Jatkuvia alapääoireita ja tulehduksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lopen kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lopen kyllästynyt

Vieras
Olen jo pitkään kärsinyt epämääräisistä alapääoireista, joille ei tunnu löytyvän mitään selkeää selitystä. Jutusta tulee pitkä ja sekava... mutta kiitos jos joku viitsii lukea ja kommentoida.

Oireet alkoivat pikkuhiljaa viime syksynä ja epäilen (ja myös lääkäri epäili...), että kaiken alku oli käyttämäni Nuvaring ehkäisyrengas. Oireina oli satunnainen vihlaisu virtsaamisen jälkeen emättimen tai virtsaputken suuaukolla ja toisinaan vihlaisu tuntui myös istuutuessa. Lisäksi limakalvot tuntuivat lievästi aroilta. Vein pissanäytteen, joka oli negatiivinen ja kävin lääkärissä, joka sanoi, että lähellä emättimen suuaukkoa on joku turvonnut rauhanen ja emättimen peräosa hiukan punottaa. Lääkäri epäili, että ehkäisyrengas on ollut minulla väärässä asennossa, eli ns. pystyasennossa, kun sen olisi pitänyt olla emättimen peräosassa ja että rengas olisi ärsyttänyt emättimen suuaukkoa ja aiheuttanut rauhasen turpoamisen ja vihlaisut. Tämä varmaan pitikin paikkansa, koska minulla oli usein tunne, että rengas on valahtamassa ulos ja sitä piti korjailla.

Jätin sitten renkaan pois ja oireet vähäksi aikaa helpottuivatkin, joskaan eivät tainneet täysin kadota koskaan. Joskus Marras-joulukuun taitteessa oireet alkoivat kuitenkin taas pikkuhiljaa pahentua. Oli vihlaisuja pissaamisen jälkeen ja samoin pesu tuntui ärsyttävän ja yhdyntä tuntui hieman kivuliaalta. Limakalvot vaikuttivat kovin kuivilta ja rasvaus, erityisesti Bepanthenilla, pitikin oireita kurissa jonkin aikaa. Juuri ennen joulunpyhiä vein kuitenkin varmuuden vuoksi taas pissanäytteen, koska oireet vaikuttivat niin samanlaisilta kuin virtsarakontulehduksessa. Pikatesti oli negatiivinen, mutta sain silti kuurin varmuuden vuoksi, koska viljelytulos oli tulossa vasta joulunpyhien jälkeen, eli n. viikko näytteen viemisen jälkeen. Minulla on kerran ollut muutama vuosi sitten munuaisaltaan tulehdus, koska virtsis oli niin oireeton, että en edes huomannut sairastavani sitä ja tauti pääsi nousemaan munuaisiin. Sen vuoksi saan aika helposti kuurin varoiksi, vaikka pikatesti näyttääkin negaa. Yhtään virtsistä minulla ei kuitenkaan ollut vielä jouluun mennessä ollut tuon munuaistulehduksen jälkeen, eli ei vuosiin.

Lääkekuuri auttoi oireisiin, vaikka tulehdusta ei pitänyt olla, koska viljelykin oli negatiivinen. Hetken olin taas oireeton, mutta sitten samat vihlaisut ym. alkoivat taas palata ja sitten epäonnekseni sairastin Noro-viruksen melko rajulla ripulilla (kesti lähes neljä vuorokautta) ja sen jälkeen alapää olikin sitten tosi kipeä. Välillä tuntui kuin olisi raastinraudalla vedelty. Holvasin Bepanthenia aamuin illoin koko alapään täyteen, joka vähän auttoikin ja kävin lääkärissä. Tulos oli, että emättimen limakalvot on ohentuneet ja vähän kuivat, eivät kuitenkaan punoita eikä mikään näytä erityisen ärtyneeltä. Hoidoksi käskettiin käyttää Ovestin voidetta. No käytin sitten sitä ohjeen mukaan ja ensin vähän tuntui helpottavankin, kunnes sitten yhtenä päivänä kylmällä autonpenkillä istumisen jälkeen alkoivat taas epämääräiset virtsisoireet. Vein parin päivän ihmettelyn jälkeen taas pissanäytteen, joka olikin positiivinen ja virtsassa kasvoi jopa kaksi bakteeria, tavallinen koli ja joku enterobakteeri. Sain kuurin, joka ei ihan kuitenkaan vienyt oireita pois ja pari päivää kuurin loppumisen jälkeen vein taas uuden pissänäytteen. Pikatesti oli negatiivinen, mutta sain taas varmuuden vuoksi uuden kuurin, koska oli tulossa viikonloppu ja viljelytulokset taas tulossa vasta joskus seuraavalla viikolla.

