jättäisitkö 2,5v hetkeksi yksin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kilimanjaro"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Niin";22564751]Jos näät siihen pihaan niin hihkase jollekin tutulle jumppaan menijälle että hei, katotko että meiän Lyyti pärjää pukuhuoneessa tms.[/QUOTE]

Mä oon satujumppaohjaaja ja en oo ikinä ymmärtänyt vanhempia ketkä sälyttää lapsensa toisten vastuulle siellä pukkarissa. Mun jumpassa on 3-5 vuotiaita ja ne on yllättävän pihalla siellä pukkarissa. Ne ei aloita edes pukemista yksin ennen kuin vanhemmat tulee.

Nää samat vanhemmat on yleensä niitä jotka jättää muksunsa 10 minuuttia ennen jumpan alkua yksin saliin juoksemaan, kun "onhan siellä se ohjaaja"... Jos niihin harrastuksiin pitää päästä niin kyllä se on vanhemman homma katsoa lapsensa perään, ellei jotain kimppaviemisiä jonkun kanssa sovi.

mulla on 2,5v ja 4,5v lapset ja tuo pienempi useinkin sanoo, että "minä jään sisälle, te voitte mennä ulos" eli noin periaatteessa olisi valmis jäämään yksin kotiin, eikä taatusti liikahtais mihinkään dvd:n äärestä, mut ei...en siltikään jättäis, jos selvästi olisin noinkin kauan poissa...enkä myöskään laittais 4,5v:tä menemään yksin jumppaan, osittain tuon edellisen jumppaopen kirjoittaminen syiden takia, enkä uskaltais muutenkaan...
Eli kyllä mä vaan pukisin molemmat ja jäätäis vaikka ulkoilemaan tai kauppaan tms. pienemmän kanssa sen aikaa kun isompi on jumpassa

En jättäisi, eikä isompi lähtisi yksin.

Kyse ei ole pakkotilanteesta vaan siitä että äiti ei VIITSISI pukea ja harkitsee siksi ottavansa riskin. Okei, itsehän sinä sen kanssa sitten elät.

En mä kyllä jättäis.

Niinku sanottu,
jos matka on kerran noin lyhyt niin pienelle haalari päälle, kääräisy vilttiin ja vaikka sylissä kantaisin ton matkan.

Jokainen taaplaa tyylillään;
meillä on lapset jääneet nyt ekaa kertaa keskenään hetkeksi ( n. 10 min ) ja ikää noilla on 8v ja 4v8kk.

Toki 8v on ollut pidempäänkin yksin kun on jo tokalla, mutta lähinnä tuon kuopuksen kannalta ajattelin…

no mä oon jättäny mun esikoisen vajaa kaks vuotiaasta yksin (ny t2,5v) kotiin kattomaan esim. muumia tai leikkimään omaan huoneeseen siks aikaa ku oon käyny nukuttamassa pienemmän vaunuihin tai hakemassa postin tai puita. puhuu hyvin ja ymmärtää missä oon, eikä ikinä mitään oo sattunu ku tietää et pitää oottaa kiltisti sen 1-5 minuuttia mikä mulla menee.

mutta en osaa vastata kysymykseen, riippuu lapsesta. :)

En jättäisi!! Mulla itselläni on tuon ikäinen ja jo sinä aikana, kun luen lehteä, kirjaa tms. lapseni saattaa tehdä vaarallisia tempauksia, esim. työnttä pistorasiaan sukkapuikkoa, mistä löytänytkään? tai kiertää kaulansa verhonaruun tms. Mun on oltava varuillaan koko ajan, ihan koko ajan! Tosi arvaamaton ikä, on lastensuojelullinen asia, jos jätät hänet yksin kotiin. Eri asia 4v kanssa, mut HEI Ei 2½v!!!

Oletko kuullut lapsiturvallisesta kodista?

Lapsiperheessä ei pidetä pistorasioita näkyvillä, vaan ne suojataan asianmukaisesti tulpilla, lisäksi sälekaihtimen yms narut eivät saa koskaan roikkua lapsen näkysällä, laatikot lukitaan, ovet tarvittaessa kiinni jne.
Oletpa huolimaton! Melkein tuollaisessa kodissa asuminen on jo lastensuojellinen asia!

