jos menen naimisiin niin eikö kaikki omaisuus ole yhteistä vai voiko mieheni tehdä jotain ettei se kuulu minulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minttu"

Vieras
mieheni on varakas ja aiomme naimisiin. olen itse tavis työläisperheestä. onko minulla oikeus miehen rahoihin? siis jos haluan käydä ruokakaupassa vai onko minun käytettävä omia roposia?

Ennen avioliittoa hankittu omaisuus on hänen omaansa, sen jälkeen hankittu teidän yhteistänne ellei toisin ole sovittu esim. avioehdossa. Nää asiat kannattaa kyllä käydä läpi ennen naimisiin menoa, ettei sun tarttis miettiä täytyykö omia "roposia" käyttää ruokakauppaan vai ei. Ihan vaan pöydän ääreen keskustelemaan, että miten raha-asiat teidän perheessä jaetaan avioliiton jälkeen. Mutta mitään automaattista oikeutta esim. miehen palkkatuloihin tai jo olemassa olevaan omaisuuteen ei sulle tule.

Avioehdon miehen tietenkin kannattaa tehdä ja jos miehesi ei sinulle roposia anna ja kaupassa haluat käydä, jollakin joudut ne maksamaan, useimmiten se maksuväline sitten lienee oma roponen.

Onhan lain mukaan puolisolla elatusvelvollisuus. Mutta käytännössä olisi vaikeaa kuvitella sellaista tilannetta, että oikeus ihan määräisi puolison elättämään toista. Eiköhän siinä ero tulisi sitä ennen. Kannattaa myös muistaa kohtuullistamispykälä avioliiton kestosta.

[QUOTE="Minea";27792918]Ja mitkä mahtaa olla syyt, että ap haluaa naimisiin...[/QUOTE]

mieheni haluaa minun valmistuvan ensin. sen jälkeen menen hänen firmaansa töihin. rakkaudesta tässä salahäitä suunnitellaan.

[QUOTE="minttu";27792939]mieheni haluaa minun valmistuvan ensin. sen jälkeen menen hänen firmaansa töihin. rakkaudesta tässä salahäitä suunnitellaan.[/QUOTE]

:laugh: Kyllä aloituksessa haiskahtaa pelkkä raha.

On aivan luonnollista, että ap on huolestunut siitä, saako hän mieheltä rahaa kaupassakäyntiin. Käytännössä rahat ovat naimisiinmenon jälkeen yhteisiä, paitsi jos tekee avioehdon.

Minuakin kiinnostaisi sama aihe.

Eli jos miehellä on tilillään nyt n. 40 000e ja rahastoissa rahaa 20 000 ja osakkeissa 20 000.
Mennään naimisiin tänään ja erotaan vaikka kolmen vuoden kuluttua.

Rahastoista on otettu avioliiton aikana raha käyttöön ja sijoitettu uudelleen. Onko se silloin yhteistä omaisuutta?

Osakkeetkin on myyty ja uusia ostettu avioliiton aikana. Onko ne uudet silloin yhteistä omaisuutta?

Miten erossa huomioidaan se että miehellä on ollut naimisiin mennessä pankkitilillä se 40 000 ?
Vähennetäänkö se sitten jostain automaattisesti eron tullessa?

Voiko puolisoista toinen tehdä yksipuolisesti avioehdon toisen tietämättä, tai voiko toinen osapuoli estää avioehdon tekemisen olemalla suostumatta siihen? Jos siis henkilöt A ja B ovat naimisissa ja vaikka A tietää haluavansa erota, voiko hän sitä ennen suojata omaisuutensa avioehdolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tämä;27793320:
Voiko puolisoista toinen tehdä yksipuolisesti avioehdon toisen tietämättä, tai voiko toinen osapuoli estää avioehdon tekemisen olemalla suostumatta siihen? Jos siis henkilöt A ja B ovat naimisissa ja vaikka A tietää haluavansa erota, voiko hän sitä ennen suojata omaisuutensa avioehdolla?

