Joku vihanhallintakurssi tai terapiamuotoko olisi paras? Kokemuksia ja apua kaipaan paljon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu ko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu ko

Vieras
No koko elämää ja ajatusmaailmaa tähän on vaikea pukea pieneksi jutuksi, mutta näin tiivistettynä kaipaan keinoja itsehillintään.

Koko lapsuus minua pompoteltiin äidin ja isän välillä, heidän ero tapahtui siis jo kun olin vauva mutta riita koko elämän, ihan kaikki tehtiin vaikeaksi, siis ihan kaikki. Jätettiin ulos (äitini)ilman bussirahaa kun isänhän se olisi pitänyt maksaa ja sitten sain itse selviytyä asiasta. Kun kysyin miten äiti voi tehdä niin, vastaus oli tietysti että sehän on isäni vika ja toisinoäin, joten mitäs minä siihen. Tässä on yksi pienen pieni esimerkki sadoista eri jutuista kuinka minut laitettiin erosta vastuuseen.

Äitini oli...no jos joku on lähinnä niin narsistinen ihminen. Jos tiivistettynä osaan sanoa, niin minut kasvatettiin ärsyttämällä, provosoimalla ja kun tietysti jossain vaiheessa raja tuli vastaan, syytettiin kahta kauheammin, manipuloitiin muut sukulaiset syyttämään minua.
Kaikki muut olivat valehtelijoita, huoria, varkaita ja kaikkea mitä maan ja taivaan väliltä löytyy.

Jos äidillä oli huono päivä, se purettiin muhun, ihan vaikka yksin olin kiltisti huoneessani saatettiin rynnätä sinne karjumaan mistä vaan. Turpaani sain alta kahdeksan vuotiaana ja muut ihmiset ympärillä ajattelivat näin "sulla on maailman ihanin äiti" niin, se kuori.

Tässä pienen pieni juttu vain...voisin kirjoittaa vaikka kirjan kaikesta ns pienestä mutta toivottavasti osaattee kuvitella... pahemmat jutut jätän nyt kertomatta tunnistamisen pelossa.

No lopputuloksena on nykyinen minä, ulospäin kiltti ja kaikinpuolin normaali. Kotonakin olen mielestäni hyvä äiti ja hyvä vaimo, mutta katkeruus entisestä ei kadonnut.
Saatan joskus, onneksi harvoin, mutta joskus kilahdan aivan totaalisesti ja kuvittelen sairaalla tavalla kaikkien ärsyttävän minua, aivan kuten äitini. Pystyn sanomaan mitä vain, tuntematta lainkaan syyllisyyttä tai yhtään mitään, sisälläni on niin paljon vihaa ÄLYTÖNTÄ VIHAA että tuntuu etten pysy nahoissani, voisin repiä itseni kappaleiksi. Ihme etten ole vielä noiden kohtausten aikana hakenut veistä...tai olenkin, mutta puristanut sitä ja kiljunut sekopäisesti ja luovuttanut.

Itkenyt hysteerisesti monta tuntia aivan kuin eri ihminen. Joskus mietin etten voi olla mitään muuta kuin sairas jollain tavalla ja se pelottaa. Vaikka näitä onneksi tulee harvoin, ne ovat vahingollisia ja mieheni pelkää minua. En kuvittele että joku kallonkutistaja saa minut pling* normaaliksi, mutta jos vain löytäisin keinon jolla hillitä nuo. Viha saa minut täysin valtaansa, en myöhemmin edes käsitä miten olen voinut seota noin totaalisesti ihan yhtäkkiä. Nytkin tuntuu kuin puhuisin jostakusta muusta...

Olen kova stressaamaan, monet sanovat huvittuneena että elämäntapani on stressi. Se on totta, se varmaan kärjistyykin noissa kohtauksissa, se kaikki purkautuu. :( Pelkään itseäni!

