Jätin 5,5-vuotiaan 1,5 tunniksi yksin kotiin - teinkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äänetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äänetön

Vieras
Jätin eilen aamulla 5-vuotiaani yksin kotiin, kun lähdin käymään kaupassa. Lapsi ei halunnutlähteä mukaan ja jäi katsomaan telkkaria. Koira jäi seuraksi. Olin poissa n 1,5- vajaa 2 tuntia ja takaisin tullessani lapsi voi hyvin.

Nyt mietin kaverini moralisoimana (huomasin hänen äänensävystään, ettei pitänyt lapsen yksinjättämistä oikeana), teinkö väärin. Kaverini toi esille tapauksen jossain päin Savoa useampi vuosi sitten tapahtuneena, jossa viisivuotias kuoli tulipalossa, kun oli jätetty yksin kotiin.

Omaa samanikäistäni en jättäisi noin pitkäksi aikaa, noin puoleksi tunniksi kyllä ja silloinkin tietysti kännykän kera.

En tiiä, teitkö väärin...ehkä, jos pitää asiaa miettiä? :/

Mä en ikinä jättäis omaa samanikäistä yksin kotiin, edes puoleksi tunniksi! Tuon ikäinen on vielä pieni eikä todellakaan osaa toimia rationaalisesti. Heitteillejättö! Miten edes pystyit?!!

En olis yksin uskaltanut jättää.
Isomman sisaruksen kanssa.

Olitteko sopineet mitä tehdä jos tulee hätä?Loukkaa itsensä taikka jotain?Naapuri kenen luo voi mennä soittamaan kelloa?Tai soittaa sulle,oliko puhelin lapsella?
Mä tekisin isommankin lapsen kanssa varotoimenpiteitä,mutta että alle kouluikäinen yksin...

Mitä jos oliskin iskenyt ahdistus ja olis lähtenyt sua etsimään yksin?
Olisko joutunut vaaraan?

Meillä jäi tuon ikäinen kanssa. Mut meillä oli niin et isi oli muutaman sadan metrin päässä raksalla, joten sinne olis päässyt, jos olis halunnut. Mut ei mennyt, istu ja leikki autoilla kun tulin takaisin.
Nyt on poika jo iso ja veljensä 7v, enkä vielä voi kuvitellakaan et jättäisin sitä, joten pitkälti luonnekysymys! Pakko tuokin on jo sit jättää ku koulu alkaa, mut sydän syrjälläni oon!

Entä' sitten, jos joku olisi vaikka soittanut ovikelloa? Kaikenlaisia ihmisiä kun on liikkeellä, eikä kaikki välttämättä tahdo hyvää... Tai jos lapsi olisi mennyt käymään ulkona ja ovi olisi mennyt lukkoon???

No en todella jättäis ikinä noin pientä! :o Mitäpä jos ois päättänyt lähteä vaikka ulos tai rueta laittaan ruokaa.. tai jos se koira ois keksinyt jotain.. Ikinä ei voi tietää. Ja musta 5v ei todella päätä itse lähteekö kauppaan.. Jos on kaupassa käytävä ja muuta vaihtoehtoa ei ole, niin eiköhän se silloin lähde. Mä en edes kysyis..

Alkuperäinen kirjoittaja äänetön:
Jätin eilen aamulla 5-vuotiaani yksin kotiin, kun lähdin käymään kaupassa. Lapsi ei halunnutlähteä mukaan ja jäi katsomaan telkkaria. Koira jäi seuraksi. Olin poissa n 1,5- vajaa 2 tuntia ja takaisin tullessani lapsi voi hyvin.

Nyt mietin kaverini moralisoimana (huomasin hänen äänensävystään, ettei pitänyt lapsen yksinjättämistä oikeana), teinkö väärin. Kaverini toi esille tapauksen jossain päin Savoa useampi vuosi sitten tapahtuneena, jossa viisivuotias kuoli tulipalossa, kun oli jätetty yksin kotiin.

Mä muistan lukeneeni sen tulipalojutun lehdestä. Poika oli halunnut jäädä kotiin ja äiti jätti kun isä oli tulossa kohta kotii.... Todella surullinen juttu. Itse en jättäisi, en uskalla edes ulos päästää yksin meidän vajaa neljä vuotiasta, on sen verran liikkuvaista sorttia ja lapset luonnostaan uteliaita.

