Jos mä ottasin hoitolapsen nyt syksyllä/talvella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun täytyy kyllä sanoa, että vaikka mielelläni veisin lapseni yksityiselle pph:lle, niin karsastan sitä ajatusta että veisin sellaiselle pph:lle, jonka päämotiivit lähteä sille uralle on olleet se että voi hoitaa samalla oman lapsensa kotona ja saada lisää rahaa :| :ashamed: Se tuntuu vaan välillä olevan sellainen patenttiratkaisu, kun halutaa hoitaa lapset kotona mutta hoitotuki ei riitä.

Mun kriteerit päivähoitajalle olisi kyllä oikeastikin jonkinasteinen koulutus/kokemus työstä, ensiapukurssit yms. Tai en ymmärrä, että miksi pitää asetella vastakkain että vaihtoehdot on joko kodinomainen kotiäidin tarjoama hoito, tai koulutettujen tarjoama laitoshoito. Mikä estää olemasta ammatillisesti pätevä JA kodinomainen?

mitä itse maksaisit.
ei niillä muillakaan raha puissa kasva ja jos on sekä isä että äiti, niin on myös enemmän menoja. tarvitaan isompi koti ja enemmän ruokaa eikä tule elareita eikä muita ilmaisuuksia kuten sinulla.

Alkuperäinen kirjoittaja kannattaa pyytää sen verran :
mitä itse maksaisit.
ei niillä muillakaan raha puissa kasva ja jos on sekä isä että äiti, niin on myös enemmän menoja. tarvitaan isompi koti ja enemmän ruokaa eikä tule elareita eikä muita ilmaisuuksia kuten sinulla.

Niinmuttakun hoito olis niinku ruottinkielistä ja sitte vielä safka olis jotaa aivan erityistä ja sais pissii nurkaa pyyhkelle et ei tarvis pottaa ja sitte kun tulsi vielä juttuun hyvin :laugh:

ja aika heikko motiivi on perhepäivähoitajalla, jos haluaa toisen lapsen kun saa vähän ekstrarahaa ja saa oma lapsi seuraa ja sen pitää olla sen toisen lapsen isompi ja varmaan hellppo ja niin pois päin. kun ne siskonkin lapset olivat liian vaikeita ja et kestä niitäkään sekuntiakaan enää sun kämpäsä kuten kirjoitit aiemmin.

eli vaikutat aika huonolta hoiatajaksi. jokainen osaa yhden 1-vuotiaan hoitaa.

Käsittääkseni jokaisella pph:lla tulaa nykyään olla alan ammattitutkinto eli ilman koulutusta ei voi noin vain lähteä pph:n hommia tekemään. Ei kunnallisen eikä yksityisenkään puolella. Täällä ainakin vaativat koulutusta kummankin puolen hoitajilta. Sekä sen rikosrekisteriotteen...

Alkuperäinen kirjoittaja Sierra:
Ethän sä voi olla tosissas, että sä kyseenalaistat kokonaan ja täysin kaikkien pph:jien sekä muiden päivähoitohenkilökuntaan kuuluvien hoitajien koulutuksen?! On aivan eri asia lähteä hoitamaan muiden lapsia vain sinun "kokemuksellasi" - nuorena alalle kouluttamattomana yhden lapsen äitinä.. No way!!! Helkatti, johan se sanotaan piru vie poäivähoitolaissakin, että hoitoa antavat koulutetut, laillistetut hoitajat...

Minä en ainakaan ikinä koskaan milloinkaan anna lastani kenellekään ei kouluttamattomalle tytönhupakolle, olkoonkin hänellä vaikka kuinka monta omaa lastaan. Ja onneksi meidän kunta on sen verran fiksu, että vaatii jokaiselta hoitajalta koulutuksen elikäs sen ammatillisen pätevyyden. Voi helkatti sun kanssa, ihminen!!

Kun katsos jotkut haluavat lapsillensa kodinomaista hoitoa, eivät minipäiväkotia. Minä esim antaisin lapseni paljon mieluummin siskolleni hoitoon ku alalle koulutetulle, 20 vuotta kokemusta omaavalle tädille.

Jos haluaa laittaa lapsensa päiväkotiin niin laittaa vaa, oli koko sitten 1 hoitaja tai useampi, mutta jotkut silti arvostavat kodinomaista hoitoa ja sellaisen hoitajan jonka kanssa kemiat pelaa.

Minäkin laitan lapseni kouluun vasta peruskouluun; sitä ennen lapseni ovat joko minun kanssa kotona tai sitten jonkun toisen hoitajan kanssa kotona. Koulun aika on myöhemmin; lastentarhanopettajia emme tarvitse.

