Jos nimi jonka olisitte antamassa lapsellenne, tulisi lähipiiriin niin muuttaisitteko suunnitelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhhh

Vieras
Ystäväni lapsen ristiäiset oli vasta, hänen lapsen nimekseen tuli sama kuin hänen serkun lapsen joka sai nimen kolme kuukautta aiemmin. Ystäväni serkku katkaisi välit tähän ystävääni, loukkaantui niin kovasti tuosta kun ystäväni lapsi sai saman nimen. Nimi on siis Inna, joka on nyt vieläpä suosiossa ja itsekkin tiedän jo neljä Innaa jotka kastettu reilun vuoden sisällä. Ystäväni puhui siis jo raskauden alussa että Inna on aika varma nimi jos tyttö tulee, tuolloin siis serkkunsa lapsi ei ollut edes syntynyt vielä (ei siis mitenkään matkinut serkkua tässä).

Itse tiesin jo ennen raskauttani minkä nimen lapselle haluan, enkä olisi kyllä muuttanut sitä vaikka olisi lähipiiriin tullut aiemmin. Nyt odotan toista lasta ja hänelle myös on nimet valittuna (ei tiedetä vielä kumpi on tulossa).
Minun mielestä olisi hassua jos pitäisi varata nimi ja kuuluttaa kaikille siinä vaiheessa kun sen nimen keksii/löytää.

Me ei olla koskaan paljastettu kenellekään nimiä ennen nimiäisiä. Jos joku kaveri/sukulainen ehtisi antaa kaavailemamme nimen lapselleen ennen meitä, kaikessa hiljaisuudessa vaihtaisimme nimen johonkin toiseen. En haluaisi samaa nimeä antaa kuin jollakulla läheisellä, mutta toisaalta en alkaisi asiasta mitenkään rähisemäänkään. Ei ne nimet mitään yksityisomaisuutta ole ja ei ehkä kannata kauheasti huudella nimestä etukäteen, jos ei halua että joku sen myös lapselleen "nappaa". Joskus voi sattumalta se sama nimi lähipiiriin tulla, mutta itse tosiaan ottaisin kakkosvaihtoehdon silloin käyttöön.

Ilmoittiko sun ystäväsi siis serkulleen etukäteen että on tulossa sama nimi, vai tuliko sama nimi täysin yllätyksenä sille serkulle? Mun mielestä sun ystäväsi olisi pitänyt kyllä ilmoittaa serkulleen etukäteen, tai olisi ainakin ollut kohteliasta kertoa asiasta esim näin: "Kaunis nimi, mutta me ollaan suunniteltu meidän vauvalle myös tuota samaa nimeä, ja itseasiassa jo päätetty että se tulee nimeksi. Joten ettehän pahastu jos me annamme saman nimen? Kyllähän sukuun kaksi saman nimistä mahtuu eikös?"

Jos lapset oletettavasti tulee olemaan hyvin paljon tekemisissä keskenään tai sekä etu ja sukunimi tulisi olemaan täysin sama voi olla että harkitsisin suunnitelmien muuttamista tai ainakin kekskustelisin asiasta etukäteen nimikaiman vanhempien kanssa (tai nimikaimakin jos hän on jo vähän vanhempi kuin pikkulapsi).

En osaisi päättää lapselle nimeä näkemättä lasta ja siinä tapauksessa jos lapsi näyttäisi aivan Sallilta tai Santerilta niin aivan se ja sama vaikka löytyis 5 lähipiiristä. Uskon kuitenkin että alitajunta sitoo tietyn nimen tiettyyn yksilöön jos se on jo tiedetysti käytössä niin näiltä ongelmilta vältyttäisiin.

Muuttaisin. Ihan siksi etten halua lapsille samaa nimeä mikä on jo tuttavapiirissä.
Ja mun mielestä sillä on etuoikeus nimeen joka ensin ehtii. Äitini on tapellut siskonsa kanssa meidän nimistä. esim mun nimi ois Enna niin serkusta tuli sit Henna.
Kun meidän lapsi synty syntyi samassa kuussa kaks serkkua. Kellään ei tullu mieleen kysellä nimiä etukäteen. Vaan sit vain jännitettiin et minkä kukaki laittaa. Ja se jolla oli ristiäiset eka niin oli eniten vaihtoehtoja. Toisen nimisuunnitelmat meni uusiksi.

