jos lapsesi perhepäivähoitajalla olisi allaolevan ruokalista, mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ette taida hölmöt tajuta ettei toi oo jokaviikkoinen ruokalista. Kyllä sitä kalaa varmasti sillon on, kun sitä saa alennuksella. Mutta muuten joku kympin kilolta maksava kala on takuuvarmasti pois ruokabudjetista.

Toivoisin viikkoon yhden kala- ja yhden kasvisruoan. Ymmärrän, ettei mitään lohifileitä ostella, mutta vaikka sitten pakasteseistä tms. edullisemmasta kalasta, ja kasvisruokakin vähentäisi kustannuksia, esim. linssikeitto ja leipä. Välipalalle tosiaan mielellään aina leipää tms. lisäksi, ainakin jos on vasta neljän-viiden välillä haettavia lapsia, jotkut saattavat päästä ruokapöytään vasta lähempänä kuutta, mikä on lapsille aika pitkä aika sinnitellä kovin kevyellä välipalalla. Toki tähän ajatteluuni vaikuttaa oman lapseni (kotihoidossa) ruokarytmi - lounaalla syö usein vähemmän, mutta unien jälkeen on monesti kova nälkä, ja syö monipuolisen ja runsaan välipalan.

[QUOTE="vieras";22500016]Voihan pakastekalastakin tehdä keittoa tms.?[/QUOTE]

Niino joo. Mutta jos minä olisin hoitaja niin laskisin tuon ruuan juuri tarkalleen sen päiväkorvauksen mukaan. Tiedän että valtaosa hoitajista tekee kalliimpaa mitä korvaus on, koska he tekevät sitä samaa ruokaa myös perheelleen. Että sinänsä tulee halvemmaksi ostaa sitä jauhelihaa kilon, 200gramman sijaan.

Niino joo. Mutta jos minä olisin hoitaja niin laskisin tuon ruuan juuri tarkalleen sen päiväkorvauksen mukaan. Tiedän että valtaosa hoitajista tekee kalliimpaa mitä korvaus on, koska he tekevät sitä samaa ruokaa myös perheelleen. Että sinänsä tulee halvemmaksi ostaa sitä jauhelihaa kilon, 200gramman sijaan.

Siis oikeesti...... nyt mä voin sanoa tavanneeni miehen, jolla on naisen aivot ja mieli.

No jättäisin tuosta jotain pois. En todellakaan kustantaisi mitään kalatuokia omasta pussista. :O Eiköhän mammat voi itse syöttää sen pakollisen viikottaisen kalansa.
En vaadi niillä ruokakorvauksilla pph:lta paljoakaan.

Sillä päiväkorvauksen määrällä et takuulla sais lapselle monipuolista ruokaa lautaselle! Onneksi tuntemani pph:t on tehny työtä siksi että pitävät siitä, ei siksi että "onhan se jostain rahaa saatava ja kun kotona saa olla niin..." Kokemusta ja tuntemusta on kolmesta perhepäivähoitajasta.

Muuten jees,mut välipalojen kohdalla vois olla vaik karjalanpiirakat,pidän jopa joitain muoroja parempana vaihtiksena ku jäätelöä..onko se edes välipala?

Ja oliko listassa ollenkaan kalaa?En huomannut.

Minulla on 4 hoitolasta ja lista aika tavalla samankaltainen. Suosin paljon marjoja ja hedelmiä. Mutta harmittaa, kun kaksi lapsista on sellaisia, jotka eivät edes koskekaan ruokaan :( Kai sitä pitäis tarjota joka päivä hampurilaisia, pizzaa ja nugetteja, että olisivat tyytyväisiä. Minäkin käytän kiisseleitä tosi paljon ja lisänä on leipä/näkkäri. Välipalan ei tarvitsekaan olla tukeva vaan tarkoitus sillä on siirtää sitä nälkää klo 17 asti, kun lapset sitten toivottavasti kotona saavat yhtä monipuolista ruokaa kuin hoidossa =)

Taas yksi piste päiväkodin puolesta.
Siellä kun on lapsi niin ei tarvi miettiä, että mitä höttöä se hoitaja tunkee lapsille, kun on rahasta tiukkaa ja saako lapsi kasviksia ja hedelmiä tarpeeksi.