Olen nuori ja koulutusta alalle ei ole, ja tosiaan omaa lasta ei ole ku yksi, mutta kokemusta lastenhoidosta minulla on. Ei tietenkään vuosikausia, mutta sen verran, että tiedän joten kuten mihin olisin ryhtymässä. Tulihan sitä tuossa elettyäkin muutaman lapsen kanssa jotka ei ollu omia :D Kokeiltua, minkälaista on hoitaa neljää lasta kerralla, joista vanhin oli kolme. Nuorin muutaman viikon ikäinen. (ei muuten sopinu mulle :laugh: siks ottaisin mielelläni vaa 1-2 hoitolasta, enkä liian pieniä)

Alkuperäinen kirjoittaja ja jatkan:
ja aika heikko motiivi on perhepäivähoitajalla, jos haluaa toisen lapsen kun saa vähän ekstrarahaa ja saa oma lapsi seuraa ja sen pitää olla sen toisen lapsen isompi ja varmaan hellppo ja niin pois päin. kun ne siskonkin lapset olivat liian vaikeita ja et kestä niitäkään sekuntiakaan enää sun kämpäsä kuten kirjoitit aiemmin.

eli vaikutat aika huonolta hoiatajaksi. jokainen osaa yhden 1-vuotiaan hoitaa.

Sinä et taida tietää yhtään mistä puhut.

Mitä noihin mun motiiveihin tulee... Niin minkälaiset motiivit sitten ovat sallittuja? Eikös sitä rahan takia yleensä töitä tehdä? Muita vaikuttavia tekijöitä on työn mielekkyys ja mahdolliset muut hyödyt. Mikä on hyväksyttävä syy siis hoitaa lapsia työkseen?

Ei se, että pph:lla on koulutus tee hänestä "laitostunutta" hoitajaa, niin kuin sä väität. Koulutettu hoitajakin katsos hoitaa lapsia omalla persoonallisella tavallaan mutta hänen tukenaan on se monipuolinen ja paikoitellen hyvinkin laaja koulutus, jota käyttää hyödyksi. Tällä tavalla, kun sä lauot että pph:ksi voi tulla kuka tahansa pystymetsästä, sä vesität ammatillisen osaamisen ja pätevyyden monelta alalta pois. Että ammatillista koulutusta ei siis tarvita ollenkaan. No, miksi ihmeessä sitten laitat ollenkaan lastasi edes peruskouluun, kun ammattikoulutusta et edes hyväksy?!

Minä olen ollut 19 vuotiaana vuoden hoitamassa kahta pientä heidän kotonaan ja minut valittiin, vaikka ei todellakaan ollut alalle koulutusta. Sen sijaan käytännön kokemusta paljonkin, vaikka omia lapsia ei vielä silloin ollut.

Mitään ongelmia ei ollut ja minusta pidettiin hoitajana ja vielä nyt 11 vuotta myöhemminkin olen tämän perheen kanssa tekemisissä. Sen verran se tosin opetti, että ikinä en edes harkitse ottavani hoitolapsia itselleni. :D Hoidan omani ja se piisaa. Rakastan lapsiani ja sekin on kivaa kun jonkun läheisen lapset on satunnaisesti hoidossa, mutta työkseni en sitä jaksaisi tehdä. Siihen vaaditaan erilaista sitoutumista ja antautumista kuin mihin minä haluan ryhtyä. Enkä halua, että kotini on aina jonkinmoisessa kaaostilassa sen takia, että täällä olisi päivittäin ulkopuolisia lapsia.

Jep jep, minä kai voisin sit samalla alkaa vaikka neuroradiologiksi vaikka olenkin vain sairaanhoitaja. Se että ihmisellä on omia lapsia ei tarkoita sitä että se osaisi ammatikseen hoitaa muiden lapsia. Siihen ei pelkkä lukiossa opiskeltu kehityspsykologia riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja nuusa:
Jep jep, minä kai voisin sit samalla alkaa vaikka neuroradiologiksi vaikka olenkin vain sairaanhoitaja. Se että ihmisellä on omia lapsia ei tarkoita sitä että se osaisi ammatikseen hoitaa muiden lapsia. Siihen ei pelkkä lukiossa opiskeltu kehityspsykologia riitä.

:D
Sitten kun tällä ninalla on vielä se ongelma, ettei näe muita tapoja kuin omansa.. ja kun hänen "kasvatusmetodinsa" on se että lapsi tekee mitä huvittaa millon huvittaa ja huolehtii itse itsestään.. niin... voiko tällasesta ihmisestä millonkaan tulla lasten kasvattaja ja hoitaja.. öh. ninan mielestä lapsi ottaa itse vastuun tekemisistään, syö millon haluaa ja mitä haluaa, nukkuu millon huvittaa ja missä, pissaa mihin sattuu pissaamaan jne. Hyvä lastenhoitaja?
Juu ei.

