jos lapsesi perhepäivähoitajalla olisi allaolevan ruokalista, mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun mä täällä muutama viikko sitten kyselöin ruokalista apuja niin jokainen oli sitä mieltä että KALAA pitää ehdottomasti olla. Taisin laittaa meidän kunnan tulevan ruokalistan näkyville ja siinä ei ollut sillä viikolla kalaa niin heti tuli kommenttia että kalaa pitää olla.

Mutta pääsääntöisesti vaikuttaa ruokalista varsin hyvälle.

Täälläkin kahden viikon ruokalistassa yhtenä päivänä kalaa.

Jep, meidänkin päiväkodeissa on esim. puuro annosteltava desin mitalla lapsille, siis yksi desi puuroa !! Sillä ei pitkälle pötkitä :( kyllä se niin on että me pph.t laitamme ja annamme tarpeeksi sitä ruokaa jos vain lapsi syö, useinkin ottavat myös lisää mut mistä pk.t antaa lisää kun annoskoot on ennalta määrätty ja sen mukaan ruokaa tehty??

Alkuperäinen kirjoittaja myös pph;22501281:
Jep, meidänkin päiväkodeissa on esim. puuro annosteltava desin mitalla lapsille, siis yksi desi puuroa !! Sillä ei pitkälle pötkitä :( kyllä se niin on että me pph.t laitamme ja annamme tarpeeksi sitä ruokaa jos vain lapsi syö, useinkin ottavat myös lisää mut mistä pk.t antaa lisää kun annoskoot on ennalta määrätty ja sen mukaan ruokaa tehty??

Tästä tuli mieleen, että muistan edelleen, kuinka söimme perhepäivähoidossa 4-5-vuotiaina kattilallisen linssikeittoa päivähoitokaverini kanssa. Molemmat pyysimme kaksi kertaa lisää, kun oli niin taivaallisen hyvää keittoa. :p Ja ihana perhepäivähoitajamme oli vain mielissään, kun ruoka maistui niin hyvin. :D

Tuohon listaan kommentoisin ylipäätään, että välipalat on mun mielestä enemmän jälkiruokamaisia. Ja minusta jälkiruoat on aika turhia arkena.

no tuon tyylistä se nykyään kyllä kouluissakin on. Rovaniemellä on myös päiväkodeila sama ruoka. joka viikko ei ole koulussakaan kalaa, vaika sielläkin yritetään sitä vikottain tehdä, kouluissa/ päiväkodeissa on täällä smat ruuat, yhtenäinne ruokalista.

keittoa on ylensä kerran viikossa.

Toi on niin karmaisevaa mun mielestä. Lapsille jos joillekin pitäis syöttää laadukasta ruokaa. Moni vanhempi maksaisi ilosta kiljuen 20e enemmän kuussa että lapsi saisi kunnon ruokaa.
Tämähän nyt on mielipideasia, mutta mun mielestä spagetti/peruna ja jauhelihakastike tai lihamakaronilaatikko ei ole ruokaa ilman että niissä on vähintään kolminkertainen määrä kasviksia lihan määrään nähden. Ja lihan voi jättää poiskin ja laittaa vaikka juustoja ja palkokasveja sen sijaan.
Ja kalaa. Mikä selitys se muka on ettei ole varaa syöttää kalaa lapsille? Pitäiskö veroja nostaa vai kanavoida verovarat uudelleen? Ja aivan täysin vastuutonta on säästösyistä syöttää jotain hemmetin Hongkongilaista antibioottibroileria lapsille. Tai lisäainemössöä tai montaa muutakaan teollista kuraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22501539:
Toi on niin karmaisevaa mun mielestä. Lapsille jos joillekin pitäis syöttää laadukasta ruokaa. Moni vanhempi maksaisi ilosta kiljuen 20e enemmän kuussa että lapsi saisi kunnon ruokaa.
Tämähän nyt on mielipideasia, mutta mun mielestä spagetti/peruna ja jauhelihakastike tai lihamakaronilaatikko ei ole ruokaa ilman että niissä on vähintään kolminkertainen määrä kasviksia lihan määrään nähden. Ja lihan voi jättää poiskin ja laittaa vaikka juustoja ja palkokasveja sen sijaan.
Ja kalaa. Mikä selitys se muka on ettei ole varaa syöttää kalaa lapsille? Pitäiskö veroja nostaa vai kanavoida verovarat uudelleen? Ja aivan täysin vastuutonta on säästösyistä syöttää jotain hemmetin Hongkongilaista antibioottibroileria lapsille. Tai lisäainemössöä tai montaa muutakaan teollista kuraa.

