Jo kuukausien yöheräilyt, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Soila

Uusi jäsen
03.02.2008
21
0
1
Poika on nyt 9,5kk, päivisin aurinkoinen, touhukas ja terve vauva
Koodi:
 =) 

Pulmana ovat erittäin katkonaiset yöt. Alun vatsavaivoista kun päästiin, nukkui joitain viikkoja melko hyvin mutta n. 4 kk iästä lähtien on heräillyt joka yö 6-15 kertaa
:o Olemme jo kokeilleet monenlaisia keinoja nukkumisen parantamiseksi mm. aina samanlaiset iltarutiinit, yövalon käyttö, unipussi, sänky eri etäisyydellä vanhemmista, "sivuvaunussa" nukkuminen, eri määrä päiväunia kokeiltu, tassuttelua ja nyt viimeisimpänä yöimetyksestä luopuminen. Millään konstilla ei ole ollut vaikutusta yöheräämisiin
Koodi:
 :headwall: 

Poika nukahtaa yksin omaan sänkyyn (äiti on kylläkin lähellä ja tarvittaessa laittaa takaisin makuuasentoon mutta yleensä nukahtaa hyvin helposti). Vaikka kaikin puolin poika nukahtaisi rauhallisesti, heräily alkaa puolen tunnin viiva 2 tunnin kuluttua nukahtamisesta. Herää usein n. tunnin välein ja alkaa parkua ihan kunnolla. Poikaa lohdutetaan hyvin vähäeleisesti muutaman sekunnin tassutuksella ja tarvittaessa tutti laitetaan suuhun. Tutin puuttuminen ei ole aina kuitenkaan parkumisen syy, vaan voi alkaa parkumaan ja vasta sitten tuttikin putoaa.  

Vaikuttaa siltä, että poika alkaa itkemään lähes aina, kun tulee herkempi univaihe. Useimmiten rauhoittuu nopeasti mutta huonoina öinä saattaa parahdella vähän väliä muutaman minuutinkin välein jopa 2 tunnin ajan. Ei tätä uskoisi, ellei itse joutuisi todistamaan tapahtumia joka yö! Tuntuu uskomattomalta, ettei poika koskaan edes vahingossa nuku pidempää pätkään kuin vähän reilua kahta tuntia
:headwall:

Onko meillä kohtalotovereita? Jos joku on ollut vastaavassa tilanteessa, missä iässä oma lapsesi on alkanut nukkumaan pidempiä pätkiä? Ja jos jollekin tulee vielä joku konsti mieleen niin kertokaa ihmeessä!

Poika on ihana ja rakas
Koodi:
 :heart: Tuskallista vain seurata vierestä yöllistä itkua ja levottomuutta, kun ei osaa lastansa auttaa nukkumaan ja toki itselläkin usein kova väsymys päällä
:'(

Meillä on kanssa tosi vaikeita yöt, eikä poika 8 kk nuku minuuttiakaan omassa sängyssä. Maitoa menee about litra per yö ja tietty vauva on ihan märkä aina. Vähän väliä heräillään, onneksi ei sentään huuda. Ja päivisin myös tosi iloinen ja virkeä. Kaikkea mahdollista on koitettu, syömistä, ulkoilua, saunottamista yms yms. Tämä vauva on meillä nyt kolmas tätä lajia. Kateeksi käy sellaiset perheet, joissa vaan pannaan valot pois, ovi kiinni ja sanotaan heippa ja hyvää yötä, ja vanhemmat voivat illalla pitää ääniä. Meillä on oltava hiirenhiljaista (no, se ei mua haittaa kyllä). Edelliset lapset ovat alkaneet nukkua vähän paremmin siinä vaiheessa, kun olen palannut töihin. Kai se päivähoito on uuvuttanut eri tavalla, ja päiväunet jääneet vähäisemmiksi. Silti heräilleet ainakin kerran yössä eskari-ikään asti. Koita jaksaa...! Sori, että vähän synkän kuvan maalasin, mutta tällaista on meidän yöt olleet kohta 10 vuotta.... :ashamed:

Aika tutulta kuulostaa, joskin meillä on selkeästi löytynyt hetkittäistä apua esim vieressä nukkumisesta. Meillä tehdään hampaita pitkän kaavan mukaan ja vaivalloisesti, ensin tuli kaksi ja nyt on tulossa toiset kaksi. Myös allergia ja siihen liittyvä refluksi on olleet vaivana. Edelleen heräillään 5-20 kertaa yössä, (20-08 välillä ) mutta onneks ei tarvi kauaa kerralla valvoskella. Tassutusta, silittelyä, tutin antamista ja tarvittaessa syliä käytetään rauhottamiseen ja poika nukahtaa myös omaan sänkyynsä. Vieressä nukkuu rauhallisemmin.

Meillä tällä hetkellä syynä heräilyyn ja öisiin itkukohtauksiin (alkaa siis parkua täyttä huutoa unessa ja herää siihen) monien uusien asioiden oppiminen ja hampaiden nouseminen. Voisko teillä olla noista kyse?