Kuulostat eksältäni. Oli mies ja heitteli minua pitkin seiniä. Ei hallinnut kiukkuaan, enkä jäänyt odottelemaan parannusta. Liittyykö tähän juttuusi myös määräilynhalu? Sellainen, että kaiken pitäisi mennä, kuten olet ajatellut, tai muuten on piru irti? Tarviiko langat olla hyppysissäsi? Terapiaan piti eksän mennä, mutta kuulemma Turun seudulla ei ollut vapaata ja Espoossa olisi ollut lähin, eikä sinne asti ehdi viikottain ajaa. Muut sitten taas kuulemma olivat hömppää höpönpöpöä, josta ei mitään hyötyä.

Kuulostat eksältäni. Oli mies ja heitteli minua pitkin seiniä. Ei hallinnut kiukkuaan, enkä jäänyt odottelemaan parannusta. Liittyykö tähän juttuusi myös määräilynhalu? Sellainen, että kaiken pitäisi mennä, kuten olet ajatellut, tai muuten on piru irti? Tarviiko langat olla hyppysissäsi? Terapiaan piti eksän mennä, mutta kuulemma Turun seudulla ei ollut vapaata ja Espoossa olisi ollut lähin, eikä sinne asti ehdi viikottain ajaa. Muut sitten taas kuulemma olivat hömppää höpönpöpöä, josta ei mitään hyötyä.

Ei mulla minun mielestä ole sen kummempaa määräilyn halua, tykkään että miehellä on langat käsissä. Jollain tapaa olen kontrollifriikki enkä kestä muutoksia tai pettymyksiä, mutta tässä pettymysasiassa onneksi olen paljon parempaan suuntaan jo. Määräilevä en ole ainakaan niin että normaalin naisen määräilynhalusta poikkeaisi. Miksi terpaia olisi höpönpöpöä? Tarvitsen ja haluan apua, etenkin kun kärsijäitä on ympärilläni myös.

Haluan yksinkertaisesti sen patoutuneen vihan pois sisältäni. Ihmeellisintä on ettei se ole poistunut sieltä, vaikka voin täysin rehellisesti sanoa, että olen hyvin onnellinen, nyt minulla tosiaan on kaikki mitä haluan, rakkautta, turvaa ja kukaan ei enää kiusaa ja provosoi jatkuvasti korvassani.
Ihana mies ja onnellinen parisuhde, mutta sitten tuo varjo joka seuraa. Haluan siitä eroon ja jatkaa elämääni.

mene ihmeessä terapeutille! Psykoterapiasta voisi olla sulle hyötyä, vaikutat valmiilta käsittelemään asioita ja halukkaalta vastaanottamaan apua. Tsemppiä! :hug:

Olen erittäin valmis. Olen helvetin kyllästynyt itseeni ja noihin kohtauksiin. Tuntuu suorastaan koomiselta, kun kaikki on niin hyvin ja kuitenkin jossain syvällä piilossa on tuollaista sairasta vihaa. Nyt ihan väärät ihmiset kärsivät siitä.

[QUOTE="a.p";23646506]Olen erittäin valmis. Olen helvetin kyllästynyt itseeni ja noihin kohtauksiin. Tuntuu suorastaan koomiselta, kun kaikki on niin hyvin ja kuitenkin jossain syvällä piilossa on tuollaista sairasta vihaa. Nyt ihan väärät ihmiset kärsivät siitä.[/QUOTE]

niin se valitettavasti yleensä menee että juuri ne läheisimmät ja turvallisimmat ihmiset saavat osansa kun taakka käy liian raskaaksi. Mutta ainakin sä vaikutat empaattiselta etkä miltään pahasti häiriintyneeltä ihmiseltä, uskon että sun tarttee vaan purkaa noi tunteet perinpohjaisesti ammattitaitoisen ihmisen kanssa joka osaa avat menneen solmut sun kanssa.

