jos sairaanhoitajien lakko toteutuu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauhistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kauhistus

Vieras
syksymmällä, huhujen mukaan, niin kauheeta jos itse tai lapsi sairastuu just silloin vakavasti. Kuka meitä hoitaa silloin? Ei kai kaikki sairaanhoitajat oikeasti voi lakkoilla , kai nyt terveydenhuollon on kuitenkin jotenkin pyörittävä?
 
joillakin aloilla on sellainen systeemi, että kaikki hätätapaukset hoidetaan ja ketään ei jätetä heitteille. Tälle on joku hieno sana, mutta en muista sitä...

Sama on poliisien ja palomiesten lakon aikaan..
 
Se lakko on ihan hölynpölyä. Osa hoitajista velvoitetaan joka tapauksessa suojatyöhön, joten lakon vaikutukset eivät voi olla kovinkaan kamalat. Se on nimittäin niin, että toisin kuin paperityöläiset, hoitajat eivät vaan voi lakkoilla ilman pakollista suojatyöreserviä :kieh:
 
Siis ethän sä todella ole tosissasi, että hoitajat eivät voisi lakkoilla. Päin vastoin hoitajien todellakin pitäisi mennä pian lakkoon, että palkkoihin tulisi pian muutosta. Ja eihän lakko voi olla totaalinen. Täytyyhän kiireelliset potilaat aina hoitaa, mutta muut saavat sitten odottaa.
 
niin. Ei me kaikki voida lakkoilla. Mun mielestä ei lakossa oo mitään hyötyä kun kuitenkin osan on oltava töissä. :/ Kun ei voida laittaa sairaalaa kiinni ja potilaita uloskaan. Enkä haluaisikkaan. Kunpa ratkaisuun päästäisiin muuten.
 
Onhan lääkärit ja palomiehetkin männä vosina olleet lakossa ja silloin oli töissä mm. liittoon kuulumattomat ja jokunlainen päivystysreservi. Siis lakkojen tms. tilanteiden varalle on olemassa varasuunnitelmat, että kansalaisten henki ja turvallisuus eivät vaarannu.

Mun mielestä hoitajien lakko saiskin toteutua, niin tulis konkreettisesti selville miten tärkeää työtä he tekevät! Usein tuntuu, että hoitajien tytötä ei huomata elleivät he ole töistään pois. Sama koskee myös päivähoitohenkilökuntaa, jonka lakkoon menenminen varmaan lamauttais puoli Suomea kerralla....
 
Kyllä ns. suojatyö on pakko hoitaa. Siis sairaalat ym. pyörivät kuten ennenkin. Lähinnä vaikuttaa siten, että terveysasemat toimivat vajaalla teholla, kouluterkkarit ovat pois jne.

Kannatan kyllä lakkoa täydestä sydämestä, sairaanhoitajien liksa on aivan NAURETTAVA työhön nähden.

Nimimerkillä ex-hoitsu
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:32 Kaktus kirjoitti:
Kyllä ns. suojatyö on pakko hoitaa. Siis sairaalat ym. pyörivät kuten ennenkin. Lähinnä vaikuttaa siten, että terveysasemat toimivat vajaalla teholla, kouluterkkarit ovat pois jne.

Kannatan kyllä lakkoa täydestä sydämestä, sairaanhoitajien liksa on aivan NAURETTAVA työhön nähden.

Nimimerkillä ex-hoitsu

Saanko ex-hoitsu udella, mihin vaihdoit hoitotyön? Itse myös vakavissani vaihtamassa sairaanhoitajan ammattia johonkin muuhun... :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:30 sairaanhoitaja kirjoitti:
Siis ethän sä todella ole tosissasi, että hoitajat eivät voisi lakkoilla. Päin vastoin hoitajien todellakin pitäisi mennä pian lakkoon, että palkkoihin tulisi pian muutosta. Ja eihän lakko voi olla totaalinen. Täytyyhän kiireelliset potilaat aina hoitaa, mutta muut saavat sitten odottaa.

Todellakin pitäisi lakkoilla! Mutta koska kaikki eivät voi mennä lakkoon (kuten muilla aloilla), niin siitä tuskin on hyötyä :/ :/

Pitäs hoitsujen mennä totaaliseen lakkoon! Ulos vaan työpaikoilta JOKAIIKKA! Jos joku kuolee niin sitten kuolee ja ovathan (kovapalkkaiset) lääkärit paikalla. Pitäs siis ajatella ihan kylmästi noin, joskus siis heidänkin omaa etuaan. Niin kauan kuin niin ei tapahdu ei palkkakaan nouse.

 
ai jaa, no hyvä sentään että systeemi toimii kuitenkin vakavemmissa jutuissa. anteeksi tyhmyyteni, en vain näistä oikein tiedä. :ashamed:

toivottavasti lakkoa ei tarvita ja asiat voidaan sopia muutenkin.
 
mä olen vakaasti sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkat on ihan hyvät, KUULLUT että n. +-2000?!!! sehän on hel***in hyvä liksa, kun tulee päälle vielä kaikki lisät. aina ne on mankumassa lisää palkkaa. riittääkö mikään???

