Jatkuvaa riitelyä siitä, voiko lapsi olla moottoripyörän kyydissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa miettiä sellainenkin, että lapsena luiden murtaminen voi aiheuttaa pahan vamamutumisen, vaikka ei olisikaan hengenvaarallista ja vaikka lapset paranevat joistakin jutuista paremmin. Kasvulevyihin osunut murtuma tarkoittaa sitä, että lapsen jalka tai käsi voi jäädä lyhyemmäksi. Kiva seuraus siitä, että isi vähän tykkäsi kuskata.
http://www.pulssi.fi/index.php?page=ce916f3f22ff4903e25e3d759ef5337

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mammat voisi löysätä sitä kiristävää nutturaa, tuntuu että on liian tiukalla. Kun ette kuiteskaan mitään ymmärrä moottoripyörällä ajosta :)
Onneksi sinä olet niin vajakki, että et varmasti ole vahingossakaan päässyt lisääntymään :).

Annatko mennä auton kyytiin? Yhtä lailla siinä voi henki lähteä kolarissa tai voi vammautua.

No jos katsot tilastoja, niin huomattavasti todennäköisemmin se henki lähtee moottoripyörän kyydissä...

Mitä aloittajan kysymykseen tulee, niin en antaisi. Itse kymmenisen vuotta moottoripyöräilleenä en ikinä ikinä ikinä tule päästämään meidän lapsia moottoripyörän kyytiin ja jos jotenkin voin estää, niin eivät tule ainakaan nuorella iällä moottoripyörää hankkimaan.

[QUOTE="...";26180391]No jos katsot tilastoja, niin huomattavasti todennäköisemmin se henki lähtee moottoripyörän kyydissä...

[/QUOTE]

Kuolema kun ei laske todennäköisyyksiä...l

Antaisitko mennä polkypyörän kyytiin?

riippuu kuka ajaa pyörää ja minkä ikäinen lapsi on.

En ole tuntenut ketään, joka olisi kuollut tai edes vammautunut polkupyörällä ajaessa.

Tunnen monta jotka ovat olleet eri autokolareissa. Yksi joutui opettelemaan uudelleen kävelemään, yksi joutui plastiikkakirurgin leikkaukseen. Muut selvisivät vammoitta.

Tutuistani kaksi on kuollut mopo-onnettomuudessa, yksi kevytmoottoripyörällä, kaksi moottoripyörällä. Yksi vammautui. Kaikki eri kerroilla. Enkä edes harrasta itse moottoripyöräilyä enkä ole erityisesti tekemisissä pyöräharrastajien kanssa. Olen ainoastaan nuorena mopoillut ja ajanut kevarilla.

Joten miksiköhän en antaisi lapseni mennä moottoripyörän kyytiin?

Antaisitko mennä polkypyörän kyytiin?

A) Painaako sinun polkupyöräsi useamman sata kiloa, niin että lapsen jalka aika helposti on aivan muusia jo pienen matkan aikana, raahautuessaan kyljellään pyörän alla.
B) Jaksatko sinä polkea yli 30/40 kilsaa tunnissa, mikä sekin on etenkin lapsifillaristille aika paljon.... saati sitten reilu satasen vauhti. Ymmärrätkö että jälki onnettomuudessa on sen mukaista, kuinka nopeasti liikut kolarin sattuessa.
C) Ajatko fillarillasi moottoritiellä autojen välissä vai pyörätiellä, jossa muut kulkevat tuota samaa hiljaista vauhtia?

[QUOTE="vieras";26180356]Ymmärrä... eihän tuolla näyttänyt isäkään ymmärtävän mitään lapsensa turvallisuudesta. Kuinka moni ostaa lapselleen kunnollisen ajohaalarin ja kypärän?[/QUOTE]

Ööh, kaikki?

