Jos alkais pph:ksi, mitä pitää ottaa huomioon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ensinnäkin, pph ei voi olla eskarilainen (oli ihan pakko tämä sanoa). Toiseksi, esiopetus on koululainsäädännön alaista toimintaa riippumatta siitä, missä esiopetus järjestetään. Eskarilainen saa siis kulkea itse matkat, vaikka eskari olisi päiväkodissa.

Ja pph saa kuljettaa myös omaa eskarilaista eskariin ja takaisin hoitolasten kanssa. Eskarilainen EI SAA kulkea yksin matkoja.

kaksi lasta saat ottaa hoitoon + yhden puolipäiväsen eskarin/ekaluokkalaisen (joka tulee siis eskaripäivän/koulupäivän jälkeen)

Kannattaa ottaa yksi pienempi ja yksi isompi omille lapsille leikkikaveriksi :)

Sopimusta laatiessa otat esille kuskaatko autolla/käyttekö kerhoissa jne.

Jos alat yksityiseksi, laadi itse sopimuksen asiat sellaisiksi kuin haluat niiden olevan, älä jousta niissä! Itse tein virheen, että annoin vanhempien päättää lähes kaikesta ja jäin "maton alle", työ on rankkaa...ensi kerralla teen itse sopimuksen ja vanhemmat kirjoittavat jos kirjoittavat ;)

Ja pph saa kuljettaa myös omaa eskarilaista eskariin ja takaisin hoitolasten kanssa. Eskarilainen EI SAA kulkea yksin matkoja.

Kyllä kävellen jos
Matka eskariin on normaalin ulkoilu reitin varrella
Matkat tehdään normaalin ulkoilun puitteissa

Eskari alkaa täällä 8,30 ja päättyy 12.30. Nämä ajat eivät kuulu normi ulkoilu aikoihin. Kuskaaminen ei onnustu eikä ole sallittua.

Itse en halua et lasteni hoitaja kävelyttää kaikki päivät lapsia pitkin katuja.
Hetkeksi vaan pysähdyttään johonkin.

[QUOTE="a.p";28212267]Miksi ei omalla autolla? Ainakin tämä tuttava ihan omallaan kuskaa...[/QUOTE]

Pitää olla kirjallinen lupa pomolta ja mun mielestä vielä vanhemmiltakin, auto tsekattu, että istuimet ovat ok jne. Muuten ei saa kuljettaa lapsia omalla autolla. Uimarannalle tms. ei saa mennä ollenkaan.

[QUOTE="Vieras";28212937]
Eskari alkaa täällä 8,30 ja päättyy 12.30. Nämä ajat eivät kuulu normi ulkoilu aikoihin. Kuskaaminen ei onnustu eikä ole sallittua.[/QUOTE]

Mulla on ihan oma päiväjärjestys ja ruokalista, kunhan ne on hyväksytetty pomolla, ei tarvitse noudattaa pk:n rytmiä.

[QUOTE="Vieras";28212937]Kyllä kävellen jos
Matka eskariin on normaalin ulkoilu reitin varrella
Matkat tehdään normaalin ulkoilun puitteissa

Eskari alkaa täällä 8,30 ja päättyy 12.30. Nämä ajat eivät kuulu normi ulkoilu aikoihin. Kuskaaminen ei onnustu eikä ole sallittua.

Itse en halua et lasteni hoitaja kävelyttää kaikki päivät lapsia pitkin katuja.
Hetkeksi vaan pysähdyttään johonkin.[/QUOTE]

Siitä huolimatta mitä sinä haluat pph saa hakea eskarilaisensa eskarista sen päätyttyä. Älä ala tästä vääntämään koska sinä häviät...

[QUOTE="Vieras";28212949]Harvalla hoitajalla on niin suuri auto et kaikki 4 mahtuvat taakse istuun.[/QUOTE]

Omansa saa laittaa kyllä eteen, jos airbag ei estä sitä. Mulla omat eivät ole hoitolapsia, en siis maksa heidän hoidostaan kunnalle, enkä saa heistä palkkaa. Isompi käy mm. uimassa viikottain, hänellä ei ole velvollisuutta kököttää kotona seuralaisena muille koko aikaa, vaikka täällä on hoitolapsia. Mummo kuljettaa häntä.