En osaa neuvoa, mutta samasta ongelmasta kärsin. Minullakin taustalla "hankala" vanhempi ja väkivaltainen ja epälooginen kasvatus. Raivokohtauksia ei ole usein, mutta niiden vallassa olen kuin toinen ihminen. Välillä tuntuu kuin olisin kokonaan irti kropastani ja katsoisin vierestä. Mitään rajoja mulla ei ole. Olen tehnyt asioita ja tiedän että pystyn vielä pahempaan, ja pelkään että sen myös joskus toteutan. Sanoa voin mitä tahansa kenelle vaan. Mitään itsesuojeluvaistoa, itsehillintää tai järkeä ei päässä sillä hetkellä ole, on vain viha, raivo ja kosto.

En osaa neuvoa, mutta samasta ongelmasta kärsin. Minullakin taustalla "hankala" vanhempi ja väkivaltainen ja epälooginen kasvatus. Raivokohtauksia ei ole usein, mutta niiden vallassa olen kuin toinen ihminen. Välillä tuntuu kuin olisin kokonaan irti kropastani ja katsoisin vierestä. Mitään rajoja mulla ei ole. Olen tehnyt asioita ja tiedän että pystyn vielä pahempaan, ja pelkään että sen myös joskus toteutan. Sanoa voin mitä tahansa kenelle vaan. Mitään itsesuojeluvaistoa, itsehillintää tai järkeä ei päässä sillä hetkellä ole, on vain viha, raivo ja kosto.

Tekisi mieli halata! Tuli ihan kyyneleet kun luin, tiedätkö, on harvinaista että joku ymmärtää tai etenkään on samankaltainen! Oletko ajatellut jotain terapiaa tukiryhmää tai jotain muuta?

[QUOTE="a.p";23646555]Tekisi mieli halata! Tuli ihan kyyneleet kun luin, tiedätkö, on harvinaista että joku ymmärtää tai etenkään on samankaltainen! Oletko ajatellut jotain terapiaa tukiryhmää tai jotain muuta?[/QUOTE]

:)
Helpottavaa kuulla että on muita samanlaisia, vaikka ei tää kiva asia olekaan.

Terapiaa tai ainakin psykologin tapaamista olen harkinnut. Tiedän että itsestään tämä ei mene pois ja jonkinlainen apu on tarpeen. Voin olla ja olenkin suht pitkiäkin aikoja rauhassa, mutta silti en voi sanoa etteikö päässä napsahtaisi taas joku kerta. En voi luottaa itseeni ja omaan toimintaani.

Mulla tähän liittyy vielä se, että olen huomannut käyttäytyväni täsmälleen samalla tavalla kuin isäni. En siis lasta kohtaan ole koskaan ollut väkivaltainen tai edes uhkaava, enkä tällä hetkellä pidä todennäköisenä että niin koskaan tapahtuisi, mutta jos ei itseään voi hillitä niin mahdollista sekin on. Enemmän olen huolissani kuitenkin siitä, että oppii multa jonkun käyttäytymismallin jota alkaa itse toteuttaa.

Etsiskelin kaverille vihanhallintakursseja ja google toi linkin tähän(kin) keskusteluun. Kirjoituksesi herätti ajattelemaan myös itseäni. 'Joudun' itse myös silloin tällöin aivan silmittömän raivon valtaan ja jotenkin sisälläni tiedän, että siinä tilassa olisin valmis tekemään ihan mitä vain. Olen myös saanut aivan hillittömiä itkukohtauksia, joiden aikana itken itseni niin tukkoon, ettei silmiä saa auki, enkä pysty kunnolla hengittämään.

En ole onneksi tällaisen raivon valtaan päätynyt enää muutamaan vuoteen. En oikein osaa sanoa miten, mutta osaan jotenkin hallita itseäni paremmin ja pystyn estämään tilanteen eskaloitumisen liian pahaksi. Tunnen kuitenkin, että tuo silmittömyys on edelleen sisälläni. Pelkäänkin yhä edelleen, että se pääsee sieltä valloilleen ja elokuvamaiseen tyyliin jokin napsahtaa sisälläni ja suuttumisen jälkeen seuraava muistikuvani on, kun herään joko sairaalasta tai poliisin hoteista käsiraudoissa, edessäni oikeudenkäynti ja linnareissu... Tämä pelko ei onneksi ole enää yhtä elävä kuin se on aikaisemmin ollut, luotan jo jossain määrin siihen, että pystyn pitämään itseni kontrollissa.