Alkuperäinen kirjoittaja nuusa:

Mulla ei ole omia lapsia eikä koulutusta, mutta niin sitä olen 10v lapsia työkseni hoitanut ja hyvää palkkaakin saanut. Tällä hetkelläkin saan 2 lapsen kokopäivä työstä 1850e/kk + seutubussikortin (arvo taitaa olla 80e/kk luokkaa). Jotkut arvostavat todistusta enemmän kokemusta lapsista sekä aitoa kiinostusta alaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
:D
Sitten kun tällä ninalla on vielä se ongelma, ettei näe muita tapoja kuin omansa.. ja kun hänen "kasvatusmetodinsa" on se että lapsi tekee mitä huvittaa millon huvittaa ja huolehtii itse itsestään.. niin... voiko tällasesta ihmisestä millonkaan tulla lasten kasvattaja ja hoitaja.. öh. ninan mielestä lapsi ottaa itse vastuun tekemisistään, syö millon haluaa ja mitä haluaa, nukkuu millon huvittaa ja missä, pissaa mihin sattuu pissaamaan jne. Hyvä lastenhoitaja?
Juu ei.

Kuvailitkos tässä juuri "lapsentahtoisen" kasvatusmetodin, vai mikä se oli?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

:laugh: :laugh: :laugh: Kyllä siitä kunnallisestä pk:sta maksetaan myös. Ja hoito siellä on hyvää! Sulla jos ei ole kokemusta, niin älä myöskään mollaa. KHuomaatko muuten lievän ristiriidan: itse et olisi valmis maksamaan hoidosta samaa summaa kuin mitä olet pyytämässä muilta.

Ota muuten huomioon se, että ihmiset yleensä haluaa että niiden lapsilla on rajat ja rutiinit... oletko valmis joustamaan omista periaatteistasi hoitolasten kohdalla? Miten aiot handlata asian oman lapsesi kanssa?

"Yllättäen" ei tullut vastauksia Ninalta :/ .

Nykyään pph:ksi otetaan vain semmoinen henkilö, jolla on alan vaatima koulutus. Ihan pystymetsästä ei voi enää noita töitä tehdä. Myös kaikki entiset kouluttamattomat pph:jat laitetaan koulunpenkille hakemaan ammattipätevyyttä sekä viimeisintä koulutustietoa alalta, mikäli meinaa jatkossa pysyä palkkalistoilla. Se, että on hoitanut joskus jonkun toisten lapsia tai on kotiäitinä ollut useamman vuoden ei enää ole tae siitä, että pääsee pph:jaksi, tosin eräänlaisena työkokemuksena kelpaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Sinä et taida tietää yhtään mistä puhut.

Mitä noihin mun motiiveihin tulee... Niin minkälaiset motiivit sitten ovat sallittuja? Eikös sitä rahan takia yleensä töitä tehdä? Muita vaikuttavia tekijöitä on työn mielekkyys ja mahdolliset muut hyödyt. Mikä on hyväksyttävä syy siis hoitaa lapsia työkseen?

Sun motiiveistasi en tiedä, mutta mä itse ainakin haluaisin laittaa lapseni hoitoon sellaiselle ihmiselle joka oikeasti haluaa olla lastenhoitaja ammatikseen, sen lisäksi että saa siitä palkkaa. Tuntuu vaan, että todella moni keksii yhtäkkiä että olispa kiva olla pph, niin voin olla edelleen kotona ja saada vähän enemmän rahaa. Ja omille lapsillekin seuraa. Lähinnä se siinä tökkii, että valitaan juuri tuo ala siksi, että on mahdollista yhdistää se kotona olemiseen. Onneksi nykyisin vaaditaan se koulutus kuitenkin.

Mun mielestä on ihan eri asia olla jossain kirjastossa töissä rahan vuoksi tms, kuin se että ottaa toisen ihmisen lapsen täysin omalle vastuulleen lähinnä niistä motiiveistä että saa vähän extraa. Se on kuitenkin ihan mielettömän vastuullista työtä, monella tasolla, johon olis mun mielestä suotavaa paneutua ja panostaa, ja suunnitella vähän tarkemminkin kuin vaan siltä ajatukselta että se on helppo tapa turvata se että saa olla vielä kotona.

Miks ihmeessä oletetaan, ettei mulla olis mitään kokemusta muitten lasten hoitamisesta ku omastani? En mä tietenkään vuosikausien kokemusta ole ehtinyt hankkia, mutta jotakin sentään.

