Jos käy yksityisellä puolella lääkärissä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kypsä

Vieras
...ja hän määrää sinut verikokeisiin. Onko pakko mennä kokeisiin sinne yksityisen puolelle vai saako mennä tk:een, jos se heille (tk:ssa) sopii?
No jos menee tk:een, joutuuko itse kustantamaan nämä kokeet, koska ne ovat yksityisen lääkärin määräämiä??
Tk lähettää laskun yksityiselle ja yksityinen laskuttaa sinua, siitä huolimatta, ettet enää ole menossa mahdolliseen jatkohoitoon tänne yksityiselle?!

Näinkö se menee???

Mä ainakin olen menny yksityiseltä tk:een verikokeisiin ja silloinhan ne ei maksa mitään. En vaan tiedä voiko tuloksia sit mitenkään lähettää takas sinne yksityiselle ja ei kai niitä tarviikkaan. Haet itse tulokset tk:sta ja meet ne kourassa yksityiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ainakin olen menny yksityiseltä tk:een verikokeisiin ja silloinhan ne ei maksa mitään. En vaan tiedä voiko tuloksia sit mitenkään lähettää takas sinne yksityiselle ja ei kai niitä tarviikkaan. Haet itse tulokset tk:sta ja meet ne kourassa yksityiselle.

Kävin yksityisellä ja menin tk:een verikokeisiin. He sanoivat, että tarvivat sen osoitteen ja nimen, joka nämä on määrännyt, jotta voivat laskuttaa häntä! Pyysin kuitenkin saada nämä tulokset itselleni ensisijaisesti ja se sopi heille. Uutta oli tämäkin, että joudun kustantamaan kaikki itse, vaikka olen kuntalainen ja silleen! Tämä lysti tulee luultavasti paljon kalliimmaksi kuin se, että oisin otattanut nämä kokeet siellä yksityisellä!
Tulokset minun piti saada tänään ja kun niitä olin kysymässä, sanoivat ettei niitä ole täällä (tk:ssa) missään, ne on toimitettu sinne yksityiselle ja ovat kuultavissa siellä sitten ensi viikolla...ai että sapettaa!! Vaikka sovittiin ihan toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kypsä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kävin yksityisellä ja menin tk:een verikokeisiin. He sanoivat, että tarvivat sen osoitteen ja nimen, joka nämä on määrännyt, jotta voivat laskuttaa häntä! Pyysin kuitenkin saada nämä tulokset itselleni ensisijaisesti ja se sopi heille. Uutta oli tämäkin, että joudun kustantamaan kaikki itse, vaikka olen kuntalainen ja silleen! Tämä lysti tulee luultavasti paljon kalliimmaksi kuin se, että oisin otattanut nämä kokeet siellä yksityisellä!
Tulokset minun piti saada tänään ja kun niitä olin kysymässä, sanoivat ettei niitä ole täällä (tk:ssa) missään, ne on toimitettu sinne yksityiselle ja ovat kuultavissa siellä sitten ensi viikolla...ai että sapettaa!! Vaikka sovittiin ihan toisin.

Mä en siis ole yksityisen lääkärin lähetteellä mennyt tk:een verikokeisiin vaan olen omalta lääkäriltä pyytänyt lähetteen samoihin kokeisiin joten sain ne siis ilmaiseks.

mulle taas sano terveyskeskuslääkäri,että jos yksityiseltä puolelta laittaa labroihin,niin kysy voitko tulla antamaan ne terveyskeskukseen,jolloin ei maksa niin paljoa lääkäri käynnit..