Alkuperäinen kirjoittaja äänetön:

Mä muistan lukeneeni sen tulipalojutun lehdestä. Poika oli halunnut jäädä kotiin ja äiti jätti kun isä oli tulossa kohta kotii.... Todella surullinen juttu. Itse en jättäisi, en uskalla edes ulos päästää yksin meidän vajaa neljä vuotiasta, on sen verran liikkuvaista sorttia ja lapset luonnostaan uteliaita.

en kyllä uskaltas tuon ikästä jättää yksin. vaikka sille kuinka toitottais ennen lähtöä että ei saa lähteä ulos yms. niin ei sitä silti koskaan tiedä mitä noin pieni keksii tehdä

En jättäisi noin pitkäksi aikaa. Vajaa 7-vuotiaan on alkanut hänen halutessaan jättämään just esim. kauppareissun ajaksi, kännykän kera. Pieneksi ajaksi jätän nuorempiakin videota katsomaan, kun oon vienyt esim. esikoisen eskariin, menee 15 minuuttia.

esikoisen olisin jättänyt ja jätinkin, kun itse halusi välillä harjoitella yksin oloa. hyvin pärjäsi. puhelimella sai vanhemman kiinni ja soitin itsekin välillä ja kyselin jaksaako vielä olla yksin ja onko kaikki hyvin. olimme myös puhuneet mitä tekee, jos tulee hätä; juoksee naapuriin, soittaa äidille jne. nuorempaa herraa en jättäisi tai en tiedä, kun on nyt vasta tulossa 5. esikoisen kanssa ovat viime kesästä olleet pieniä aikoja kaksin max. puoli tuntia. ja hyvin pärjäävät. lapsiin täytyy myös luottaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi ei osaa vielä käyttää kännykkää. Jos olisi tullut hätä, olisi voinut mennä soittamaan naapurin ovikelloa (asumme omakotitaloalueella).

Opeta käyttämään kännykkää! Mun 5½-vuotiaallani on oma kännykkä, sinne on tallennettu tasan yksi numero: äiti. Osaa soittaa mulle, osaa vastata, ja osaa soittaa 112 (tosin toivon, ettei tuota taitoa tarvitse koskaan käyttää ).

Lisäksi ollaan tehty selväksi, että ovea ei mennä avaamaan kenellekään koputtavalle (ovikelloa ei ole).

Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
esikoisen olisin jättänyt ja jätinkin, kun itse halusi välillä harjoitella yksin oloa. hyvin pärjäsi. puhelimella sai vanhemman kiinni ja soitin itsekin välillä ja kyselin jaksaako vielä olla yksin ja onko kaikki hyvin. olimme myös puhuneet mitä tekee, jos tulee hätä; juoksee naapuriin, soittaa äidille jne. nuorempaa herraa en jättäisi tai en tiedä, kun on nyt vasta tulossa 5. esikoisen kanssa ovat viime kesästä olleet pieniä aikoja kaksin max. puoli tuntia. ja hyvin pärjäävät. lapsiin täytyy myös luottaa!

Ei 5-vuotiaan tarvitse vielä harjoitella yksinoloa:( Vasta kouluiässä yksin ja silloinkaan ei pitkiä aikoja!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Lapsi ei osaa vielä käyttää kännykkää. Jos olisi tullut hätä, olisi voinut mennä soittamaan naapurin ovikelloa (asumme omakotitaloalueella).

Opeta käyttämään kännykkää! Mun 5½-vuotiaallani on oma kännykkä, sinne on tallennettu tasan yksi numero: äiti. Osaa soittaa mulle, osaa vastata, ja osaa soittaa 112 (tosin toivon, ettei tuota taitoa tarvitse koskaan käyttää ).

Lisäksi ollaan tehty selväksi, että ovea ei mennä avaamaan kenellekään koputtavalle (ovikelloa ei ole).

Enpä luottaisi tuohon kännykkään liikoja:( Jos esim. tulipalo syttyy ei lapsi osaa hädässään soittaa sinne hätänumeroon vaan menee piiloon esim. komeroon tms. paikkaan! Kyllä 5 vuotiaalla pitäisi vielä olla aikuinen lähellä!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Siis 5- vuotiaalla kännykkä? Pidätkö mitenkin paljon yksin lastasi:(

Yhteistyössä