Viikonlopun aikana oireet pahenivat ihan kamaliksi. Oli alaselkäsärkyä, joka säteili jalkoihin ja pakotusta virtsarakon kohdalla ja alapää oli ihan riekaleina. Kävin maanantaina lääkärissä, mutta koska viljelytulos ei ollut tullut, ei lääkäri osannut sanoa oikein juuta eikä jaata, muutakuin että selkälihakseni ovat jumissa. Kärsin siis oireista useamman päivän ajan, kunnes tulokset viimein tulivat ja virtsassa kasvoikin tällä kertaa joku enterokokki-bakteeri, johon saamani antibiotti ei purrut. Lääke vaihdettiin ja taas söin uutta kuuria, joka tällä kertaa helpottikin oireita. Oireet eivät ole kuitenkaan täysin kadonneet enää tämän jälkeen.

Reilu viikko sitten oireet, eli selkäsärky ja alapääkipu taas pahenivat ja vein näytteen, joka kuitenkin oli vojelyä myöten negatiivinen. Kävin gynekologilla, joka sanoi, että limakalvot ovat täysin kunnossa ja emättimen puoli näyttää ihan terveeltä, jopa suorastaan erinomaiselta... Ja muutenkin kaikki kunnossa. Sanoi myös että Ovestinia ei tarvitse enää käyttää. Jätin sitten Ovestinin reiluksi viikoksi. Äskettäin tullut Papa-löydös oli kuitenkin määrittelemätön atypia, ei kuitenkaan mitään tulehduksia, eikä HPV:tä tms. Lääkärin mukaan tällainen atypia ei yleensä aiheuta mitään oiretta, koska ei ilmeisesti ole tulehdusperäistä ja paranee itsestään. Ovat kuulemma kovin yleisiä.

Oireita kuitenkin on jatkuvasti, välillä enemmän välillä vähemmän. Toisinaan pissaamisen jälkeen alapäähän jää sellainen pakotuksen tunne ja välillä pytyltä noustessa tulee sellainen tunne että pissaa lirahtaa vielä vaikka mitään ei tule. Selkä on välillä kipeä ja välillä myös alavatsa. Enää en osaa sanoa tulevatko oireet emättimestä vai virtsarakosta/putkesta. Emätin on kuitenkin edelleen hiukan arka, vaikka mitään ylenpalttista tai haisevaa valkovuotoa tms. tulehduksen merkkejä ei olekaan. ei myöskään kutinaa. Usein oireet alkavat vasta aamupäivän aikana, eli vasta sitten kun on käynyt useamman kerran pissalla. Öisin vaiva ei tunnu. Ovestinin otin kuitenkin uudelleen käyttöön ,koska se aiemmin tuntui oireita helpottavan ja pari päivää sitten tökkäsin asettimella vahingossa ilmeisesti kohdun suulle ja se aiheutti alavatsalla ihan samanlaista riipimistä, kuin mitä minulla on viime aikoina ollut. Eli kohdunsuukin saattaa kuitenkin oireilla.

eilen vein taas uuden pissanäytteen päivystykseen, koska oireet alkoivat olla aika selkeitä ja pikatesti näytti yhtä plussaa sekä leukosyyteille ja punasoluille. Sain kuurin taas kerran varoiksi, vaikka tulehdus merkit olivatkin aika olemattomat, koska viljelytulokset on taas tulossa vasta joskus ensi viikolla pyhien vuoksi. Lääkäri käski syödä kuuria pari päivää ja jos ei toimi niin lopettaa sitten ja odottaa viljelyä.

