Jos sektiosta ei saa käyttää termiä synnytys, niin mikä sitten on oikea termi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tollo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites kun mun äitiyskortissa sektio on kuitenkin merkitty EPÄSÄÄNNÖLLISEKSI synnytykseksi.

No kai sen voisi suomentaa, että "epäperinteinen synnytys"? Tekosynnytys?:D
Säännöllinen synnytys on ns. perinteinen synnytys.

Mutta eikö alatiesynnytyskin voi olla epäsäännöllinen? Kysyn, kun en tiedä. Siis jos vaikka joudutaan imukuppiin tai pihteihin turvautumaan tai jos avautumisvaihe kestää pitkään?

Mä luulen ettei ne fanaattisemmat äidit joiden mielestä alatie on oikea tapa ajattele siinä tilanteessa kun lapsen henki on vaarassa ja kiidätetään leikkaussaliin, että ei ei kun haluan synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja tjaa:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
Alkuperäinen kirjoittaja FAKTA:
Sektio ON SYNNYTYS, mutta ÄITI EI siinä SYNNYTÄ. Se lapsi SYNTYY SEKTIOLLA. Näin. :flower:

kuka synnyttää imukuppisynnytyksessä?

Äitihän siinä synnyttää, vaikka imukupilla avustetaankin. Ei mielestäni voi verrata.

Kuin niin? Se vauvahan vedetään siinä ulos äidistä imukupilla, ihan yhtä lailla kun sektiossa vauva vedettän käsin ulos siitä haavasta.

äiti JOUTUU ponnistamaan samalla, imukupilla ulosautto ei onnistu ilman sitä, että äiti ponnistaa mukana. sektio onnistuu vaikka äiti makaa lahnana, eikä edesauta mitenkään vauvan syntymistä.

miten voi muka sanoa, että on synnyttänyt (tehnyt aktiivisesti jotain, verbi) jos on maannut perseellään leikkauspöydällä?

Alkuperäinen kirjoittaja heh :
Sektio ON SYNNYTYS, mutta ÄITI EI siinä SYNNYTÄ. Se lapsi SYNTYY SEKTIOLLA. Näin. :flower:

Äitihän siinä synnyttää, vaikka imukupilla avustetaankin. Ei mielestäni voi verrata.

Kuin niin? Se vauvahan vedetään siinä ulos äidistä imukupilla, ihan yhtä lailla kun sektiossa vauva vedettän käsin ulos siitä haavasta.

Joo. tää on totta.
Imukupin kanssa maailmaan lapsensa tehneet äidit eivät siis ole synnyttäneet, heidän tulee käyttää termiä esim. VEDETTY.
"meille on vedetty xx.xx. klo xx.xx terve vauva" :)

:laugh: *kusee alleen* :laugh: Sanotaan vaikka näin! Aivan yks hailee!

HEEEIII ! MITÄ SÄ SIINÄ HEKOTTELET tää on tosi vakava asia :) Että synnyttääkö, vedättääkö vai sektoituttaako

Mä luulen ettei ne fanaattisemmat äidit joiden mielestä alatie on oikea tapa ajattele siinä tilanteessa kun lapsen henki on vaarassa ja kiidätetään leikkaussaliin, että ei ei kun haluan synnyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

äiti JOUTUU ponnistamaan samalla, imukupilla ulosautto ei onnistu ilman sitä, että äiti ponnistaa mukana. sektio onnistuu vaikka äiti makaa lahnana, eikä edesauta mitenkään vauvan syntymistä.

miten voi muka sanoa, että on synnyttänyt (tehnyt aktiivisesti jotain, verbi) jos on maannut perseellään leikkauspöydällä?

No niin, tulihan se sieltä !!!
Miten niin kuvittelet, että sitä maataan perseellään leikkauspöydällä? Tarkoitatko, ettei se ole mikään KOKEMUS äidille, isälle, jotka saa vauvan?
Tarkoitatko, että se on helppo juttu?

Ok, kun sukulaisesti tai ystäväsi, tuttavasi menee isoon leikkaukseen, tehtiinpä se sitten nukutuksessa tai puudutuksessa, kerro hänelle että homma on ihan mitätön, että ihan turhaan pelkää, turhaan valittaa leikkauksen jälkeisiä kipuja tms. toipumista. sen kun vaan ylös ja matkaan, kun on siellä leikkaussalissa vaan maannut.
Kirurgi sen työn on tehnyt.