Niin, tämä on taas vähän näitä, että sama asia jossain tilanteessa hyväksytään, jossain ei. Esim. jos on ulkona nukuttamassa vauvaa, kun taapero sen aikaa sisällä, se jotenkin helpompi hyväksyä. Kun taas ap:n tilanne ei, vaikka tavallaan ihan samasta kyse... (Ja eihän sitä vauvaa ole PAKKO nukuttaa ulos, valintakysymys...) Mä en ehkä tässä tilanteessa jättäisi, tuon ikäistä, joka jos osaa keksiä ties mitä ja saattaa satutttaa itsensä. Ja toisekseen en näe, että olisi iso vaiva vetäistä sille 2,5v:lle se haalari niskaan, pieni happipyppy voisi tehdä terää näinä paukkupakkaspäivinä. Mutta voisin esimerkiksi ajatella jättäväni lapsen nukkumaan pinnasänkyyn (josta ei pääse pois), jos menee tosiaan tuo 5min.. mutta se lienee jo toinen keskustelu se.

Meillä oli 5v 9vuotiaan kanssa kotona kun käväsin kaupassa aikaa siinä meni noin 5 min, pitkään oli poika sitä kinunut jo että saa veljen kanssa jäädä. No tuon 5 min aikana oli moneen otteeseen kysynyt veljeltä että milloin äiti tulee. EI poika siitä traumaa saanut, mutta ei oo kyllä halunnut uudestaan jäädä. Mun pointti on että 5 min voi olla lapselle tosi pitkä aika ja sen aikana voi sattua vaikka mitä. mitä teet jos olet kerholla ja pieni keksii tehdä jotain vaarallista, aikaa menee siinäkin että kotiin juokset.

[QUOTE="vieras";22564791]Mä en vie edes roskapussia vaikka lapsi olisi päiväunilla. Mitä jos itselle sattuu matkalla jotain? Liukastuu ja lyö pään, jää auton alle tai jotain muuta. Kuka tietää että talossa on lapsi yksin?[/QUOTE]

Öö, entäs, jos kompastut kotona sisällä maton kulmaan ja lyöt pään...

En jättäisi.

Meilläkin saman verran pakkasta ja käytiin lapsikatraan kanssa hakemassa just yhdessä postit 100m päästä, pientä virkistystä sisälläoloon lapsillekin oli tuo reissu.

[QUOTE="vieras";22565475]Tietysti kotonakin voi sattua ja tapahtua mitä vaan mutta kannattaa kuitenkin minimoida riskit eikä ottaa tietosesti riskejä.[/QUOTE]

just näin.
kodistakin voi tehdä lapsiturvallisen ( kuten joku aiemmin jo otti esiin ) tiettyyn pisteeseen asti.
sillä tavalla turvalliseksi sitä kotia ei saa, etteikö se parivuotias voisi siellä itseään satuttaa pahastikin yksin jäädessään.

ENPÄ TODELLAKAAN JÄTTÄISI!

Mitä tahansa voi sattua sillä aikaa, kun olet viemässä isompaa sisarta kerhoon. Ota nyt hyvä nainen järki käteen äläkä edes pohdi tällaista.

Oletko kuullut lapsiturvallisesta kodista?

Lapsiperheessä ei pidetä pistorasioita näkyvillä, vaan ne suojataan asianmukaisesti tulpilla, lisäksi sälekaihtimen yms narut eivät saa koskaan roikkua lapsen näkysällä, laatikot lukitaan, ovet tarvittaessa kiinni jne.
Oletpa huolimaton! Melkein tuollaisessa kodissa asuminen on jo lastensuojellinen asia!

Voi olla, että hieman kärjistin esimerkkejä, mutta vaikka koti olisi kuinka lapsiturvallinen, ei 2½ vuotiasta saa jättää yksin kotiin TURVALLISUUSSYISTÄ!

