Jokainen ilta on alkava helvetti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun saatte kelakorvauksen almironin hinnasta lähtee n. -70% eikä enää oo niin kallista. Nyt vain pitäis saada lääkäriltä lausunto. Kantsii lukee netistä maitoallergiasta niin saat tietoa enemmän. Mistä päin olet? Voi kun voisi sua auttaa! Ihme käytöstä neuvolasta!

Auttaisko tosiaan vaunuihin heijaaminen yöllä? Sitä pystyy tekemään puolinukuksissakin, satun tietämään kokemuksesta... tuo on ihan kamalaa, sympatiat vaan täältä. Missä päin asutte? Onko siellä mitään yh-perheiden palveluja tarjolla? Tai saisitko ketään ulkoilemaan vauvan kanssa vaikka pariksi tunniksi silloin tällöin, että saisit itse nukuttua? Miksei isä auta?

Jos herää kellontarkasti 45 min unien jälkeen niin olisiko mahdollista, että ei vain osaa nukahtaa uudelleen? Heräämisestä on ns. tullut tapa kuten myös siihen liittyvästä huutelustakin.

Päivärytmi pitäisi saada kuntoon, esim. vain 3-4 päiväunet päivisin unien pituudesta riippuen. Tuon ikäistä voi jo valvottaa hiukan päivisin, jotta saa jonkunlaisen rytmin aikaiseksi. Päivärytmi vaikuttaa yöuniin positiivisella tavalla.

[QUOTE="Kohtalotoveri";22783093]nieleskeleekö paljon? Puklailee, myös kiinteitä? Onko sama rumba myös vaunuissa/rattaissa - kun laittaa makuulle, ei varttia kauempaa hiljaa?[/QUOTE]

Nieleskelystä en osaa sanoa oikein mitään... Puklaile ei paljoa yhtään. Makuulla ei kauaa viihdy.

Vauva ei nuku vaunuissa yhtään paremmin -ei sisällä eikä ulkona, ei vaikka vaunuja liikuttelesi. Turvakaukaloon olen onnistunut vauvan vähän helpommin nukuttamaan, mutta unet ei silti ole sen parempia.. Siis olen kaukaloa pitänyt sisällä ja siinä vauvaa keinuttanut.

[QUOTE="hmm";22783126]Jos herää kellontarkasti 45 min unien jälkeen niin olisiko mahdollista, että ei vain osaa nukahtaa uudelleen? Heräämisestä on ns. tullut tapa kuten myös siihen liittyvästä huutelustakin.

Päivärytmi pitäisi saada kuntoon, esim. vain 3-4 päiväunet päivisin unien pituudesta riippuen. Tuon ikäistä voi jo valvottaa hiukan päivisin, jotta saa jonkunlaisen rytmin aikaiseksi. Päivärytmi vaikuttaa yöuniin positiivisella tavalla.[/QUOTE]

Tätä minäkin epäilen. Mutta joskus vauva taas nukkuu vain sen vartin. Joskus sen 45min. Tuntuu turhalta edes yrittää itse nukahtaa siinä välissä, kun kuitenkin kohta on edessä jpa tunnin nukutus sessio.

Oletko koittanut nukuttaa vatsallaan ?

Joskus olen sylistä laskenut vauvan masulleen sänkyyn, nukkuu taas vajaan tunnnin ja herää. Mahalteen ei osaa nukahtaa yksin.

Noihin sun muihin kommentteihin. Neuvolassa aika tylyyn sävyyn siis vain sanottiin, että koska olet yh, sulla on varmasti rankkaa. En jaksanut alkaa tappelemaan sen tätin kans, ei jaksa. Olin yh myös esikoisen aikaan, rankkaa oli, mutta tää on jo yhtä helvettiä. Mutta en jaksa nyt vakuutella sitä neuvolan tätiä..
Niin ja niistä itkuista: välillä huutaa kuin sika teurastettas, välillä vain itkee ja pyörii unissaan. Kipu itku aikoina olen lääkinnyt, muttei se ole auttanut. Ja nyt pää niin sumee, etten kai erota noita itkuja...yhtä itkua kaikki.

[QUOTE="vieras";22783263]Millasta vauvan kakka on? Jos mahakipuja, monesti kakka on väriltään vihertävää.[/QUOTE]

Tumman ruskeaa, hieman saven sävyistä. Tummaa kuitenkin.

[QUOTE="someone";22783340]En kerkiä lukemaan noita kaikkia vastauksia, mutta onko lapsi tutkittu muuten, kun allergioiden osalta?[/QUOTE]

Tutkimuksiin pääsyä odotetaa. Vauva lääkärin mukaan perusterve.

