jehovan todistajat ja lasten kuritus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lissu

Vieras
Tuttavani oli meillä taas kyläilemässä (hän on siis jehovan todistaja) ja rupesi josain vaiheessa juttelemaan lasten pahoinpitelystä kuinka kamalaa se on ja miten ihmiset voivat olla niin julmia että voi tehdä jotain sellaista. Sitten hän sanoi että ymmärtää kyllä remmillä lyömisen, nippailut ja tukistamisen, niitä hän itsekin on kuulemma lapsellaan käyttänyt, mutta hakkaamista ei. Menin ihan sanattomaksi ja hän huomasi hämmästykseni ja kysyi etenkö minä mukamas ole koskaan tehnyt lapselleni niin. Sanoin etten todellakaan pystyisi satuttamaan lastani millään tavoin ja hän siihen että millä minä sitten saan mukamas lapseni tottelemaan, huudatko sinä niille. Sanoin huutavani kyllä ja välillä sanovani kyllä rajumpiakin kirosanoja ja patistamalla esim. huoneeseensa tai eväämällä jonkin mukavan jutun, mutta en koskaan satuttamalla, hän siihen että on itsekin lapsena saanut piiskaa eikä hänelle ole mitään traumoja siitä jäänyt.
Ihmettelen siis tätä että saako jehovan todistajat oikeasti kurittaa lapsiaan fyysisesti kun se on kerran (jos olen oikein ymmärtänyt) kielletty aikuisiin kohdistuenkin.
Mitä mieltä olette?
Olenko mielestänne reagoinut turhan rankasti tähän?
Olen vain jotenkin olettanut että juuri he jos ketään eivät hyväksyisi lapsen kurittamista millään tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Korostiko ko. henkilö itse, että näkemyksensä liittyi jotenkin uskontoon?

Ei, hän ei mitenkään viitannut uskontoonsa tällä, mutta jotenkin itseä hirvitti koska he nimenomaan painottavat aina sitä kuinka tärkeä jehovan luomus eli ihminen on , eikä häntä saa mitenkään kohdella kaltoin.

Vanhemat, ohjatkaa lapsianne (sananlaskut 22:6). Isät, "johtakaa hyvin omaa huonekuntaanne" (timoteukselle 3:4, 5; 5:8). ja lapset, totelkaa vanhempianne (kolossalaisille 3:20). kukaan perheessä ei ole täydellinen, vaan kaikki tekevät virheitä.

En tiedä mitä jehovien käyttämässä raamatun käännöksessä tarkalleen sanotaan enkä tiedä onko siellä tätä kohtaa kun ev.lut Raamatussa eli joka vitsaa säästää se lastaan vihaa. Jospa heille on tätä sitten opetettu tai sitten oli vain ystäväsi oma mielipide asiaan. Tuo raamatun kohta ei siis tarkoita mitään älytöntä hakkaamista vaan lapsen ojentamista fyysisin keinoin sellaisissa rajoissa, että hän ymmärtää miksi saa teoistaan rangaistuksen eikä häntä satuteta niin, että se tuottaisi lapselle siinä hetkessä tai myöhemminkään elämässä traumoja tai vammoja. Itse olen saanut pienenä vyöstä enkä ole kärsinyt siitä millään tavalla sen vuoksi, että tiesin miksi sitä sain ja tiesin myös, että sain piiskaa koska en sitä ennen uskonut mitään muita keinoja. Edellä mainitsemani koskee siis sitä miten osa uskovaisista ja mahdollisesti myös jehovista tämän asian ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:
Mitäs tuo uskonto tuohon sitten liittyy, kai näitä riittää joka lähtöön oli mitä uskontoo hyvänsä.

Voisinpa todeta että olette asian ytimessä.

Jokaisessa uskontokunnassa näitä ihmisiä on eikä sillä ole välttis mitään tekemistä uskonnon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:
Mitäs tuo uskonto tuohon sitten liittyy, kai näitä riittää joka lähtöön oli mitä uskontoo hyvänsä.

Sitä että jehovan todistajathan nimenomaan kunnioittavat elämää, kieltävät kaiken maailman väkivallan toisiaan kohtaan (ainakin aikuisten keskuudessa) ja ovat olevinaan niin lempeitä kaikkea elävää kohtaan.

Aviomiesten täytyy rakastaa vaimoaan niin kuin omaa ruumistaan (efesolaisille 5:25-29).
Vanhempien täytyy rakastaa, opettaa ja suojella lapsiaan (5. mooseksen kirja 6:4-9)

Valtakunnansaleilla lapset saa vessassa selkäänsä, jos eivät osaa olla kauniisti ja keskittyä.(sisäpiiritietoa) Laitonta on ruumillinen kuritus, Suomessa onneks ainakin, mut jehovilla on oma oikeustaju ja -kunnioitus.Ja sisäinen oikeuslaitoskin. (sisäpiritietoa) Ei ne yhteiskunnan asioihin halua olla osallisia. He ovat se yläpuolella. Paitsi silloin , jos voivat siitä hyötyä.

Jos yksi jehovantodistaja on tuota mieltä, niin ei se tarkoita että se olisi jehovantodistajien yleinen mielipide. Kyllä joku ev.luttikin hyväksyy ruumillisen kurituksen, tarkoittaako se sitä että ev.lutit kaikki hyväksyy sen? Toiset vaan taitaa olla vanhanaikaisia. Ennen vanhaan taisi lasten ruumillinen kuritus olla arkipäivää ihan kaikissa uskonnoissa.

Tuttavani oli meillä taas kyläilemässä (hän on siis jehovan todistaja) ja rupesi josain vaiheessa juttelemaan lasten pahoinpitelystä kuinka kamalaa se on ja miten ihmiset voivat olla niin julmia että voi tehdä jotain sellaista. Sitten hän sanoi että ymmärtää kyllä remmillä lyömisen, nippailut ja tukistamisen, niitä hän itsekin on kuulemma lapsellaan käyttänyt, mutta hakkaamista ei. Menin ihan sanattomaksi ja hän huomasi hämmästykseni ja kysyi etenkö minä mukamas ole koskaan tehnyt lapselleni niin. Sanoin etten todellakaan pystyisi satuttamaan lastani millään tavoin ja hän siihen että millä minä sitten saan mukamas lapseni tottelemaan, huudatko sinä niille. Sanoin huutavani kyllä ja välillä sanovani kyllä rajumpiakin kirosanoja ja patistamalla esim. huoneeseensa tai eväämällä jonkin mukavan jutun, mutta en koskaan satuttamalla, hän siihen että on itsekin lapsena saanut piiskaa eikä hänelle ole mitään traumoja siitä jäänyt.
Ihmettelen siis tätä että saako jehovan todistajat oikeasti kurittaa lapsiaan fyysisesti kun se on kerran (jos olen oikein ymmärtänyt) kielletty aikuisiin kohdistuenkin.
Mitä mieltä olette?
Olenko mielestänne reagoinut turhan rankasti tähän?
Olen vain jotenkin olettanut että juuri he jos ketään eivät hyväksyisi lapsen kurittamista millään tavalla.
Jos ihan suoraan saan sanoa niin jehovan todistajat ovat hulluja päästä

Yhteistyössä