Siitä huolimatta mitä sinä haluat pph saa hakea eskarilaisensa eskarista sen päätyttyä. Älä ala tästä vääntämään koska sinä häviät...

Tässä kaupungissa asia käsiteltiin lautakunnassa ja sieltä tuli kieltävä vastaus.
Pph EI saa kuskata työaikana omia lapsiaan mihinkään.
Kukaan muukaan kaupungin työntekijä ei saa kesken työpäivän lähteä kuskaan lapsiaan. ( kellokortti)

[QUOTE="Vieras";28212989]Tässä kaupungissa asia käsiteltiin lautakunnassa ja sieltä tuli kieltävä vastaus.
Kukaan muukaan kaupungin työntekijä ei saa kesken työpäivän lähteä kuskaan lapsiaan. ( kellokortti)[/QUOTE]

Mikäköhän kaupunki on kyseessä??

[QUOTE="Vieras";28212989]Tässä kaupungissa asia käsiteltiin lautakunnassa ja sieltä tuli kieltävä vastaus.
Kukaan muukaan kaupungin työntekijä ei saa kesken työpäivän lähteä kuskaan lapsiaan. ( kellokortti)[/QUOTE]

Tässä kaupungissa muiden muassa päätös oli erilainen, joten älä puhu asiasta yleisesti jos teidän käupungissa on asiaan vastainen päätös tehty. Eikös?? :)

no voi voi teille.

Yksityinen pph vastaa.. Tavallinen koti riittää, kunhan mietit että koti on soveltuva lapsille esim. kaikille pedit, eikä mitään lääkkeitä/alkoholia/pesuaineita lasten saatavilla.
Mieti tarkkaan omat työaikasi. Rajaatko ajan esim. klo 7-17, vai oletko aina käytettävissä? Mitä teet kun sairastut tai lapsesi sairastuu? Oletko palkattomalla silloin? Mihin hoitolapset menevät?
Kuinka pidät lomaa? Onko se palkatonta?
Edellä mainittujen lisäksi kirjaa hoitosopimukseen:
- kuinka toimit kun hoitomaksua ei makseta ajallaan/ollenkaan
- perhe tai sinä haluaa irtisanoa hoitosopimuksen. Irtisanomisaika?
- mitä kuuluu hoitomaksuun esim. vakuutukset, vaipat, erikoisruokavalio, aterioiden määrä
- MITÄ TEET KUN HOITOLAPSI HAETAAN MYÖHÄSSÄ
- mitä teet jos lasta ei hae kukaan
- kenelle lapsen saa luovuttaa
- Mitä lapsella täytyy olla mukana hoidossa esim. säähän sopivat vaatteet, tutti (kuulostaa itsestään selvältä, mutta ei todellakaan ole kaikille)

Muita mieleen tulevia asioita.. Itse en ottaisi ihan naapurista lapsia hoitoon. Käy pian niin että vapaallakin olet töissä.
Autolla jos kuljetat lapsia ja ajat kolarin jossa lapsi vammautuu, kuka korvaa? Ei kukaan, joten älä kuljeta. Taksilla, bussilla ja kävellen saatte kulkea oman halun mukaan. Kun olet yksityinen pph, kukaan ulkopuolinen ei voi kieltää esim. lapsiesi viemistä kerhoon. Olet yrittäjä ja myyt palvelua jonka sisällöstä vastaat itse.
Mieti teetkö ruokalistan.. Onko toimintaa esim. maanantaisin musiikki, tiistaisin jumppa jne.

Pph on sitten harvoja ammatteja joissa voi hoitaa omia asioitaan työaikana. Eihän opettajakaan voi lähteä luokkansa kanssa hakemaan eskari-ikäistä tai kuljettamaan kerhoon. Työaika on työaikaa ja omat jutut hoidetaan sitten sen ajan ulkopuolla. (Toki joskus jotain poikkeuksia voi olla mutta ei niin että joka viikko juostaan jossain omilla asioilla).

