Jos mä ottasin hoitolapsen nyt syksyllä/talvella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikeesti kyllä jos ainoa motiivi alkaa perhepäivähoitajaksi on raha, niin aika pian huomaa, että se raha ei kyllä korvaa menetettyä vapaa-aikaa. ;)

Näitä on kyllä nähty vuosien aikana useita. Luullaan, että toisen lapsia voi hoitaa "siinä sivussa", sen kun vaan istuu puiston penkillä ja lukee kirjaa. Sitten kun tajutaan, että tässä täytyy tehdä töitäkin, niin äkkiä hakeudutaan muualle töihin, jossa ihan oikeasti maksetaan säännöllisesti palkkaa tehdystä työstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kotiin palkatuilla hoitajilla ja aupaireilla ei useimmiten ole koulutusta. Miksi ihmeessä omassa kodissa muitten lapsia hoitava on jotenkin eri asemassa? Miten se hoitopaikka tekee niin suuren eron...? Meillä oli usa vuosina useita aupaireja ja kelläkään ei ollu mitään koulutusta lapsiin liittyen, ei heillä tainnu olla muuta opiskelua takana ku lukiota, 18-20 vuotiaita ku olivat, ja kaikki lukion käyneitä. Ihan hyvin silti meistä piti huolta :whistle:

Eiköhän kyse ole lähinnä siitä vastuusta, laillisestakin. Jos meillä on kotona lasten täti hoitamassa lapsia, vastuu (laillinen siis) on edelleen meillä vanhemmilla. Jos meidän lapset vietäisiin jonnekin pph:lle, tällä perhepäivähoitajalla on se laillinenkin vastuu lapsista. Satunnainen hoito oli lisäksi ihan eri asia kuin se, että lasten elämään tuodaan joku uusi ihminen jonka kanssa joissain tapauksissa saatetaan viettää päivässä aikaa enemmän kuin omien vanhempien kanssa, systemaattisesti, jopa vuosia.

En muutenkaan kyllä vertaisi perheenjäsentä ulkopuoliseen hoitajaan, oli tämä sitten koulutettu tai ei. Ja olen itse myös toiminut alle 20-vuotiaana 3 lapsen täysipäiväisenä hoitajana.

Paljon mieluummin kouluttamaton hoitaja jolla on rauhallisempi ympäristö (eli vähemmän lapsia ja virikkeitä), jonka kanssa kemiat pelaa, joka kunnioittaa sinun tapaasi kasvattaa lastasi, ku korkeasti koulutettu minipäiväkotia pyörittävä joka koulutuksensa ansiosta "tietää" paljon paremmin ku sinä miten lapsia kasvatetaan.

Miten nää on sun ainoat vaihtoehdot?

Tiesitkö, että suurimmalla osalla pph:sta on alan koulutus ja että suurin osa niistä on myös ihan tavallisia äitejä, jotka hoitavat lapsia vanhempien neuvojen mukaan eivätkä pyöritä mitään minipäiväkotia? Ja ihan niissä oikeissa päiväkodeissakin kuunnellaan ja noudatetaan vanhempien toiveita. Sä et ole ainoa ihminen maailmassa, joka oikeasti välittää lapsista, vaikka niin taidat luulla..

Eikä ne koulutetut hoitajat "sovella koulutustansa" niinkuin sä sanot. Ihan samalla tapaa hoitavat lapsia kuin sinäkin (tai jopa paremmin..). Mä en oikein ymmärrä mikä hirvee koulutusvastaisuus sulla on? Mitä jos itse opiskelisit vaikka lähihoitajaksi niin alkaisitko vaan "soveltaa koulutustasi" ja unohtaisit nykyiset ajatuksesi? Vai olisitkohan sittenkin ihan sama ihminen ja samoilla arvoilla varustettu ihminen kuin nytkin, mutta sinulla olisi vaan koulutus?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Ai jos hinnan pitäis alhaalla...............500??!?!?!?!

