Jos lapsi ei saa nähdä vanhempiaan edes pienessä hiprakassa niin pitääkö olla aina selvinpäin kun ei ole hoitajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn vaan.

Vieras
eli ei saa lasta ikinä viikonloppuna mihinkään hoitoon kun tukiverkostoa ei ole. Pitääkö siis silloin vanhempien olla selvinpäin niin kauan että lapsi kasvaa isoksi?

No ei tuo minulle ainakaan ole mikään ongelma. Ja voihan vanhemmat käydä viihteellä vuorotellen, kun toinen on lapsen kanssa. Jotenkin luulis myös, että josylimääräistä rahaa on laittaa alkoholiin, sitä olis myös esim. MLL-hoitajaan joksikin illaksi edes sillointällöin.

[QUOTE="vieras";23798195]No ei tuo minulle ainakaan ole mikään ongelma. Ja voihan vanhemmat käydä viihteellä vuorotellen, kun toinen on lapsen kanssa. Jotenkin luulis myös, että josylimääräistä rahaa on laittaa alkoholiin, sitä olis myös esim. MLL-hoitajaan joksikin illaksi edes sillointällöin.[/QUOTE]

Täälläpäin ei ole Mll-hoitajia eli mistään ei saa hoitajaa.

Jättääkös ne mll tyypit sitten lapsen yöllä kotiin palaavien kännisten vanhempien kanssa kaksin :O Aika jännää, ajattelis jotta tulis ls-ilmoitus. Joten ei sekään liene varmaan ratkaisu ottaa hoitajaa paarireissun ajaksi.

Meillä toinen aina selvin päin. Ollaan tosi vähän viihteellä ja ei käydä baareissa. Juhlitaan vaan nuo perinteiset ryyppyjuhlat pienellä porukalla perhe/ystävä piirissä. Baariin jos tulee mentyä niin työpaikan bileissä, jolloin toinen automaattisesti kotona lapsen kanssa.
Jaetaan juhlintavuorot vuodenvaihteessa ("ota sä vappuna niin mä otan jussina...") Ja ei siis tod. mitään örvellystä. Lapsi menee yleensä nukkumaan matkasänkyynsä, mutta mun mielestä on tärkeää että on aikuinen joka ajokunnossa siltä varalta että jotain sattuu. Ikinä kun ei tiedä...

Lakikin sanoo että lapsen seurassa pitää olla ainakin yksi aikuinen joka on selvinpäin. Eli jos jotain sattuu ja et voi humalatilan takia viedä lasta esim lääkärille, saa sosiaaliviranomaiset äkkiä kimppuun.

Oi voi, nyt saan varmaan kiviä niskaani kun tähän ketjuun tulen vastaamaan ja olen täysin eri mieltä suurimman osan vastaajien kanssa.
Mun mielestä voi olla hiprakassa lapsen edessä. Olen ollut kuten meillä on joulu vietetty niin että on juotu terästetyt glögit, valko-ja punaviinit ja vielä konjakit ja lapset olleet näitä todistamassa.
Niin ollaan oltu viikonloppuja miehen kanssa kotona ja juotu alkoholia niin että oon minäkin hiprakassa.
Meillä on ollut kaveripariskuntia kyläilelämässä lastensa kanssa ja on siinä niin viiniä kuin siideriä/olutta otettu eikä nukkumaan mennessä oltu selvinpäin.

Ja moni mun irl tutuista on samanlainen, joten tämä palstamammojen alkoholikielteisyys kuulostaa jotenkin tosi oudolta.
Ei me änkyräkännejä vedetä vaan ne jätetään niihin hetkiin kun on lapset muualla hoidossa.