Kyllä se nyt niin on, että periaate kuntapuolella on, että kaikki yksityislääkiärinkin määräämät jatkotutkimukset tulee asiakkaan itse maksettaviksi. Toki väärinkäytöksiä ja räikeitäkin sellaisia tapahtuu ja ihan on paikkakunta tai jopa terveysasema kohtaisia eroja. Aatelkaa kuinka helposti yksityislääkäri määrää erilaisia jatkotutkimuksi ja vieläpä kalliita sellaisia. Kunnat olisivat konkursissa jos kaikki maksaisivat!!! Moni hakeutuu ihan vaan huvin vuoksi ja mitättömistäkin syistä lääkäriin ja totta kai yksityislääkäri määrää ihan melkein mitä vaan asiakas osaa ja huomaa haluta, eipä ole sen lääkärin pussista pois... yksi tyytyväinen asiakas vaan lisää, joka tulee toisenkin kerran ko. lääkärin luokse!
Eli aina täytyisi mennä oman tk lääkärin kautta niin silloin tutkimukset ovat maksuttomia ja katetaan veromarkoista!

Se on vähän kuntakohtaista. itäpaitsi se on nykyään tosi salaperäinen ja monimutkainen pykäläviidakko, mihin on sotkeutuneet myös vakuutusyhtiöt. Kun periaatteessa vakuutusyhtiö voi kieltäyä maksamasta yksityislääkärin määräämät verikokeet yksityisellä puolella jos ne ei ole kiireellisiä ja siksi yksityislääkärien pitäisi ensisijaisesti ohjata kunnalliselle puolelle kokeisiin.
Mä olen aina ollu myös kokeissa yksityisellä puolella, mutta mies on ollu yksityisen lähetteellä kunnallisella (lääkäri käski mennä kunnalliselle verikokeeseen) ja laittoi lähetteen normaalisti koriin, josta kutsuttiin omalla vuorolla sisään. Jotain keskustelua tk:n henkilökunta asiasta kävi, mutta kuitenkin ne lopulta otettiin. Jotain niistä piti maksaa, mutta ei yhtä paljon, mitä ne olis maksanu yksityisellä.

Mun poika sai juuri yksityislääkäriltä lähetteen tk:n puolelle pientä operaatiota varten, sama operaatio olisi voitu helposti tehdä yksityiselläkin mutta haluttiin tk:n puolelle koska meillä ei oo vakuutusta ja se tulee halvemmaksi.

Yksityislääkärin lähete on aivan laillinen ja kelvollinen terveyskeskuspalveluihin tai yleiseen sairaalaan. Jos verikokeet otattaa kunnan tk:ssa yksityislääkärin lähetteellä, tk:lla on oikeus periä niistä hinnastonsa mukainen maksu suoraan asiakkaalta. Kyllähän kunnat yrittää kaikenlaisia välistävetoja ja joskus se riippuu vastaanottotiskillä olevan muijan hyvästä tai huonosta päivästä... mutta lain mukaan lääkärien lähetteet ovat samanarvoisia terveyspalveluja haettaessa.

Ei kyse ole mitenkään kyseenalaisesta toiminnasta siinä, että tilanteen mukaan kyllä onnistuu mennä TK:hon labrjoja varten. Eli meidän kunnassa toimitaan näin: Yksityiseltä on itselleni tai lapselle ollut lähete esim. verikokeisiin tai pissakokeisiin. Sanon yksityislääkärilleni, että otatan labrat kotipaikkakunnallani. Lääkäri aina ymmärtänyt hyvin, sillä huomattavasti lyhyempi matka mulla terveyskeskukseen kuin käyttämälleni yksityislääkärille. Lähetteen labroista esitän omalääkärille. Hän on sitten tehnyt vastaavan lähetteen labraan. Tulokset lähettävän minulle kotiin ja vien ne tulkittavaksi yksityislääkärilleni.
Hommassa ei ole mitään kyseenalaista: Omalääkärillä on luonnollisesti sanansa sanottavana siihen kokeeko kokeet turhiksi, mutta miksi yksityislääkärin etiikkaa säätelisi automaattisesti raha ja "turhien kokeiden otto"?
Tietysti on ihmisiä jotka hyvinkin helposti hakeutuvat lääkäriin ja toivovat kokeita, mutta tosiaan omalääkäri terveyskeskuksessa voi sitten halutessaan ja näin kokiessaan päättää ettei kokeita otetakaan terkkarissa.
Onneksi mua ei ole koskaan pidetty lääkäripalvelujen "ylikäyttäjänä" vaan tutkittu asiallisesti sekä kunta- että yksityispuolella.