Lohduttaa ja neuvoa en osaa sen kummemmin... Voimia kovasti ja toivotaan, että menis pian ohi! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Meillä on kanssa tosi vaikeita yöt, eikä poika 8 kk nuku minuuttiakaan omassa sängyssä. Maitoa menee about litra per yö ja tietty vauva on ihan märkä aina. Vähän väliä heräillään, onneksi ei sentään huuda. Ja päivisin myös tosi iloinen ja virkeä. Kaikkea mahdollista on koitettu, syömistä, ulkoilua, saunottamista yms yms. Tämä vauva on meillä nyt kolmas tätä lajia. Kateeksi käy sellaiset perheet, joissa vaan pannaan valot pois, ovi kiinni ja sanotaan heippa ja hyvää yötä, ja vanhemmat voivat illalla pitää ääniä. Meillä on oltava hiirenhiljaista (no, se ei mua haittaa kyllä). Edelliset lapset ovat alkaneet nukkua vähän paremmin siinä vaiheessa, kun olen palannut töihin. Kai se päivähoito on uuvuttanut eri tavalla, ja päiväunet jääneet vähäisemmiksi. Silti heräilleet ainakin kerran yössä eskari-ikään asti. Koita jaksaa...! Sori, että vähän synkän kuvan maalasin, mutta tällaista on meidän yöt olleet kohta 10 vuotta.... :ashamed:

Hei, anteeksi, vähän aiheen vierestä mutta pisti silmään tuo hurja yösyömisen määrä. Miten teillä syödään päivisin? Nimittäin hyvän ystäväni vauva oli ihan samanlainen kuin teillä ja maitoa kului lähes litra yöaikaan. Tämä vauva ei syönyt juuri päivisin mitään ja siksi öisin tankkasikin tarvittavan määrän. No, asiaan ei auttanut muu, kuin tiukka unikoulu. Koko perhe siinä valvoi pari-kolme yötä, mutta se helpotti todella äkkiä ja yösyömiset lopetettiin samalla kokonaan (!); 5 vuorokauden kuluttua vauva söi jo reilusti päivisin ja alkoi nukkua yöt hyvin. Nyt tämä vauva (9kk) nukkuu 10-12h heräämättä. Ajattelin vain kirjoittaa tämän, että vaikka unikoulu oli rankka (mies tekee perheessä reissutyötä ja perheessä on 3 vanhempaa lasta), niin heti kun vauva oppi ettei yöllä ole ruokatarjoilua, alkoi uni maistua. Siihen asti vauva oli oppinut sen, että yöllä pimeän aikaan syödään ja päivällä touhutaan ja leikitään. Siinä ei ollut siis oikein mahdollisuutta mihinkään välimuotoon koska oli niin opittu tapa. Voisiko teidän vauvalla olla samanlainen kääntynyt rytmi vuorokaudessa?

Kiitoksia kommenteista ja kannustuksista! Olipa teksti tullut jotenkin oudosti, nyt olen laittamatta noita kuvia tähän, jos sitten tulisi normaalimman näköisesti.

Aina se jotenkin helpottaa, että kuulee muistakin "huippuheräilijöistä", vaikka toki toivon, että teillä muillakin yöt rauhoittuisivat. Kai se on vain uskottava, että lapsi voi olla täysin terve, vaikka onkin sitten tällaista heräämisongelmaa. Uusien asioiden oppiminen, hampaiden tulo yms. asiat voivat meilläkin vaikuttaa. Ehkä poika reagoi kaikkeen mahdolliseen nimenomaan huonolla nukkumisella...

Vyöhyketerapiaa ei olla tultu ajatelleeksi mutta ei kai siitä ainakaan mitään haittaa ole. Täytyypä harkita vakavasti. Vaikka se kyllä mietityttää, että mihin sen vaikutus perustuisi..? Toinen, mitä voisi kokeilla, olisi ihan viereen ottaminen (sivuvaunukokeilu ei kuitenkaan ole ihan sama asia ja siitäkin kokeilusta on nyt jo aikaa). Täytyy vain tehdä vähän uusia nukkumisjärjestelyjä ja siirtyä patjan kanssa lattialle, pelkään että vinhasti yöllä liikkuva poika tippuisi muuten sängystä.

Voimia teille muillekin, koitetaan jaksaa ja iloita pikkuisistamme väsypäivinäkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Nava:
Vyöhyketerapiaa ei olla tultu ajatelleeksi mutta ei kai siitä ainakaan mitään haittaa ole. Täytyypä harkita vakavasti. Vaikka se kyllä mietityttää, että mihin sen vaikutus perustuisi..?
Kiitos ensinnäkin vinkistä sen maininneelle! :flower: :) Eipä o mullakaan käyny mielessä. Jos päädyt kokeileen, niin kannattaa valita sellanen vyöhyketerapeutti, joka käsittelee pisteet koko kehosta eikä esim. vaan jaloista... On kokonaisvaltasempi se hoito. Niitä pisteitä kun on monessa kerroksessa, niin tarkemmin pystyy sit hoitaan sitä aiheuttajaa yms. Pyydä sitä vyöhyketerapeuttia kertoon mihin perustuu tai perehdy asiaan netissä vaikka googlettamalla... On aika mielenkiintosta ainakin mun mielestä. :) Mulla on yks tuttu vyöhyketerapeutti ja oon kokeillu... Onkin ollu jonkin verran apua asiaan jos toiseenkin. Enemmänkin ois voinu, jos olisin käyny sillai sarjassa, mut pääsin vaan harvakseltaan satunnaisesti.