Mulla samanikäinen (2,5 v) enkä jättäisi kyseisessä tilanteessa. Mut nukkuessa oon kyllä roskat vienyt jne ihan vauvasta asti. Esim lehden olen hakenut postilaatikosta aina itsekseni. Pienenpänä laitoin lapsen pinnasänkyyn jonkun lelun kanssa, samoin kun halusin käydä rauhassa vessassa. Nyt kun on kasvanut, jätän vain näköyhteyden päähän, eli autopaikka meillä on tässä rivarissa ihan oman ulkooven edessä, niin käyn kyllä putsaamassa auton lumesta ja laittamassa töpselin päähän itsekseni, mutta lapsen olen pyytänyt katsomaan ikkunasta, näin näen hänet koko ajan. Jos jostain syystä häviäisi ikkunasta, tulisin heti tarkistamaan tilanteen, mutta eipä vielä toistaiseksi näin ole käynyt. Myös autoon jätän turvaistuimeen hetkeksi, jos esim vien paketin postiin tms.

Mulla vasta 2-vuotias, mutta tuntuu, että onpa teillä rauhallisia lapsia. Jos minä jättäisin omani viideksikään minuutiksi saattaisi tapahtua ihan mitä vaan. Kantaisi kattilalla 100 litraa vettä lattialle, kalauttaisi ikkunan rikki jollain lelulla, tippuisi jostakin, tyhjentäisi pakastimen tms. En minä ainakaan onnistu saamaan tätä asuntoa niin lapsiturvalliseksi, ettei tuo muksu jotain keksisi.

En ehkä jättäisi, mutta toisaalta käyn itsekkin tupakilla ja postilaatikolla yksinään ja lapsi sisällä. Menee siinäkin varmaan se 5min.
Ehkä se et poistuu oman kodin pihalta tuntuu tossa niin "pelottavalta".

kiitos vastauksista.
ja kuten itse jo kysyessäkin tiesin niin en tulis koskaan jättämään.
enkä nyt ehkä niinkään sen takia, että jotain ihan kauhiaa, tyyliin tulipalo , sattus sillä aikaa.
vaan lähinnä siks etten usko et noin pieni oikeesti kuiteskaa ymmärtää ja se et voi tulla hätä, ja sit mietin et voi joskus isompana tulla hätä et jätetään tai ei halua olla yksin sitten esim kauppareissun ajan.
joten kaikki lähdemme vaikka todellakin itsellä ei hirmusesti jaksamisia ole työpäivän jälkeen, mutta tiesinhän tämän kun harrastuksen lapselle otin.'
kiitos ja kumarrus mielipiteistä kaikille!

Minä vien roskat ulos niin että lapset on sisällä keskenään alle puoli minuuttia (tosin asutaan omakotitalossa). Mutta toi 5 min varmaan voit ottaa lapsen mukaan.

Joku joka täällä komentoi että ei vie edes roskia niin että lapsi ei oo mukana, niin oletko ajatellut että sielä kotonakin sulle saattaa jotain sattua niin ettei kukaan tiedä? Esim. kaadut keittiöjakkaralta ja lyöt pääsi, saat jonkun sairaskohtauksen tms.

Vähän maalaisjärkeä peliin. Mutta tuossa ap:n tapauksessa en jättäisi lasta yksin kotiin.

[QUOTE="vieras";22566934]
Joku joka täällä komentoi että ei vie edes roskia niin että lapsi ei oo mukana, niin oletko ajatellut että sielä kotonakin sulle saattaa jotain sattua niin ettei kukaan tiedä? Esim. kaadut keittiöjakkaralta ja lyöt pääsi, saat jonkun sairaskohtauksen tms.

Vähän maalaisjärkeä peliin. Mutta tuossa ap:n tapauksessa en jättäisi lasta yksin kotiin.[/QUOTE]

Mulla on kerran jäänyt pikkusisko lukkojen taakse ja sain siitä niin hirveän trauman etten ikinä jättäisi pieniä lapsia yksin kotiin hetkeksikään, että veisi edes roskat tai hakisi postin. Toki kotonakin voi sattua vaikka mitä, kotihan se vaarallisin paikka on mutta miksi ottaa turhia riskejä jättämällä lapsi yksin?

Kuumimmat

Yhteistyössä