Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:Eikö muiden lapset osaa itse aukaista ulko-oveaMiksi olisin tuonut lapsen väkisin sisälle, koska hän voi huutaa oven ulkopuolellakin?
Eikö oman kodin kuisti ole kotia?Minusta oma pihakin on kotia. Se ero siinä vaan on, että toisessa ollaan sisällä ja toisessa ulkona.
Kuikutteleva lapsi ei rauhoitu provosoinnista. Minusta lapsella oli syynsä kiukkuun: häntä harmitti koska ei nähnyt roska-autoa. En ollut siitä mitenkään vihainen. Hän sai raivota aikansa ja sitten rauhoittui. Nyt lapsi leikkii iloisena omassa huoneessaan.
Ihmiset ( myös lapset ) ovat erilaisia. Toinen vaatii raivopäissään syliä, toinen aikuisen vierellä oloa ja kolmas haluaa olla yksin. Meidän tyttö on jälkimmäistä tyyppiä. Esikoisen kanssa olisin toiminut eri tavalla.
Meidän ulko-oven aukaisu ei onnistu vielä esikoiselta (eikä kuopukseltakaan tietenkään) jos se on takalukossa, ja se on aina takalukossa ettei kumpikaan pääse karkaamaan mun ollessa vaikka suihkussa. Kumpikaan ei vielä ole edes yrittänyt karata, mutta kerta se tulee olemaan ensimmäinenkin. Myöskään ikkunoita eivät saa avattua kuin raolleen, partsin ovessa on lapsilukko.
Mun tyttö, samanikäinen kuin sinun, on myös sitä tyyppiä jotka raivostuessaan tahtoo olla yksin. Hän saakin olla yksin, sisällä. Poika taas vaatii syliä kun raivostuttaa, ja hän saa kiukuta sylissä. Mun mielestä provosointia ei ole se, että esim. siirtää kiukkuavan lapsen muualle kiukkuamaan kunnes kiukku menee ohi.