Elinan äiti, juuri tuo sama ilmiö meillä, vauva on oppinut väärille tavoille. Päivällä syödään tosi keveästi meillä. Esim. puoleen päivään mennessä ei yleensä mene yhtään mitään. Se on juuri noin kuin sanoit, ja neuvolassakin viimeksi oli siitä puhetta. Lääkäri ehdotti unikoulua sairaalassa tai kotona. En vain ole saanut aikaiseksi... olen niin löperö kasvattaja ja mietin vain, että ei juuri tänä yönä. Ja jotenkin olen omaksunut sellaisen ajattelutavan, että meidän lapset ovat astetta kovapäisempiä kuin muut tässä suhteessa, eikä meillä tavalliset konstit tepsi (vaikka muuten ihania lapsia ovatkin). Mutta eihän siinä mitään menettäisi, jos kokeilisi. Neuvolalääkäri sanoi, että mun kannattaisi isojen lasten kanssa lähteä pariksi yöksi pois ja jättää mies kouluttamaan.

Meillä lapsi alkoi nukkumaan ihan hyvin, kun saatiin allergiat kuntoon. Neuvolassa höpötettiin koko ajan hampaista ja uusista taidoista yms. ja sairaalassa olisi unikoulutettu, mutta en antanut. Lopulta löytyi allergian aiheuttama refluksi.

Meillä heräillään myös.Mutta jokainen muksu näistä viidestä on ollut levoton tämän ikäisenä.8 kk.Katopa ap hus.fi sivuilta ja hakusanaks unikoulu.
Siellä tosi asiallista tietoa ja kuuluu ihan tähän ikään.Lapsi oppii tunnistamaan että on äidistä erillinen olento ja hakee kiinnittymissysteemiin vahvistusta.

Siellä sanotaankin että pahinta mitä voi tehdä on alkaa huudatusunikoulu.
Meillä mies hoitaa tän vitosen yöt joten mua ei väsytä mutta taitaa ukkelia väsyttää.Viime yönä oli n.10 kertaa herännyt.Joskus iteksiin simahtaa mutta joskus tarvii syliä.

Vuoden hujakoissa kaikki oppineet kyllä nukkumaan nätisti!!
Eli ei kauaa enää tätä rumbaa.

Vaniljatädille vielä; eihän niitä unikouluja tosiaan ole mikään pakko pitää jos suinkin tuntuu että itse jaksat "kovapäisten" lasten kanssa. Nuo kaikenmaailmat koulut ja opetukset ovat varmasti sitten tarpeen jos tuntuu ettei itse enää jaksa. Mutta muuten kuulostaa varmasti hyvältä idealta tuo, että isä hoitaisi nuo unikoulut - varsinkin jos vauva on oppinut saamaan maidon nimenomaisesti sinulta. Niin tai näin, niin kovaa päätöstä se sitten kyllä tarvii ja lujaa luottamusta siihen, että se tehdään loppuun asti. Toisella kaverillani on taas esimerkki siitä että unikoulu loppui kahden valvotun yön jälkeen kun väsytti niin kovasti - se meni tietenkin täysin hukkaan. Itselläni ja ystävilläni on joka tapauksessa hyviä kokemuksia pehmeistä unikouluista - tosin meillä ei mitään tuollaista suursyöntiä ollutkaan, tapasyömistä vain. Mutta tsemppiä ja voimia joka tapauksessa yövalvomisiin!

Meillä poika alkoi vajaa kolmikuisena heräilemään läpi yön, n. tunnin välein. neuvolassa höpöttivät hampaiden tulosta ja uusista taidoista yms yms.
Noin kuukausi sitten luin vanhasta vauva-lehdestä jutun maitoallergiasta ja epäilyksen heräsi. Vein pojan lääkäriin ja vaadin tehdä jotain. Nyt on soijakorvike kokeilu menossa ja poika nukkuu 11-12 tuntia yössä, yhdellä syötöllä. Yöt muuttui samantien kun maitotuotteet jätettiin pois. Poitsu nyt 7 kk. Saapas nähdä uskooko lääkäri vieläkään tähän allerigiamahdollisuuteen... Ja olen pettynyt neuvolantäteihinkin, kun kukaan ei ikinä edes harkinnut allergiamahdolisuutta! Ja mistäpä sitä näin ensimmäisen lapsen kanssa voi itsekään tietää.

Yhteistyössä