelmasta.

Siis sullahan on äitiysloma joka kestää kauemmin kuin 6-7 kuukautta. Joko etsisin uuden työn tai vaihtaisin asuinpaikkaa, jos olisi pakko mennä töihin äitiysloman jälkeen. Etkö voisi jäädä hoitovapaalle???

Alkuperäinen kirjoittaja ding:
Siis sullahan on äitiysloma joka kestää kauemmin kuin 6-7 kuukautta. Joko etsisin uuden työn tai vaihtaisin asuinpaikkaa, jos olisi pakko mennä töihin äitiysloman jälkeen. Etkö voisi jäädä hoitovapaalle???

Mutta lapsen isähän voi jäädä vanhempainrahalla hoitamaan lasta?

vaihtoehtoja:
-hankit toisen työn
-hankit äitysloman/hoitovapaan jälkeen hoitajan kotio
-mies jää hoitamaan lasta
jos oikeasti lasta haluaa, kyllä käytännönasiat aina järjestyy. usko vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ding:

Mutta lapsen isähän voi jäädä vanhempainrahalla hoitamaan lasta?

Meillä isä jäi kotiin kun lapsi oli 4kk ja hienosti on mennyt :) Nykyään kun ei se ole pelkästään äidin loma, vaan myös isällä on oikeus siihen!

Minua ei kyllä mikään saisi jättämään lastentekoa töiden takia, muuttaisin vaikka asuinpaikkaa ja hankkisin uuden työn. Sitä paitsi, etukäteen ei kannata paljoa suunnitella. Itsekin ajattelin, että vien lapsen puolipäiväisesti tarhaan 10kk ikäisenä ja käyn koulun loppuun. Mutta kun se lapsi syntyi, minulla oli siihen niin voimakas symbioosi, etten ole vieläkään pystynyt viemään sitä tarhaan ja se täyttää pian 2v. Lapsi muuttaa elämän ja elämänarvot.

Joskus elämässä pitää miettiä mitä haluaa ja toimia sitten sen mukaan. Uhrauksiakin voi joutua tekemään. Olisitteko esim. valmiit muuttamaan? Oma mielipiteeni on että töitä tulee ja menee, mutta lapsi on koko elämänmittainen ihmissuhde. Jokainen toimii kuitenkin niin kuin parhaaksi näkee. Niin ja sinähän olet kutakuinkin synnyttäjien keski-ikäinen eli nuoresta ei voi enää puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mä koitan miettiä näitä juttuja silleen, että vaihdan perspektiiviä. Kuvittele itsesi 20-30 vuotta vanhemmaksi. Miten neuvoisit itseäsi?

Wanhana katuu jos lapset jää tekemättä jonkun tekosyyn takia.

Meillä jää mies ensi kuussa kotiin silloin vajaa 10 kk vanhan poikamme kanssa ja minä menen jatkamaan vakipaikassani töitä. Jos teillä on kerta miehellä joka tapauksessa keikkahomma, niin se hoitajan hommaaminen keikkojen ajaksi voisi olla vaihtoehto? Jos hän vaikka silloin tällöin tekisi keikkaa niin saa pidettyä itsensä "työvireessä" ja saatte vähän lisärahaa, jolla voikin maksaa hoitajan kotiin. Kyllä se hoitoasia järjestyy jos vain haluatte sen järjestyvän =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joskus elämässä pitää miettiä mitä haluaa ja toimia sitten sen mukaan. Uhrauksiakin voi joutua tekemään. Olisitteko esim. valmiit muuttamaan? Oma mielipiteeni on että töitä tulee ja menee, mutta lapsi on koko elämänmittainen ihmissuhde. Jokainen toimii kuitenkin niin kuin parhaaksi näkee. Niin ja sinähän olet kutakuinkin synnyttäjien keski-ikäinen eli nuoresta ei voi enää puhua.

Samaa mieltä. Aina kai näitä käytännön ongelmia löytyy, mutta turha niitä on etukäteen hirveästi on pyörittää. Kyllä ne käytännön ongelmat sitten väistyy, kun sinulla iskee oikeen kunnon vauvakuume.