mulla on varaa syöttää lapslle kalaa. tänänkin syötiin seitisoppaa... lohi mulla odottaa tuolla pakkasessa, jos siitä loihtis ens viikonlopuksi jotakin. Ei se lohikaan loppujen klopksi tuu hirveen kallisiksi.

aj salaattia toki sa päiväkodeiss aja kouluissain syödä niin paljon kun napa vetää, nitä ei oel kielletty syömästä. Meidän lapset syövät kyllä salaatitkin, ainkain opettajan mukaan. mutta urheilijathan taritsevat mös niitä kasviksia

Kaikki valittaa, ettei ole kalaa. Eiköhän se ole myös vanhempien tehtävä huolehtia, että lapsi saa kalaa. Eli turhaa motkotatte kalattomuudesta, tehkää itse niitä kalaruokia!

Alkuperäinen kirjoittaja jäkätijäkäti;22502968:
Kaikki valittaa, ettei ole kalaa. Eiköhän se ole myös vanhempien tehtävä huolehtia, että lapsi saa kalaa. Eli turhaa motkotatte kalattomuudesta, tehkää itse niitä kalaruokia!

näin juuri. Pitää huolehtia myös KOTONA RUASTA, vai onko niitä vanhempia jotka eivät ruoki lastaan hoito/ koulupäivän jälkeen.

Nii että sen perhepäivähoitajan pitäis omalla rahalla tehdä teidän kakaroillenne ruokaa. Ei saatana. Minä ainakin löisin kovan kovaa vasten. Jos päiväraha ei riittäisi niin ilmoittaisin tästä vanhemmille. Joko maksavat lisää ruokarahaa, tuovat itse jotain ruokaa tai kenties antavat olla nälässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22501539:
Ja kalaa. Mikä selitys se muka on ettei ole varaa syöttää kalaa lapsille?

Kyllä, ne juuri nimenomaan ovat ruokaa. Ei iduilla nälkä lähde. Kunnon läskipihvi kyytipojaksi niin lähtee nälkä. Syöttäkää siellä kotona niille lapsillenne niitä vihanneksia. Nyt ymmärränkin miten lapsiperheet saavat ostoksena vain 400e kuussa 4henkilölle, kun siellä hoitopaikassa perhepäivähoitaja ruokkii ne lapset omalla rahalla. Se ettei ole rahaa on varsin hyvä syy olla syöttämättä lapsille kalaa. Milläs muulla kuin rahalla sitä kalaa saa. Pitäisikö perhepäivähoitajan lähee kalastamaan 10tuntisen työpäivänsä päätteeksi? Tietysti omalla rahalla, samalla rahalla joilla se on teidän ipanatkin syöttänyt.

Taas yksi piste päiväkodin puolesta.
Siellä kun on lapsi niin ei tarvi miettiä, että mitä höttöä se hoitaja tunkee lapsille, kun on rahasta tiukkaa ja saako lapsi kasviksia ja hedelmiä tarpeeksi.

No on teillä hyvä päiväkodit. Meidän eskarilaisen välipala todellakin on kiisseli tai jogurtti ilman mitään leipää ja sitten yhtenä päivänä viikossa vastapainoksi köyhäilypäiville kylmä lihapiirakka. Muutoinkin ruoka on samaa puolivalmisteista tehtyä kuin koulunkin puolella. Nälkäinen on aina klo 15 haettaessa phh:lla olleet kaksi pienempää eivät halua ruokaa kuin klo 16.00 jälkeen.

