Jos alkais pph:ksi, mitä pitää ottaa huomioon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28216631]Eli ei niitä omia asioita hoideta työaikana millään tavalla.
Harva meistä edes asuu näiden palvelujen vieressä.[/QUOTE]

Olen yksityinen ja yrittäjä. Minua koskee lait ja säädökset mutta ei vanhempien keksimät lait. Hoidan omia asioita joita on oman lapsen neuvola tai lääkäri ja kerhoon vienti 2 krt viikossa ihan työajallani.

Nämä on vain sopimus asioita vanhempien kanssa. Kerhoon vienti ei tuota ongelmia mutta neuvolat ja lääkärit tuottaa joskus kun vanhemmilla ei ole mihin laittaa lapset kun minä olen omilla asioillani. Yrittäjänä palvelen asiakasta ja pyrin että asiakasuhde on josutava joten voin ottaa hoitalapsen mukaan neuvolaan. Kulkuvälineenä on aina julkiset jotka nyt sopivasti kulkevat melkein luotani neuvolan viereen.

Teidän tulee tuossa kerhoasiassa muistaa, että hoitajan lapsi on myös oikeutettu lapsuuteen! Jos hoitokaverit on kaikki 2 vuotta nuorempia, ei ole mieltä omaa lastaan pitää ilman kerhoa joka on vieläpä kävelymatkan päässä.

Mutta vaikka olen yksityinen, kunta valvoo toimintaani. Laista ja säädöksistä ei poiketa vaikka useammat kunnat ihan niin tekevät.

Vastuullani on lapsen hyvä kasvun mahdollisuus ja tähän kuuluu jopa eripaikoissa käynti. Emme pysyttele vain kotipihalla ja sisällä vaan kuljemme kuukausittain lähikaupassa moikkaamassa kauppiasta , kirjastoissa, kerhomatkalla moikkaamassa tulevaa esikoulu paikkaa, keskustassa katselemassa kotikaupunkiamme, retkeilemme luonnossa (jopa linja-autolla sinne mennen eli kauemmaksi kuin lähi luontomme)

Mutta mitäpä tänne selittään, palstalle jossa tuntuu olevan yleinen ajatus ,että perhepäivähoitaja on itse saatanasta eikä varmasti ajattele kuin omaa napaansa. Ajattelu tapaan kuuluu myös , että kaikki on vain ulkokullattua ja sanojen lässytystä , ettemme toimi lasten kanssa tavoitteellisesti (mikä on kirjattu säädökseen) toimintamme on haahuilua ja lorvimmme vain päivät pitkät.

Onko mikään muu ammatti yhtä räikeesti aliarvostettu mutta tuiki tarpeellinen? Noh, lähihoitajat ja sairaanhoitajat saavat lokaa minkä kerkeevät niskaannsa.

Perhepäivähoitajille ei haluta maksaa paljoa ja tukien noususta tunnutaan olevan kateellisia. Kateus tuntuu myös siinä , että pph oma lapsi on kotona ja lapsen elämä ei nyt ainakaan saisi olla sitä normaalia lapsuutta kerhoineen ja leikkimisineen ikätovereitten kanssa joita ei välttämättä löydy hoitoryhmästä.

Onneksi olen yrittäjä, voin tarjota vanhemmille hoitopaikkaa ilman vapaitten tasoitusta 7-17 ja vanhempien joustaessa voin pyytää vapaa päivän jolloin hoidoan omat asiat. Mutta aina ei vanhemmatkaan voi juuri silloin joustaa ja silloin keskustelee kaksi aikuista ihmistä miten ongelma ratkaistaan.

Voisko tän ihme vänkäämisen jo lopettaa?

Asiat kun on aina neuvoteltavissa vanhempien kanssa, siinä missä joku -jonka lapsi ei edes ole pph:lla - nipottaa että missään nimessä ei saa lasten kanssa käydä kaupassa, voi asia ollakin vanhemmalle, jonka lapsi siis on pph:lla, ihan ok.

Periaate on se että jos kerhoon viemiset sun muut eivät sovi vanhemmille, niin sitten niitä ei tehdä. Muussa tapauksessa on ihan ok että aamu-ulkoilussa pph jättää oman lapsensa kerhoon ja menee puistoon ulkoilemaan hoitolasten kanssa. Itse en edes tajua ongelmaa- eikös se ole vain plussaa että hoitaja pystyy keskittymään vain hoitolapsiinsa?