Mun mielestä 500?/kk (tai siis perheellehän siitä jää maksettavaks 340?) ei ole summa eikä mikään jos saa lapsen hoitoon hyvään paikkaan. Jos mulle tulis pakollinen tarve palata töihin, niin oma talous ei ihan noin paljoa hyväksyis, mutta maksaisin vaikka 250?/kk jos saisin tytön hyvään, rauhalliseen hoitopaikkaan verrattuna kunnan ilmaseen päiväkotiin (kuuluttais vissiin just ja just nollamaksuluokkaan, tai sit maksua tulis muutama kymppi).

Että jos joku perhe jossa on kaksi työssäkäyvää vanhempaa ei viitti satsata ylimäärästä satasta parempaan laatuun niin kyllähän mua saa ihmetyttää =)

(tunnen yhden 22-vuotiaan yh-äidin yhdysvalloissa joka maksaa joka kuukausi 700 dollaria kuukaudessa osapäivähoidosta...)

"parempaan laatuun..?" tarkoitatko että itse annat laadukkaampaa hoitoa kuin koulutetut/kokeneet varhaiskasvattajat päiväkodeissa..? hmm...

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vaan..:
Millä tavalla kouluttamattoman yh:n hoito on parempaa laatua kuin päiväkodissa, jossa koulutetut ohjaajat ja lastentarhanopettajat?

Kaikilta kouluttamattomilta lapset heti päiväkotiin! :attn: Kun eihän kotihoito voi olla mitenkään parempaa ku päiväkoti :laugh:

Katsos joidenkin mielestä kodinomainen, rauhallinen hoito on lapselle parempaa ku laitoshuolto. ;)

Ymmärsit tahallaan väärin? Mun mielestä ainakin on ihan eri asia jos äiti/mummo tms. hoitaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan kotona saamatta siitä palkkaa kuin että joku teke työtä "ammatikseen". Kyllä koulutetun lastenhoitajan kuuluukin mun mielestä saada enemmän palkkaa kuin kouluttamattoman. Kyllä ainakin itse haluisin, että pph:llakin olisi edes jonkinlainen lapsiin liittyvä koulutus tai useiden vuosien työkokemus.

Vähän sama kuin että voin kyllä hoitaa lapseni flunssan kotona, mutta umpilisäkettä en alkaisi itse leikkaamaan vaan annan sen koulutetulle henkilölle tehtäväksi. Tai että voin kyllä opettaa lapselleni aakkoset, mutta joku koulutetumpi saa opettaa matematiikan derivointisäännöt. Kyllähän jokaiseen ammattiin on koulutus jostain syystä..

Katsos mun mielestä perhepäivähoito on kodinomaista hoitoa, ei pienempi päiväkotiryhmä. Mieluummin annan lapseni hoitoon hyvälle äidille ku joukolle koulutettuja lto:jia. Kun haluan lapselle kodinomaista hoitoa, en koulua.

Koulun aika on sitten myöhemmin.
no entäs jos on hyvä äiti ja koulutettu lto, niinkuin minä ;) aika monikin taitaa olla...

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen vaan..:
Millä tavalla kouluttamattoman yh:n hoito on parempaa laatua kuin päiväkodissa, jossa koulutetut ohjaajat ja lastentarhanopettajat?

Kaikilta kouluttamattomilta lapset heti päiväkotiin! :attn: Kun eihän kotihoito voi olla mitenkään parempaa ku päiväkoti :laugh:

Katsos joidenkin mielestä kodinomainen, rauhallinen hoito on lapselle parempaa ku laitoshuolto. ;)

No, omaa tyhmyyttäsi tässä esittelet! Veisitkö itse lapsesi hoitoon parikymppiselle, kouluttamattomalle ihmiselle? Minä en!