Taas yksi piste päiväkodin puolesta.
Siellä kun on lapsi niin ei tarvi miettiä, että mitä höttöä se hoitaja tunkee lapsille, kun on rahasta tiukkaa ja saako lapsi kasviksia ja hedelmiä tarpeeksi.

:D

Välipala on meidän kaupungin päiväkodeissa useimmiten leipää nykyään. Jos on lisänä vaikka banaani, se on kuulkaa pienet banaanit puolikkaina isoillakin lapsilla.

Lapset eivät saa kasviksiakaan tarpeeksi, kun eivät syö niitä. Suurin osa vain imaisee tai puraisee monista kasviksista sen pienen maistiaisen mikä on pakko.

leipä voisi olla monipuolista: siis karjalanpiirakkaa, näkkäriä, ruisleipää, porkkanasämpylöitä, puurot erilaisia, myös vispipuuro sopii välipalalle. välipala oli selkeesti se heikoin lenkki...rahkat, jugurttikin, marjapuurot, sämpylä ja kaakao, pannari, vaikka lihapiirakkakin olisi oikeesti musta parempi vaihtoehto, ja näihin kaikkiin se porkkana tms. lisäksi!

meillä omat lapset olleet pk:ssa ja tykänneet ruuasta yli kaiken.
kokemusta myös pph:sta jonka luona lapset joi vaan vettä, mm. kaakaokin tehtiin veteen (eikä siis musta oo kaakaota nähnytkään, ravintoarvollisestikaan...)
mut hatunnosto niille hoitajille joiden tietotaito ja viitseliäisyys riittää hyvään ja monipuoliseen ja ravitsevaan ruokapolitiikkaan. sehän on kuitenkin hoitajasta kiinni, ja jokaista hyvää kohtaan löytyy joku joka menee siitä mistä aita on matalin :(

Minun ensi viikon lista näyttää tältä:

ma aamu: neljän viljan velli, ruisleipä, omena
ma lounas: makaronilaatikko, keitetty porkkana, salaatti
ma välipala: marjarahka, sämpylä, juusto

ti aamu: kaurapuuro, marjoja, sämpylä
ti lounas: kalakeitto, ruisleipä
ti välipala: vispipuuro, coctail piirakka, tuore pala

ke aamu: mannavelli, paahtoleipä, kaakao
ke lounas: kinkkukiusaus, keitetty kukkakaali, porkkanaraaste
ke välipala: hedelmäsalaatti, ruisleipä, kinkkuleikkele

to aamu: ohrapuuro, marjakeitto, ruisleipä
to lounas: jauhelihapihvit, perunamuusi, salaatti
to välipala: sämpylä, juusto, banaani

pe aamu: neljän viljan puuro, ruisleipä, tuote pala
pe lounas: pinaatti letut, perunamuusi, raejuusto, kaali- puolukka salaatti
pe välipala: pannukakku, omena survos

Lapsen aloitettua päivähoidon, minua harmitti pph:n tarjoamissa ruu'issa se, että pienet lapset totutettiin ihan turhaan makeaan. Lapsi oli 1 v 3 kk hoidon aloittaessaan, eikä kotona ollut saanut mitään sokeroituja tuotteita, mutta hoidossa sitten annettiin keksejä, vanukkaita ja jäätelöä. Myöhemmin kuulin lapselta, että jopa aamupuuroon laitettiin sokeria, vaikka kotona niin ei ole koskaan tehty eikä lapsi ole sokeria puuroon edes pyytänyt.

Niin tuossa aloituksen listassakin on kaikki välipalat pikemminkin jälkiruokia ja kerran jo heti aamusta sokerijugurttia. Olisi niin helppo pitää hoidossa linja, ettei mitään makeita jälkiruokia tarjoilla kuin korkeintaan erikoistilanteissa, joten miksi pienet lapset tuollaiseen totuttaa. No hedelmäsalaatti on tietysti ok, mutta kiisselin sijasta tarjoaisi ennemmin marjat sellaisinaan ja lisäksi vaikka näkkäriä.

