Jos miehen tulee huolehtia ehkäisystä, jos ei halua lasta, niin onko reilua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites näin

Vieras
Palstallahan ollaan monesti sitä mieltä, että kun/jos mies ei suostu lapsen hankintaan, niin hänen velvollisuutensa on pitää huolta ehkäisystä eikä naisella ole mitään velvollisuutta ehkäistä millään tavalla. Tai ottaa jälkiehkäisyä, jos kondomi pettää. Miehen on vaan hyväksyttävä tilanne, että hänellä ei ole mitään sananvaltaa asiaan ja naisen ei tarvitse kantaa korttaan kekoon ehkäisyn osalta. Jos siis haluaa seksiä.

Mutta mitenkä te tällaisen ajatusmallin kannattajat sitten käsittelette sen asian, että jos mies ihan oikeasti päättääkin olla antamatta seksiä niin kauan kuin toinen ei osallistu ehkäisyyn tai ole valmis ottamaan jälkiehkäisyä vahingon sattuessa?

Itse törmäsin tällaiseen tapaukseen taannoin, jossa nainen asetti ehdon, että sekisä saa kyllä, mutta hän ei ehkäise. Että miehen pitää ihan itse huolehtia ehkäisystä. Tämä nainen käytti ennen hormonaalista ehkäisyä, mutta lopetti sen. Uhkasi myös olla hakematta pillereitä, jos kumi pettää. EI neuvottelunvaraa. Hän haluaa lisää lapsia.

No, tämä mies teki sitten sellaisen ratkaisun, että yksinkertaisesti kieltäytyy seksistä siihen asti, kunnes nainen aloittaa taas pillerit (kyse ei siis siitä, että pillerit tms. hormonaalinen ei sopisi) tai lupaa ottaa jälkiehkäisyn, jos kumi rikkoontuu.

Tämä mies haukuttiin kylmäksi siaksi. Seksihän kuuluu yleensä parisuhteeseen. Mies oli kuitenkin ajettu aika ahtaalle, joten mitä muuta vaihtoehtoja hänellä olisi? Ensin annetaan ehdot, mutta sitten niiden toteuttaminen onkin väärin?

Ottamatta kantaa suhteen laatuun, niin eiköhän ne miehen vaihtoehdot ole aika vähissä ja ihan sovitusti tuossa mennään. Eli sitä saa mitä tilaa, ja varmaan on parempikin ettei lasta tule.

Nainenhan tuossa valinnan teki, koska miehellä ei vaihtoehtoja ole muita kuin selibaatti tai vasektomia ( joka kai olisi naisen kannalta vielä pahempi jos lasta haluaa ) Kortsuhan voi hajota, joten eifhän se ole 100% ehkäisy.

Mun mielestäni on ihan loogista että yhdyntä ei harrasteta jos ehkäisystä ei päästä yhteisymmärrykseen, tämä ei mielestäni ole asia jossa vain toinen päättää. Nämä vaikeita asioita, jokainen on viimekädessä omasta kehossaan määräysvaltainen, mutta kun ollaan parisuhteessa niin täytyyhän tällaisista asioista pystyä sopimaan.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
no ymmärrettävä ratkaisu jos miestä ei seksi kiinnosta niin paljon, että selibaatin sijaan käyttäisi ehkäisyä. Toisekseen seksiä voi harrastaa ilman perinteistä yhdyntääkin (jos että satu tietämään ;) ) eli seksuaalista läheisyyttä voi olla ilman perinteistä vaginayhdyntää.

• Tykkää
Reactions: Sadana
No tossahan menee kaikki niin kuin pitäisikin mennä, jos ehkäisystä ei olla yhtä mieltä, niin sitten ei harrasteta seksiä. Molemmat ovat siinä mielessä vastuuntuntoisia. Nainen on sentään rehellinen, on niitäkin tapauksia jotka vain jättävät pillerit siitä toiselle osapuolelle kertomatta. En tuomitse lainkaan, nainen on kertonut omat ehtonsa, ja mies omansa, siinä sitten yrittävät ratkoa.

Muuten mun mielestä tossa ei oo mitään, mut toi on typerästi naiselta tehty et jälkiehkäsyä ei suostu ottamaan jos kortsu menee rikki. Tohon mun mielestä kukaan ei voi sanoo mitään jos ei pillereitä suostu käyttämään, kaikille ne ei oikeesti sovi (juu tässä tapauksessa ei ollu kyse siitä), toisilla on muita syitä, ei mun mielestä siitä naista pitäis syyllistää, mun mielestä monissa vastauksissa annetaan ymmärtää et naisen tehtävä on syödä niitä pillereitä jos mies ei lasta halua, mut onhan miehelläkin oltava vastuu siitä ehkäsystä ja jos nainen ei, syystä tai toisesta, voi tai halua käyttää pillereitä ni mikä ongelma se on käyttää sitten sitä kortsua.