Tuo on ihan typerää että joku voi varata nimen. Voikin tulla jotain ettei sit nimeä laitakkaan ja joku joutunut sen takia kans vaihtamaan suunnitelmia. Maailmassa on miljoonia nimiä kyllä niistä nyt sen kaks vaihtoehtoa saa keksittyä kun vähän käyttää mielikuvitusta.

itse en antaisi lapsen nimeksi kenenkään sisarukseni,sisarukseni lapsentai lapsen lapsennimeä,samapätee miehen sisaruksiin,myösmummien ja pappojen nimetpoislaskusta:D ysätävän muksulla jos olis sama nimi olis mulle ok

Ja miksi pitäisi pomppia muiden pillin mukaan miettimässä saanko käyttää just sitä nimiä mitä halusin vai en?
Jos muita ei mielyttää sitä minkä nimen annan lapselle, ei mun ongelma. Ihan lapsellista kiukkuttella jostakin nimestä.

Minä kyllä sanoin veljelleni että jos meille tulee tyttö niin nimensä on sitten XX joten älkää te nyt ihan samaa nimeä laittako teidän vauvalle. Meille tuli sitten poika ja myöhemmin tyttö jolle ei annettukaan sitä "varattua" nimeä mutta toisaalta veljeni oli vaimonsa kanssa jo valinnutkin tytölleen toisen nimen ennen kuin tein nimeen varauksen.

Kai noista nimistä voi vähän edes etukäteen keskustella jos toiselle on tulossa samoihin aikoihin vauva....

Mun mielestä oli älyttömän törkeää, kun hyvän ystäväni serkku meni nimeämään lapsensa hyvin harvinaisella ja kauniilla nimellä, jota tämä ystäväni oli jo pitkään suunnitellut antavansa lapselleen nimeksi. Nimi oli peräisin hänen miehensä isoisoisoäidiltä ja tosiaan kyseessä on nimi, jota esim. minä en ollut koskaan ennen kuullut. Ja ihan yleisessä tiedossa oli, mikä tulevan vauvan nimeksi tulee, eikä toki serkkukaan tätä olisi muuten keksinyt omalla muksulleen. Oli kuulemma ristiäisissä todennut, että kun se on niin harvinainen nimi niin ei haittaa vaikka olisi kaksikin. Joo ei ehkä, ellei olla samassa suvussa ja ikäeroa viisi päivää...

Meillä oli ehdoton sääntö nimiä annettaessa, että lähipiirissä tai julkkiksella ei samaa nimeä eikä mitään muotinimiä. Tarvittaessa olisi nimi vaihtunut, kun ehdotuksia oli kuitenkin monta.

Meidän suvussa ei ole tapana kertoa nimiä etukäteen kuin kummeille, joten etukäteen keskustelu ei olisi edes teoriassa mahdollista. Kerran on käynyt niin, että olimme ristiäisissä (lastemme serkku), ja tälle lapselle annettiin nimesi sama, jota olimme ajatelleet omallemme, joka oli syntymässä kuukauden sisään. Naureskeltiin sitten ristiäisissä kuinka samanlainen nimimaku meillä on, ja tuumattiin että nyt meni nimi uusiksi, kun lapset kumminkin ovat serkuksia niin sekaannuksen vuoksi keksimme toisen nimen. Meidän vauva sitten olikin eri sukupuolta, joten asia ratkesi helposti.

Jos olisi tämä aiemmin kastettu ollut kaukaisempaa sukua tai jonkun tutunlapsi niin tuskin olisi edes harkittu nimen muuttamista.

Minulla ei ole ollut niin vahvaa tunnetta jostain tietystä nimestä, että se olisi aivan pakko antaa, joten joo, nimi olisi voinut mennä vaihtoon. Tosin joillakin on varmasti suurempia tunteita liittyen lapsen nimeen (esim. edellä ollut esimerkki isoisoäidin harvinaisesta nimestä), jolloin nimisuunnitelmien muuttaminen ei ole niin helppoa.

Oman tyttären kohdalla jolle olin haavellut tietystä nimestä, olisin antanut sen nimen jokatapauksessa, olettaen että toisen lapset toinennimi olisi eri.

Mutta toisen lapsen kohdalla varmaan olisin vaihtanut nimeä, koska mitään todella "tärkeää" nimeä ei ollut hänelle tiedossa.

Toisaalta taas, saattaisin vaihtaa kyllä vaikka kuin ois mieleinen jos oma sisko tai veli kerkeäisi antaa saman nimen ensin, muut kauemmat sukulaiset/ystävät ei haittais.

Yhteistyössä