jos mies tehnyt velkaa, auttaisitteko maksamaan pois. Mielipiteitä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Eeva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Eeva"

Vieras
Painiskelen tässä hankalan asian kanssa ja toivoisin saavani mielipiteitä. Mies tehnyt pikavippi ym velkaa ennen meidän seurustelua yli 20 000€ edestä. Kun alettiin seurustella niin sain miehen menemään velkaneuvojalle ja valtio takasi lainan ja näin asiaan saatiin tolkku ja nyt mies maksaa kuukausittain aika tuntuvaa summaa pankille takaisin.
Olen ollut tässä kotona yhteisen lapsemme kanssa ja kesällä olisi paluu työmaalle. Olen miettinyt jos auttaisin miestä maksamaan nopeammin lainan niin saisimme sen vuodessa pois. Toisaalta mietin, että kun mies on sen itsekseen tehnyt(elänyt vaan "mukavaa" elämää) niin maksakoon kanssa poiskin... Mitä mieltä te olette ja mitä itse tekisitte?

Eikö se miehen velan lyhennys ja korot ole kuitenkin pois yhteisestä potistanne, jota voitte käyttää yhteiseen perheen elämään. Mitä nopeammin pääsette eroon siitä, sitä nopeammin taloutenne kokonaisuutena helpottuu.

En maksaisi miehen lainaa pois. Voisin maksaa osan, jos lainanlyhennyksellä on kiiire, mutta mies maksaisi sen sitten takaisin minulle. Minusta tuollaisista lapsellisuuksista kuuluu kärsiä seuraukset - jos joku muu aina maksaa, ei mitään opi.

Ja meillä on siis ns. omat rahat, ei yhteistalous, koska mieheni rahankäyttö on erilaista kuin omani eli hän hussuttaa, minä säästän. Maksamme kuitenkin saman verran lainoja ym yhteisiä menoja ja aina jelpataan, jos toinen on pulassa. Lainaamme toisillemme rahaa puolin ja toisin.

Jos tilanne ei ole sellainen, että vaatisi lainojen poismaksua niin en maksaisi. En itsekään pyytäisi omaa miestäni maksamaan ottamiani opintolainoja tms.. Tietenkin jos suunnittelette asunnon ostoa tai muuta, joka vaatii yhteisen lainan ottamista, niin sitten täytyy miettiä uudestaan...

No mulla mies maksoi minun autosta loppuerät pois (n. 8000) kun ei halunnut mun olevan veloissa, olis mennyt aika pitkä aika muuten maksuun. Mutta ehkä eri juttu kuin pikavipeissä, en tiedä ottaisinko ylipäänsä sellaista miestä joka pikavipeillä hoitaa itsensä kuseen.

Mä kyllä sanoisin, että ei kannata auttaa. Parempi, että oppii läksynsä maksamalla ihan itse aiheuttamansa turhat velat pois. Elämä opettaa ja joskus on parempi, että kyseinen henkilö kantaa itse tekojensa seuraukset.

Meillä on vähän samankaltainen tilanne, tosin miehellä velkaa puolet vähemmän.

Ennen seurusteluamme oli kerryttänyt velkaa ja suhteemme alussa sain hänet velkaneuvojan luokse. Kaupunki lainasi velkoihin rahat ja nyt mies lyhentelee kaupungille kuukausittain. Itse olen kotona lasten kanssa ja mies palkkatöissä. Onhan se lainanlyhentäminen pois yhteisestä tulostamme. Vaikka omasta pussistani en suoraan lainaa itse lyhennä, se on silti pois yhteisestä taloudestamme.

Ja olen menossa töihin heti kun vain paikan löydän. Ja kun itse tulen palkkaa tienaamaan, lasketaan miehen lainanlyhennys ihan kuukausittaiseksi menoksi jonka sitten maksaa joko minä tai mies, kummalla nyt rahaa sattuukaan olemaan. Näin teemme jokaikisen muunkin laskun kanssa, oli se sitten kumman nimellä vaan.

Psst. Mies ei kyllä velkoa tehnyt pikavipeillä, vaan ihan muista kertynyt.

Viimeksi muokattu:
Jos alat maksaa sen velkoja pois, niin suurella todennäköisyydellä se on hetkessä velkaantunut uudelleen. Niin se vaan menee. Maksamalla miehen velat, et ehkä varsinaisesti auttaisi häntä, etkä itseäsi.

Kuinka täällä on viimepäivinä ollut jatkuvaan näitä tämmöisiä aloituksia, mies tehnyt pikavippivelkaa monta kymmentä tonnia ja nainen makselee niitä pois? Vai onko kyseessä yksi ainoa ihminen, joka näitä tekee? Sama naikkonen, joka epäröi maksaako kusettavan puolison velat vai ei, ja toivoisi kannustusta sen suhteen, että maksa vain. Pääsishän niin tietysti helpoimmalla, kun kulissit säilyis eikä tarttis ainakaan alkaa yh:ksi. Se vasta kamalaa oiskin. Mieluummin köyhä ja kusetettu, kuin yksinhuoltaja ilman miestä.

