Joku vanha täti toi kiukuttelevan lapseni sisälle

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Eikö muiden lapset osaa itse aukaista ulko-ovea :o Miksi olisin tuonut lapsen väkisin sisälle, koska hän voi huutaa oven ulkopuolellakin?

Eikö oman kodin kuisti ole kotia? :o Minusta oma pihakin on kotia. Se ero siinä vaan on, että toisessa ollaan sisällä ja toisessa ulkona.

Kuikutteleva lapsi ei rauhoitu provosoinnista. Minusta lapsella oli syynsä kiukkuun: häntä harmitti koska ei nähnyt roska-autoa. En ollut siitä mitenkään vihainen. Hän sai raivota aikansa ja sitten rauhoittui. Nyt lapsi leikkii iloisena omassa huoneessaan.

Ihmiset ( myös lapset ) ovat erilaisia. Toinen vaatii raivopäissään syliä, toinen aikuisen vierellä oloa ja kolmas haluaa olla yksin. Meidän tyttö on jälkimmäistä tyyppiä. Esikoisen kanssa olisin toiminut eri tavalla.

Meidän ulko-oven aukaisu ei onnistu vielä esikoiselta (eikä kuopukseltakaan tietenkään) jos se on takalukossa, ja se on aina takalukossa ettei kumpikaan pääse karkaamaan mun ollessa vaikka suihkussa. Kumpikaan ei vielä ole edes yrittänyt karata, mutta kerta se tulee olemaan ensimmäinenkin. Myöskään ikkunoita eivät saa avattua kuin raolleen, partsin ovessa on lapsilukko.
Mun tyttö, samanikäinen kuin sinun, on myös sitä tyyppiä jotka raivostuessaan tahtoo olla yksin. Hän saakin olla yksin, sisällä. Poika taas vaatii syliä kun raivostuttaa, ja hän saa kiukuta sylissä. Mun mielestä provosointia ei ole se, että esim. siirtää kiukkuavan lapsen muualle kiukkuamaan kunnes kiukku menee ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Eikö muiden lapset osaa itse aukaista ulko-ovea :o Miksi olisin tuonut lapsen väkisin sisälle, koska hän voi huutaa oven ulkopuolellakin?

Eikö oman kodin kuisti ole kotia? :o Minusta oma pihakin on kotia. Se ero siinä vaan on, että toisessa ollaan sisällä ja toisessa ulkona.

Kuikutteleva lapsi ei rauhoitu provosoinnista. Minusta lapsella oli syynsä kiukkuun: häntä harmitti koska ei nähnyt roska-autoa. En ollut siitä mitenkään vihainen. Hän sai raivota aikansa ja sitten rauhoittui. Nyt lapsi leikkii iloisena omassa huoneessaan.

Ihmiset ( myös lapset ) ovat erilaisia. Toinen vaatii raivopäissään syliä, toinen aikuisen vierellä oloa ja kolmas haluaa olla yksin. Meidän tyttö on jälkimmäistä tyyppiä. Esikoisen kanssa olisin toiminut eri tavalla.

Meidän ulko-oven aukaisu ei onnistu vielä esikoiselta (eikä kuopukseltakaan tietenkään) jos se on takalukossa, ja se on aina takalukossa ettei kumpikaan pääse karkaamaan mun ollessa vaikka suihkussa. Kumpikaan ei vielä ole edes yrittänyt karata, mutta kerta se tulee olemaan ensimmäinenkin. Myöskään ikkunoita eivät saa avattua kuin raolleen, partsin ovessa on lapsilukko.
Mun tyttö, samanikäinen kuin sinun, on myös sitä tyyppiä jotka raivostuessaan tahtoo olla yksin. Hän saakin olla yksin, sisällä. Poika taas vaatii syliä kun raivostuttaa, ja hän saa kiukuta sylissä. Mun mielestä provosointia ei ole se, että esim. siirtää kiukkuavan lapsen muualle kiukkuamaan kunnes kiukku menee ohi.