Avioehto on yhteinen sopimus. Siihen ei tarvitse suostua. Useimmiten mies luopuu avioehdosta kun esittää hänelle kysymyksen: "tehdäänkö sitten myös sellainen sopimus, että harrastan seksiä vain yksin?"

[QUOTE="vieras";27792929]Onhan lain mukaan puolisolla elatusvelvollisuus. Mutta käytännössä olisi vaikeaa kuvitella sellaista tilannetta, että oikeus ihan määräisi puolison elättämään toista. Eiköhän siinä ero tulisi sitä ennen. Kannattaa myös muistaa kohtuullistamispykälä avioliiton kestosta.[/QUOTE]

Joo mutta tuo tarkoittaa mm sitä, että jostoisella puolisolla on rahaa, niin toinen ei köyhyydessään voi mennä esim sossun luukulle, vaan sillä rahakkaalla on velvollisuus olla maksuihmisenä.

Että on se elatusvelvollisuus ihan tosi asia. Kun siis ollaan naimisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mennynnä;27793340:
Avioehto on yhteinen sopimus. Siihen ei tarvitse suostua. Useimmiten mies luopuu avioehdosta kun esittää hänelle kysymyksen: "tehdäänkö sitten myös sellainen sopimus, että harrastan seksiä vain yksin?"

Niin mutta jos haluaa erota, niin tuskin sillä seksillä on niin suurta väliä. Hei, tuohan on tosi törkeää, ettei saa avioehtoa halutessaan :O Ihan vanhanaikaista! Onpa kiero instituutio tuo avioliitto.

Joo mutta tuo tarkoittaa mm sitä, että jostoisella puolisolla on rahaa, niin toinen ei köyhyydessään voi mennä esim sossun luukulle, vaan sillä rahakkaalla on velvollisuus olla maksuihmisenä.

Että on se elatusvelvollisuus ihan tosi asia. Kun siis ollaan naimisissa.

Niinpä - toinen ei voi mennä sossunluukulle, mutta eipä se sossu tai kukaan muukaan tule vahtimaan, kuinka paljon rahaa hän puolisoltaan tosiasiassa saa. Eli puoliso voi kuitenkin kiristää rahalla, vaatia vaikka enemmän kotitöitä, tai puoliso voi antaa niin vähän rahaa, ettei se riitä kuin huonolaatuiseen ruokaan. Elatusvelvollisuuden toteutumista ei vahdi kukaan. Ja vaikka saisikin "elatuksen" (eli pysyisi hengissä), ei kuitenkaan saisi välttämättä käyttää puolison rahoja mihin haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Entäs tämä;27793422:
Niin mutta jos haluaa erota, niin tuskin sillä seksillä on niin suurta väliä. Hei, tuohan on tosi törkeää, ettei saa avioehtoa halutessaan :O Ihan vanhanaikaista! Onpa kiero instituutio tuo avioliitto.

erossa se vasta toteutuu, se avio-oikeus.
Jos erossa tapellaan kaikesta, on juristit se voittava osapuoli. Ei ole ihan ilmaista tuo homma.

Niin, elatusvelvollisuus on siis kummallakin avioliiton kestäessä.

Riidoista ei ole mitään muuta kuin haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mennynnä;27793340:

Teiilä mies maksaa seksistä, outoa. Miksi myt itseäsi?

Minuakin kiinnostaisi sama aihe.

Eli jos miehellä on tilillään nyt n. 40 000e ja rahastoissa rahaa 20 000 ja osakkeissa 20 000.
Mennään naimisiin tänään ja erotaan vaikka kolmen vuoden kuluttua.

Rahastoista on otettu avioliiton aikana raha käyttöön ja sijoitettu uudelleen. Onko se silloin yhteistä omaisuutta?