Ja maidosta, apteekista saatava Almiron pepti ollut käytössä kohta kahden viikon ajan.

Lapsen luontainen unirytmi on 45 min. Sen jälkeen vauva havahtuu hereille. Jotkut oppivat itse jatkamaan uniaan, jotkut tarviivat apua. tee näin: nukuta lapsi syliin tai tassuttelemalla, mutta älä poistu viereltä, ennen kuin 45 min. on kulunut. huomaat, miten lapsi hätkähtää hereille, kun siirtyy kevyemmän unen vaiheeseen. Tassuttele tai sylitä takaisin uneen. Tämä todella auttaa!!

Kaikille maitoallergikoille Almiron ei sovi, koska se on kuitenkin tehty lehmänmaidosta, proteiinit vain pilkottu. Apteekista on myös saatavilla soijapohjaista korviketta ja aminohappokorvike Neocate on myös monille erittäin herkille sopiva.

Almiron ei vaan sovi.
Mulla lapsella todettiin maitoallergia joka sitten altisetettiin almironille sekä soijapohjaiselle maidolle( en nyt muista nimeä..) Mikään ei sopinut. Neocate sopi. Samalla putos kaikki viljat pois sekä osa hedelmistä sekä vihanneksista ja lihoista. Viikkoja mentiin pelkällä Neocatella. Hyvin kasvoi. Ja samalla rauhoittui yötkin. Nyt on siis kohta 3v ja edelleenkin on maidoton, viljaton, soijaton sekä kananmunaton sekä lukuisat muut ruoka-aine allergiat...

Mä tiedän tasan miltä susta tuntuu. Mulla on sellanen hetki elämässä mistä en muista juuri mitään, en muista, kun vuodenaika vaihtu. Muistan vaan et mua väsytti ja en nukkunut juuri ollenkaan 2-3kk. Meillä lapsi heräili 15min välein ja sen ajan mitä nukku niin ähisi ja puhisi, kun sillä oli paha olla. Meillä tosin oli oikeasti syy siihen, mutta asialle ei pystytty tekemään aikasemmin mitään joten lapsi sitten kärsi :(

Alkuperäinen kirjoittaja LUE TÄMÄ;22783378:
Lapsen luontainen unirytmi on 45 min. Sen jälkeen vauva havahtuu hereille. Jotkut oppivat itse jatkamaan uniaan, jotkut tarviivat apua. tee näin: nukuta lapsi syliin tai tassuttelemalla, mutta älä poistu viereltä, ennen kuin 45 min. on kulunut. huomaat, miten lapsi hätkähtää hereille, kun siirtyy kevyemmän unen vaiheeseen. Tassuttele tai sylitä takaisin uneen. Tämä todella auttaa!!

Vieressä olen ollut kauemminkin kuin tuon 45min..näin siis kun ollaan nukuttu samassa sängyssä. Tassuttelut ei auta -vauva herää unestaan. Tassuttelusta on sitten apua, kun nukutan vauvaa uudestaan. Vauva ei enää nukahda syliin vaan sänkyyn...tosin siinä saattaa kestä jopa se tunti.

En muistanut alussa kirjotitaa sitä, että vauva "herää" näiltä yöuniltaan lopullisesti klo 4 ja 5 välillä. Sen jälkeen vauva ei nukahda ei millään...herätään ja alotetaan aamutoimet. Eli ihan "teoriassakin" vauvan yöunet ovat vain 8h.