Meidän lapsella oli muuten aina se ongelma, että iltaruoka ei maistunut ollenkaan välipalan takia. Kotona ei iltapäivällä ole koskaan välipalaa annattukaan, koska jos lapsi syö sellaisen vaikka kahdelta, ruoka ei maistu ennen kuutta. Ja jos lapsi syö päivällisen kuudelta, niin iltapuuro ei taas maistuisi kuin aikaisintaan kymmeneltä, jolloin lapsen pitäisi jo olla nukkumassa. Joten käytännössä hoitopäivinä lapselta jäi päivällinen syömättä tai söi vaan pari lusikalista.

[QUOTE="äiti";22499797]ma:
aamupala puuroa, leipää+levite, juustoa, porkkanatikkuja, maitoa
lounas jauhelihakastike, spagetti, jäävuori-kurkku-paparika -salaatti
välipala kiisseliä

ti
aamupala puuroa, leipää+ levite, juustoa, kurkkua, maitoa
lounas broilerkiusaus, mustaherukka-kaali -salaatti, porkkanaraastetta
välipala kiisseliä

ke
aamupala puuroa, leipää+levite, juustoa, kurkkua, maitoa
lounas possukasviskastike, perunat, tomaatti-sipulisalaatti
välipala rahkaa, porkkanatikkuja

to
aamupala puuroa, leipää+levite, juustoa, kurkkua, maitoa
lounas Broilerpyörykät, currykastike, perunat, mustaherukka-porkkanaraaste
välipala hedelmäsalaattia

pe
aamupala jugurttia, leipää,+levite, juustoa, maitoa,porkkanatikkuja
lounas Lasagne, jäävuori-tomaatti-kurkku -salalatti
välipala jäätelöä[/QUOTE]

Jättäkää nuo puuro+leipäyhdistelmät huomattavasti vähemmällä. Suomessa on autoimmuunisairaudet lisääntyneet puolella parissakymmenessä vuodessa. Tutkijat liittävät suomalaisen liikaviljakäytöntäjän kasvavaan ongelmaan. Teepä lapsille vaikka munakasta, kinkkua joukkoon, paprikaa, tomaattia ja vaikkapa hitusen pähkinöitä. Tai luonnonjogurttia, marjoja, juureksia, juustoa, banaania pala..Takuulla parempi vaihtoehto tuon ikuisen puuron tilalle. Meidät on niin aivopesty viljapuuroille. Vanha maatalousyhteiskunta. Vilja ob tietenkin halpaa, varsinkin se vehnänpska.

Ap lista oli ok.
Se on niin ryhmästä kiinni mikä maistuu.

Välipalat on hyviä.
Täällä pelkät pakastemarjat ei uppoa lapsiin eikä pelkkä rahka.
Mustikat kiertää vaan suussa.

Kiisseliä on 2 dl annos niin ei ne siihen halua leipää tai muuta. Lapsilla on sit jo kiire leikkiin.

Täällä lounas päättyy klo 12.00. Välipala on 14.30. Ei silloin ole kauhea nälkä kun on juuri herännyt. Ei lapsia voi pakkosyöttää välipalalla. Sun pitää nyt syödä kaikki kun äitisi niin haluaa, ei näin.
Lapsi ottaa siitä juuri sen minkä haluaa.

Lapselle antaa ison kokonaisen banaanin tai omenan. Haukkaa siitä muutaman kerran ja toteaa en jaksa enään. Mielummin paloja .
Kotona saa isoja baaneja, äiti saa itse syödä loput mitä jää.

17.15 tulee ylimääräinen välipala pitenpään oleville ja 18.00 jälkeen päivällinen.

Jos niin huolettaa tuo pph tarjoama ruoka, viekää mukulanne muualle! Pph ei tarvi tarjota koko päivän kasvis,marja yms . vaan asialle voi tehdä kotonakin jotain!
Turha nilistä että 116€ kk per nuppi riittää mahtaviin jokaiselle jotain omaa mitä kullannupun äiti vaatii sillä tuo summa sisältää ruuat, askartelut, kynät, paperit, veden , sähkön , kodin kulumisen, hiekotushiekat, lelut, pelit, kirjat... kaiken mahdollisen. Ruokaan jäisi murto-osa ja kyllä, omistani laitan hoitolastenruokiin vaikka näin ei päiväkodin henkilökunta tee!