[QUOTE="vieras";26180356]Ai niin joo... moottipyörällähän ei joudu koskaan kolariin.[/QUOTE]

Todennäköisyys lienee samaa luokkaa kuin autollakin. Ehkä hiukan pienempi kuitenkin, koska pyörällä tulee ajettua hiukan erilaisella asenteella. Kaikki motoristit tunnistanevat itsessään saman; jokaiseen näköpiirissä olevaan autoon tulee suhtauduttua siten, että se voi tehdä ihan mitä tahansa ja niitä autoja olettaa ikäänkuin automaattisesti juuri sinne, missä niitä ei näe. En pyörällä koskaan aja esim. etuoikeutetun risteyksen yli ihan vaan sillä oletuksella, että muut noudattavat väistämisvelvollisuuttaan. Sitä vaan on koko ajan ihan eri tavalla "hereillä" kuin autolla ajaessaan.

[QUOTE="...";26180411]A) Painaako sinun polkupyöräsi useamman sata kiloa, niin että lapsen jalka aika helposti on aivan muusia jo pienen matkan aikana, raahautuessaan kyljellään pyörän alla.
B) Jaksatko sinä polkea yli 30/40 kilsaa tunnissa, mikä sekin on etenkin lapsifillaristille aika paljon.... saati sitten reilu satasen vauhti. Ymmärrätkö että jälki onnettomuudessa on sen mukaista, kuinka nopeasti liikut kolarin sattuessa.
C) Ajatko fillarillasi moottoritiellä autojen välissä vai pyörätiellä, jossa muut kulkevat tuota samaa hiljaista vauhtia?[/QUOTE]

Se on melko sama paljonko pyörä painaa, paljonko on vauhtia ja missä ajaa jos auto mäjähtää fillarin päälle....

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26180414:
Ööh, kaikki?

Todennäköisyys lienee samaa luokkaa kuin autollakin. Ehkä hiukan pienempi kuitenkin, koska pyörällä tulee ajettua hiukan erilaisella asenteella. Kaikki motoristit tunnistanevat itsessään saman; jokaiseen näköpiirissä olevaan autoon tulee suhtauduttua siten, että se voi tehdä ihan mitä tahansa ja niitä autoja olettaa ikäänkuin automaattisesti juuri sinne, missä niitä ei näe. En pyörällä koskaan aja esim. etuoikeutetun risteyksen yli ihan vaan sillä oletuksella, että muut noudattavat väistämisvelvollisuuttaan. Sitä vaan on koko ajan ihan eri tavalla "hereillä" kuin autolla ajaessaan.

Olet varmaankin itse huomannut miten yllättävän iso osa autoilijoista moottoripyöräilijöihin suhtautuvat tienpäällä... useimmat eivät pidä minkäänlaisia turvaetäisyyksiä edessään menevään pyörään.

Erityisen mielenkiintosita on kärkikolmion takaa eteen tuleminen, ilmankos iso osa moottoripyöristä ovat pitkät päällä, että edes vähän paremmin erottuisivat liikenteessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;26180414:
Ööh, kaikki?

Ei todellakaan ole todennäköisyys samaa luokkaa, ei lähelläkään. Et näköjään ole lukenut mitään tilastoja siitä, kuinka usein moottoripyörä on osallisena onnettomuuksissa. Edelleen onnettomuuksissa moottoripyöräilijä on se, jolle sattuu huomattavasti pahemmin kuin autoilijalle, joka yleensä moottoripyörän kanssa kolaroidessa selviää säikähdyksellä.

Sekin mua pelottaa, kun mies on juuri sanonut, että mp:llä saa olla tosi tarkkana, kun autot ei usein huomaa. Niin että jos poika on silloin kyydissä kun joku ei huomaa. Muutenkin koko homma sotii kovasti mun äidinvaistoa vastaan, mutta en sitten tiedä minkä ikäisenä päästäisin pojan kyytiin.

