Jos äiti joutuu sairaalaan, niin missä lapsen teidän mielestänne pitää olla sen ajan?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Huomasin vain tuolta tiimarivihko-ketjusta, että jonkun mielestä lapsen pitää olla äidin mukana sairaalassa.

No eihän se nyt ole aina mahdollista! :o Syy sairaalaan joutumisessa voi olla niin vakava ja äidin kunto heikko, että ei silloin mitään lasta hoideta eikä se kuulu mun käsittääkseni hoitohenkilökunnan tehtäviin hoitaa sitä lasta. Kyllä silloin pitää järjestää lapselle hoito; isä, sukulaiset tai ehkä kodinhoitaja.

No jos minä joutuisin sairaalaan, niin mies jäis varmaan siks aikaa vapaalle. Minulla myös sellanen "vakuutus", että jos näin kävisi, tulisi meille kotiin lastenhoitaja ja kodinhoitaja (joka hoitais ruokaostokset, kodin siivouksen ja pyykit yms..) siksi aikaa, kunnes olisin ite kykenevä hoitamaan ko. hommat.

Kotona isän kanssa, tai vaikkapa mummolassa.
Ei tietenkään mukana sairaalassa :o . Ei kai millekään osastolle edes huolita lapsia mukaan! Paitsi lapsivuodeosastolle, jos äiti on juuri synnyttänyt, päässyt kotiin ja joutuukin palaamaan sairaalaan: sinne saa ottaa vauvan mukaan.

Akuutisti terveydenhoitaja voi kirjoittaa sairaslomaa myös isälle, jos äidin tilanne sen vaatii (meillä kävi näin ollessani raskaana). Yleensä se hoito kyllä pitää järjestää ihan itse.

Ei hoitohenkilökunnalla todellakaan ole aikaa hoidella kenenkään kersoja. Hullu ajatuskin.

Meillä on asiasta keskusteltu miehen kanssa kun viimeksi olin raskaana.
Siis jos olisi tullut jotain minkä tähden joutuisin sairaalaan pidemmäksi aikaa kuin pariksi päiväksi.
Näin olisimme tehneet, lapset pikana päivähoitoon (aluksi mummo olisi hoitanut) ja mies pankkiin neuvottelemaan lainanlyhennyksiin lyhennysvapaata (kotihoidontuelta sairauspäivärahaan siirtyessä pitkä karenssi, eli minun osuuteni tuloista lähtisi pois ja tilalle tulisi nippu sairaala-ja päivähoitomaksuja.

Nyt kun tuo kuopus on vasta 8kk niin muuten toimisimme samoin, mummot, kummit, mun sisarukset saisivat hoitaa kuopusta ellei tämä pääsisi päivähoitoon isompien sisarusten kanssa.

mä joudun laittaan lapset lastenkotiin siksi aikaa koska tuskin ääliö mutsini saati lasten faija olisivat niin kivoja että hoitaisivat... uskoisin jopa että lastenkodissa ne saisi parempaa hoitoakin :kieh:

Mulla oli vauva mukana sairaalassa, kun jouduin vatsakipujen (ilmeisesti rotavirus) takia sairaalaan. Epäilivät umpisuolentulehdusta, kun kivut oli niin kovia. Vauva oli tuolloin n. 3 viikon ikäinen. Synnytysosastolta hakivat sille tarvikkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
mä joudun laittaan lapset lastenkotiin siksi aikaa koska tuskin ääliö mutsini saati lasten faija olisivat niin kivoja että hoitaisivat... uskoisin jopa että lastenkodissa ne saisi parempaa hoitoakin :kieh:

Jos asuttais lähempänä toisiamme, niin kyllähän mä kaks lasta hoitasin oman lisäksi jos sä joutuisit sairaalaan

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Tissivuva on tietysti sairalassa mukana, mutta isommat isän, isovanhempien ja muiden läheisten kanssa ja tietty mahdollisuuksian mukaan käy äidin luona päivittäin.

Mutta jos pitää lopettaa imetys lääkityksen tms takia? Eikö sitten vauvaa voi hoitaa joku muukin vaikka olisi aika pieni?

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:

Jos asuttais lähempänä toisiamme, niin kyllähän mä kaks lasta hoitasin oman lisäksi jos sä joutuisit sairaalaan

uskotko että tuli oikeesti itku :'( kiitos rakas!!!

:D Se oli kärjistetty versio tapauksesta tuossa "tiimarivihko-ketjussa" ;) :D
Mutta kyllä se äiti kuitenkin sitä mieltä oli, että lapsen pitää olla mahdollisimman paljon äidin kanssa siellä sairaalassakin (isän pitää sitä sinne tuoda ) ja kyseisellä äidillä oli silloin keuhkokuume... jos oikein muistan :ashamed:

Meillä lapset olisivat mummin ja mummun hoivissa, jos mä sairaalaan joutuisin. Mies ois töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
:D Se oli kärjistetty versio tapauksesta tuossa "tiimarivihko-ketjussa" ;) :D
Mutta kyllä se äiti kuitenkin sitä mieltä oli, että lapsen pitää olla mahdollisimman paljon äidin kanssa siellä sairaalassakin (isän pitää sitä sinne tuoda ) ja kyseisellä äidillä oli silloin keuhkokuume... jos oikein muistan :ashamed:

Meillä lapset olisivat mummin ja mummun hoivissa, jos mä sairaalaan joutuisin. Mies ois töissä.

No mä en tiedä mistä oli tarkalleen ottaen kyse, mutta tuo osui vain mun silmään siinä ketjussa.

Silloin kun mä olin paljon sairaalassa, niin exä kävi likan kanssa kaks kertaa mua kattomassa. Olin välillä 226km päässä sairaalassa joten ei siinä paljon lähdetä kattomaan, kävivät kun olin sairaalassa 80km päässä.

mulla on ollut yli 2 kk ikäinen vauva mukana sairaalassa. tämä järjestely imetyksen vuoksi. minua hoidettiin vaivaani liittyvällä osastolla ja vauva oli synnytysvuodeosastolla. vauva kuljetettiin syömään, kun nälkä tuli. hän oli osaston lemmikki ja ainoa miespuolinen, joka sai tehdä yövierailuja osastolle.
=)

Tissivuva on tietysti sairalassa mukana, mutta isommat isän, isovanhempien ja muiden läheisten kanssa ja tietty mahdollisuuksian mukaan käy äidin luona päivittäin.

Itse jouduin sairaalaan muutamaksi päiväksi ja ei ollut viikon ikäinen tissivauva mukana. Piti tulla mutta olin niin heikossa kunnossa ja riepoteltiin pitkin poikin. Onneksi oli vaan lyhyt aika ja eipä imetys kärsinyt siittä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

Mutta jos pitää lopettaa imetys lääkityksen tms takia? Eikö sitten vauvaa voi hoitaa joku muukin vaikka olisi aika pieni?

No tapauskohtaisiahan nää aina on, riippuu äidin vaivasta yms. Mutta toi oli siis tuommoinen peiaatteellinen ajatus asiasta.

Yhteistyössä