Meillä on asuntolaina mutta vaan pelkästään minun nimissä, sillä mies ei ole luonnollisesti luottokelpoinen.
Hyvänä päivänä ajattelen että autan maksamaan lainaa pois, jotta mies saisi ison velkansa nopeasti pois, mutta toisaalta....itsekin olen joutunut elelemään niukasti jotta olen saanut rahat riittämään, enkä ole elänyt yli varojeni, joten koen että saa itse hoitaa typerät velkansa.
Uskon kuitenkin että mies on oppinut läksynsä, tai ainakin haluaisin uskoa...

Tämä on ainakin ensimmäinen kerta kun täällä kysyn. Moni ei kuitenkaan tiedä rahaongelmista. Eikös näitä luottotietonsa menettäneitä velkaantuneita ihmisiä ole suomessakin satojatuhansia, joten kyllä niitä jokaisen tuttavapiirin aina muutama mahtuu... Arka/nolo asia kuitenkin.

No, miehellä oli isot velat ( ei pikavippejä vaan jättänyt asiat muuten hoitamatta)kun alettiin seurustelemaan. ja en auttanut häntä niiden kanssa. teki enemmän vain töitä että sai elätettyä meidät ja velkansa hoidettua.

[QUOTE="Eeva";25879934]Meillä on asuntolaina mutta vaan pelkästään minun nimissä, sillä mies ei ole luonnollisesti luottokelpoinen.
Hyvänä päivänä ajattelen että autan maksamaan lainaa pois, jotta mies saisi ison velkansa nopeasti pois, mutta toisaalta....itsekin olen joutunut elelemään niukasti jotta olen saanut rahat riittämään, enkä ole elänyt yli varojeni, joten koen että saa itse hoitaa typerät velkansa.
Uskon kuitenkin että mies on oppinut läksynsä, tai ainakin haluaisin uskoa...[/QUOTE]

Kai sentään omistatte talon puoliksi vaikka sinä yksin lainaa makselet? Ethän riistä mieheltä hänen vanhuudenturvaansa kiinteistönomistuksessa, kun pikavippirahat vaan haihtuvat ilmaan?

No mutta tottakai vaimon kuuluu tukea miestään myös vastamäessä ja näin ollen maksaa ne, mihin mies ei kykene ilman kohtuuttomia vaatimuksia. Olethan sentään pitänyt edes siitä huolen, että miehelle jää sopivasti käyttörahaa tuhlattavaksi per kuukausi? Ja sinähän varmastikin huolehdit nyt yksin asumiskustannuksista, perheen ruuista ja lapsen menoista, kun miehellä on vaikeaa taloutensa kanssa? Toivottavasti, muussa tapauksessa sääliksi käy miesraukkaa :(

siis laina mun nimissä, mutta toki yhdessä maksetaan(=yhteinen)
Miehellä ollut siis lainakierre... laskut jääneet hoitamatta, niitä on sitten pitänyt maksella pikavipeillä kun palkka ei lopuksi riittänytkään kaikkeen.
Nyt maksetaan laskut ensin ja sitten katotaan mihin jää rahaa...
uskon et mies ei ole niin tyhmä että kärsisi saman helvetin uudestaan. Katuu hölmöilyään todella...

Öö.. siis mikä laina sun nimissä?

[QUOTE="eeva";25880020]siis laina mun nimissä, mutta toki yhdessä maksetaan(=yhteinen)
Miehellä ollut siis lainakierre... laskut jääneet hoitamatta, niitä on sitten pitänyt maksella pikavipeillä kun palkka ei lopuksi riittänytkään kaikkeen.
Nyt maksetaan laskut ensin ja sitten katotaan mihin jää rahaa...
uskon et mies ei ole niin tyhmä että kärsisi saman helvetin uudestaan. Katuu hölmöilyään todella...[/QUOTE]

Joo, tietty just siinä määrin, että kaikenmaailman ylimääräiset mukavuudethan on mieheltä pois, koska rahat menee velkojen takaisin maksuun.

Meillä mies on pyytänyt jo pitkään mm. canal-kanavapakettia, mutta en suostu siihen ihan periaatteen vuoksi. Ennenkuin vanhat lainat on maksettu, ei uusia turhia laskuje tehdä.
Ja ei, meillä minä en ole diktaattori tässä perheessä ja miehen ei tarvitse minulta tekemisiinsä lupia kysellä, mutta luottotiedottomana hänen on hankala itsekseen mitään uusia juttuja avata ja itse en suostu lisä laskua kerryttämään..