Ihmettelen kyllä kenellä niin oudot kasvatustavat, että voisi jättää 1v hiekkalaatikolle yksin. Niinku ihan siltä pohjalta jos sulle tulisi lapsi hoitoon niin antaisitko hänenkin valita jääkö sinne hiekkikselle?

Ammatillinen koulutus antaa laillisuuden sekä vastuun toimia ko.ammatissaan. Laillistettu koulutuksen saanut hoitaja on itse vastuussa hoitolapsistaan eli itse vastaa, mikäli jotain tapahtuu. Nykyään kouluttamattoman hoitajan palkkaamisessa se vastuu lasten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on edelleen vanhemmilla, he ovat itse päätöksensä tehneet.

En todellakaan ymmärrä, miksi näet asian näin kielteisenä, että pph:jilta vaaditaan koulutusta? Mikä siinä on sinusta niin väärin ja "turmiollistakin"? On suuressa ristiriidassa sanomasi väitteet, ettet arvosta koulutusta mutta kuitenkin itse olet näemmä menossa jatkamaan opiskelujasi. Miksi ihmeessä siis?

Ja ei, ei ole aivan sama onko pph:lla hoidettavana kaksi tai viisi lasta. Nämä kaksi lasta ovat aivan yhtä tärkeässä hoitosuhteessa hoitajaan kuin isompikin ryhmä. Juu, aikaa ehkä jää enemmän per lapsi mutta juuri silloinhan tulee esille se ammatillisuus, miten sitä "ylimääräistä" aikaa käyttää. Katsos, sinä sanot ettei pikkulapset niin ihmeellisiä vaadi hoidolta, mutta ammattilaiset ymmärtävät ja tietävät jokaisen vuorovaikutustilanteen tuomat kehitykselliset tekijät ja osaavat seurata lapsen käyttäytymistä jo hyvin pienestä lähtien ja näin ollen tukea sitä koulutukseensa ja tietoihinsa nojaten aktiivisemmin sekä tarjota - toden totta - niitä oikeita virikkeitä ja harjoitteita, mitä juuri se lapsi tarvitsee. Sillä usein lapsen omat vanhemmat ovat liian lähellä ko.tilanteessa, eivätkä välttämättä näe lapsensa kehitystasoa ja kypsymistä vastaanottamaan uusia taitoja. Puhumattakaan jostain random hoitajasta.

Mitäs jos vaan hankkisit itelles koulutuksen ja antaisit oman hoitajaurasi olla. Kasvaisit siinä sivussa aikuiseksi ja vastuulliseksi, vastaanottavaiseksi sekä ymmärtäväksi.

Mä en todellakaan jaksa nyt ymmärtää, mistä näitä kolmevuotiaan tasolle jääneitä kaikkivoipaisuuskuvitelmissaan eläviä ihmisiä tulee?? Ei hemmetti.

Mitä ihmettä te marmatatte? Jos löytyy joku vanhempi joka haluaa lapsensa NinaTT:n hoitoon, niin hieno homma. Ei pitäisi olla teidän päänsärkynne.

Mutta kai se on niin hienoa kun saa nuorta naista vähätellä.

o- that is just so fine by me - mutta kuka vastuullinen vanhempi antaa nykyään lapsensa kouluttamattomalle hoitajalle? Minä en todellakaan uskaltaisi. Uskaltaisitko sinä - o?!

Alkuperäinen kirjoittaja Sierra:
o- that is just so fine by me - mutta kuka vastuullinen vanhempi antaa nykyään lapsensa kouluttamattomalle hoitajalle? Minä en todellakaan uskaltaisi. Uskaltaisitko sinä - o?!

No hohhoijaa, se on kuule jokaisen vanhemman oma asia, mitä kriteerejä painottavat. Ei mullakaan ole koulutusta. Olikohan äidilläni aikanaan, kun hoiti hoitolapsia meidän ohessa.. Pitääkin kysyä.