Pidän myös erittäin tärkeänä kunnioittaa vanhempien kasvatusmetodeja kun vaadin muita hyväksymään minun tapani tyttäreni kanssa ;) En ottaisi hoidettavakseni lasta jonka vanhempien kanssa minulla olisi täysin vastakkaiset näkemykset lastenhoidosta, siitä ei tulisi mitään, mutta tuskin sitä löytää maailmasta ketään täysin itsensä kaltaista.

Mä yritän vieläkin keksiä miten se hiano koulutus auttaa kotitalouden pyörittämisessä kahden lapsen kanssa vs yhden :laugh: Mutta en keksi :xmas: Olen hoitanu muita lapsia, heidän äitiensä/isiensä ohjeiden ja omien kykyjen mukaisesti, ja ihan tyytyväisiä pikkuisia on ollut. Pikkulapset eivät tarvitse mitään erityisen hienoa tai vaikeata; väittäisin, että aika moni tavallinen, normaali ihminen pystyy kasvattamaan lapsia jotenkuten. Muuten lisääntyminen olisi varmaan kielletty ;)

Ilman koulutusta et rupeaisi esim hoitamaan lapsesi aivokasvainta, mutta miksi siinä on niin suuri ero laittaako laastaria oman lapsensa vai naapurin lapsen polvelle? Varsinkin jos naapurin äiti on kertonut, että Nico-Petteri tykkää tuollasista laastareista ja on tottunut, että se laitetaan tietyllä tavalla.

Ammattillinen koulutus on ihan jees ja loistava juttu, mutta uskallampa väittää, että ihmisellä on valmiuksia hoitaa lapsia myös ilman koulutusta :xmas: Mikään koulutus ei takaa aitoa kiinnostusta lasten kanssa olemiseen. Tavallisen, perusterveen ja "normaalin" lapsen kaitsemiseen ei tarvitse koulutusta; ei se puistoilu ja välipalan tarjoilu vaadi tohtoriksi väittelyä :D Sen sijaan se vaatii välittämistä, kiinnostusta, aikaa, energiaa, mielellään jonkun verran kokemusta. On asia erikseen jos lapsella on jokin erityistä hoitoa vaativa poikkeama; vaikeasti vammainen tai kovia kokenut ja siitä traumatisoitunut lapsi tarvitsee erityistä hoitoa. Keskivertolapsi kuitenkin tarvitsee vaa sitä kotia, omaa tai jonkun muun, ja välittävän aikuisen. Suomessa menee tämä koulutuksen arvostus niin hassusti :D Ehkä koulutusta arvostetaan liikaakin. Jokaisella tallaajalla pitäisi olla koulutusta vaikka kuinka paljon vaikka työtehtävät eivät sitä vaatisi.Jos hoitaa omansa ohella yhtä tai kahta lasta, niin miksi ihmeessä sen oman lapsen hoitoon ei tarvitse koulutusta mutta naapurin lapsen hoitoon tarvitsee, vaikka niitä hoitaisi samalla tavalla? Hoitosuhde on ihmissuhde, eikä opiskelulla voi loputtomiin ihmissuhdetaitojansa parantaa. Lapset ovat ihmisiä, eivät avaruusolioita tai eläimiä. Paljon mieluummin kouluttamaton hoitaja jolla on rauhallisempi ympäristö (eli vähemmän lapsia ja virikkeitä), jonka kanssa kemiat pelaa, joka kunnioittaa sinun tapaasi kasvattaa lastasi, ku korkeasti koulutettu minipäiväkotia pyörittävä joka koulutuksensa ansiosta "tietää" paljon paremmin ku sinä miten lapsia kasvatetaan.

Mä muuten palkkaan 16v pikkuveljeni hoitamaan tyttöä muutama tunti viikosta iltaisin/viikonloppuisin opiskeluja varten :D Ja PALJON mieluummin hän tyttöä hoitaa ku joka random koulutettu hoitaja jonka pitää saada soveltaa koulutustansa :D Pikkuveljeni on siis tytön eno ja pakanakummi, ja erittäin kiintynyt pikkuprinsessaan ;) Ja tottelee jos mä käsken tai neuvon :laugh:

Kotiin palkatuilla hoitajilla ja aupaireilla ei useimmiten ole koulutusta. Miksi ihmeessä omassa kodissa muitten lapsia hoitava on jotenkin eri asemassa? Miten se hoitopaikka tekee niin suuren eron...? Meillä oli usa vuosina useita aupaireja ja kelläkään ei ollu mitään koulutusta lapsiin liittyen, ei heillä tainnu olla muuta opiskelua takana ku lukiota, 18-20 vuotiaita ku olivat, ja kaikki lukion käyneitä. Ihan hyvin silti meistä piti huolta :whistle:

Yhteistyössä