Noi kaikki "säännöt" kuljettamisesta, uimarannoista jne. on ihan kuntakohtaisia, ja yleensä ei edes koske yksityisiä hoitajia. Mitään lakia tästä ei ole.

Turvalaitteiden käyttö koskee toki kaikkia, ja niiden mukaan, jos autoon saa mahtumaan koko ryhmän turvaistuimineen, ja vanhemmilta on lupa, niin mitään estettä ei kuljettamiselle ole.

Kunnallisen perhepäivähoitajan työtavoista määrää työnantaja jossain määrin, joten sieltä voi tulla vaikka mitä ohjetta ja kieltoa.
Yksityisellä hoitajalla pelisäännöt määritellään vanhempien kanssa, jos vain saa hyväksynnän hoitajaksi, eli puitteet on niiltä osin kunnossa.Joissain kunnissa ollaan tarkempia kuin toisissa näissä tarkastuksissa.

AP:lle vielä sellainen neuvo, että puhuu asiat tarkkaan muun perheensä (mies, lapset) kanssa, koska jos oma perhe suhtautuu työhön negatiivisesti, ei homma toimi.

[QUOTE="vieras";28213012]Pph on sitten harvoja ammatteja joissa voi hoitaa omia asioitaan työaikana. Eihän opettajakaan voi lähteä luokkansa kanssa hakemaan eskari-ikäistä tai kuljettamaan kerhoon. Työaika on työaikaa ja omat jutut hoidetaan sitten sen ajan ulkopuolla. (Toki joskus jotain poikkeuksia voi olla mutta ei niin että joka viikko juostaan jossain omilla asioilla).[/QUOTE]

Kyllä, omia asioitaan voi myös hoitaa, ja omien lastenkin asioita. Se on sitä vapautta mikä kuuluu juuri tähän työhön. Toiset työpaikat ovat vapaampia kuin toiset, näin se vaan menee. En minäkään narise eduista mitkä kuuluvat johonkin toiseen työhön, en ole luonteeltani kateellinen tai katkera, jos haluan ne edut mitä joillain on niin sitten menen sinne töihin. Ammatinvalintakysymyksiä, mikä tosin näkyy palkassakin. mutta en valita. :)

[QUOTE="Ipa";28213019]Noi kaikki "säännöt" kuljettamisesta, uimarannoista jne. on ihan kuntakohtaisia, ja yleensä ei edes koske yksityisiä hoitajia. Mitään lakia tästä ei ole.

Turvalaitteiden käyttö koskee toki kaikkia, ja niiden mukaan, jos autoon saa mahtumaan koko ryhmän turvaistuimineen, ja vanhemmilta on lupa, niin mitään estettä ei kuljettamiselle ole.

Kunnallisen perhepäivähoitajan työtavoista määrää työnantaja jossain määrin, joten sieltä voi tulla vaikka mitä ohjetta ja kieltoa.
Yksityisellä hoitajalla pelisäännöt määritellään vanhempien kanssa, jos vain saa hyväksynnän hoitajaksi, eli puitteet on niiltä osin kunnossa.Joissain kunnissa ollaan tarkempia kuin toisissa näissä tarkastuksissa.

AP:lle vielä sellainen neuvo, että puhuu asiat tarkkaan muun perheensä (mies, lapset) kanssa, koska jos oma perhe suhtautuu työhön negatiivisesti, ei homma toimi.[/QUOTE]

Tässä on erinomaiset ohjeet ap:lle!! :flower:

Kuinka moni tämän ketjun vänkääjistä on itse pph? Bluen nyt ainakin tiedän olevan, entäs te muut "pph EI saa tehdä sitä ja tätä..."-kirjoittajat? Olettek itse alalla, onko heittää linkkiä väitöksiinne vai kirjoitatteko ihan mutu-tuntumalla?

[QUOTE="Vieras";28213031]Pph ei voi hoitaa omia asioitaan työaikana!![/QUOTE]

Mä ainakin hoidan.
Tulisi muuten paljon poissaoloja, jos varahoitoa tarttis joka viikko, aina on joku asia hoidetta

Yhteistyössä