Minä olen lapsena nähnyt serkkujeni kanssa vanhempiemme juhlintaa alhkoholin kanssa viikonloppuisin, kesäisin melkeinpä joka viikonloppu. Puoli sukua oli tädin tai enon mökillä koolla. Me serkukset keksittiin tekemistä, hyppistä, piilosta...kaikkea mitä nyt 80-luvulla lapset/nuorit tekivätkään! Ja mukavaa oli! Aikuisten pitivät keskenään hauskaa, radio oli päällä, saattoivat siinä pihassa tanssiakin, me mukana varsinkin pienimmät :)
Hauskaa oli, KAIKILLA! Kenestäkään ei ole tullut alkoholistia, kukaan ei ole kulkenut terapioissa, kaikki on hyvin! Ja tällainen mökkikulttuuri oli silloin erittäin yleistä, ainakin täällä meidän seuduilla samaten se on edelleen.
Avointa, iloista, rehellistä juhlintaa. Hyvä esimerkki lapsille, että alkoholi on ilonpitoa varten, ei rähinöintiä!

Alkuperäinen kirjoittaja pytkylä;23798236:
Minä olen lapsena nähnyt serkkujeni kanssa vanhempiemme juhlintaa alhkoholin kanssa viikonloppuisin, kesäisin melkeinpä joka viikonloppu. Puoli sukua oli tädin tai enon mökillä koolla. Me serkukset keksittiin tekemistä, hyppistä, piilosta...kaikkea mitä nyt 80-luvulla lapset/nuorit tekivätkään! Ja mukavaa oli! Aikuisten pitivät keskenään hauskaa, radio oli päällä, saattoivat siinä pihassa tanssiakin, me mukana varsinkin pienimmät :)
Hauskaa oli, KAIKILLA! Kenestäkään ei ole tullut alkoholistia, kukaan ei ole kulkenut terapioissa, kaikki on hyvin! Ja tällainen mökkikulttuuri oli silloin erittäin yleistä, ainakin täällä meidän seuduilla samaten se on edelleen.
Avointa, iloista, rehellistä juhlintaa. Hyvä esimerkki lapsille, että alkoholi on ilonpitoa varten, ei rähinöintiä!

Meillä siis mennään aika lailla tällä meiningillä. Kukaan ei ole önkyrä kunnossa ja paikalla vaan lapsille tuttuja ihmisiä. Lapsi saa siis mukana juhlia kunnes menee nukkumaan. Kun ollaan ainoita "lapsellisia" meistä on jompikumpi ajokunnossa ;)

Mun mielestä pitää olla yks selvä aikuinen lasten kanssa, eikä kovassa humalassa siltikään esiinnytä lasten edessä.
Mutta mä olenkin alkoholistiperheen lapsi ja vähän tiukkis tän asian suhteen.

Kyllä, vanhemman tulee olla selvinpäin aina silloin kun lapsi on läsnä, eikä lapsella siis ole vesiselvää hoitajaa paikalla.

Ja jos perheessä on sekä isä, että äiti, niin kai sitä voi vaikka ottaa vuorotellen?

Mun tuttavapiiriini kuluu kaiketi 2 perhettä joissa vanhempien mielestä on ok olla hiprakassa lasten edessä. Ja se siis tarkoittaa pihatöiden lomassa sitä muutamaa olutta tai ruokailun yhteydessä muutamaa punkkulasillista. Kaikissa muissa perheissä on tilanne se, että vanhemmat eivät halua olla lasten edessä edes pienessä hiprakassa.

Mä olen ottanut muutaman kerran saunalonkeron, kun lapset ovat menneet nukkumaan, mutta siihen se sitten on jäänytkin. Meillä on kaikki aikuiset aina ajokunnossa, jos lapsia on läsnä. Koskaa myös ystäviimme. Meillä saa ottaa lasillisen punkkuatai saunakaljan, mutta siihen sen on jäätävä. Ja onneksi tosiaan jääkin.

Lasten on toki hyvä nähdä alkoholikulttuuria, kun sitä esitetään sieltä lievästä päästä. Mutta ihan pienen lapsen, joka ei sitä pysty ymmärtämään, ei tarvitse vanhempien tissuttelua nähdä. Esikoiselleni voisin sasii jo selittää, sillä hän koululaisena varmasti moista ymmärtäisi. Mutta nuo pienet taaperot ovat aivan liian pieniä näkemään vanhempiaan huppelissa.

Meillä on kotona juotu, kun olin lapsi. Ja tänä päivänä mä lähinnä vihaan humalaisia. Jopa niitä pienessä sievässä olevia.

