Jos isi hoitaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SannaA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

SannaA

Vieras
Hei!

Haluaisin kuulla kanssasisarien (jo lasten kanssa elävien) kokemuksia/käytännön vinkkejä siitä, että miten pienestä pitäen hoituu, että iskä hoitaa vauvaa jos äiti on esim. illalla pari tuntia poissa?

Lähinnä kiinostaa tämä ruokapuoli....eli minulla olisi tarkoitus imettää mahdollisimman paljon, mutta miten te olette hoitaneet tämän ajan kun olette poissa kotoa? Oletteko lypsäneet varastoon ja isä antaa pullosta, vai käyttäneet näissä ""erikoistilanteissa"" korviketta? Onko se haitannut sitten normaalia imetystä?

Toivoisin rakentavia esimerkkejä! En niinkään moraalisaarnaa siitä, että olen kauhea ihminen kun jätän pienen vauvan kaksin isän kanssa... Kiitos!

Heips
Meillä on 2kk vanha tyttö joka aina silloin tällöin jää isin hoitoon. Jos olen pois vain vähän aikaa niin koitan ajoittaa sen syötön väliin. Jos taas täytyy viipyä vähänkin kauemmin niin meillä on korviketta kaapissa varalta. Täysimetyksellä mennään normaalisti. Esim joulu ostoksille oli paljon helpompi lähteä ilman vaunuja... Ei ole vaikuttanut imetykseen millään lailla. Itseltäni ei tule niin paljon maitoa että saisin varastoon. Siitä vain ilman huonoa omaatuntoa ""ulkoilemaan"", jaksaa vauva-arkeakin paremmin kun välillä saa omaa aikaa!!

Kokemuksesta voin sanoa ettei kannata kauheesti sillä korvikkeellä läträtä... siis oman maidontuotannon kannalta. Imetyskertojen väliinjättö vaikuttaa maidon määrään uskomattoman nopeasti. Ainakin omalla kohdalla kävi niin. Suosittelisin siis lypsämistä mieluummin.

Ja eihän siinä mitään kauheaa ole jos vauva jää isänsä hoitoon pariksi tunniksi. Isähän on kuitenkin lapselle myös se tärkein ihminen äidin ohella... useimmiten siis. Meidän vauvaa on isi hoitanut alusta asti =)

Homma hoitui ainakin meillä melko pienestä (n.2kk), ja juuri noin kuin kysyitkin, eli lypsin omaa maitoa pakkaseen ja isä sit pullolla syötti (lämmitettynä tietty:). Ollaan käytetty myös joskus korviketta ja hyvin sekin on kelvannut. Eikä pullon käyttö ole haitannut imettämistä mitenkään, sen verran harvakseltaan kuitenkin käytetty. Ongelmallisempaa on varmasti, jos vauva ei huoli ollenkaan tuttipulloa.

Niin ja jos vain pari tuntia olet poissa, niin sehän onkin melkein yksi syöttöväli (riippuu tietty aivan täysin vauvasta!), joten vältsisti ei edes tarvi antaa pullosta, jos ehdit takaisin!!!

Kävikö teillä heluna korvike mahaan ekoilla kerroilla? Meillä niin, että lypsän (pumppaamalla ei irtoa) maitoa silloin tällöin pakkaseen ja mies antaa pullosta.
Ei ole meilläkään vaikuttanut imetykseen millään lailla, hienosti sujuu.
Lypsäminen on vaan aika hidasta hommaa ja oon miettinyt että pitäis varmaan korvikettakin jossain kohtaa antaa.. en meinannut olla puolta vuotta (toivoisin voivani imettää niin pitkään) käymättä itse missään paria tuntia kauempaa:)

Kun meidän poika oli aivan pieni (nyt 5kk) lypsin maitoa, kun lähdin muutamaksi tunniksi pois ja isä sitten ruokki pienokaisen. Kun poika oli noin 3,5kk annoimme ensimmäisen kerran korviketta, koska en saanut enää lypsettyä maitoa. Nykyisin isä antaa siis tuttelia jos pojalle yllättää nälkä minun ollessa poissa kotoa. Annamme myös Tuttelia illalla nukkumaan mentäessä, sillä oma maitoni ei oikein enää riitä. Vaikka poika saakin pullosta ruokaa, ei hän ole missään vaiheessa hylkinyt rintaa. Omat menoni liittyvät joko urheiluun tai kouluun, muutama viikko sitten olin ensimmäisen kerran ravintolassa. Oli muuten pitkästä aikaa ravintolassa olokin mukavaa...

