Joku kiltti selittäkää mulle rahoitusvastike- ja yhtiövastike-termit sekä velaton myyntihinta/ myyntihinta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli okt-asujana olen ihan pihalla noista. Katsellut kerrostaloasuntoa,
myynti-ilmoituksessa myyntihinta 120 000€ ja velaton hinta 133 000€.
Velan osuus 13 000€, yhtiövastike jotain 240€ per kk plus rahoitusvastike 230€ tms.

Daa. Ei vaan tajua. Eli tarkoittaako tuo että jos maksamme asunnosta tuon 133 000€, niin tuota rahoitusvastiketta ei tarvitse maksaa lainkaan, eli pelkkä yhtiövastike vain?

Aargh. Ja kiitos :)

Se mikä jokaisen pitää joka tapauksessa maksaa on nimeltään hoitovastike. Yhtiövastike muodostuu yleensä hoitovastikkeesta ja mahdollisesta rahoitusvastikkeesta. Rahoitusvastiketta kerätään yleensä olemassa olevan lainan maksamista varten ja tuon lainan voi lähes jokaisessa tapauksessa maksaa kokonaan pois (mahdollisia maksupäiviä kerran tai kaksi kertaa vuodessa). Mutta jotkin yhtiöt keräävät myös rahoitusvastikkeita tulevia remontteja varten etukäteen, ja tälläisen rahoitusvastikkeen joutuu maksamaan jokainen.

Ap kiittää.

Juu ei ole peruskoulussa opetettu enkä muista että olisi ollut kauppaoppilaitoksessakaan, tosin valmistuin jo vuonna 1991 joten olen aika vanha ;)

Kiitos vastanneille, olin ymmärtänyt asian oikein. Tarkistin vielä ilmoituksesta, tosiaan tuo yhtiövastike olikin termillä hoitovastike.

Ap

myyntihinta on se mitä myyjä asunnosta pyytää ja velaton hinta on myyjän asettama myyntihinta + lainaosuus. eli velatonta hintaahan ei tarvitse maksaa päästäkseen lainaosuudesta eroon, vaan tarjouksessa voi esittää että lainaosuus sisältyy tarjoukseen ja näinollen se myyjän asettama hintapyyntö vaan sitten alenee..

Ok kiitos tarkennuksesta :)
Kovasti himottaisi muuttaa täältä maalta okt:sta kaupunkiin kerrostaloon.
Nyt on termit selvillä joten mietintä alkakoon.

Kiitos teille,
Ap.