Joka sunnuntainen ****tus ja tappelu (a la minä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja viestiketjuun jo osallistunut:
"
Olen joskus sanonut maailmalla ääneen ja kirjoittanut netissä, että masennus on hienojen ja fiksujen ihmisten sairaus. Minulla tyhmänä talikkona ei ole varaa sellaiseen ylellisyyteen..

Juu olen muuten samaa mieltä, tai enemmänkin sitä että masentuneet ovat niitä joilla on liikaa aikaa käsissään. Samaa olen joskus puhunut isoisäni kanssa hänen vielä eläessä; ei hänen aikanaan oltu masentuneita, koska siihen ei ollut aikaa eikä energiaa: aina oltiin metsätöissä tai kalassa, kotoa lähdettiin aamuneljältä, kotiiin palattiin hämärän tultua, käytiin saunassa, syötiin ja mentiin nukkumaan. Jos oli vaikeeta, oli vaikeeta ja siitä taisteltiin yhteistuumin. Nykyaikana tämä yhteiskunta ei oikein halua ottaa vastuuta masentuneista, tuumin. Ainakin mitä olen seurannut hyvän ystävän kamppailua masennusta vastaan (tai siitä suosta ylös). Ennen masennus oli kollektiivisesti koko yhteisön ongelma; nyt se on yksilön ongelma joka jätetään hänen itsensä fiksattavaksi. Mutta, kohdallani ei ole kyse masennuksesta. Minä nauran, laulan, tanssin ja pidän hauskaa. Nukun hyvin ja ruokakin maistuu. Masentuneella tuskin on näin? Mutta, olen samaa mieltä siis, masennus on sairaus etenkin heille jotka ovat luonteeltaan paljon ajattelevia, ja joilla on liikaa aikaa (ja laiska toimistotyö/ei aktiviteetteja ;) käsissään. Fyysisen työn raatajat (ainakin ennen) tekevät työnsä, ja ovat päivän loputtua niin puhki ettei jaksa paljon fundeerata. Lieneekö myös nyt olevan niin paljon ns. valmiita malleja joihin omaa elämäänsä vertaa, vain huomatakseen ettei ole lähellekään yltänyt samaan kuin ns. muut. Tämä siis sivuaa toisen kirjoittajan kommenttia (eldoradossa). Mielenkiintoista, erittäin.

Kuinkahan perehtynyt olet masennukseen ja sen oireisiin? Vai pohdiskeletko asiaa täydellisen tietämättömyyden tuomalla painoarvolla?

Sinä siis et ole masentunut, olet vain ärtynyt, turhautunut ja kiihtynyt - jotka kaikki ovat epätyypillisen masennuksen oireita (joka on nimestään huolimatta tavallisin masennuksen muoto).

Heh.

Alkuperäinen kirjoittaja panacea:
Kuinkahan perehtynyt olet masennukseen ja sen oireisiin? Vai pohdiskeletko asiaa täydellisen tietämättömyyden tuomalla painoarvolla? Sinä siis et ole masentunut, olet vain ärtynyt, turhautunut ja kiihtynyt - jotka kaikki ovat epätyypillisen masennuksen oireita (joka on nimestään huolimatta tavallisin masennuksen muoto).

Heh.

:P :P :P Nooooo, juu, tajuan pointtisi. Tuskin kuitenkin kieltäisin masennuksen, olisko siinä järkeä (vai onsks se "epätyypillisen masennuksen" oire?). Uskoakseni jokainen tässä maassa tuntee jonkun masennuksesta kärsivän. Aika yleistä ainakin yliopisto-opiskelijoiden keskuudessa... Turhautunut ja ärtynyt jees. Kiihtynyt en niinkään. Mulla siis lienee sunnuntai-masennus!?

Alkuperäinen kirjoittaja Manaus:
Ja lopuksi, no shit Sherlock, onks lobotomia lääketieteellinen toimenpide? I never knew.

Ja sen kyllä huomaa. Misssä sulle on se lobotomia tehty ja muuttuiko luonne? Vai olisitko kenties lobotomian tarpeessa? Voin tulla rautakangen kanssa katkasemaan sun aivokurkiaisen.

