Jos irtisanon itseni nyt. Miten vaikuttaa äitiyspäivärahaan ym.?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Tilanne on se, että minulla alkaisi äitiysloma vasta joulun tienoilla mutta jos irtisanon itseni jo nyt enkä löytäisikään uusia töitä tähän väliin enää niin miten paljon se vaikuttaa äitiyspäivärahoihini ? Osaako joku neuvoa? Täytyy kelassa käydä heti, kun ehdn mutta mietin jo etukäteen... yritän toki löytää keikkaa syksyn ajaksi mutta jos en löydäkkään niin tipunko minimi rahoille ? Lainat ym. niskassa niin mietin onko liian suuri riski. Tuntuu etten kerta kaikkiaan jaksa tätä pph:n työtä enää loppuvuotta :(
 
lasketaanko päivärahasi edellisen vahvistetun verotuksen vai viimeisen 6kk tulojen mukaan. Jos et muuta pyydä, otetaan Kelassa huomioon viimeksi vahvistettu verotus, näin ollen periaatteessa ei tuon irtisanomisen jälkeisen "työttömyysajan" vaikuttaa mitenkään.
 
Niin ja tosiaan olen ehtinyt vasta vuoden tehdä töitä, kun valmistuin 09 keväällä ja syksyllä aloitin työt mutta ei kait kela kaivele enää 1,5v takaisia juttuja?
 
Jos tulot ovat nousseet vähintään 20% edellisestä verotuksesta voidaan päiväraha laskea edellisen 6kk ajalta. Jos siis meinasit tällä 6kk ajalta laskea päivärahat ja et löydä muuta työtä ennen sitä joulukuuta (?) vaikuttaa irtisanomisesi aika paljonkin äp-rahoihin...
Kelan sivuilta: "31.12.2010 alkava päiväraha lasketaan vuoden 2008 vahvistetun verotuksen mukaan. 1.1.2011 alkava päiväraha taas vuoden 2009 vahvistetun verotuksen mukaan."
 
Eli sulle lasketaan päiväraha joko vuoden 2008 tulojen mukaan tai viimesen 6 kk ajalta, mutta jos sinä olet tässä ennen äippälomaa työtön, se päiväraha on suhteutettuna vähintään sama mikä työttömyyspäiväraha on. Työttömyyspäivärahaan tulee 3 kk karenssi luultavimmin jos sanot itsesi irti.
 

Yhteistyössä