Jos olet eronnut kirkosta- miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Koska erosit kirkosta? Ja uskotko Jumalaan?

Itse erosin noin vuosi sitten, pääasiassa siksi että haluan määritellä itse sen mihin ja miten uskon, en tarvitse siihen kirkkoa. Uskon, mutten niin kuin kristinuskossa, vaan aika ns. vaihtoehtoisesti. =)

En ole eronnut, enkä aio erota, ellei kirkko päätä keksiä jotain uutta, mikä sotisi omia näkemyksiäni vastaan. En usko jumalaan, en ainakaan niin kuin useimmat sen määrittelevät. Agnostikko olen.

Olen eronnut heti täysi-ikäiseksi tultuani. Instituutiona kirkko pärjää ilman vähäisiä ropojani ja oma elämänkatsomukseni on monilta osin ristiriidassa kirkon opetusten ja historian kanssa.

Erosin kun täytin 18, ei tarvinnut lappuun vanhempien nimiä pyydellä. Tosin varmaan olisivat kirjoittaneet, mutten välittänyt asiasta sen enempää.

Minä uskon Jumalaan, mutten ihmisten luomiin järjestelmiin. Mä en halua olla missään muotissa, kuljen omaa tietäni. En kuulu mihinkään uskonnolliseen tai hengelliseen järjestöön, ne on oman kokemukseni mukaan aika ahtaita paikkoja, siis jos esittää vähänkään eriäviä mielipiteitä. Mieluummin olen outolintu, niin uskovien kuin tapauskovien että ateistien joukossa. Minä olen mikä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
siksi että haluan määritellä itse sen mihin ja miten uskon, en tarvitse siihen kirkkoa.

Tästä syystä lähinnä minäkin. Toisekseen en voi hyväksyä tiettyjä kansankirkon toimintatapoja, vaikka parempaan suuntaan ollaankin menossa.

Samaa mieltä olen tuostakin.

Olen eronnut kirkosta jo 12v sitten. En usko jumalaan, kuten en muihinkaan satuolentoihin. En koe tarvetta käyttää kirkon palveluja, joten en myöskään halua maksaa niistä verojen muodossa.

Erosin joskus lukioaikana, silloin piti vielä viedä lappu kirkkoherranvirastoon.

-En tarvitse uskomiseen mitään ulkoisia vahvistuksia, aivan samalla tavalla kuin en tarvitse avioliittoa ja sormusta ollakseni sitoutunut
-En ylipäänsä usko muuhun kuin että "jossain on jotain" ja kuolemanjälkeiseen elämään, tapakristittynä olemisessa ei näin ollen ole mieltä
-En halua olla tukemassa epätasa-arvoista järjestelmää (homoseksuaalien ja naispappien kohtelu, käsittämätöntä )
-(kirkollisvero)

Justisa erosin. Piti erota vuosi sitten, mutta muistin vasta tammikuussa. Ja kun kerran piti verot maksaa koko vuodelta, niin päätin erota sitten vasta vuoden lopussa.

Siksi, kun se laitos ei merkkaa mulle yhtään mitään. Suurinta osaa siitä, mitä se edustaa = mihin uskovat, en joko hyväksy tai ole samaa mieltä.

Enkä mä usko Jeesukseen. Sitä en kiellä, oisko joku jumala olemassa (olen tosin HYVIN HYVIN epäileväinen ;) ), mutta pistän pääni pantiksi, ettei jumalan poika aka Jeesus syntynyt mistään Neitsyt Mariasta. :laugh: Uskomatonta, että yhä edelleen näinä päivinäkin moinen hölynpöly uppoaa joihinkin...

Yläasteen uskontotunnilla en tiennyt mitä eroa on jumalalla ja jeesuksella, luulin niitä samaksi satuhahmoksi. Ei oikeen toi uskonto kiinnosta enkä usko satuhahmoihin. Erosin kirkosta muutama vuosi sitten.

Jumalan käsite merkitsee minulle eri asiaa, kuin mikä kirkolla on. Minulle Jumala on synonyymi luonnolle ja sen tapahtumille. Loppujen lopuksi kaikki merkitykset ovat ihmisten luomia, asiat vain tapahtuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Justisa erosin. Piti erota vuosi sitten, mutta muistin vasta tammikuussa. Ja kun kerran piti verot maksaa koko vuodelta, niin päätin erota sitten vasta vuoden lopussa.

Siksi, kun se laitos ei merkkaa mulle yhtään mitään. Suurinta osaa siitä, mitä se edustaa = mihin uskovat, en joko hyväksy tai ole samaa mieltä.

Enkä mä usko Jeesukseen. Sitä en kiellä, oisko joku jumala olemassa (olen tosin HYVIN HYVIN epäileväinen ;) ), mutta pistän pääni pantiksi, ettei jumalan poika aka Jeesus syntynyt mistään Neitsyt Mariasta. :laugh: Uskomatonta, että yhä edelleen näinä päivinäkin moinen hölynpöly uppoaa joihinkin...

Hmmm...mitä jos joudutkin luopumaan päästäsi ;)?

Alkuperäinen kirjoittaja saza:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Hmmm...mitä jos joudutkin luopumaan päästäsi ;)?

Melekonen vakuuttaminen ja todistelu on sulla tehtävänä, jos meinaat et on edes pelkoa moisesta. =)

Erosin joskus 12 vuotta sitten. En ole uskossa, joten katsoin turhaksi myöskään kuulua kirkkoon. Ehkä se järkikin tuli takaisin, kun piti siihen liittyä päästäkseen ripille. Typerää, tiedän (siis liittyminen ripille pääsyn takia, väärä syy ihmiselle, joka ei usko Jumalaan).

Alkuperäinen kirjoittaja saza:
Uskon Jeesukseen henkilökohtaisena Vapahtajanani, eli olen uskossa. Mutta erosin, koska liityin ns vapaisiin suuntiin :)

Oli erottava, koska luterilaiset eivät saa kuulua muihin kirkkokuntiin, olen nyt metodisti. Olisin halunnut jäädä myös ev.lut. kirkkoon, mutta minut "potkittiin pois". Olen 70 vuotias, kastettiin vuonna 1940 luterilaisen kirkon jäseneksi.

Yhteistyössä