Jos ekaluokkalainen ei halua iltikseen, niin vaaditteko, että on mentävä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitivaann
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äitivaann

Vieras
Ekalle menevä ei halua iltikseen On sanonut jyrkästi ja monesti, että haluaa tulla suoraan kotiin ja on tottunutkin välillä olemaan kotona itsekseen. On helppo koulumatka ja isommat sisarukset tulevat iltapäivällä kotiin.

Mun mielestä olisi hyvä, että menisi iltikseen, kun kaveritkin ovat siellä ja kotona oleilu on helposti aika passiivista.

Mitä mieltä olette, pakottaisitteko lapsen iltikseen?

Hinta on 155 euroa kuussa ja on sitouduttava lukuvuodeksi kerrallaan, joten onhan tässä taloudellinenkin kysymys. Toki maksan mielelläni, jos menee, mutta ihan turhaan en haluaisi maksaa.

Keskimmäisen kanssa annoin sen verran periksi, että sinä yhtenä klo 12 päivänä ilttikseen oli jäätävä, koska isosiskokin pääsi koulusta vasta klo 14. Muuten sai tulla kotiin kun kerran halusi. Aamuhoidosta ei ollut yhtä suurta vääntöä, ysin ja kympin aamuina vietiin aamuhoitoon klo 7.30.

En antaisi ekaluokkalaisen päättää sellaisesta asiasta, jos on kyse lapsen turvallisuudesta yms. Esimerkiksi meillä ei tule ensi vuonna olemaan kotona yhtään ketään iltapäivisin, joten lapsi saa mennä iltikseen, halusi tai ei.

Jos sisarukset tulevat kotiin yhden kahden aikaan, niin antaisin lapsen tulla kotiin. Meillä esikoinen oli koko eka vuoden iltiksessä. Kevätpuolella hän kylläkin sai tulla suoraan kotiin joinakin päivinä. Toinen lapsi lopetti iltiksen jo lokakuussa eikä enää halunnut mennä sinne. Kolmas erityistarpeinen kävi erityisiltistä eka vuoden, mutta yhtään en tykännyt iltiksen toiminnasta ja jos joku muu systeemi olisi olut mahdollinen, niin olisin mielelläni vaihtanut.

[QUOTE="hassu";29707520]En antaisi ekaluokkalaisen päättää sellaisesta asiasta, jos on kyse lapsen turvallisuudesta yms. Esimerkiksi meillä ei tule ensi vuonna olemaan kotona yhtään ketään iltapäivisin, joten lapsi saa mennä iltikseen, halusi tai ei.[/QUOTE]

Mutta onko se turvallisuuskysymys olla muutama tunti yksin iltapäivisin - on kumminkin fiksu lapsi.

Meidän pojan iltiksessä meno oli ihan järkyttävää. Kymmeniä lapsia ahdettuna yhteen saliin tunneiksi. Hoitajia oli tilanteesta riippuen yksi tai kaksi eikä erityislapsille ollut omia valvojia. En olisi itse kestänyt tuntiakaan tuolla, joten en voinut pakottaa lastanikaan olemaan siellä. On sitä kautta aikojen oltu ensimmäisestä luokasta lähtien omin päin kotona ja kyllä pitäisi terveen lapsen nykyaikanakin pärjätä, kun on kännykästä lähtien kaikki mahdollinen. Ellei sitten vanhemmat ole pilanneet lasta pullamössökasvatuksella.

en pakottaisi iltapäiväkerhoon, vaan keskustelisin etä haluaako oikeasti lopettaa vai riittäisikö vaikka 2-3 kertaa viikossa. Voihan siinä olla taustalla esm kiusaamista miksi ei sinne halua.
Miski ekaluokkalainen ei voisi olla yksin päivällä? ei meidänkään lapsuudessa iltapäiväkerhoja ollut. kaikki ei vaan oo niin sosiaalisia luonteeltaan että haluaisi ison lauman ympärilleen vaan viihtyy yksinkin. Lukien lehtiä jne.

Meidän ekaluokkalainen ei ole ollut lainkaan iltiksessä, vaikka me ollaan töissä klo 15 asti. Oli tosi tiukkana siitä, ettei tahdo sinne mennä. Päätettiin, että kokeillaan miten yksin olo sujuu ja onhan se sujunut. Hän tulee koulusta kotiin, syö välipalan, tekee läksyt ja ulkoilee koiran kanssa. Saattaa ehtiä myös vähän aikaa katsomaan ohjelmia ennenkuin me saavutaan kotiin. Poika on kyllä tosi reipas ikäisekseen eikä yksin olo pelota. Toki kotona on aina koira, joten ei mene koskaan ihan tyhjään taloon.