Ei kukaan anna.
Pphoitajilta vaaditaan nykyään koulutus. Jos nina ilmottaa kunnalleen että alkaa hoitajaksi, niin sen on mentävä koulutukseen. Ei taida muuten herua minkäänlaista lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, omaa tyhmyyttäsi tässä esittelet! Veisitkö itse lapsesi hoitoon parikymppiselle, kouluttamattomalle ihmiselle? Minä en!

Itseasiassa lastani tulee hoitamaan 16v lukiolaispoika :D Jotta kyllä jättäisin, jos sopiva ihminen löytyy! Tunnen muutamia ihmisiä ympäristöstäni jotka eivät ole sukua joille voisin myös kuvitella tyttöni jättävän hoitoon vähän isompana, kunhan olisin heidät tutustuttanut hyvin ennen sitä. Osalla näistä ihmisistä on koulutusta ja kokemusta alalta, toisilla ei. Suurin vaikuttava tekijä ei ole koulutus, vaa miten he tulevat toimeen juuri minun ja minun lapseni kanssa, ja lasten kanssa ylipäätänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Ei kukaan anna.
Pphoitajilta vaaditaan nykyään koulutus. Jos nina ilmottaa kunnalleen että alkaa hoitajaksi, niin sen on mentävä koulutukseen. Ei taida muuten herua minkäänlaista lupaa.

No tätä minäkin eilen koitin ninaTT:ltä kysyä että hyväksyykö kunta hänet tosiaan pph:ksi ilman koulutusta, mutta enpä mä vastausta saanut...

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Ei kukaan anna.

No tätä minäkin eilen koitin ninaTT:ltä kysyä että hyväksyykö kunta hänet tosiaan pph:ksi ilman koulutusta, mutta enpä mä vastausta saanut...

No eikös Nina ole vielä itsekin vasta selvittelemässä tätä asiaa, ei ehkä kaikki ole heti selvillä? Ja mikä vastauspakko täällä on?

Hyvä o - ennen vanhaan, silloin kun äitisikin lapsia hoiteli, olikin tilanne aivan toinen. Nyt ei eletä eilisessä vaan tässä päivässä ja kyllä kaikkia vain koskee tämän päivän vaatimukset. Niin mua, sua kuin ninTT:kin. Ja sille ei vain voi mitään.

Jos maailmassa olisi oikeasti noin helppo ajatella, niin voi mikä maailma olisi. Nyt ei nähdä metsää puilta.

Ei lastenhoitomenetelmiä juurikaan voi hirveemmin vertailla, on ne sen verran erilaisia eri muodoissa.
Ja ei, ei kaikki ihmiset omaa niitä perusvalmiuksia hoitaa lasta. Toisen lapsi on aina niin paljon enemmän vastuuta tuova kuin se oma lapsi siinä rinnalla.

Tässä asiassa ei putkinäöstä ole hyötyä :)

Mutta ei siinä, aina voi yrittää.

Hyvä o - ennen vanhaan, silloin kun äitisikin lapsia hoiteli, olikin tilanne aivan toinen. Nyt ei eletä eilisessä vaan tässä päivässä ja kyllä kaikkia vain koskee tämän päivän vaatimukset. Niin mua, sua kuin ninTT:kin. Ja sille ei vain voi mitään.

Kirjoitit mitä "vastuullinen vanhempi" tekee, vaatii hoitajalta tutkintoa. Mun äitini hoitaa lastani kotonaan kotihoidontuella, olen vissiin vastuuton. Antaisin myös ystävälle tuon tehtävän, mikäli ihminen ja puitteet olisivat sopivat.

Kunnan ja Kelan vaatimukset tukien ym. saantiin on eri asia, eikä oikeuta mollaamaan ap:tä mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Leena:
Ammatillinen koulutus antaa laillisuuden sekä vastuun toimia ko.ammatissaan. Laillistettu koulutuksen saanut hoitaja on itse vastuussa hoitolapsistaan eli itse vastaa, mikäli jotain tapahtuu. Nykyään kouluttamattoman hoitajan palkkaamisessa se vastuu lasten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on edelleen vanhemmilla, he ovat itse päätöksensä tehneet.