En ole kontrollifriikki, mukaudun hyvin muiden ihmisten tahtoon (liiankin hyvin, unohdan helposti itseni ja omat haluni muita miellyttääkseni) ja olen nopea käännöksissäni, jos tilanteet sitä edellyttävät. Jätän helposti vanhat suunnitelmat taakseni, jos tilanne sitä vaatii. Pelkään kuitenkin koko ajan oman itseni kontrollin menetystä. Sen takia mm. pelkään korkeita paikkoja. En pelkää putoavani vaan pelkään itse hyppääväni alas. Mainittakoon tässä vaiheessa, etten kuitenkaan koe olevani itsetuhoinen, enkä halua kuolla.

Tämä kirjoitus on ensimmäinen kerta, kun jäsentelen näitä ajatuksia, en ole osannut tai ehkä uskaltanut aiemmin pukea niitä sanoiksi tai ajatellut, että ne voisivat johtua taustastani. Olen vain ajatellut olevani tällainen, kuin tämä olisi joku ominaisuuteni, joku lisävaruste, jonka mikälie korkeampi voima on minulle ruksannut, kun synnyin.

Koen lapsuuteni suhteellisen neutraalina tällä hetkellä. Äidilläni on ollut alkoholiongelma, joka meni niinkin pitkälle, että olen kymmenvuotiaana hakenut äitiäni paikallisista räkälöistä aamuyöllä, jotta pääsisin nukkumaan kotiin. Seuraavana aamuna tietenkin kouluun. Isäni kulutti myös runsaasti alkoholia, mutta hän pystyi olemaan juomatta jos halusi. Hän vain ei halunnut ja viinaa kului. Olen lukuisat yöt myös seissyt vanhempieni välissä, kun he ovat huutaneet ja provosoineet toisiaan ja toisinaan myös käyneet käsiksi toisiinsa. Olen kirjaimellisesti raahannut äitiäni sänkyyn nukkumaan, kun hän on sammunut olohuoneen lattialle.

Tästä huolimatta sain lapsena huolenpitoa ja minulla on monia onnellisia muistikuvia. Vanhemmillani oli molemmilla työpaikka ja olimme riittävän hyvin toimeentulevaa keskiluokkaa. Materialistisesti meillä oli kaikki ihan hyvin ja vaikka moni asia meni henkisellä puolella pieleen, tekivät vanhempani varmasti perheen päinä parhaansa, mihin pystyivät. Ja kuten sanottu, minulla on myös monia onnellisia muistoja lapsuudestani ja olen vanhemmilleni kiitollinen monista asioista, joita he ovat tehneet minun ja siskoni eteen. Heilläkin on taustalla kaikenlaista. Koko tarinan ruotiminen veisi varmaan romaanin verran tilaa :)

Siskoni on minua nuorempi ja hänet koitin pitää erossa vanhempieni ongelmista, kun olimme lapsia. Kun tilanne näytti siltä, että illalla/yöllä taas sammutaan/tapellaan/jne, lähetin siskon nukkumaan ja sanoin, että minä hoidan tämän.

Olen tällä hetkellä tyytyväinen elämääni, voisin sanoa itseäni myös onnelliseksi eikä tuo sisäinen raivo ole mitenkään joka päivä mielessä, haittaa tai rajoita elämääni (en ainakaan koe niin), mutta silloin tällöin se nousee kuitenkin mieleen.