Itse "tekisin" lapsen ja raskauden varmistuttua hakisin töitä toiselta paikkakunnalta ja muuttaisin sinne, varsinkin jos miehellä ei ole vakipaikkaa. Tai sitten yrittäisin hankkia asuntoa lähempää omaa työpaikkaani, jolla turvattaisiin talous jatkossa.
Tuosta vanhempainrahasta, sehän on keskimäärin sama kuin sinun kuukausitulosi, joskin vähän vähemmän. Jos palaat töihin, lasketaan raha miehesi viim. 6kk tulojen perusteella, joka ei sitten välttämättä olekaan niin hyvä summa.
Jos nyt lapsentekoon päädytte, niin suosittelen että olet itse vanhempainrahakauden loppuun kotona (siis sinne kun lapsi on n. 9kk) ja miehesi tekisi jotain hommia. Kun kausi loppuu niin palaat itse töihin niin rahan maksu ei missään vaiheessa keskeydy. Sillä hoitovapaa rahat on niin pieniä että mielestäni se ei kannata jos kotiin olisi jäämässä se henkilö jolla on vakituinen työsuhde, aivan kuten meillä. Minä palaan töihin ja pätkätöitä tekevä mies jää lapsen kanssa kotiin.

Jos haluaa menestyvän työuran, näiden kysymysten edessä on helposti.

Voi imettää ja käydä töissä - olen itse tehnyt niin
Isä voi hoitaa myös pientä - meillä 7kk jäi isän kanssa, itse olen ollut isäni kanssa kotona 4kk ikäisenä....
Minä en jaksaisi 45km päivähoitomatkaa - joko pph läheltä, yksityinen tai tulojen salliessa kotihoitaja.

Kaikkea ei vaan voi optimoida. Mutta vaikka lapsen saisittekin, keksisitte kyllä varmasti keinot. Ja miten tuo tilanne tuosta nyt sitten muuttuisi? Olisiko sille lapselle ikinä aikaa?

Sehän on ihan totta, että lapsellisten pariskuntien tulot ovat pienemmät kuin lapsettomien (noin keskimäärin) mutta entäs sitten. Toimeen sitä kuitenkin tulisitte.

Mikä sulle on tärkeää elämässä?
Mietityttääkö lapsen saannissa joku muukin kuin vain tuo työ ja toimeentulo?

T. täällä kuumeilevt freelancer ja opiskelija ;)

Niin ja sinähän olet kutakuinkin synnyttäjien keski-ikäinen eli nuoresta ei voi enää puhua.

Ääk, joko minä olen niin vanha... :(

Eikös se ensisynnyttäjän keskiarvoikä ole lähemmäs 28-v? Minulla 30-v ystäväpiirissä vain yhdellä vasta lapsi. Mieti, oletko valmis elättämään lapsen taloudellisesti epävarmassa tilanteessa. Itse ehdottaisin muuttoa ja uuden työn etsimistä. Ja voithan käydä lääkärissä tarkastuttamassa, onko sulla jostain syystä kiire tehdä lapsia. Luulisin, et 27-vuotiaalla ei pelkästään iän takia ole niin kiire ettei ehdi uutta asuin-/työpaikkaa etsiä. Mitä mieltä muuten miehesi on sillä äkkiraskautumisesi tietäisi hänen taloudellisen vastuunsa lisääntymistä merkittävästi.

Niin ja sinähän olet kutakuinkin synnyttäjien keski-ikäinen eli nuoresta ei voi enää puhua.

Ääk, joko minä olen niin vanha... :(

Eikös se ensisynnyttäjän keskiarvoikä ole lähemmäs 28-v? quote]

Taitaa nykyisin olla vielä lähempänä 30 v se ensisynnyttäjän ka. ikä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Itse "tekisin" lapsen ja raskauden varmistuttua hakisin töitä toiselta paikkakunnalta ja muuttaisin sinne, varsinkin jos miehellä ei ole vakipaikkaa. Tai sitten yrittäisin hankkia asuntoa lähempää omaa työpaikkaani, jolla turvattaisiin talous jatkossa.
Tuosta vanhempainrahasta, sehän on keskimäärin sama kuin sinun kuukausitulosi, joskin vähän vähemmän. Jos palaat töihin, lasketaan raha miehesi viim. 6kk tulojen perusteella, joka ei sitten välttämättä olekaan niin hyvä summa.
Jos nyt lapsentekoon päädytte, niin suosittelen että olet itse vanhempainrahakauden loppuun kotona (siis sinne kun lapsi on n. 9kk) ja miehesi tekisi jotain hommia. Kun kausi loppuu niin palaat itse töihin niin rahan maksu ei missään vaiheessa keskeydy. Sillä hoitovapaa rahat on niin pieniä että mielestäni se ei kannata jos kotiin olisi jäämässä se henkilö jolla on vakituinen työsuhde, aivan kuten meillä. Minä palaan töihin ja pätkätöitä tekevä mies jää lapsen kanssa kotiin.

Meillä ei muuttamisesta olisi juuri muuta hyötyä kuin se, että päivähoito olisi lähellä. Mutta hoitoon emme haluaisi lasta viedä.
Eli siis miehen kannattaisi puskea töitä kovasti ennen vanhempainrahalle jäämistä, jotta saisi mahdollisimman hyvän rahan.

Yhteistyössä