Viimeksi muokattu:
Meillä ei oteta alkoholia kun lapsi on kotona. Mummolaan menee yöksi silloin kun me mennään viihteelle, noin kerran kahdessa kuukaudessa. Kerran on mies juonut yhden siiderin ruoan kanssa niin että lapsi oli kotona, muuten täysin nollatoleranssi.
Musta on vähän hölmöä sanoa, et pitää olla ajokunnossa kun on lapsi, mulla ei ole edes ajokorttia, eikä meillä autoa, eikä edes lapsen mummolla autoa. Ainut auto joku on toisinaan käytössä on mummon miehellä. Jos hätä tulee nii kyllä humalassa osaa taksin tai ambulanssin soittaa.
Meillä ei juoda lapsen nähden koska olemme lapsuudessamme nähneet sitä, eikä haluta omalle lapselle sitä samaa pahaa oloa joka siitä tulee. Kun lapsi on vanhempi ja ymmärtää mitä on alkoholi, ehkä voidaan ruoka- tai saunajuomat hänen nähden ottaa, mutta juhlapäivät (vappu, juhannus, joulu, uusi vuosi) ollaan aina selvinpäin! En ymmärrä vanhempia jotka juovat noina päivinä, laittavatpa sitten lapset hoitoon tai eivät, meille ne ovat perhejuhlia ja hauskaa pidetään muuten kuin viinan voimalla.

Alkuperäinen kirjoittaja pytkylä;23798236:

Sama juttu täällä. Tädin mökillä melko usein käytiin ja kyllä siellä aikuiset jonkin verran häppää ottivat.
Isän olen joskus nähnyt enemmän kännissä, mutta äitiä en. Mutta ei äitikään silti ajokunnossa olisi ollut.

Mä en itsekään kestä katsella edes pienessä hiprakassa olevia ihmisiä jos itse olen selvinpäin, joten en odota sitä lapsiltanikaan. 1-2 saunasiideriä/olutta/lasia viiniä on ok, mutta enempää ei tarvi lasten aikana ottaa (eikä myöskään lasten nukkuessa koska ei ne lapset tajuttomia ole vaikka ne nukkuvat eli ne voivat yht'äkkiä herätä ja tarvita sitä aikuista)

Mä muistan, kuinka lapsena pelkäsin ja inhosin naapurin miestä, joka oli joka viikonloppu kännissä. Omia vanhempiani en ole koskaan nähnyt humalassa, en edes hiprakassa. Isällä oli aina kirkasviinapullo kaapissa, ja kai se vuodessa tyhjeni. Äiti ei yleensä mitään maistanutkaan. Meidän perheessä ei oltu absolutisteja, mutta alkoholi missään muodossa ei liittynyt perusarkeemme. Silti olen nuorempana osannut ihan hyvin alkoholikokeiluni tehdä :)

Haluan tarjota lapselleni saman perusturvallisen olon: vanhemmat ovat omat itsensä, eivät minkään kemikalin muuttamia tai terästämiä. Ei meillä elämä silti mitään körttimeininkiä ole, hassutellaan, nauretaan ja höpötellään sitten ihan selvinpäin. Itse asiassa pari humalassa "hauskaa" tuttavapariskuntaa on normiarkena niin huumorintajuttomia, että kielet vinkuu.

[QUOTE="vieras";23798213]Oliko omat vanhempanne aina selvinpäin teidän kanssa?

Mun ei. Harvemmin ottivat mutta joskus kyllä.[/QUOTE]

Olivat. :) Joskus kävivät tanssimassa ja se aina suututti kun lähtivät.

venne:
Musta on vähän hölmöä sanoa, et pitää olla ajokunnossa kun on lapsi, mulla ei ole edes ajokorttia, eikä meillä autoa, eikä edes lapsen mummolla autoa.

Mä miellän tuon ajokunnossa olemisen niin että lasten kanssa olemiseen tarvitsee samanlaista huomiokykyä ja refleksejä kuin autolla ajoon. Ei mullakaan ole korttia mutta silti mun pitää olla "ajokunnossa" kun olen lasten kanssa.

Yhteistyössä