OKEI, hoitajille sysätään aina lisää hommaa, siitä pitäisi maksaa, mutta ahneeksi ei kannata alkaa!!! hoitajat kusee omaan nilkkaan, jos ahneus käy liian isoksi!!!

mun sisko on sairaanhoitaja ja ei hän valita palkastaan, hän sanoo, että on ihan hyvä ja ihmettelee miksi sh:t aina valittaa palkkaansa. onkohan nämä valittajat näitä uusia hoitajia, jotka luulevat että raha ratkaisee kaiken??? hoitotyö on kutsumus ala, ei siihen kannata yhtyä, jos luulee saavansa 5000? kuukaudessa, sitten on väärällä alalla...

lakon alkaessa kiireelliset sairaudet saavat hoidon. olihan hoitajien lakko jokunen vuosi sitten, eikä silloinenkaan palkankorotus riittänyt. eikö olisi ennemmin lisää hoitijia kun lisää liksaa???
 
Mä olen vähän sitä mieltä että osittain saavat hoitsut syyttä itseään kun palkkakuopassa ovat. Sitä pitäisi jo koulutusvaiheessa takoa päähän että hommia ei sitten lähdetä tekemään alle 2500? palkalla ja that's it. Työhaastattelussahan se sitten punnittaisiin kun jokaikinen hoitsu sanoisi että kunnon liksaa pöytään niin tulen töihin, eikä niin että sinne mennään nöyristelemään "kunhan nyt jotain työtä saan..."
Pakko hoitajille olisi kunnon palkat sitten maksaa koska tärkeä ammatti on kyseessä!
Kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:38 Udenforstående kirjoitti:
mä olen vakaasti sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkat on ihan hyvät, KUULLUT että n. +-2000?!!! sehän on hel***in hyvä liksa, kun tulee päälle vielä kaikki lisät. aina ne on mankumassa lisää palkkaa. riittääkö mikään???

OKEI, hoitajille sysätään aina lisää hommaa, siitä pitäisi maksaa, mutta ahneeksi ei kannata alkaa!!! hoitajat kusee omaan nilkkaan, jos ahneus käy liian isoksi!!!

mun sisko on sairaanhoitaja ja ei hän valita palkastaan, hän sanoo, että on ihan hyvä ja ihmettelee miksi sh:t aina valittaa palkkaansa. onkohan nämä valittajat näitä uusia hoitajia, jotka luulevat että raha ratkaisee kaiken??? hoitotyö on kutsumus ala, ei siihen kannata yhtyä, jos luulee saavansa 5000? kuukaudessa, sitten on väärällä alalla...

lakon alkaessa kiireelliset sairaudet saavat hoidon. olihan hoitajien lakko jokunen vuosi sitten, eikä silloinenkaan palkankorotus riittänyt. eikö olisi ennemmin lisää hoitijia kun lisää liksaa???
ihan samaa mieltä :\|
<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:35 minä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:32 Kaktus kirjoitti:
Kyllä ns. suojatyö on pakko hoitaa. Siis sairaalat ym. pyörivät kuten ennenkin. Lähinnä vaikuttaa siten, että terveysasemat toimivat vajaalla teholla, kouluterkkarit ovat pois jne.

Kannatan kyllä lakkoa täydestä sydämestä, sairaanhoitajien liksa on aivan NAURETTAVA työhön nähden.

Nimimerkillä ex-hoitsu

Saanko ex-hoitsu udella, mihin vaihdoit hoitotyön? Itse myös vakavissani vaihtamassa sairaanhoitajan ammattia johonkin muuhun... :/

Vaihdoin atk-alalle, kun sopiva kurssi osui eteen. Saan parempaa palkkaa istumalla täällä viihtyisässä toimistossa ja voi välillä jopa kirjoitella foorumeillekin...

Hoitajan työssä eniten kävi rassaamaan iso vastuu (olin enimmäkseen kotisairaanhoidossa, jossa yleensä työskennellään yksin) ja se, että aina piti jaksaa olla niin aurinkoinen ja ystävällinen. Fyysinen rasitus oli myös kova kun 100 kg pappoja piti nostella.

En aio enää hoitoalalle palata. Jos nykyisestä työstä tulee kenkää, niin menen vaikka siivoamaan mielummin :/

Tsemppiä kuitenkin teille jotka jaksatte hoitsuina vielä raataa!!
 
