Jos hankin vuokrakämpän opiskeluiden vuoksi, voinko saada asumistukea tai asumislisää?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dsdsds
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dsdsds

Vieras
Lasketaanko siihen vain minun tuloni (opintotuki ja satunnaisia työtuloja) vai myös aviopuolison tulot? Tarkoituksena on siis hankkia vuokra-asunto siltä paikkakunnalta, jolla opiskelen. Olisin osan ajasta siellä viikot.

Pitäisikö minun muuttaa kirjani siihen vuokra-asuntoon, jottan voin saada siihen asumislisää? vai voiko perheellinen saada asumislisää, jos ei asu muun perheen kanssa?
 
Käsittääkseni aviopuolisot ovat aina elatusvelvollisia toisiaan kohtaan kun Kelan tuista puhutaan, joten luultavasti et siis saa asumistukea, jos yhteenlasketut tulonne ovat liian suuret. Opintotukea kylläkin, n. 300 e kuussa.

Tarkistaa voit täältä: Laskurit - kela.fi.
 
Asumistuessa huomioidaan koko ruokakunnan yhteenlasketut tulot, ja opiskelujen tai työn vuoksi erillään asuva puoliso katsotaan kuuluvaksi samaan ruokakuntaan. Jostain kelan sivuilta löytyy tämä. Toisen tuloja ei huomioida siinä vaiheessa jos olette vielä naimisissa, mutta asumuserossa välirikon vuoksi. Ei kai kelalla ole mitään keinoja kuitenkaan selvittää, miksi kukakin asuu erillään.
 
Opiskelijan asumustukeenhan ei vissiin enää pariin vuoteen ole vaikuttanut puolison tulot!

Ja kannattaa kahlata niitä kelan sivuja läpi. Kun itseasiassa ainakin työssä toisella paikkakunnalla asuva puoliso saa asuntotukea. Tämä ei koske avopuolisoja.
 
Opiskelijan asumustukeenhan ei vissiin enää pariin vuoteen ole vaikuttanut puolison tulot!

Ja kannattaa kahlata niitä kelan sivuja läpi. Kun itseasiassa ainakin työssä toisella paikkakunnalla asuva puoliso saa asuntotukea. Tämä ei koske avopuolisoja.

^ Yleiseen asumistukeen vaikuttaa, opintotuen asumislisään ei. Jos pariskunnalla on lapsia, ei saa asumislisää, vaan asumistukea.
 
Tuosta lapsiasiasta. Eikös sekin mene niin, että jos kyseisessä asunnossa asuu lapsia, nii sit ei opintotuen asumislisää, vaan yleistä asuntotukea.
Mutta jos ap yksin asuu opiskelujen aikaisessa asunnossa, nii sit opintotuen asumislisää.
 

Yhteistyössä