Se on lähinnä miehen itsensä keksintöä että pojan pitäisi päästä ajelulle. Ei se itse sinne itse hingu, eikä käytännösösä ole tarpeen kun on kaksi autoa.

no meillä on muksut olleet siitä asti kun on sopiva kypärä ollut saatavilla (1v) mopojen ja moottoripyörien kyydissä. istuvat siinä kuskin edessä. eivät pitkiä matkoja mutta pisimmillään 20km lenkkiä ovat heitäneet huviajeluna enojensa kyydissä ja olen itsekin kyydittänyt heitä nyt isompina(4v ja2v) moottoripyörällä.

ja itse olin 6v kun aloin ajaa mopolla(pappa tunturilla) ja kevarilla 12v. että ei se nyt kovin vaarallista hommaa ole.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
no meillä on muksut olleet siitä asti kun on sopiva kypärä ollut saatavilla (1v) mopojen ja moottoripyörien kyydissä. istuvat siinä kuskin edessä. eivät pitkiä matkoja mutta pisimmillään 20km lenkkiä ovat heitäneet huviajeluna enojensa kyydissä ja olen itsekin kyydittänyt heitä nyt isompina(4v ja2v) moottoripyörällä.
Kuka niistä pitää kiinni vai ajetaanko yhdellä kädellä?

ja itse olin 6v kun aloin ajaa mopolla(pappa tunturilla) ja kevarilla 12v. että ei se nyt kovin vaarallista hommaa ole.

No ette kai sentään ihan liikenteen keskellä ole noin ajelleet? Me asutaan kaupungissa.

[QUOTE="a p";26180450]Sekin mua pelottaa, kun mies on juuri sanonut, että mp:llä saa olla tosi tarkkana, kun autot ei usein huomaa. Niin että jos poika on silloin kyydissä kun joku ei huomaa. Muutenkin koko homma sotii kovasti mun äidinvaistoa vastaan, mutta en sitten tiedä minkä ikäisenä päästäisin pojan kyytiin.

Se on lähinnä miehen itsensä keksintöä että pojan pitäisi päästä ajelulle. Ei se itse sinne itse hingu, eikä käytännösösä ole tarpeen kun on kaksi autoa.[/QUOTE]
En ymmärrä miksi pojan pitäisi olla kyydissä minkään ikäisenä. Jos et halua että on, niin tietysti sinulla on siihen oikeus.

[QUOTE="a p";26180473]No ette kai sentään ihan liikenteen keskellä ole noin ajelleet? Me asutaan kaupungissa.[/QUOTE]missä sitten? todellakin liikenteessä. ei kai minnekään korpeen ole järkeä mennä ajelemaan.
vai meinasitko tota mun ajelua pentuna?

[QUOTE="vieras";26180493]Eli joudut pysähtelemään jatkuvasti muun liikenteen seassa? ... esim. 1 v. pysyy silloin miten paikallaan?[/QUOTE]et vissiin oo ikinä ajanu itse?

Miksi lapsi pitäisi päästää moottoripyörän kyytiin? Siksi, että isistä on coolia, kun hänellä istuu lapsi pyörän selässä? Siksi, että isi on jäänyt murkun tasolle? Vai miksi? Lapsi ei kärsi siitä, ettei pääse moottoripyörän kyytiin, mutta voi kärsiä pahasti, jos joutuu onnettomuuteen ollessaan pyörän kyydissä.

Miksi minkäänikäisen lapsen terveys pitäisi vaarantaa isin tai äitin harrastuksen takia?

Meillä on useampi harrastepyörä, mutta ton Dneprin (sivuvaunullinen) kyydissä tenava on ollut jo alle vuosikkaana. Tosin silloin ajeltiin vain omalla tiellä ja todella hiljaa. Kovaahan sillä ei pääse yleisilläkään tiellä :D
Nyt on poika 3,5v. ja hinkuisi hirveesti isänsä kanssa ajelulle. Istuisi siis sivuvaunussa, josta ei kyllä tipahdeta. Itse mietin, että saisiko turvavyöt kiinnitettyö siihen istuimeen ja kyllä ne jotenkin saa.
Vielä kun kypärä löytyy sopiva ja ajokamppeet niin ei kuin baanalle vaan. Vauhti ei tolla vehkeellä päätä huimaa, mutta ihana sillä on ajella.
Ja oma monkey pojalla jo on ja kyydissä on ollut vauvasta asti. Ihan ei yllä vielä itse ajamaan, mutta saa opetella heti kun yltää.

Yhteistyössä