Oma liksa on 1890? + lisät. En kannata lakkoa... Ennemmin ottaisin osastolle pari hoitajaa lisää...
Kyllähän palkka huono on siihen verratuna mitä työtä tekee mutta kaikilla naisvaltasilla aloilla on huonot palkat.

Naapurin poika ,nyt 18v, menee tehtaaseen kesätöihin ja saa heti parempaa liksaa kun meikäläinen vaikkei omaa minkäänlaista koulutusta...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:30 vieras kirjoitti:
Se lakko on ihan hölynpölyä. Osa hoitajista velvoitetaan joka tapauksessa suojatyöhön, joten lakon vaikutukset eivät voi olla kovinkaan kamalat. Se on nimittäin niin, että toisin kuin paperityöläiset, hoitajat eivät vaan voi lakkoilla ilman pakollista suojatyöreserviä :kieh:

Niin hoitajillahan ei voi olla totaali lakko. Osa hoitsuista joutuu suojatyöhön. Näin oli vuonna 1995 jolloin muistaakseni hoitajat olivat viimeksi lakossa. Työtä tehdään pienemmillä resursseilla ja pieni osa hoitajista on lakossa. Lakon aikana muu hoitohenkilökunta joka ei ole lakossa hoitaa kiireelliset tapaukset. Jos ihan oikein muistan niin oliko silloinkaan tuolla lakolla mitään vaikutuksia. Hoitsut vaan hävisivät lakon ajan palkan ja korotukset olivat mitä olivat. Meidänkään kunnassa ei se lakko oikeestaan näkynyt joka päiväisessä palvelussa.
 
Viimeisimmästä hoitohenkilökunnan lakosta onkin aikaa, joten kyllähän tuota voisi lakkoilla. Lakkoileehan paperimiehetkin ja niillä on ainaskin hyvä palkka :/


Hoitohenkilökunnan lakoille on aina yleinen vastustus kun luullaan että kaikki on sitten lakossa ts. kaikki sairaalat "sulkee ovensa" yms. Aina joutuu olemaan joku suojatyössä lakon aikaan että kiireelliset tapaukset hoituu. ja kaikkihan eivät kuulu liittoon esim. tehy, jolloin he ovat automaattisesti töissä...

... Ja tuskin tässä palkästään sairaanhoitajat on menossa lakkoon; en oo kyllä yhtään asiasta kuullu vaikka sairaanhoitaja olenkin. Missähän tästä on ollut juttua???
 
Kyllä akuutit tapaukset silloinkin hoidetaan. Ovat ne hoitajat ennenkin lakkoilleet, joskus -90 luvun alkupuolella. Silloin lääkäri itse hoiti kaikki jutut leikkauksen jälkitarkastuksessa, ei ollut hoitajaa avustamassa, kun sen pystyi ilmankin tekemään.

Lääkärilakonkin aikaan lääkäreitä on töissä, silloin heillä on jopa paremmin aikaa hoitaa kuin normaalisti, kun vain välttämättömät tapaukset hoidetaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:38 Udenforstående kirjoitti:
mä olen vakaasti sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkat on ihan hyvät, KUULLUT että n. +-2000?!!! sehän on hel***in hyvä liksa, kun tulee päälle vielä kaikki lisät. aina ne on mankumassa lisää palkkaa. riittääkö mikään???

OKEI, hoitajille sysätään aina lisää hommaa, siitä pitäisi maksaa, mutta ahneeksi ei kannata alkaa!!! hoitajat kusee omaan nilkkaan, jos ahneus käy liian isoksi!!!

mun sisko on sairaanhoitaja ja ei hän valita palkastaan, hän sanoo, että on ihan hyvä ja ihmettelee miksi sh:t aina valittaa palkkaansa. onkohan nämä valittajat näitä uusia hoitajia, jotka luulevat että raha ratkaisee kaiken??? hoitotyö on kutsumus ala, ei siihen kannata yhtyä, jos luulee saavansa 5000? kuukaudessa, sitten on väärällä alalla...

lakon alkaessa kiireelliset sairaudet saavat hoidon. olihan hoitajien lakko jokunen vuosi sitten, eikä silloinenkaan palkankorotus riittänyt. eikö olisi ennemmin lisää hoitijia kun lisää liksaa???


Olisi kiva tietää missä tienaa reilut 2000e. Itse olen ollu 10 v hoitajana ja palkka alle 2000e ja mukana 2 ikälisää ja yksi enään tulossa kun 15v täynnä. Lisiä saa vaihtelevasti jos teet 3-vuorotyötä ja jos olet poliklinikalla, ei lisiä tule. Monella muulla alalla ,jos esim jouluaatto osuu sunnuntaille saa 200-300% palkan siitä päivästä, mutta me saamme normaalin pyhäkorvauksen.Reiluako??