Olen ollut sekä päiväkodissa että pph:na ja voisin sanoa, että pph:lla lapset saavat monipuolisempaa, maukkaampaa ja terveellisempää ruokaa. Pk:ssa on liikaa eineksiä. Ja hedelmät ovat pk:ssa "lohkoja" ei todellakaan omena/lapsi.

[QUOTE="pph";22500296]Olen ollut sekä päiväkodissa että pph:na ja voisin sanoa, että pph:lla lapset saavat monipuolisempaa, maukkaampaa ja terveellisempää ruokaa. Pk:ssa on liikaa eineksiä. Ja hedelmät ovat pk:ssa "lohkoja" ei todellakaan omena/lapsi.[/QUOTE]

Mulla on päiväkodin ruokalista käytössä ja uskon kans että asia on juuri noin kun kirjoitit. Teen itse kaikki ruuat, äärimmäisen harvoin eineksiä.

Mun mielestä kuulostaa tosi hyvältä. Ihmetyttää, että useat täällä on maininnut kalan puutteen. Ei sitä mun mielestä tarvii joka viikko hoidossa olla, sillä syövät kai lapset joskus kotonakin kalaa.

[QUOTE="pph";22500296]Olen ollut sekä päiväkodissa että pph:na ja voisin sanoa, että pph:lla lapset saavat monipuolisempaa, maukkaampaa ja terveellisempää ruokaa. Pk:ssa on liikaa eineksiä. Ja hedelmät ovat pk:ssa "lohkoja" ei todellakaan omena/lapsi.[/QUOTE]

Tätä peesaan ja lujaa.

Lounaskorvaus on n. 1,60 ja välipalakorvaus n. 0,60, kyllä sillä tekee monipuolista ja terveellistä ruokaa. Kalaa syödään joka viikko, esim. viime viikolla kuhaa, vaikka maksoikin lähes 30€/kilo, lohtakin on usein, pakasteseitä taas ei koskaan. Vastaavasti keitot/laatikko ruoat ovat tosi edullisia, joten kyllä se raha keskimäärin riittää.

Meillä tarjolla liha-kala-broiler-kasvis ruoka viikottain, viidentenä päivänä vuorotellen maksa/kokoliha/makkararuoka. Viikottain tarjolla on yleensä keitto-, laatikko-, kastike-, pataruoka ja joku uuniruoka, joka ei ole laatikkoruoka. Aamupalalla nykyinen ryhmä syö erilaisia puuroja (itse haluavat). Jokaisella aterialla aina maitoa, leipää ja kasviksia/hedelmää.

[QUOTE="Kala";22499905]Kalaa pitäisi ehdottomasti olla ainakin kerran viikossa. Ja yksi lihaton ruokakaan ei olisi pahitteeksi (tuosta listasta voisi olla vaikka kasvislasagne). Välipalalle laittaisin lisänä hedelmän ja/tai leipää. Muuten kuulostaa kaikkineen hyvältä.[/QUOTE]

näin. kala ja kasvisruoka puuttuu.
muuten todella hyvä lista. ihania aamupaloja, välipaloja ja erilaisia salaatteja :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Minä";22500011]Mun tuli mieleen, että onkohan ap itse pph ja testaa meillä ruokalistaansa? :)
(Ei siinä mitään vikaa ole, en sillä..)[/QUOTE]

no näin mä ainakin oletin

Mulla on päiväkodin ruokalista käytössä ja uskon kans että asia on juuri noin kun kirjoitit. Teen itse kaikki ruuat, äärimmäisen harvoin eineksiä.

Näin on, nykyään päiväkodeissakin on todella tiukalla ruokaraha ja välttämättä ei yhtään parempaa. Pojan entinen pph teki kyllä monipuolista ruokaa, myös kalasta ja lapsetkin tykkäs niistä sapuskoista.

[QUOTE="vieras";22500330]Mun mielestä kuulostaa tosi hyvältä. Ihmetyttää, että useat täällä on maininnut kalan puutteen. Ei sitä mun mielestä tarvii joka viikko hoidossa olla, sillä syövät kai lapset joskus kotonakin kalaa.[/QUOTE]

Kyl se pitäs olla kerta viikkoon kalaa. kattoo päiväkotien ja koulujen listoja niin aina on kalapäivä. Eihän kaikkien kotona syödä kalaa.