En todellakaan ymmärrä, miksi näet asian näin kielteisenä, että pph:jilta vaaditaan koulutusta? Mikä siinä on sinusta niin väärin ja "turmiollistakin"? On suuressa ristiriidassa sanomasi väitteet, ettet arvosta koulutusta mutta kuitenkin itse olet näemmä menossa jatkamaan opiskelujasi. Miksi ihmeessä siis?

Ja ei, ei ole aivan sama onko pph:lla hoidettavana kaksi tai viisi lasta. Nämä kaksi lasta ovat aivan yhtä tärkeässä hoitosuhteessa hoitajaan kuin isompikin ryhmä. Juu, aikaa ehkä jää enemmän per lapsi mutta juuri silloinhan tulee esille se ammatillisuus, miten sitä "ylimääräistä" aikaa käyttää. Katsos, sinä sanot ettei pikkulapset niin ihmeellisiä vaadi hoidolta, mutta ammattilaiset ymmärtävät ja tietävät jokaisen vuorovaikutustilanteen tuomat kehitykselliset tekijät ja osaavat seurata lapsen käyttäytymistä jo hyvin pienestä lähtien ja näin ollen tukea sitä koulutukseensa ja tietoihinsa nojaten aktiivisemmin sekä tarjota - toden totta - niitä oikeita virikkeitä ja harjoitteita, mitä juuri se lapsi tarvitsee. Sillä usein lapsen omat vanhemmat ovat liian lähellä ko.tilanteessa, eivätkä välttämättä näe lapsensa kehitystasoa ja kypsymistä vastaanottamaan uusia taitoja. Puhumattakaan jostain random hoitajasta.

Arvostan toki oppimista ja itsensä kouluttamista ja aion itse opiskella pitkälle. Lapset eivät kuitenkaan tarvitse mitään huippuunsa viritettyä virikkeellistä, vimpan päälle tuunattua "oppimisympäristöä", lasta ei tarvitse treenauttaa tai harjoittaa mitenkään sen kummemmin (ellei lapsella sitten ole jotain erityistarpeita) vaa lapset tarvitsevat lämpimän, välittävän, rauhallisen ympäristön jossa saavat kasvaa. Ehkä tämä on tällainen Suuri Kysymys mistä voisi keskustella iät ja ajat... Mutta mun mielestä kouluun ehtii myöhemminkin. Päiväkoti-iässä olisi parempi olla vähän enempi rauhassa, ilman painostusta mihinkään suuntaan. Virikkeiksi riittävät ihan normaalit kotiasiat. Ulkoilu läheisissä leikkipuistoissa ja metsissä, sisätiloissa leluja ja laulua, saa seurata mun kodin askareita ja auttaa halutessaan (lapset tykkää usein esim ruoanlaitosta todella paljon, mutta jostain syystä heitä ei oteta siihen mukaan kovin helposti vaikka se olis just sellaista luovaa tekemistä joka lapsen mieltä kehittää)

Jos siis on sitä mieltä, että lapsi kaipaa jo 1-vuotiaasta asti ammattilaisen valmennusta, preppausta ja opetusta, niin laittakaa lapset laitoksiin ja ammattiopettajien hoitoon =) Suomi on kuitenkin sen verran vapaa maa, että vanhemmat saavat myös ostaa kodinomaista hoitoa lapsellensa ja luottaa omaan vaistoonsa ja näkemykseensä oman lapsensa kasvatuksessa ja hoidossa.