Mutta miksi lapsen täytyy kiukuta sisällä? Ihan samanlailla olisin häntä pystynyt valvomaan eteisessäkin. Siinä ei ole kuin ulko-oven kynnys välissä. Onko ulkona kiukkuaminen kielletty? Meidän lapsilla ei ole. Ja koska ovi oli auki, niin olisin kyllä kuullut ja nähnyt, jos tyttö olisi siitä jonnekin lähtenyt. Olin tytöstä kuitenkin koko ajan n. 5 metrin päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja missäs asut:
No täällä on kyllä sossun mielestä todella paha jos noin pieni yksin ulkoilee. Vaikka kuinka ikkunasta seurailet. Työskentelin lastensuojelun ennaltaehkäisevässä työssä. Siellä eräs perhe joutui perhetyönpiiriin. Ja pahin juttu oli kun 5v. lapset ulkoili itsekseen äidin valvoessa ikkunasta. se oli hoidon ja huolenpidon laiminlyönti.

Turussa ei todellakaan sossu puutu asiaan, jos 5 v tai vaikka 4 v:kin lapsi ulkoilee yksikseen ja äiti katsoo ikkunasta. Paitsi ehkä sitten, jos lapsi laitetaan pihalle aamuseiskalta ja pidetään siellä iltakymmeneen saakka, ja sama toistuu joka päivä.

No, Hyvinkää, Riihimäki ja Hämeenlinna ovat paikkoja jossa ainakin puututaan. Eikä nyt puhuta aamusta iltaan ulkoilusta. Eikä siis mitään partioita kuljeskele, mutta jos muissa yhteyksissä tulee vastaan tai joku ilmoittelee niin kyllä rankasti puututaan. Vasta 6v. on kypsä harjoittelemaan yksin ulkoilua. Ja työni puolesta tuon tiedän.

Pohjois suomalaisessa pikku pitäjässä 3-4 v lapsi sai olla ulkona pihalla yksin, rivitalon piha.

Karjalan kannailla isohko kaupunki, rivaritaloyhtiö, lapsi 4 v oli itsekseen piha-.alueella.

Pohj.suomi keskikokoinen kaupunki, lapsi reilu 5 v sai olla itsekseen pihalla, kerrostalo keskustassa ja lapsi ulkoili tien toisella puolen olevalla puistolla, jonne äiti näki ikkunasta ja lapsen kanssa oli sovittu pelisäännöt. Mummot ihmetteli, muttei onneksi kukaan ilmoittanut lastensuojeluun, se on semmonen lumipallo kun lähtee liikkeelle.. aiheetta tai aiheesta. Lapsi oli vaan niin pienikokoinen ikäisekseen,luulivat nuoremmaksi.

Eteläsuomen pikkukaupunki, lapset 6 v ja 3 v keskenään piha-alueella kerrostalo, naapurit huolissaan, äiti leimattiin huonoksi ja lapset että heitteillä.

Me asumme eteläsuomen pienessä kaupungissa, on täällä ok.-talojen pihalla keskenään lapset 1 v 3 v 4 v, ja omani 4 v on ollut itsekseen. Vanhemmat näkee ikkunasta. Ei siis pph.

Alkuperäinen kirjoittaja kalissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mä nostaisin lapsen siihen eteiseen tinttailemaan ja antaisin olla siinä, yksin pihalle en tuon ikäistä jättäisi vaikka mikä olisi.

Näin tekisin ja lastensuojelusta voit kysyä AP mietä mieltä olisivat kasvatusmetodistasi.
Heitteillejättö ei ole etäällä.. Olet kuitenkin useamman minuutin ollut sisällä jos toista olet jo syöttänyt.
4-vuotias ei ole kypsä jätettäväksi yksin ulos temppuilemaan.
Sen ikäinen voi keksi lähteä kostoksi muualle..

Enpä jaksa lukea koko ketjua mutta kyllä tästä nyt on heitteille jättö vielä aika kaukana...

Eiköhän se karjuva lapsi pärjää siel oven toisella puolen muutaman minuutin ku monet 4veet saavat jo olla pihassakin yksin.

Ja joo mummu varmaan teki oikein mutta kyllä itse kutakin ärsyttää jos lapset kiukuttelee ja sit joku ulkopuolinen puuttuu siihen.