Meillä isi on hoitanut alusta asti silloin tällöin vauvaa yksikseen ja tarpeen tullen antanut näissä tilanteissa tuttelia. Olen lähes täysimettänyt 3 kk 1 vko asti, jolloin alkoi saamaan velliä lisäksi pullosta. Alussa minulla ei tullut tarpeeksi maitoa välillä ja joka tapauksessa olisi pitänyt aina välillä antaa pullosta. Nyt vauva on 3,5 kk ja saa joka päivä pulloruokaa, (velliä yleensä) mutta se ei ole meillä ainakaan vaikuttanut millään tavalla imetykseen. Tissi kelpaa aina hyvin ja monesti sitä tarvitaankin nimenomaan iltaisin rauhoittamiseen.

Itse koen sen helpottavaksi, kun voi lähteä joskus esim. kauppaan ihan kaikessa rauhassa. Yleensä kyllä lähtiessä imetän vauvan, ettei nyt ihan nälissään jää olemaan. Silloin n. 1 kk ikäisenä, kun piti antaa korviketta lisäksi, vauvan isä oli iloinen kun oli hänestäkin jotain hyötyä, kun sai ruokkia vauvaa :) Nykyään kyllä kun maitoa tulee enemmän, saatan lypsää pullollisen, jos vauva on esim. nukkumassa kun lähden.

Tuli mieleen että jos olet huolissaa maidon loppumisesta niin voithan tehdä niin että vakka isi onkin antanut korviketta, niin kotiin tullessa lypsää ylimääräisen maidon pois. Pistää sen sitten pakkaseen odottamaan.

Ensinnäkin on tosi hyvä, että otat sitten vauvan synnyttyä myös omaa aikaa, ihan vaan itsellesi:) Pidä siitä myös kiinni.
Minä hoidin vastaavat tilanteet niin, että lypsin pulloon maitoa, vaikka vauva yleensä pärjäsi sen kaksi tuntisen, koska imetin ennen (ulos) lähtöäni.

Ainolle; En ainakaan huomannut mitään kummempaa mahankipristelyä. Uni maittoi hyvin seuraavana yönä kun oli masu ihan täynnä. Pullosta tulee ilmeisesti maito sen verran helpommalla että tuli maha varmasti täyteen. Sitähän voi vaikka kokeilla varmuuden vuoksi pienellä määrällä annettuna, ettei sitten tarvitse isin kanssa huutaa :)

Meillä on tuota NAN merkkistä kun neuvolassa suosittelivat ennemmin sitä kuin tuttelia...

Tervettä se on että jätät lapsen myös keskenään isän kanssa! Isä oppii alusta alkaen luottamaan omiin taitoihinsa ja lapsi tottuu myös isän otteisiin. Ja ennen kaikkea, sinäkin pääset tuulettamaan päätäsi, hyvää se tekee mielelle.

Meillä tunnin parin poissaolot hoituivat niin, että imetin juuri ennen lähtöä. Syöntiväli oli 3 tuntia, joten korviketta ei joutunut kertaakaan antamaan. Ja voihan aina lypsääkin..

Meillä ei tullut mitään ongelmia siitä, että imetin, annoin korviketta ja kiinteitä 4 kk:n jälkeen. Yhtä lailla kelpasi rinta ja pullo. Mutta tässäkin on eroja, kaikille vauvoille ei pullo oikein kelpaa. Ehkä se auttaa että alusta asti totuttaisi myös välillä pulloon ja siis lypsäisi omaa maitoa pulloon..?

Imetin lähtiessä ja jos vauvalle tuli nälkä, niin vauva sai vettä tai korviketta tuttipullosta sen verran että tyytyi ja jaksoi odottaa minut kotiin. Eikä häirinnyt millään lailla imetystä, minulla näitä parin tunnin iltamenoja kuitenkin oli 1-2 kertaa viikossa. Ja edelleenkin väitän täysimettäneeni lastani!

Meillä tyttö ei ollut vielä kahtakaan viikkoa, kun minulla oli ensimmäinen sellainen puolipakollinen meno, johon en halunnut ottaa tyttöä mukaan hänen terveyttään silmällä pitäen (paljon ihmisiä paikalla). Silloin tyttö oli ongelmitta vajaan pari tuntia isänsä kanssa ja nälkä oli yllättänyt, vaikka imetin tytön ennen lähtöäni. Sen jälkeen olen ollut pari kertaa 3-5 tuntia kaupungilla niin, että tyttö on ollut isänsä kanssa ja hyvin ovat pärjänneet joka kerta. Minä olen tehnyt niin, että syötän tytön mahdollisimman vähän ennen lähtöäni ja pumppaan edellisenä iltana ja samana aamuna maitoa ""vähän reilusti"" arvioituun tarpeeseen nähden ja useampaan pulloon, kun lämmitettyä maitoahan ei saisi antaa kuin tunnin lämmityksestä eikä saa lämmittää uudelleen, näin minulle ainakin sairaalassa neuvottiin. Näin ylimääräisen maidon voi heittää pois ja jääkaapissa on uusi pullo, jos vielä nälkä yllättää. Myös pakkaseen olen silloin tällöin pumpannut maitoa myöhempää tarvetta tai yllättäviä tilanteita varten.

Minustakin on vain hyvä, että isäkin saa välillä mahdollisuuden hoitaa lasta yksinään. Itsekin tykkään siitä, että olen päässyt opettelemaan lapsen hoitoa rauhassa ilman valvovia silmäpareja ja uskon isänkin pitävän siitä. Siten isänkin luottamus lapsenhoitokykyynsä kasvaa varmasti. Lisäksi isä ja tyttö pääsevät rauhassa luomaan myös isä-tytär-suhdetta. Ja mies hoksaa, että lapsen hoitamisessa on työtä ja ""säätämistä"", kun sitä tekee päivät yksinään ;) Minua on isäni hoitanut vauvana kaiket illat, kun äitini on opiskellut, ja hyvin olemme pärjänneet ja isäsuhde on mitä mainioin :)

Kiitos hyvistä ja rohkaisevista vastauksista! :)

Nyt ajatus ei tunnukkaan enään niin ""vaikealta"" ja sain myös tukea ajatukselle, että isän suhde lapseensa (ja näkemys lapsen hoidosta) paranee kun saa rauhassa puuhailla ilman niitä äidin valvovia silmiä.

Lämmintä joulunodotusta!

Hei!

En halua masentaa, mutta kannattaa varautua myös tähän. Meillä toistaiseksi vauvalle (4kk) kelpaa äidinmaito vain rinnasta tarjoiltuna, pullosta ei ole oppinut juomaan harjoituksista huolimatta. Pakkaksessa olisi kyllä maitoa odottamassa... No, onneksi pari tuntia kyllä pystyy olemaan isin hoivissa näinkin.

Me ollaan lähes alusta alkaen annettu yksi syöttö yöllä pullosta eli kun mulla kerääntyy maidonkerääjällä syötellessä päivän aikana noin 100-140ml niin sen isä syöttää joko ennen yöunille menoa noin 23-24 aikaan tai sitten aamuyöstä 4-6 välille ajoittuvalle syötölle. Poika on nyt 7 viikkoinen ja näin oppinut pulloon ja siihen että isäkin antaa ruokaa. Pakkaseenkin asti on maitoa kerääntynyt ja sieltä isä syöttää jos nälkä yllättää mun poissaollessani. Hyvin on toiminut. Joskus pullo toimii liiankin hyvin eli sitten poika nukkuu 5-6 tuntia putkeen ja meikäläisen rinnat meinaavat räjähtää.
Tuttelia on kaapissa ollut varalta, muttei vielä ole tullut tarpeeseen.

Yhteistyössä