Harva masentunut tajuaa olevansa masentunut. Siihen, oletko juuri sinä masentunut on mahdotonta antaa vastausta jonkun keskustelupalstoilla kirjoitettujen kommenttiesi pohjalta.

Ehkä sinun kuitenkin kannattaisi perehtyä aiheeseen edes hieman, ennen kuin annat aiheesta esitelmiä tai toteat, ettet itse kuulu masentuneisiin.

Mutta ehkä tosiaan on niin, että vain ajattelevat ihmiset masentuvat (kuten joku älykkö täällä totesi), ja sinä et sitten niihin kuulu?

Onko ihmisiä, jotka eivät tiedä mikä lobotomia on????

Ainakin on varmaa, ettei Manaus kuulu suuriin ajattelijoihin, joten eiköhän se ajattelijoiden seuraus ole näin ollen possuljettu sitten ><

Harva masentunut tajuaa olevansa masentunut. Siihen, oletko juuri sinä masentunut on mahdotonta antaa vastausta jonkun keskustelupalstoilla kirjoitettujen kommenttiesi pohjalta.

:) aivan oikein, enkä aloittanutkaan tätä topikkia jotta voitaisiin analysoida masennusta itseään tai sitä, olenko masentunut. Miksi mun pitäisi syventyä enemmän masennukseen ja sen oireisiin, jotta tietäisin olenko masentunut vai en. Koska tiedän jo nyt etten ole. Piste.

Ja lobotomia-keskustelu jäänee tähän, jos passaapi!? Ilmeisesti se ei siis sopinut ko. kontekstiin. x)

Asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt on se, että jotkut kokevat tietämättömyytensä ylpeilyn aiheeksi.

panacea,

asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt on se, että jotkut kokevat snobiutensa ylpeyden aiheeksi ja hienona, eivätkä tajua kuinka juntin ja myötätunnottoman vaikutelman tekevät kun avaavat suunsa.

se on sydämen tietämättömyyttä, joka on monta kertaa pahempi kuin tietämättömyys asioista.

ei kannata sinunkaan ylpeillä opinnoillasi. roskiin saisit tittelisi heittää, jos niitä edes oikeasti on olemassa.

Ihan sama juttu meilläkin. Tosin tiedän, että se johtuu siitä, että minua ahdistaa mennä töihin (tosi surkea ilmapiiri työpaikalla) ja sunnuntaina se tuntuu aina pahimmalta. Etsin kuumeisesti uutta työtä, mutta ilman sitä ei voi vanhasta häipyä, kun on yliopistossa kirjoilla ja yrittää valmistua ja sitten se asuntolainakin pitää maksaa. Mun mies onneksi tajuaa tämän eikä tule mukaan mun yrityksiin saada riita aikaiseksi. Ja vaikka nimimerkki munamies (tai jotain) olikin tosi tyhmä kommentteineen, täytyy sanoa, että minua ainakin läheisyys (joka toki monesti saattaa seksiin saakka johtaakin) auttaa paljon.

"ei kannata sinunkaan ylpeillä opinnoillasi. roskiin saisit tittelisi heittää, jos niitä edes oikeasti on olemassa."

Kuka on ylpeillyt opinnoillaan? En ole sanaakaan maininnut opinnoistani, eikä sinulla voi olla mitään käsitystä minun mahdollisesta koulutuksestani tai "titteleistä".

Nämä ns. keskustelut hipovat jo aivan uusia ulottuvuuksia kaikessa järjettömyydessään.

"Luonnon merkitystä ihmisen psyykkiselle hyvinvoinnille selvitettiin Helsingissä ja Tampereella toteutetussa laajassa kyselytutkimuksessa. Tutkimuksen mukaan luonnossa oleskelu vaikuttaa myönteisesti ihmisen kokemaan psyykkiseen terveyteen. Usein luonnonvaraisilla viheralueilla ja metsissä sijaitsevilla laajoilla ulkoliikunta-alueilla palaudutaan stressistä paremmin kuin mielipaikaksi mainituissa puistoissa ja kaupunkikeskustojen ulkotiloissa."

Yhteistyössä