Ja tuosta työajan ulkopuolella hodettavista asioista....

pph ei voi olla pois vain osan päivää. Hän ei voi sanoa vanhemmille että tulevat hakemaan lapsensa klo 13 ja tuovat takaisin klo 14, kun on oman lapsen neuvola. Sen tunnin takia hän joutuu ottamaan PALKATONTA ja hoitolapset joutuvat varahoitoon koko päiväksi. On paljon, paljon järkevämpää ja helpompaa että koko lössi menee sinne neuvolaan, pph:n lapsi neuvolan tädin pakeille ja hoitolapset saavat leikkiä leluilla. Kyse kun on vain siitä yhdestä ainokaisesta tunnista. Mutta tähänkin pätee: jos yksikin vanhempi sanoo että ei käy, niin sitten kukaan ei tule sinä päivänä hoitoon, menevät varahoitoon ja pph on koko päivän jouten, lukuunottamatta sen yhden tunnin ajan kun on neuvolassa. Ja palkattomalla.

Minä ainakin vaadin, että kotonani mennään lähes niin miten minä parhaaksi näen. Kuuntelen asiakkaat ja mahdollisuuksien mukaan toteutan ne. Joustoa molemmin puolin. Kyse on kuitenkin omasta kodistani ja omistakin lapsistani. Vien kerhoon, eskariin ja hoidan muitakin omia asioitani.
Jos ei yhteistyö pelitä, aina vanhemmat voivat etsiä itselleen alistuvan pph:n, minä en siihen ainakaan enään ryhdy.

[QUOTE="pph";28215103]samoin pankissa, neuvolassa, hammaslääkärissä, silmälääkärissä OVAT KIELLETTY.

työterveyshuollossa saa käydä työaikana.[/QUOTE]

Minä ainakin käyn. En nyt ihan hammaslääkärissä mutta pankissa, kaupassa jne.. Minulla on aivan tolkuttomasti asioita hoidettavana, joten en pystyis töihin sitten ollenkaan.

Siis pankissa ei saa käydä hoitolasten kanssa mutta työterveysasemalla saa? Öh...?

Kaupunkilta tuli joitakin vuosia sitten koko henkilökunnalle ohjeet.

Työterveyshuolto on palvelu jonka kaupunki tarjoaa. Sinne saa mennä työajalla.
Kaikki muut kiellettiin. Asioiden hoitoon saa palkatonta, lomapv, ylityövp.
Näitä kannustetaan käyttämään tilanteen niin vaatiessa.

[QUOTE="Vieras";28217186]Kaupunkilta tuli joitakin vuosia sitten koko henkilökunnalle ohjeet.

Näitä kannustetaan käyttämään tilanteen niin vaatiessa.[/QUOTE]

Ja tämä koskee kunnallisia hoitajia. Yksityinen on yrittäjä joka tekee palvelusopimusken perheen kanssa ja siinä määritellään toiminanmuoto ja ns. pelisäännöt. TIeitenki lain ja säädöksen puitteissa.

[QUOTE="Vieras";28217186]Kaupunkilta tuli joitakin vuosia sitten koko henkilökunnalle ohjeet.

Näitä kannustetaan käyttämään tilanteen niin vaatiessa.[/QUOTE]

Ah, ok. Se vain on ristiriitaista että hoitolapsien kanssa saa mennä kököttämään työterveyteen (missä ne muuten ovat kun hoitaja on lääkärin puheila? Siinä samassa tilassako? Vai oven takana itsekseen? ) mutta kaupassa ei saa käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28217536:
Sinne mennään ILMAN LAPSIA.
Lapsia vahtii sinä aikana kaupungin valtuuttama ihminen.

Siis ????

Että joku vieras tulee...siis....

ookkonä pph, tiijäkkönä ny ihan varmaksi asian, vai -nimenomaan-houritko?

Että vanhemmille on ihan ok että joku kaupungin valtuuttama ihminen -siis kuka ja mistä- tulee vahtimaan...älä nyt...

Siis ????

Että joku vieras tulee...siis....

ookkonä pph, tiijäkkönä ny ihan varmaksi asian, vai -nimenomaan-houritko?

Että vanhemmille on ihan ok että joku kaupungin valtuuttama ihminen -siis kuka ja mistä- tulee vahtimaan...älä nyt...

Vastaan sulle tähän vaikka et siis mulle tota tarkoittanutkaan.

Meillä ainakin on päivähoidossa varahenkilöitä, jotka sijaistavat milloin missäkin, myös perhepäivähoitajia. Eli tulevat hoitamaan lapairyhmää siksi ajaksi, kun hoitaja on poissa. Meillä työterveystarkastukset ovat palkallista aikaa (kaikilla on), mutta vaahenkilö voi tulla päästämään myös omille asioille (neuvola, lääkäri, pankki tms.), tämä aika kuitenkin on palkatonta. Omien asioiden ajaksi lapset voi viedä myös varahoitoyksikköön vaikka vain osaksi päivää, jos se on mahdollista esim.kulkemisten suhteen.

Yhteistyössä