No joo, koko tämän vuodatuksen tarkoitus oli lähinnä kiittää AP:tä tarinansa jakamisesta, se on auttoi minua. Ja halusin jakaa oman tarinani kertoakseni, ettei AP tai kukaan muukaan ole ainoa näine 'ominaisuuksineen'. Parempaa jatkoa meille kaikille! :)

Olen todella surullinen teidän puolestanne. Teidän (jotka olette kokeneet tuollaisen lapsuuden) olisi ehdottomasti pitänyt ajat sitten saada keskusteluapua ja terapiaa!! Tuollaiset asiat ei poistu ihmisen sisältä ilman perinpohjaista käsittelyä vaikka tällä hetkellä menisi kuinka hyvin. Eli nyt ensimmäisenä tekonanne varaamaan aikaa psykologille! Kokemuksesta tiedän, että se kannattaa, vaikka kokemukseni eivät ole yhtä pahoja. Sellainen vinkki vielä, että jos ekan terapeutin kanssa ei "synkkaa", ja hänen tyylinsä tuntuu aivan väärältä, niin kannattaa vaihtaa. Pahaltahan se asioiden ruotiminen joka tapauksessa jossain välissä tuntuu, mutta joskus kemiat ei kohtaa yhtään.

en kuitenkaan ole koskaan ollut niin vihainen, että olisin pelännyt tappavani jonkun tms. Mutta tietynlaista silmitöntä alkukantaista vihaa saatan tuntea joskus aivan pienestä ärsykkeestäkin. Sellaista selviytymisvihaa ehkä, kun tuntuu, että kaikki todella kaatuu päälle, tulee pakokauhunomainen tunne, vaikka todellisuus olisi aivan toinen. Samoin tietynlainen ulkopuolisuuden tunne on mukana noissa kohtauksissa, kun napsahtaa. Ja se itsensä hallitsemattomuuden tunne, se on pelottavaa. Tunnistan itsessäni myös monen kuvaaman ylikiltteyden ulospäin. Olen käynyt terapiassa, ja saanut apua. Ylikiltiksi tullaan alistamalla. Pahinta on, että itse haluaa olla kiltti ja välttää niitä konflikteja, mutta se on väärä tapa elää. "Jossain vaiheessa malja täyttyy ja tulvii yli". Tämän elämänohjeen kanssa olen yrittänyt elää, siis sanoa vastaan ajoissa, jos koen, että ylitseni kävellään. Jos annan sen tapahtua (mihin olen kasvanut), jossain vaiheessa taas napsahtaa.

Olen oppinut terapiassa hahmottamaan paljon itseäni ja käyttäytymistäni. Joskus jopa osaan pysähtyä, kun hermostuminen uhkaa. Suosittelen pitkäaikaista terapiaa muillekin ongelmasta kärsiville.

Tunnen samanlaista vihaa, mutta ei johdu lapsuudesta. Tuntuu että en pelkää mitään, en edes itseäni suurikokoisempia miehiä, että omin käsin pystyn mihin vaan jos haluan, kun on tarpeeksi ärsytetty.

hei! Todella teidän kannattaisi hakeutua psykoterapiaan. Itse olen kognitiivinen psykoterapeutti ja koen sen sopivan hyvin impulsiivisuuden ja vihaisuuden (siis patoutuneen) hoitoon. Myös muut pitkäkestoiset terapiat voivat auttaa hyvin. Ensin tulisi hakeutua psykiatrian erikoislääkärille (yksityiselle tai julkiselle), joka kirjoittaa B-lausunnon, mikäli arvioi kuntoutuspsykoterapialle tarpeen. Tämän jälkeen etsitään terapeutti, jolla on Kela-pätevyys ja jolle kokee arviointikäynnin aikana pystyvänsä hyvin puhumaan ts. Kemiat kohtaavat. Sitten tehdään hakemus Kelalle. Alle 26-vuotias saa tukea 52,14€/käynti ja yli 37€/käynti. Loppuosa terapeutin palkkiosta maksetaan itse. Myös terveyskeskuspsykologilla voi päästä alulle asiassa tai käydä jakson esim. Mielenterveyskeskuksessa.

Oikein paljon tsemppiä ja rohkeutta asioiden kanssa työskentelyyn!

Yhteistyössä