Jätin 5,5-vuotiaan 1,5 tunniksi yksin kotiin - teinkö väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äänetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Lapsi ei osaa vielä käyttää kännykkää. Jos olisi tullut hätä, olisi voinut mennä soittamaan naapurin ovikelloa (asumme omakotitaloalueella).

Opeta käyttämään kännykkää! Mun 5½-vuotiaallani on oma kännykkä, sinne on tallennettu tasan yksi numero: äiti. Osaa soittaa mulle, osaa vastata, ja osaa soittaa 112 (tosin toivon, ettei tuota taitoa tarvitse koskaan käyttää ).

Lisäksi ollaan tehty selväksi, että ovea ei mennä avaamaan kenellekään koputtavalle (ovikelloa ei ole).

teidän mies ei taida osallistua teidän perhe-elämään mitenkään??? :O
siltä se vähän vaikuttaa, vuosia mitä oon sun kirjotuksia seurannu

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
En missään tapauksessa jättäisi, tuon ikäinen ei osaa toimia jos syttyy tulipalo tai tulee joku muu hätätilanne.

No mä oon sitä mieltä, ettei osaa kyllä vielä koululainenkaan, jos nyt aikuinenkaan.

Isommat sentään yleensä osaa lähteä ulos talosta, pienimmät menevät pahimmissa tapauksissa johonkin piiloon odottamaan että joku auttaa.

No ei ne vähän pienemmätkään mitään ääliöitä ole. ( En tarkoita siis mitään 3-vuotiaita ) Kyllä ne oppii ja muistaa, kun käy asioita läpi ja muistuttaa vielä juuri ennen lähtöä.

Ihminen ei säikähtäessään välttämättä toimi loogisesti... oli ääliö tai ei. Lapset harvoin ovat ääliöitä, vanhemmat sen sijaan saattavat olla.

Musta tuntuu, että lapsia aliarviodaan monesti aika pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
teidän mies ei taida osallistua teidän perhe-elämään mitenkään??? :O
siltä se vähän vaikuttaa, vuosia mitä oon sun kirjotuksia seurannu

Osallistuu toki. On vaan iltaan/yöhön asti työssä, eikä ole kotona päiväsaikaan jos mä haen esimerkiksi tuon kuopuksen hoidosta, tai menen ulos kuopuksen kanssa esikoisen ollessa sairaana. Aamuisin/aamupäivisin on kotona, vapaapäivinään tietty myös.

Harvassa perheessä kai sekä äiti että isä ovat päivisin kotona lasten kanssa?

Ja lapsen kännykässä lukee vain äidin numero siitä yksinkertaisesta syytä, että mies ei töissä ehdi aina vastaamaan tai ei edes kuule jos puhelin soi, ja mullehan lapsen pitää soittaa jos minä olen se joka tuossa 50-100 metrin päässä pyörin...

En itse jättäsi eskoistani joka saman ikäinen yksin kotiin. Pisin aika jonka on yksin kotona on kun haen postin tai käyn suihkussa.
Tottahan tuonakin aikana voi jo sattua vahinko, niinkuin jotakin voi sattua vaikka olisin lasteni kanssa samassa huoneessa. Mutta tuo melkein 2 tuntia on pitkä aika, liian pitkä.
Ja toiseksi en koskaan jättäisi noin pientä lasta ja koiraa aivan keskenään noin pitkäksi ajaksi.

En uskaltais jättää..ulkonakin jos on, niin vahdin n. 5 min välein VÄHINTÄÄN että missä menee.

Kovin kekseliäässä iässä on, haluaa olla avuksi ja touhuta. Saattaisi keksiä juuri jotain ruuanlaittoa tms..

*muoks*

Myöskään minä en luottaisi koiran kanssa samaan tilaan noin pitkäksi aikaa..entä jos menee vaikka harjaamaan koiraa, nykäisee takkukohdasta ja koira käy kiinni...tai muuta vastaavaa tapahtuu. Eläin on aina eläin.

ja ihmettelen suuresti miten annat/annatte 5v lapsen päättää, "haluatko kauppaan, ai, et no jää yksin kotiin sitten 2tunniksi". Missä on vastuullinen vanhemmuus?
En uskalla edes arvata mitä muuta annat lapsesi valita :(

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Stinas:
En tosiaankaan jättäisi noin pitkäksi aikaa. Ehkä juuri jonkun kaupassa käynnin ajaksi 15-20 minuuttia.

20 min. voi sattua ihan samaa, kin 1,5 tunnissa.

Kysytkö tosissasi? :o Totta kai 1,5 tunnissa ehtii tapahtua paljon enemmän kuin 20 minuutissa! Ja tuo 1,5h tuntuu myös lapsesta pitkältä ja hän voi pelätä. En ikinä jättäisi 5v:tä yksin! Eli ap teki TODELLAKIN väärin! Tuo on lastensuojeluasia, sossu puuttuisi tuohon, jos sinne kerrottaisiin asiasta.

