JOKAINEN PÄÄSEE IRTI TUPAKASTA MUU ON SELITYSTÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jos et päässä vikaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oo koskaan polttanut mutta mun mielestä niillä, jotka ei "pysty" lopettamaan tupakointia on niin heikko itsetunto, ettei uskalla. Lapsena/nuorena polttamaan alkaneet oli aina erittäin heikon itsetunnon omaavia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En oo koskaan polttanut mutta mun mielestä niillä, jotka ei "pysty" lopettamaan tupakointia on niin heikko itsetunto, ettei uskalla. Lapsena/nuorena polttamaan alkaneet oli aina erittäin heikon itsetunnon omaavia.

Totta osittain, pelottava ajatus se on että pitäisi pärjätä ilman. Vaikeaa sitä on selittää ihmiselle, joka ei ole riippuvainen mistään.

:D. Joo, jokainen voi päästä irti, mutta toiset pääsee eroon vasta suuremmalla työllä kuin toiset. Vain n. 5-8% pystyy lopettamaan pysyvästi vain tahdonvoiman avulla.

Keskeinen sanoma

* Tupakan nikotiini aiheuttaa fyysistä riippuvuutta. Tupakkariippuvuuteen liittyy myös psyykkisiä ja sosiaalisia tekijöitä.
* Nikotiiniriippuvuus on vakava sairaus, jonka seurauksena tupakointi johtaa suureen kuolleisuuteen ja sairastavuuteen.
* Vieroitushoidoilla voidaan auttaa monia tupakoijia.
* Terveydenhuollon henkilöstön tehtävänä on huomioida potilaan tupakointi ja auttaa vieroituksessa.
* Tupakointimäärä ja tupakointivuodet tulee kirjata sekä arvioida ja kirjata nikotiiniriippuvuus.
* Relapsi ei osoita lopullista epäonnistumista, vaan lopettaminen vaatii usein 3-4 yritystä. Lopettamista tulee seurata ja potilasta on syytä kannustaa tupakoimattomuuteen.

" Yli puolet tupakoitsijoista kuolee ennenaikaisesti tupakkasairauksiin." - Sirkku Vilkman, keuhkosairauksien erikoislääkäri

Nikotiiniriippuvuuden vahvuutta kuvaa se, että kaikista tupakoitsijoista n. 70 % ilmoittaa haluavansa lopettaa tupakoinnin ja 30-40 % yrittääkin lopettaa vuosittain. (3) Tahdonvoimalla onnistuu lopettamaan silti vain 3-8 %.

Tupakointi aiheuttaa fyysisen riippuvuuden lisäksi myös sosiaalista ja psyykkistä riippuvuutta. Tupakoinnin aloittamisessa erityisesti ystäväpiirillä on suuri vaikutus. Ryhmäpaineet eivät vaikuta vain nuorten tupakointiin, työyhteisö ja ystävät ovat tärkeänä tekijänä myös aikuisen tupakointikäyttäytymisessä. Sosiaalisen riippuvuuden havaitsee usein selkeimmin vasta yrittäessään lopettamista. Oman halun vapautua riippuvuudesta on oltava sosiaalista riippuvuutta voimakkaampi.

Tupakasta luopuminen on vaikeaa muun muassa siksi, että tupakoitsija on oppinut käyttämään tupakkaa tietyllä tavalla, esim. tunnetilojen hillitsemiseen. Lopettaessaan tupakoitsija joutuu etsimään korvaavia tapoja ja opettelemaan niiden käyttöä. Tupakoimattomuutta siis saa ja pitää opetella. (4)

Tupakan ohella nuuska aiheuttaa voimakkaan nikotiiniriippuvuuden. Nuuskasta saa keskimäärin suuremman nikotiiniannoksen kuin savukkeista ja pitoisuus veressä säilyy kauemmin. Nuuskaa käyttävillä on nelinkertainen riski ryhtyä tupakoimaan.(2) Nuuskan myynti ei ole sallittua Suomessa.

http://www.gsk.fi/terveytesi/tupakoinninlopettaminen/nikotiiniriippuvuus.html

Itse en ole koskaan polttanut, mutta mun mies on sellainen on/off-polttaja. Aikani kun sille marisen, se lopettaa polttamisen hetkeksi. Sitten lipeää taas polttamaan, jos vähänkin on "ryhmän painetta". Eli ryhmässä tyhmyys tiivistyy. Ikäänkuin siellä tauolla ei voisi käydä kahvikuppi kädessä. Aina pitää vetää tupakkia kuin korsteeni.

En itsekään polta (enää, lopetin kerrasta yli 10 vuoden tupakoinnin jälkeen) ja inhoan nykyisin tupakointia. Mutta; mulla ei ole mitään tarvetta haukkua ihmisiä, jotka tupakoi. Mitä iloa sinä ap tästä parjaamisesta saat? Ketä tupakoijaa se auttaa lopettamaan? Eikö ihminen, jolla on tarve olla rähjätä asiattomasti toisille omaa häiriön käytöksessään? Jonka jokainen fiksu ihminen pystyy korjaamaan, muu on selitystä. ;)

Omalla kohdalla kyse oli ainakin siitä, että en halunnut tarpeeksi. Siis halusin kyllä päästä irti tupakasta, mutta en tarpeeksi. Oli helppo vaihtoehto ottaa ne savut kun alko siltä tuntumaan ja se siitä.

Älkääkä kysykö miten mä lopulta tupakasta eroon pääsin. Ei ollut edes mun oma ideani lopettaa, vaan mies ja eräs meidän kaveri löivät keskenään vetoa, että kumpi pystyy oleen kauemmin polttamatta, panoksena oli kummallakin letti. No kun mulla ei tukkaa ollu, niin en voinut osallistua vetoon, mutta aattelin et no kai mä voin ihan muuten vaan huvikseni koittaa kauan voin olla polttamatta.
Noh, mies ja kaveri kumpikin sortu (eiväkkä muuten leikanneet kumpikaan tukkaansa :attn: ) mutta mä lopetin. En tiiä, kai mä vihdoin halusin tarpeeksi.
Tai ehkäpä en ottanut mitään paineita tupakoinnin lopettaisesta, niin se meni omalla painollaan.
Itseasiassa en vieläkään ole tehnyt virallista lopettamis päätöstä, tää on vaan pikkusen pidempi lakko ollut, kestänyt jo 4 vuotta :D

Yhteistyössä