Jos kumppani ei pysty järkevästi keskustelemaan ehkäisystä eikä löydetä yhteistä ehkäisyä ilman kiristystä suuntaan taikka toiseen, niin ehkä se suhde sit on siinä. Mitä järkeä olla yhdessä, jos edes ehkäisystä ei pysty sopimaan?

[QUOTE="vieras";27680253]No tossahan menee kaikki niin kuin pitäisikin mennä, jos ehkäisystä ei olla yhtä mieltä, niin sitten ei harrasteta seksiä. Molemmat ovat siinä mielessä vastuuntuntoisia. Nainen on sentään rehellinen, on niitäkin tapauksia jotka vain jättävät pillerit siitä toiselle osapuolelle kertomatta. En tuomitse lainkaan, nainen on kertonut omat ehtonsa, ja mies omansa, siinä sitten yrittävät ratkoa.[/QUOTE]

Parisuhteen näkökulmasta tämä on kyllä kuolinisku jatkuessaan pitkään. Siinäpä sitten ovat ylpeitä "vastuuntuntoisia" sinkkuja.

Ihme kiristämisiä...

Mielestäni sen verran voi parisuhteessa tulla toista vastaan että ehkäisyn hoitaa se kummalta se käy helpommalla. Naisella nyt vaihtoehtoja on enemmän ja jos niistä löytyy toimiva tapa niin hölmöltä tuntuu kiristää miestä jättämällä ehkäisy pois.

Jos taas naiselle ehkäisy aiheuttaa kamalia sivuvaikutuksia niin homma siirtyisi miehen vaatuulle, erityisesti jos mies on se osapuoli kelle uusi vauva olisi ongelma. Tarvittaessa mies sitten voi hoitaa ehkäisyn vaikka sillä selibaatilla.

Jos mies on varma ettei enää halua ikinä lisää lapsia niin kyllähän siihen löytyy helppo ja toimiva ratkaisu eikä ehkäisystä tarvi enää riidellä. (Tietty jos vaimolla itsellään on niitä vauvahaaveita niin tuo ei ehkä hänen kohdaltaan ole paras mahdollinen ratkaisu)

Kuullostaapa melkein tutulta...

Itse otatin hormonikierukan jonkin aikaa sitten pois, toiveissa ei ollut/ole lapsi vaan hormoonivapaa mieli (niinkin vapaa kuin se naisella voi olla). Eli kierukan aikaan himosyöminen oli kova ja paisuminen sen mukaista. Liikuntaa harrasti välillä hyvin ja välillä jätin ruoat minimiin, ei mitään vaikutusta. Koko ajan turvotuksen tunnetta koko kropassa :/ Ennen sitä oli pillerit käytössä, mutta tosiaan paino pääsi nousemaan niin paljon, että ajattelin ilman horm. ehkäisyä vilkaista peiliin (etten siis turhia pähkäile hormonien vaikutusta omaan lihomiseen.

Miehen kanssa puhuin asiasta ja kerroin, että päävastuu on hänellä kondomien kansss. Ajattelin, että hän fiksuna miehenä myös hommaa niitä, mutta ei, minä ne ostin. Niitä on hyvin reippaasti käyetetty, mitä nyt varmoina päivinä lipsuttu. Nyt sitten kävi yöllisessä huumassa lipsahdus (molempia voi syyttää). Mutta sanoin miehelle, että hän saa hakea jälkiehkäsyn, koska minä olen viimeiset 15v yhteiselon aikana ollut yksin vastuussa ehkäisystä. Sitä ei kuulunyt joten itse sen hain. Painoni vuoksi sen vaikutus ei varmaan auttanut ja nyt olen raskaana. Mies ei myöskään suostunut hakemaan raskaustestiä, jotta pääsisin lääkäriin keskeytystä varten. Mies ei myöskään suostu tulemaan lääkäriin kanssani... Totesi vain kun ukaaseja annoin, että itse olen tilani aiheuttanut.

Täytyy sanoa, etten tiennyt olevani noin typerän miehen kanssa naimisissa. Eroko, todennäköisesti yhden ehkäisyn vuoksi. Olisin toivonut, että hän hoitaisi edes yhden neljästä vaiheesta, jotta raskautta ei tulisi tai se ei vahingosta huolimatta jatkuisi.

Lapsia on ennestää ja en niitä halua, eikä mieskään (tai mistä mintä tiedän, kun ei asiaa halunnut estääkkään) Mutta keskeytys edessä ja mieli maassa. En koskaan uskonut, että nainen voi näinkin yksin olla ehkäisystä vastuussa.

Mä en haluaisi koskaan käyttää hormonaalista ehkäisyä ja luulisin, etten jälkiehkäisypillereitäkään tahtoisi syödä. Kertoisin tietysti tästä rehellisesti jo suhteen alussa. Kyllä mun mielestä hormonaalisen ehkäisyn käyttö on aika paljon suurempi "vaatimus" kuin kortsujen.

Yhteistyössä