Tietenkään ketään kadulta poimittua tyyppiä ei pidä hetipaikalla palkata hoitajaksi ja kouluttamaton hoitaja ei tietenkään automaattisesti tarkoita hyvää hoitoa :D Vaa pitää haastatella ja jutella ja kokeilla ja puristaa siitä hoitajasta kaikki mahdollinen irti ennen ku mitään sopimuksia tekee. Jos pitää näkemästään, niin homma on selvä. Jos ei, niin ei missään nimessä. Sitten etsii jonkun toisen. Mutta koulutuksella ei hirveän montaa ominaisuutta ihmisessä muuteta; se vaikuttaa lähinnä tietoihin, ei asenteisiin tai luonteenpiirteisiin. Mun ei tarvitse tietää lapsen neurologisesta kypsymisestä ja mikä mekaniikka se on, joka vahvistaa neuronien välisiä yhteyksiä ku lapsi keinuu tajutakseni, että lapselle tekee hyvää keinua ja liikkua. Mun ei tarvitse opiskella vuotta ymmärtääkseni, että lapselle tekee hyvää syödä terveellisesti ja säännöllisin väliajoin. Tai toisaalta että lasta ei pidä pakottaa syömään. Se tulee ihan itsestään. Samoin mun ei tarvitse lukea kuukausitolkulla kuinka edullista lapselle on ulkoilla ja tutkimuksia lasten vireystasosta ulkoiluun liittyen... Mä näen ihan omin silmin ja tunnen sydämessäni, että lapset voi paremmin saadessaan olla ulkona mahdollisimman paljon.

Ovatko nämä koulutuksen perään huutajat sitten sitä mieltä, että äidit ovat kykenemättömiä hoitamaan lapsensa kotona? Jonkun toisen lapsen hoito tietenkin on erilaista kun oman; toisen lapsen vanhempien mielipide ja arvot pitää ottaa huomioon, mutta muuten se ei eroa kovinkaan paljoa. Sinä (jos olet normaali ihminen) kiinnyt siihen lapseen ja haluat lapselle hyvää ja toimit niin ku näet parhaaksi. Lapsi ei tarvitse huippuviritettyä oppimisympäristöä vaa pikemminkin näinä päivinä rauhallista ja suht virikkeetöntä ympäristöä jotta saisi rauhassa kehittyä ja kasvaa, ilman ärsykkeiden jatkuvaa tulvaa.

Mulla on lapsiystävällinen (kun on tuo omakin) 60 neliön rivitalo kaksio, oma aidattu takapiha. Aika täydellinen tällaseen tarkotukseen :) En omista televisiota, lähellä ei ole mitään suuria autoteitä. Sen sijaan hiekkalaatikko on 10 metrin päässä ja leikkipuisto 40 metrin päässä. Jos mä miettisin sitä niinku fyysistä ympäristöä missä lapsi tulee viettämään päivänsä, niin turvallinenhan tuo on. Ja kun on vaa kaks lasta, ei sellasia karkaamisia tapahdu ehkä yhtä herkästi mitä päiväkodeista :whistle: Eikös niitä ole ollut muutama viime vuosien aikana? Yksi päätyi lapsen kuolemaan. Siinä ei hirveästi hoitajien ammattitaito lämmittäny. Lapselle ei myöskään tule yhtä helposti kaikkia mahdollisia sairauksia kun hoidettavana on vain kaksi lasta. Tulen aina muistamaan siskon kanssa kun asuttiin, ku pojat olivat pk:ssa... |O Oltiin joka viikko joku sairaana ja kihomatojakin häädettiin muutamaan otteeseen. Pois muutettuamme emme ole olleet kipeenä, kumpikaan, kertaakaan. Turvallisuutta voi ajatella siis monelta kantilta. Varsinkin näinä sikainfluenssapeloteaikoina.

Muttamutta, ehkä pitäis lopettaa aiheesta jankkaaminen ku tuo tytär haluis ulos leikkimään ja herättää kohta isäntäväen päiväuniltaan!

Yhteistyössä