Nyt sitten odotellaan ja ihmetellään, auttaako lääke... Toistaiseksi kahden tabletin jäkeen selkäkipu on kyllä helpottanut, mutta toisaalta ei se näin aamupäivällä juuri ole muutenkaan vaivannut. Olen myös lääkinnyt itseäni jo useita viikkoja karpalo ja puolukkamehulla, sekä välillä karpalopuristeilla ja C-vitamiinilla ja olen ajatellut, että voisiko pissa olla nyt niin hapanta, että se ärsyttää limakalvoja ja oireilu johtuukin siitä?

Kivut eivät ole mitään sietämättömiä, mutta ärsyttää kuitenkin kun ei tiedä mistä ne johtuvat ja kun samat oireet voivat johtua välillä virtsiksestä ja välillä ihan jostakin muusta. Sen tiedän, että selkäni on todella jumissa, koska samantyyppistä selkäkipua minulla on esiintynyt aina välillä muutenkin, joten selkäkipu voi johtua vaan lihaksista ja varmaan tulehtunut/ärtynyt rakko ärsyttää muutenkin kipeätä selkää vielä lisää. Kuukautiskiertokin meni tässä vähän sekaisin, joten joku hormonihäiriökin voi olla kyseessä, tai sitten se johtui vaan stressistä...

Vulvodyniaa ja vestibuliittiakin olen epäillyt, mutta jotenkin nekään ei oikein sovi kuvaan, oireet ei kuitenkaan ihan täsmää ainakaan gynen mukaan. Samoin endometrioosi kävi mielessä, mutta eikö siinäkin kipujen pitäisi olla suurimmillaan ennen menkkoja ja minulla kivut kyllä tulee ja menee miten sattuu. Olen myös pelännyt, että toivottavasti väärässä asennossa ollut ehkäisyrengas ei aiheuttanut virtsaputkelle tai emättimelle mitään peruuttamatonta vahinkoa, esim. virtsaputken divertikkeliä tms. joka nyt sitten vaivaa. Klamydia varmaan myös pitäisi testata, varsinkin jos nytkään ei ole tavallista virtsistä.

Tulipas tästä nyt pitkä vuodatus... Ärsyttää vaan taas suunnattomasti, kun joutuu koko pääsiäisen taas ihmettelmään, että onko tulehdusta vai ei, kun mitään tuloksia ei tule ennenkuin ensi viikolla. Ja kärsimään kivuista. Nytkin emätintä polttelee hieman, koska laitoin eilen maitohappobakteerikapselin, jotta antibiootti ei aiheuttaisi mitään tulehdusta. Suun kautta olenkin maitohappobakteereita syönyt viimekuukausien aikana kourakaupalla ja maha onneksi onkin pysynyt aika hyvässä kunnossa.

Käypäs Jorma Paavosen vastaanotolla Mehiläisessä Helsingissä, jos sulla vaikka punajäkälä limakalvoilla. Hän on asiantuntija kaikissa alapäävaivoissa.

En osaa ratkaista onglemaa, mutta ainakin sitä Ovestinia kannattaa nyt käyttää monta kuukautta. Jos koet maitohappobakteerit hyväksi, niin käytä.
Rakkoa kenties kanttaa kouluttaa, koska se on herkistynyt tässä rumbassa.
Suosittelen, että hoidat sen selkäsi kuntoon, on ainakin yksi stressitekijä vähemmän.
Puna- ja valkojäkälän mahdollisuus kannattaa gynekologin kanssa punnita ja ottaa koepala.

Ikävä kyllä asun pohjoisessa, joten Paavosen vastaanotolle ei ole ihan yksinkertaista lähteä. Punjäkäläkin kait voisi olla mahdollinen, sille tyypillistä verkkokuviointia ei kuitenkaan ole eikä kutinaa, mutta pitänee lääkäriltä kysyä, josko senkin testaaminen olisi mahdollista.

Ovestinia olenkin nyt ajatellut käyttää vähän vuoronperään maitohappobakteerien kanssa, suojaavat ne nyt ainakin tulehduksilta, vaikka eivät kipua poistaisikaan. Eikös lääkärit voi kirjoittaa lähetettä fysioterapeutille, ehkä sellaisen voisi pyytää selkävaivan vuoksi?