Ja jos nyt joku älypää sanoo: hae marjat yms. metästä. Mä haen ne toki! Mutta moniko kiertää metsiä työnpuolesta työajan jälkeen , ilmaseksi jotta voi töihin viedä ilmaiseksi ruuan ja siitä saa kus...äää vanhempien narinat palstalla ja että töissä?

perusruokaa ja se riittää. Kalaa voi syödä kotonakin! Se maksaa todellakin ja saa vanhemmat itse sen kustantaa.
Munia ehottanut! Vaikka se paketti on tarjouksessa alle 1€, saa tuolla 1€ puuroa pitemmälle ajalle ja siihen ne hiton marjatkin uppoaa paremmin kun munakkaaseen. Ja ei tosiaan ole aikaa paistella munakkaita jokaiselle erikseen höysteineen kun ne kullannuput tarvii sitä ohjatuakin toimintaa hoidossa!

Rakasta ja hoivaa lapsia , ole hellä ja huolehdi fyysisestä ja henkisestä turvallisuudesta ja minä todella välitän hoitolaisista ... Ja vanhemmat on yksiä nirisijöitä joille ei kelpaa mikään mikä poikkeaa kotioloista. Syö kyllä työn mielekkyyttä mutta tämähän oli kutsumus hommaa joten haukkua saa ja valittaa oiken luvan kanssa hoitajia pitkin palstoja.

MInä mukaelen päiväkotien listaa, mutta veikkaan, että teen sen ruoan 10 kertaa paremmin =) Olen ollut välillä pk:ssa töissä, jos lapset sairaana tms. ja ruoka siellä on ruokaa, mutta ei se erityisiä makuelämyksiä tuota. Sellaista mössöä. Ja monesti ryhmässä se loppui kesken!!! Annokset olivat tosi pieniä. Meillä lapset saavat lisää ruokaa niin paljon kuin jaksavat syödä. Hyvää, puhdasta (suosin luomua) ruokaa, joka on itsetehtyä lihapullista lähtien =)

Ja sinä joka sälytät syömättömyyden syyn lapsella iltaisella pph! Me kasvaan kottiis. Normaali lapsi ei ole kotona syömättä jos saa jotain kotona poikkeavaa erilaista ruokaa.
Olet selvästi sokeri pelkoinen äiti jolla menee nyt kontrollin mahdollisuus lapsen ruokaan kun hän on hoidossa! Lapsi selvästi protestoi kodin oloja ja huonoa ilmapiiriä syömättömyydellä!

No nuo kiisselit ja muut on meillä päiväkodissakin ihan normaaleita. Jäätelöä en ole huomannut. Mutta silti niitä siellä päikyssäkin ihmettelen, koska joillain lapsilla tuo sokerihöttö saa villiintymään. Eikä jokapäivä tuollaista tarvi syödä. Kiisseli ja rahka on ihan ok, mutta jäätelöä pitäisin erityisherkkuna. Ja meillä päikyssä kyllä on jälkiruokana tuo kiisseli ja sitten välipala on jotain leipää. En tosin varma ole.

Joku halusi pihviä tarjottavaksi. Miten 2v syö pihviä? Liha paloitellaan niin pieneksi veitsellä kun mahdollista, no mielummin tarjoan jauhelihapihviä.

Aikuisten hitti"ruokia" ei ole tarkoitus lähteä tarjoamaan hoidossa. Niitä voi syödä lapsi kotona vsnhempien seurassa.

Kyllä lapsi tarvii lämpimän ruuan mahdollisimman pian kun pääsee kotiin.

Mä oon päiväkodissa töissä ja onhan toi lista paljon parempi kuin meidän päiväkodin ruuat. Aamupalaksi on lähes aina puuro +1 pieni pala hedelmää tai kasvista. Välipala on 4/5 päivänä leipä +maito, yhtenä päivänä viikossa on purkkihedelmäsalaatti, hillolla tehty rahka/jugurtti, kiisseli tai karjalanpiirakka.