Ja tuolla kutsumuksella kun ei oikein elä täällä pääkaupunkiseudulla...ehkä vähän kauempana palkka riittää paremmin :)


Lakosta vielä että kiireelliset tapaukset hoidetaan kuten syöpäleikkaukset, hoidot, lapsipotilaat jne. Ja kaikki sairaanhoitajatkaan eivät kuulu liittoon joten joutuvat käymään normaalisti töissä.
 
Kyllä hoitohenkilökuntaan kuuluu myös lähi- ja perushoitajat. Vanhainkodeissa suurin osa hoitajista on nimenomaan ko. hoitajia.

Omaiset saisivat vanhuksen muutamaksi viikoksi kotiinsa.. :kieh:
 
Suojatyönrajat pistetty ainakin aikaisemmin niin tiukoiksi ettei lakko pahemmin tunnu kaikki akuutit aina hoidetaan.
Ei kiireelliset "tapaukset" joutuu odottamaan esim. jotain leikkausta ja tutkimuksia kauemmin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:56 Minttu kirjoitti:
Kyllä hoitohenkilökuntaan kuuluu myös lähi- ja perushoitajat. Vanhainkodeissa suurin osa hoitajista on nimenomaan ko. hoitajia.

Omaiset saisivat vanhuksen muutamaksi viikoksi kotiinsa.. :kieh:

'Totaalilakko' olis kyllä oikein hyvä juttu. Näen jo sieluni silmillä kun lääkäri juoksee takki liehuen vaihtamassa vaippoja 40 vanhukselle ja omaiset syöttämässä heitä ja pesemässä tekareita :laugh: Saattais tulla hoitajia ikävä aika äkkiä...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:53 zannu kirjoitti:
... Ja tuskin tässä palkästään sairaanhoitajat on menossa lakkoon; en oo kyllä yhtään asiasta kuullu vaikka sairaanhoitaja olenkin. Missähän tästä on ollut juttua???

jossain siitä oli mainittu, en muista missä, ei mitään ajankohtaa siis tarkemmin ja muuta, mutta siis vihjailtu siihen suuntaan että tähän pian mennään jos muutosta oloihin ei tule.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 13:38 Udenforstående kirjoitti:
mä olen vakaasti sitä mieltä, että sairaanhoitajien palkat on ihan hyvät, KUULLUT että n. +-2000?!!! sehän on hel***in hyvä liksa, kun tulee päälle vielä kaikki lisät. aina ne on mankumassa lisää palkkaa. riittääkö mikään???

OKEI, hoitajille sysätään aina lisää hommaa, siitä pitäisi maksaa, mutta ahneeksi ei kannata alkaa!!! hoitajat kusee omaan nilkkaan, jos ahneus käy liian isoksi!!!

mun sisko on sairaanhoitaja ja ei hän valita palkastaan, hän sanoo, että on ihan hyvä ja ihmettelee miksi sh:t aina valittaa palkkaansa. onkohan nämä valittajat näitä uusia hoitajia, jotka luulevat että raha ratkaisee kaiken??? hoitotyö on kutsumus ala, ei siihen kannata yhtyä, jos luulee saavansa 5000? kuukaudessa, sitten on väärällä alalla...

lakon alkaessa kiireelliset sairaudet saavat hoidon. olihan hoitajien lakko jokunen vuosi sitten, eikä silloinenkaan palkankorotus riittänyt. eikö olisi ennemmin lisää hoitijia kun lisää liksaa???


En ole aivan uusi tulokas hoitoalalla...Kokemusta hoitotyöstä kertynyt jo yli 10v.Ja täytyy kyllä kritisoida kommenttiasi.
Minusta on täysin järjetöntä aina noista lisistä vouhkata.Nehän tulevat siitä, kun ollaan kurjiin aikoihin töissä..Pitäisi tosiaankin tuijottaa vain sitä peruspalkkaa.Nimittäin moni sair.hoitajista on myös päivätöissä ja saavat tietenkin vain tuon peruspalkan.
Vastuuta hoitajilla on kyllä niin paljon, että alaa tietämättömien on kyllä turhaa sanoa yhtään mitään.Monissa paikoissa sh:lla on vastuu asukkaista/potilaista ja lääkäri on tavoitettavissa puhelimen päästä, miettikää sitä...Joten on oltava todella valppaana.
Naurettavaa väittää ahneiksi..Kaikkea kanssa.Taidat olla sellainen , joka ajattelee, että hoitajat eivät ansaitse korotuksia.Minusta tuo kutsumuksella eläminen on jo aikansa elänyt..Sitähän se on ollut jo vuosikymmeniä ja siihen saisi tulla jo loppu.Miten työ voisi houkutella enää noita "parhaita" hakijoita kouluunkaan, jos alan arvostus ei mitenkään näy.Ja KAIKISSA ammateissa vedotaan yleensä ammatin arvostuksen ja vaativuuden näkyvän palkassa.
 

Yhteistyössä