Selkä ja vatsakivut ovat hellittäneet antibiootin myötä, mutta alapääkipu on edelleen tallella. En sitten tiedä onko vain sattumaa, että muut kivut ovat helpottuneet vai onko antibiootti todella auttanut. Istuminen tuntuu pahentavan alapääkipua, se tuntuu välillä jonkinlaiselta kouristelulta.

Tuli tässä mieleeni, että voiko hiivatulehdusta olla, vaikka alapää ei kutisekaan? Minulla on ollut hiivatulehdus tasan kerran elämässäni, eli en sitä kovin helposti saa, mutta muistelisin, että se ensin alkuun kutisi ja sitten alkoi vähän saman tyylinen kipu kuin nytkin. Ajattelin vaan jos nyt tuo kutinavaihe olisikin jäänyt väliin...

Vulvodynialta kuullostaa. Minulla ainakin samanlaisia oireita siinä. Itselläni liittynyt juuri ehkäisyvalmisteiden käyttöön.

No ei ollut vulvodyniaa, vaan pieni ahtauma/painauma virtsaputkessa suuaukon lähellä... Tullut mahdollisesti väärässä asennossa olleesta ehkäisyrenkaasta, joka siis painanut virtsaputken suuaukkoa tai sitten ahtauma on ollut siellä aina, mutta ehkäisyrengas vaan onnistui ärryttämään sen kohdan. Tällä hetkellä ei kuitenkaan vaivaa muutakuin hiukan ja satunnaisesti, joten virtsaputkelle ei tehdä mitään. Mikäli alkaa uudestaan kovasti vaivaamaan, niin virtsaputkea voidaan laajentaa.

Selkäkivut taas johtuivat todennäköisesti vaan siitä, että rakko oli pitkittyneen tulehduksen jälkeen niin ärtynyt, että paraneminen kesti vähän kauemmin. Joskus paraneminen voi kuulemma kestää useita kuukausia, eikä kaikilla parane täysin koskaan. Lisäksi kävin fysioterapeutilla, joka sanoi, että minulla on ilmeisesti yliliikkuvat SI-nivelet, jotka sitten aiheuttavat kaikenlaista vaivaa...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kyllästynyt;11516245:
No ei ollut vulvodyniaa, vaan pieni ahtauma/painauma virtsaputkessa suuaukon lähellä... Tullut mahdollisesti väärässä asennossa olleesta ehkäisyrenkaasta, joka siis painanut virtsaputken suuaukkoa tai sitten ahtauma on ollut siellä aina, mutta ehkäisyrengas vaan onnistui ärryttämään sen kohdan. Tällä hetkellä ei kuitenkaan vaivaa muutakuin hiukan ja satunnaisesti, joten virtsaputkelle ei tehdä mitään. Mikäli alkaa uudestaan kovasti vaivaamaan, niin virtsaputkea voidaan laajentaa.

Selkäkivut taas johtuivat todennäköisesti vaan siitä, että rakko oli pitkittyneen tulehduksen jälkeen niin ärtynyt, että paraneminen kesti vähän kauemmin. Joskus paraneminen voi kuulemma kestää useita kuukausia, eikä kaikilla parane täysin koskaan. Lisäksi kävin fysioterapeutilla, joka sanoi, että minulla on ilmeisesti yliliikkuvat SI-nivelet, jotka sitten aiheuttavat kaikenlaista vaivaa...

Vti-oireet tosiaan voi kestää tuollaisen ärsytyksen seurauksena tosi kauan. Mut tuohon SI-nivelongelmaan auttaa MBT-kengät, siis ne keinupohjaiset. Niillä ryhti oikenee ja joutuu tekemään keskivartalotyötä niin, että vartalo saa jmppaa aivan huomaamatta. Niillä kengillä ei kertakaikkiaan voi kävellä huonoryhtisenä. Ja kun "korsetin" lihakset vahvistuu, SI-nivelongelmat helpottuu ja voivat jopa loppua.