Osakkeetkin on myyty ja uusia ostettu avioliiton aikana. Onko ne uudet silloin yhteistä omaisuutta?

Miten erossa huomioidaan se että miehellä on ollut naimisiin mennessä pankkitilillä se 40 000 ?
Vähennetäänkö se sitten jostain automaattisesti eron tullessa?

Miten se sun mielestä pitäis huomioida? Pitäiskö miehen itse säästämästä ja tienaamasta omaisuudesta antaa puolet sulle? Miksi?

Kun minä menen naimisiin, niin meillä ei tehdä avioehtoa. Mutta ei tulis kyllä eron jälkeen mieleenkään alkaa vaatia mieheltä mitään hänen itse haalimaansa omaisuutta, enhän ole itse ollut sitä kasvattamassakaan! Mulla on avioliittoon astelun jälkeenkin omat rahat ja tulot, miehellä omat. Isot hankinnat maksetaan puoliksi mutta omat menot itse.

Tehkää naiset itsekin jotain elantonne eteen älkääkä olko tuollaisia pummeja!

• Tykkää
Reactions: misStar
[QUOTE="vieras";27793458]Miten se sun mielestä pitäis huomioida? Pitäiskö miehen itse säästämästä ja tienaamasta omaisuudesta antaa puolet sulle? Miksi?

Kun minä menen naimisiin, niin meillä ei tehdä avioehtoa. Mutta ei tulis kyllä eron jälkeen mieleenkään alkaa vaatia mieheltä mitään hänen itse haalimaansa omaisuutta, enhän ole itse ollut sitä kasvattamassakaan! Mulla on avioliittoon astelun jälkeenkin omat rahat ja tulot, miehellä omat. Isot hankinnat maksetaan puoliksi mutta omat menot itse.

Tehkää naiset itsekin jotain elantonne eteen älkääkä olko tuollaisia pummeja![/QUOTE]

Se omaisuus taitaa tulla sulle automaattisesti. Kaverini erosi ja olisi halunnut luopua omasta osuudestaan (velkaiseen) taloon - en tiedä, miksi. Se ei kuitenkaan onnistunut ihan noin vain.

[QUOTE="juu";27792910]Ennen avioliittoa hankittu omaisuus on hänen omaansa, sen jälkeen hankittu teidän yhteistänne ellei toisin ole sovittu esim. avioehdossa. .[/QUOTE]

Höpö höpö. Taas jotku vastaavat tosissaan, vaikka eivät tiedä mitään. Jos ei ole avioehtoa, omaisuuden hankinta-ajalla ei ole avio-oikeuden kannalta pääsääntöisesti mitään merkitystä. Jos avioliitto on kestänyt hyvin lyhyen ajan, niin erikseen oikeudenkännillä voidaan avio-oikeutta sovitella.

[QUOTE="vieras";27793458]Miten se sun mielestä pitäis huomioida? Pitäiskö miehen itse säästämästä ja tienaamasta omaisuudesta antaa puolet sulle? Miksi?

Tehkää naiset itsekin jotain elantonne eteen älkääkä olko tuollaisia pummeja![/QUOTE]

Avioehto kannattaa aina tehdä. ERon jälkeen sinulle juuri tuleekin mieleen alkaa vaatia meheltä hänen haalimaansa omaisuutta. Ei ehkä ennen avioliittoa.

Avioero tuo ihmisissä sen kaikkein julmimman ja alhaisimman puolen esiin, varsinkin jos mukana on vielä lapsia.

[QUOTE="vieras";27793451]Teiilä mies maksaa seksistä, outoa. Miksi myt itseäsi?[/QUOTE]

Meillä ei, mutta lähes kaikissa avioliitoissa kyllä - mies on useimmiten maksumiehenä. Mies on aina maksanut seksistä. Esim. simpansseilla on niin, että uros saa seksiä jos vie naaraalle ruokaa. Tämä ajattelumalli on naisessa sisäsyntyisesti.