En minä pakotaisi ippeen, vallankin jos kotona on isompiakin sisaruksia.

ei meidänkään lapsuudessa iltapäiväkerhoja ollut.

Minun lapsuudessani oli, koulun olen aloittanut -86.

Minä olen töissä kauempana, joten en millään pääse auttamaan jos lapselle tulee jokin hätä kotona. Ekaluokkalaisella se voi olla vaikka ihan se, ettei saa kodin ulko-ovea auki. Aina auttaa jos naapurissa on joku joka pääsee apuun, mutta ei kaikilla sitäkään ole.

Minun lapsuudessani oli, koulun olen aloittanut -86.

Minä olen töissä kauempana, joten en millään pääse auttamaan jos lapselle tulee jokin hätä kotona. Ekaluokkalaisella se voi olla vaikka ihan se, ettei saa kodin ulko-ovea auki. Aina auttaa jos naapurissa on joku joka pääsee apuun, mutta ei kaikilla sitäkään ole.

juu olet ehkä vähän nuorempi =)' minä lopetin peruskouluni v 82 =D
Minä ainkin viihdyin kotona YKSIN, kuitenkin kävin pihalla jne. nykyaikana vaan lapset ovat avuttomampia kuin ennen, maailma ei ole raaistunut sen enempää, vaikka niiin väitetään.
Itse voin omasta kokemuskesta sanoa niin että nykyään vaan helpommin puututaan helpommin asioihin kuin ennen

No meillä ei ekaluokkalainen päätä tuollaisia asioita. Toki lapsen mielipide kuullaan ja otetaan huomioon, mutta viime kädessä me vanhemmat päätämme. Mihin ratkaisuun me päätyisimme, siihen vaikuttaisi todella moni seikka, enkä osaa siihen ottaa kantaa. Mutta tosiaan meillä tällaiset päätökset teemme me vanhemmat, ei lapsi.

Täällä palstalla on kyllä jotkut melko yksinkertaisia...

Minä uskon, että vanhemmat jokaisessa perheessä sen päätöksen tekee, ei vaan aina jaksa tänne kirjoittaa pitkää sepustusta joka asiasta, varsinkaan jos sen voi kirjoittaa lyhyesti, ja jonka jokainen normaalilla järjellä ajateltuna tajuaa. Jos ei sitten halua itseään koittaa nostaa johonkin...

Meilläkään ei lapsi saanut päättää, vaan me vanhemmat loppupeleissä teemme sen päätöksen. Jos emme olisi uskonut lapsen pärjäävän niin tottakai hän olsi sinne ip:n mennyt! Tai siis olisimme yrittäneet saada ip-paikan hänelle.

Meillä lapsella on ehtona iippaan menemättömyydelle, että pitää uskaltaa olla yksin kotona, ja meidän ekaluokkalaisen ei uskalla...ovat kyllä useinkin kaverin kanssa kahdestaan/ kolmestaan jonkun kotona.
Mielelläni jättäisin iP kerhon pois, mutnäillä näkymin paikkaa on haettu myös ensi vuodeksi...yritetään kyllä kannustaa yksinoloa harjoitteluun. Mies on töissä lähellä kotia, tarvittaessa voi tulla paikalle alle 5min:ssa
Eli vastaus kysymykseen, antaisin lopettaa iP-kerhon jos haluaisi

Täällä palstalla on kyllä jotkut melko yksinkertaisia...

Minä uskon, että vanhemmat jokaisessa perheessä sen päätöksen tekee, ei vaan aina jaksa tänne kirjoittaa pitkää sepustusta joka asiasta, varsinkaan jos sen voi kirjoittaa lyhyesti, ja jonka jokainen normaalilla järjellä ajateltuna tajuaa. Jos ei sitten halua itseään koittaa nostaa johonkin...

Meilläkään ei lapsi saanut päättää, vaan me vanhemmat loppupeleissä teemme sen päätöksen. Jos emme olisi uskonut lapsen pärjäävän niin tottakai hän olsi sinne ip:n mennyt! Tai siis olisimme yrittäneet saada ip-paikan hänelle.

Meillä saa lapset päättää jos haluaa jäädä kotiin ja uskomme että pärjää yksin kotona. Meillä muutenkin on tavoitteena että ekaluokkalainen osaa olla yksin kotona tunnin kaksi. Erityislapsia meillä ei ole.

Kuumimmat

Yhteistyössä