Ei voi muuta sanoa tätä jeesustelun määrää katsoessa, kuin että tämä KOVA maailma tulee vielä syömään monen näistä teidän pumpulipyllyistä elävältä. Muutamassa vuosikymmenessä lapsista on tullut täysin avuttomia, äitien mielestä. Voipi olla, että koulukiusaus on aika monella edessä, jos melkein kuusivuotias on muka vielä noin avuton...

Ei voi muuta sanoa tätä jeesustelun määrää katsoessa, kuin että tämä KOVA maailma tulee vielä syömään monen näistä teidän pumpulipyllyistä elävältä. Muutamassa vuosikymmenessä lapsista on tullut täysin avuttomia, äitien mielestä. Voipi olla, että koulukiusaus on aika monella edessä, jos melkein kuusivuotias on muka vielä noin avuton...

Alkuperäinen kirjoittaja letittää tuulen:
esikoisen olisin jättänyt ja jätinkin, kun itse halusi välillä harjoitella yksin oloa. hyvin pärjäsi. puhelimella sai vanhemman kiinni ja soitin itsekin välillä ja kyselin jaksaako vielä olla yksin ja onko kaikki hyvin. olimme myös puhuneet mitä tekee, jos tulee hätä; juoksee naapuriin, soittaa äidille jne. nuorempaa herraa en jättäisi tai en tiedä, kun on nyt vasta tulossa 5. esikoisen kanssa ovat viime kesästä olleet pieniä aikoja kaksin max. puoli tuntia. ja hyvin pärjäävät. lapsiin täytyy myös luottaa!

Ei 5-vuotiaan tarvitse vielä harjoitella yksinoloa:( Vasta kouluiässä yksin ja silloinkaan ei pitkiä aikoja!

Joo, tuonikäisen ei mun mielestä missään nimessä tarvitse osata olla yksin kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja Omatoimea:

Höpnhöpö. Lastenpsykologia ja -psykiatria on yhtä mieltä siitä, että lapsi, jota suojellaan mahdollisimman pitkälle ja saa kokea turvaa ja tuttuutta lapsena, on KAIKKEIN omatoimisin ja rohkein vanhempana. Lasta ei tarvitse treenata kestämään tätä kovaa maailmaa vanhempien puolelta; heidän ainoa tarkoituksensa on olla jatkuva tuki ja turva.

Höpnhöpö. Lastenpsykologia ja -psykiatria on yhtä mieltä siitä, että lapsi, jota suojellaan mahdollisimman pitkälle ja saa kokea turvaa ja tuttuutta lapsena, on KAIKKEIN omatoimisin ja rohkein vanhempana. Lasta ei tarvitse treenata kestämään tätä kovaa maailmaa vanhempien puolelta; heidän ainoa tarkoituksensa on olla jatkuva tuki ja turva.

Tätä teoriaa varmaan tukee fakta, että kasvatus on nykyään juuri kuvailemasi kaltaista, ja nykyään lapset ja nuoret ovat masentuneempia kuin koskaan, ja psyykelääkefirmat hurraa...

Tästä asiasta ei pitäisi edes joutua keskustelemaan. 5v lasta EI tule jättää yksin kotiin enemmäksi kuin max 30min ajaksi. Sekin voi olla liikaa, jos sattuu vahinko (tulipalo, putoaminen, kompastuminen, haava veitsestä, juomalasin rikkoontuminen ym). AP on syyllistynyt heitteillejättöön. Hyvä, että rekisteröit ystäväsi tarkoituksen; hän on syystä huolissaan lapsesi hyvinvoinnista ja sinun kyvystäsi arvioida lapsen parasta. Toivottavasti et enää jätä lapsiasi yksin mihinkään ennenkuin ovat vähintään 10v ikäisiä.

Vanhemmuus tuntuu olevan hukassa, kun 5v ikäiseltä kysytään, tahtooko mukaan vai ei.

Åboriginaalin tapa toimia lastensa kanssa on mielestäni hyvinkin vastuullista, turhaan räksytätte hänelle. Hän huolehtii lapsensa mahdollisuudesta saada itseensä yhteys, vaikka toinen heistä (äiti/lapsi) on ulkoilemassa ja toinen kotosalla. On paljon turvallisempaa soittaa äidille kuin lähteä ulos juoksentelemaan, että mistäs löytyy. (siis sinne isolle omalle tontille esim).

Alkuperäinen kirjoittaja Omatoimija:

Tätä teoriaa varmaan tukee fakta, että kasvatus on nykyään juuri kuvailemasi kaltaista, ja nykyään lapset ja nuoret ovat masentuneempia kuin koskaan, ja psyykelääkefirmat hurraa...

Lasten ja nuorten masennuksen määrään nykyään vaikuttaa parikin asiaa. Ensiksikin se, että nykyään näitä tilastoja pidetään tarkemmin kuin ennen. Joten toki myös suurempi osa näkyy niissä.

Toisekseen, nykyajan kasvatus ei todellakaan ole kuvaamasi kaltaista. Päinvastoin lapset ovat nykyään enemmän yksin kuin koskaan aiemmin. Masennukseen vaikuttaa siis suuresti se, että nykyajan vanhemmat eivät ole läsnä lapsilleen. Työelämä vaatii liikaa ja lapset eivät saa vanhempiensa aikaa.

Yhteistyössä