Alkuperäinen kirjoittaja wiiri; Nieleskelystä en osaa sanoa oikein mitään... Puklaile ei paljoa yhtään. Makuulla ei kauaa viihdy. Vauva ei nuku vaunuissa yhtään paremmin -ei sisällä eikä ulkona:
Meillä heräilyn ja nukahtamisvaikeuksien takaa löytyi refluksi. Eli vatsansisällön nousu takaisin ruokatorveen ja jopa kurkkuun, suuhun asti. Polttelee niin vietävästi, tekee kipeää ja tulehduttaa paikat siellä. Ja homma vaan pahenee jollei sitä hoida. Kyllä veisin lapsen muihinkin tutkimuksiin kuin allergiatesteihin. Refluksi voi olla toiminnallinen häiriö(vika ruokatorven sulkijaläpässä) tai allergiaperäistä. Joko tai, pitää diagnisoida ja hoitaa. Meillä meni homma pitkäksi koska neuvolassa ei uskottu vanhempia vaan vähäteltiin taitojamme ja annettiin kuulla, että lasten kuuluukin itkeä... juu, ympäri vuorokauden, kuukaudesta toiseen ja jopa vuodesta toiseen, kuten meillä. Ihan normaaliahan se, juujuu. Mentiin yksityiselle lastenlääkärille joka antoi diagnoosin heti ja laittoi lisäksi lapsen tutkimuksiin julkiseen sairaalaan. Eka käynnillä saatiin lääkerespetit joilla pärjättiin tutkimuksiin asti. Ja apu löytyi sillä. Siis yksi käynti yksityisellä lastenlääkärillä riitti! Sen verran sinäkin voit uhrata, eikö? Loppu sujuu julkisella puolella! Kyllä loksahti neuvolalääkärin ja terv keskuslääkäreitten suut kun kuulivat diagnoosin... eivät uskoneet että muilla kuin aikuisilla voisi olla refluksia. Siis haloo, millä vuosituhannella ne elää? Jurakaudella??!! On ihan turhaa kiduttaa lastasi, hänellä on selvästi jokin hätänä, tuo ei ole normaalia. Ja sinäkin väsyt, ihan turhaan. Etkä kykene nauttimaan lapsesi ihanista alkuvuosista. Käy alan lääkärillä, siitä se lähtee - tie parempaan yhteiseen elämään! Syy löytyy varmasti, kunhan sinut otetaan todesta ja teitä halutaan auttaa. Kummallinen asenne sukulaisilla - eivät tuon vertaa kykene auttamaan... Onko sinulla ystäviä, joilla olisi lapsia? Pyydä että saisit edes yhdeksi yöksi viedä lapsen heille, tai he tulisivat sinun luoksesi ja sinä saisit mennä vaikka hotelliin nukkumaan? Yksikin kunnolla nukuttu yö auttaa taas jatkamaan. Voimia sinulle,
toivottavasti saat itsestäsi irti lähteä hakemaan apua oikealta suunnalta. Neuvolan edustajilla ei ole oikeutta estää sinua avun saannista vaan päinvastoin! Ja voit sanoa heille, ellei apua ala löytymään, että kunta joutuu maksumieheksi joka tapauksessa koska aiot hankkia lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin tavalla tai toisella! Silloin nimittäin lasku sairaalatutkimuksista menee omalle kunnalle....

Kiitos teille todella paljon neuvoista! Alan pikku hiljaa uskomaan, että ehkä tässä on jotain allergiaa tai jotain muuta terveyteen liittyvää nyt syynä unettomuuteen. Alkaa itkettämään tämä oma voimattomuus, kun vauva ei enää rauhoitu minun syliini eikä minulla riitä energiaa enää mihinkään. Pää sumeana olen kulkenut ja luullut, että tämä on vielä jotenkin normaalia, mutta eipä taida olla.

Alkuperäinen kirjoittaja wiiri; Kiitos teille todella paljon neuvoista! Alan pikku hiljaa uskomaan:
Usko pois, vika ei ole sinussa! Kunhan lapsesi saa avun niin tilanne helpottaa ja rauhoittuu. Yksikään vauva ei itke kiusatakseen, kuten joku täällä aiemmin yritti vihjaista, että olisi muka temperamenttikysymys. No eipä ole. Lapsi itkee vain kun on joku hätänä. Kipu, nälkä, turvattomuus yms. Tulethan kertomaan tänne, kun tilanne on selvinnyt, tai jo aiemminkin, miten tilanne lähtee etenemään. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

Maitoallergia ihan selvästi voisin veikata. Almiron ei tosiaan kaikille käy. Myös sinusta alan olla huolissani, sillä kuulostaa niin samanlaiselta ololta kun minulla oli esikoisen kanssa joka itki päivät eikä nukkunut kuin pätkittäin. Minulle tuli siis synnytyksenjälkeinen masennus. Kyllä niitten neuvolassa pitää tosissaan noi jutut ottaa. Minulla auttoi äitini joka huomasi etten ollut enään kunnossa ja otti yhteyttä lääkäriin, sain ajan psygologille ja miulla kävi myös kotona ihminen katsomassa miten jaksan, myös lääkityksellä olin. Voisit myös kokeilla perhetyöntekijää joka vahtisi lapsiasi sen aikaa että saisit hengähtää ja jopa nukkua. Sinun pitää nyt saada nukuttua ja selkäyttää pääsi joten neuvolaan vain yhteys vaikka et meinaisi jaksaakkaan. Kyllä sinä vielä omista muruistasi jaksat välittää, tosin aikaa se vie.

Yhteistyössä