Niin ja siihen että kylä kasvattaa vois viel sanoo et on ehkä hieman eri asia puuttua jos lapset yksin kiipeilevät jossain roskalavalla kun ap.n tilanteessa... Eikä se kylä tainnut puuttua ennenvanhaan vaikka joku olisi pieksänyt lapsensa hengiltä, kyllä se puuttuminen oli vähän erilaista.

Niin ja kyllä mäkin puutun jos näen että joku esim. hajoittaa ikkunoita, mutta jos jonkun pihalla lapsi huutaa niin en nyt välttämättä mee neuvoon ja opastaan sen vanhempia, lapselta voin kysyy et mikä hätänä jos sen ikäinen lapsi kyseessä.

Jos sanot että lapsi kiukkuaa oven ulkopuolella, niin mä käsitän että lapsi on ulko-oven toisella puolle ulkona ulkoilmassa- eikä kuistilla vielä yhden oven päässä ulkoilmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Jos sanot että lapsi kiukkuaa oven ulkopuolella, niin mä käsitän että lapsi on ulko-oven toisella puolle ulkona ulkoilmassa- eikä kuistilla vielä yhden oven päässä ulkoilmasta.

Ihan ulkoilmassa tuo lapsi oli. Me sanotaan kuistiksi sitä paikkaa. Talon piirustuksissakin lukee kuisti. Vähän niin kuin terassi. Tuulikaappi on se eteisestä seuraava ulospäin mentäessä.

Siis oliko se laps nyt siis Ulkona, kuistilla vaiko eteisessä??
Mulle ihan aluks tuli käsitys että se jäi ulos, sitten puhuit jo kuistista ja nyt eteisestä? :o

Ja nyt olitkin jo kätevästi poistanut alkuperäisen viestin josta olisin tarkistanut että onko mulla vaan vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Että missä se tyttö olikaan siinä aloituksessa, ulkona kuistilla vaiko eteisessä?

Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Mulle ihan aluks tuli käsitys että se jäi ulos, sitten puhuit jo kuistista ja nyt eteisestä? :o

Lapsi oli KUISTILLA ULKONA OVI AUKI. Siinä ihan aluksi jo puhuin kuistista. Tiedän, että joillain kuisti on sisällä, mutta meillä päin sitä tilaa sanotaan tuulikaapiksi.

Kun tullaan ulkoota sisälle, niin kävellään pari rappusta ylös kuistille ja sitten aukaistaan ulko-ovi ja tullaan tuulikaapppiin. Siitä eteiseen. Kuisti on vähän niin kuin pieni terassi.

Ja nyt olitkin jo kätevästi poistanut alkuperäisen viestin josta olisin tarkistanut että onko mulla vaan vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Että missä se tyttö olikaan siinä aloituksessa, ulkona kuistilla vaiko eteisessä?

menee jo ihan epäolennaisuuksiin. takerrutaan lillukanvarsiin.

AP: etpä tainnut viestiä laittaessasi tajuta minkälaisen myrskyn saat aikaan !!

Lapsi oli KUISTILLA ULKONA OVI AUKI. Siinä ihan aluksi jo puhuin kuistista. Tiedän, että joillain kuisti on sisällä, mutta meillä päin sitä tilaa sanotaan tuulikaapiksi.

Kun tullaan ulkoota sisälle, niin kävellään pari rappusta ylös kuistille ja sitten aukaistaan ulko-ovi ja tullaan tuulikaapppiin. Siitä eteiseen. Kuisti on vähän niin kuin pieni terassi.

Etkö menis leikkimään sen lapsesi kanssa? Tehkää jotain kivaa yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuttu:

Etkö menis leikkimään sen lapsesi kanssa? Tehkää jotain kivaa yhdessä.
Tytöllä on kaveri kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja aaaaarrrggghhh:

menee jo ihan epäolennaisuuksiin. takerrutaan lillukanvarsiin.

AP: etpä tainnut viestiä laittaessasi tajuta minkälaisen myrskyn saat aikaan !!

Juu anteeks vaan mut meillä esimerkiks on AIVAN eri asia onko lapsi ulkona vaiko kuistilla.
Ja joo vaikka olis naapuri niin tolla asenteella ei meille tulla.

Mä todellakin käsitin että laps oli ihan pihalla, oli siis mulla luetunymmärtämisessä vika?
Anteeksi jos niin.

:flower:

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä