Jos jää leskeksi, ja on tiennyt asian jo vuoden ennen sitä, niin kauanko ihmisen kuuluu olla yksin sen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Heili,onko sinusta ja lapsestasi ollut joskus kaks plus-lehdessä juttu?

Kyllä.. Toukokuussa 2005. Löytyy varmasti kirjastosta.

Mulla on varmaan tuo lehti itsellä, pitääpä ettiä se.

Juu etsippä. Silloin en vielä ollut tavannut tätä nykyistä miestä.. Voin laittaa uudemmankin lehtijutun sulle yyveellä, jos tahdot?

Mie muistankin tuon parin vuoden takaisen jutun. Uskaltaisikos pyytää tätä uudempaa, jos vaan viitit laittaa... =)

Minä muistan kanssa ton jutun. Et viitsisi laittaa sitä uudempaa linkillä kun en ole koskaan kirjautunut (käyn niin harvoin) eikä viitsisi ihan tätä vartenkaan...
Hyvä että olet jatkanut elämääsi!

ja mitä mieheni arvostamiseen tulee; Hän on täällä kanssamme joka päivä. Minä rakastan ja kunnioitan häntä ja hänen viimeistä toivomustaan, että antaisin mahdollisimman hyvän perheen hänen esikoispojalleen. Aviomiestäni en ole päiväksikään unohtanut mielestäni, hän tulee aina olemaan tavalla tai toisella arjessamme kiinni. Harvase päivä sanon, miten hän olisi asiasta tuumannut tai miten hänen aikaansa asia tehtiin.. Tai jos en muuta, niin etsimällä etsin esikoispojasta isänsä piirteitä ja kerron niistä hänelle itselleenkin...

anteeksi kun utelen mutta mitä uusi mies tähän sanoo?onko ikinä ollut mustasukkainen tälle edesmenneelle?tavallaan ei kuitenkaan voi koskaan sada sun koko sydäntä kun pala jo viety. Mutta ihanaa että olet löytänyt onnen.

jos itse mietin maa mielipidetä niin ehkä pidän jos puolen vuoden sisällä jo on muuttamassa yhteen kumpanin kuolemasta niin ihmetyttäis vaikka ei mulle kuuluis.

Eihän nykyään oo mitään virallista suruaikaa ja musta leskellä on ihan yhtälailla oikeus elää elämää eteenpäin, vaikeeta se varmasti on ja sellanen joka ei siinä tilanteessa itse ole ollut on väärä henkilö tuomitsemaan/arvostelemaan.
Eihän se et elämä jatkuu tarkota et sureminen loppuis tai et se edesmennyt puoliso unohtuis.

Voih, Heili, minä tiedän mistä sinä puhut. Olin 28-v., kun sydämeni särkyi ja unelmani haudattiin. Lapset olivat 3-v. ja 1-v. Kovaan ääneen julistin, että uutta miestä ei minulle tule. Itkin öisin ja tuijotin itseäni vessan peilistä, enkä ollut tunnistaa peilikuvaani. Niin itkettynyt ja vanhan näköinen olin. Pikkuhiljaa tajusin, että mieheni ei tule takaisin. Kyllä se arki on minun vaan kannettava yksin (tosin minulla ihana perhe, sukulaiset ja ystävät tukena). Uskon vahvasti siihen, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen ja se toi kaiken surun keskellä paljon lohtua. Monta kertaa sydäntä särki kuitenkin lastenkin puolesta. Toivoin niin kovasti, että heillä olisi isä, joka hassuttelisi ja opettaisi hiihtämään ja ajamaan pyörällä.

Minun sisälläni alkoi kasvamaan uudet unelmat ja aloin toivomaan kovasti tapaavani uuden rakkauden. Nuorena leskenä ja yksinhuoltajana koin sen melko toivottomana. Ihme kuitenkin tapahtui. 4 vuotta leskeytymiseni jälkeen menin uudelleen naimisiin ihanan miehen kanssa. Hän opetti nuoremman lapsista ajamaan pyörällä ja isomman uimaan. Hän auttaa läksyissä ja vie harrastuksiin. Hän on isä tytöille. Me ollaan puhuttu, että hän adoptoisi tytöt. Minulle se toisi henkisen rauhan sen varalle, jos minulle kävisi jotain.

Minäkin aina haaveilin isosta perheestä. Ensimmäisen mieheni kuoleman jälkeen surin kovasti, etten enää saisi lapsia. Nyt mun sylissäni nukkuu vauva. Tytöt on pikkusiskosta tosi innoissaan (joskus vähän liiankin :) ). Niin se vaan on, että elämä jatkuu. Viisi vuotta sitten luulin, etten koskaan voi enää olla onnellinen. Onneksi olin tosi väärässä.

Minua kiukuttaa ja ärsyttää, kun joku analysoi, milloin on sopivaa lesken tavata uusi rakkaus ja solmia avioliitto. Tässä on niin monet itkut itketty, että enköhän minä ja kaikki muutkin olla onnemme ansaittu. se millon kukakin on valmis, on ihan henkilökohtainen asia. Ennen leskeytymistäni olin melko mustavalkoinen, mutta elämä opettaa.

Elämä uuden aviomieheni kanssa on paljon tasaisempaa ja "kypsempää" kuin ensimmäisen avioliittoni aikaan. Liekö ikä ja elämänkokemukset tehnyt tehtävänsä. Taitaa meidän luonteetkin käydä yksiin paremmin. Silloin tällöin mä itken menetystäni. Miehelleni se ei varmasti ole aina helppoa, mutta hän halaa ja pitää hyvänä ja jutellaan, kun on niitä vaikeita hetkiä. Jollain tavalla suru ja rakkaan menetys kulkee varmasti läpi elämän jollain tavalla mukanani. Siksi rakastan aviomiestäni niin paljon koska, hän hyväksyy tämän ja tukee ja rakastaa minua. Toisaalta olen rohkeampi elämään, koska tiedän, että tosi vaikeistakin käänteistä ihminen voi selviytyä. Toisaalta, varsinkin nyt vauvan syntymän jälkeen, olen pelännyt paljon sitä, että jollekin rakkaistani tapahtuisi jotain, sairaus tai onnettomuus, ja joutuisin kokemaan luopumisen tuskan uudelleen. Mutta kun tästä elämästä ei koskaan tiedä, mitä tuleman pitää, niin se on vaan parasta olla onnellinen ja kiitollinen siitä, kun kaikki on nyt hyvin.

menneisyyttä emme saa kukaan takaisin, menneisyys säilyy muistoissa , mutta sitä emme voi uudelleen elää emmekä poimia menneitä asioita eikä henkilöitä tähän päivään vaikka kuinka haluaisimme. Siksi jos toinen lähtee paljon aikasemmin pois, niin on sen jäljellejääneen lupa jatkaa elämää ja tulla onnelliseksikin.
kuolema ja ero on toki kaksi eri asiaa, mutta eihän kukaan vaadi ketään eronnuttakaan jäämään yksin loppuelämäksi.
Ja kukaan ei toisen tunteita ja tarpeita tiedä eikä ole asiantuntija laukomaan kommentteja mitä sopii tehdä ja varsinkaan mitä ei sovi tehdä. leskeydestä ei varmaan tiedä kuin toinen leski ja hänkin voi asian aivan eri tavalla kokea!

Minusta on hyvä,että olet löytänyt itsellesi "uuden" ihanan ja hyvän puolison.Itse olen sitä mieltä,että heti ei kannata uuteen suhteeseen rynnätä,koska on hyvä selvittää omat asiat niin käytännön kuin psyykkisen puolen tunteet läpi ennen kuin menee uuteen suhteeseen.Kuolemaan liittyy aina vihankin tunteita kuten varmaan tiedät.Jokaisella se vaatii eri pituisen ajan "selvitä" surusta eli se on hyvin yksilöllistä milloin on valmis uuteen suhteeseen.Tärkeintä on se että elää hyvää ja onnellista elämää uuden miehen kanssa kuten sinä elät ja uskon että kuollut miehesi toivoi sitä samaa,että sinä ja lapsesi ovat onnellisia ja elävät hyvää elämää joissa näkyy joitakin vivahteita hänestäkin.Liikaa ei saa "takertua" entiseen vaan on hyvä jatkaa eteenpäin ja olla kiitollinen siitä mitä on ollut ja mitä on edessä päin.Voimia sinulle...ja onnea että olet löytänyt hyvän miehen niitä ei kasva joka oksalla,mutta onneksi me olemme ottaneet samalta oksalta ;)

Mä en vedä eroa siihen onko yksin jäänyt eronnut vaiko leski. Molemmilla on oikeus uuteen onneen, niin pian kun se eteen tulee :) Rakkaus kun ei kysy aikaa eikä paikkaa. Mutta sitten on tietenkin se toinen äärilaita, eli ihmiset jotka ei kykene olemaan päivääkään yksin. Eli heti kun edellinen suhde on päättynyt tai olkoon sitten vaikka mies kuollut, niin saman tien aletaan laatimaan treffiilmotusta nettiin tms. Eli sinänsä kysymykseesi ei ole mustavalkoista vastausta.

Ei minustakaan ole olemassa mitään standardiaikaa, joka lesken pitäisi pakosti olla yksin ennen uuden suhteen aloittamista. Minusta tärkeää on se, että on käsitellyt asian (tai erotilanteessa vastaavasti tapahtuneen) ennen uutta suhdeta. Siksi nämä pikasuhteet puolison kuoleman tai eron jälkeen tietyllä tapaa arveluttavat.

Jotenkin uskon, että jos jäisi odottamaan sitä, että suru on mennyt kokonaan pois, saisi odottaa lopun ikänsä - tuollaisia tapahtumia kantaa mukanaan aina. Niistä huolimatta elämä kuitenkin jatkuu, ja elämässään on hyvä mennä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lupa olla onnellinen:
Voih, Heili, minä tiedän mistä sinä puhut. Olin 28-v., kun sydämeni särkyi ja unelmani haudattiin. Lapset olivat 3-v. ja 1-v. Kovaan ääneen julistin, että uutta miestä ei minulle tule. Itkin öisin ja tuijotin itseäni vessan peilistä, enkä ollut tunnistaa peilikuvaani. Niin itkettynyt ja vanhan näköinen olin. Pikkuhiljaa tajusin, että mieheni ei tule takaisin. Kyllä se arki on minun vaan kannettava yksin (tosin minulla ihana perhe, sukulaiset ja ystävät tukena). Uskon vahvasti siihen, että elämä jatkuu kuoleman jälkeen ja se toi kaiken surun keskellä paljon lohtua. Monta kertaa sydäntä särki kuitenkin lastenkin puolesta. Toivoin niin kovasti, että heillä olisi isä, joka hassuttelisi ja opettaisi hiihtämään ja ajamaan pyörällä.

Tää on nyt mun elämää :(

Yhteistyössä