Synnytys on synnytys, tuli se sitten millä pelillä tahansa maailmaan. Itun typerät idiootit. Lapseni tuli alateitse, mutt kaikki jotka kinastelevat siitä, onko sektio synnytys, voivat imeä xxxxihan helvetin typerää. Eikö se ole pääasia, että lapsi tulee ulos jollain tapaa ja TERVEENÄ.

Ja sille vielä kuka tässä dissaili sektiota. Sektion jälkeinen aika on tiedettävästi miljoona kertaa hankalampaa kuin alateitse synnyttäneillä.

Siis ajattelen, niinkuin sanoin, jos on pakko nussuttaa, mut en ole olemassa kovinkaan vakava ihminen...:D siis aivan sama vaikka korvasta se muksu vedettäis, pääasia varmaan on, et saa sen ihanan muksunsa?

Lisään vielä, et vaikka sanoin, et sektiossa kukaan ei SYNNYTÄ, vaikka se SYNNYTYS onkin, ei se tarkoita silti, että alatiesynnytys olisi jotenkin "ainoa oikea"...mikä tässä maailmassa nyt on "ainoaa oikeaa"...:xmas:

SYNNYTYS ja SYNTYMINEN on kaksi eri asiaa. Onhan sektiolapsikin syntynyt. Miksi se termi sektio ei käy? "Lapseni syntyi sektiolla". That´s it. Miksi sitä synnyttämistä tarvii siihen edes yrittää?

En kyllä sektion kokeneena sitä lahnana makaamiseksi kutsuisi. Tai ehkä korkeintaan perattavana ja suolistettavana olevana lahnana...

Oletko itse kokenut sektiota?

Huom, aika moni sektio on hätä/kiireellinen sektio, eli ennen sitä on saatettu ponnistaa jo tuntikaupalla, ja imukuppiakin on ehkä kokeiltu. Että se siitä lahnailusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tollo :

miten voi muka sanoa, että on synnyttänyt (tehnyt aktiivisesti jotain, verbi) jos on maannut perseellään leikkauspöydällä?[/quote]

Miten niin kuvittelet, että sitä maataan perseellään leikkauspöydällä? Tarkoitatko, ettei se ole mikään KOKEMUS äidille, isälle, jotka saa vauvan?

Ok, kun sukulaisesti tai ystäväsi, tuttavasi menee isoon leikkaukseen, tehtiinpä se sitten nukutuksessa tai puudutuksessa, kerro hänelle että homma on ihan mitätön, että ihan turhaan pelkää, turhaan valittaa leikkauksen jälkeisiä kipuja tms. toipumista. sen kun vaan ylös ja matkaan, kun on siellä leikkaussalissa vaan maannut.
Kirurgi sen työn on tehnyt. [/quote]

niin just. kukaan LEIKKAUKSEN kokenut ei väitä, että on itse suorittanut kirurgisen operaation. miksi sitten sektioäidit väittävät synnyttäneensä, vaikka lääkäri sen homman tekee??

ihan sama jotkut tunteet, tässä ei ole niistä kyse. vaan itse tapahtumasta, onko se äidin aikaansaamaa aktiivista tekemistä vai lääkärin leikkauspöydällä makaavan äidin tekemistä. mitä se äiti siinä tekee? hengittää? onko hengitys synnyttämistä? ja makaaminen puudutuksessa/nukutuksessa??

Kun en onnistunut kunnolla synnyttämään lastani niin ilmoitin uutisen muodossa "syntynyt keisarillisesti...".
Tämä on aina yhtä absurdi aihe kun osa on niin tosissaan puolustamassa ainoaa oikeaa tapaa tulla tähän maailmaan. Minulle riitti, että lapsi syntyi terveenä ja itsekin selvisin hengissä.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Synnytys on synnytys, tuli se sitten millä pelillä tahansa maailmaan. Itun typerät idiootit. Lapseni tuli alateitse, mutt kaikki jotka kinastelevat siitä, onko sektio synnytys, voivat imeä xxxxihan helvetin typerää. Eikö se ole pääasia, että lapsi tulee ulos jollain tapaa ja TERVEENÄ.

Ja sille vielä kuka tässä dissaili sektiota. Sektion jälkeinen aika on tiedettävästi miljoona kertaa hankalampaa kuin alateitse synnyttäneillä.

ei tässä vertailla kenellä on kamalinta, sen vertailun tekee vaan mammat ketkä eivät osaa pysyä aiheessa. sektio on leikkaus, siinä ei synnytä äiti, vaan makaa. kivuista ei ole kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja tollo :

Kirurgi sen työn on tehnyt. [/quote]

niin just. kukaan LEIKKAUKSEN kokenut ei väitä, että on itse suorittanut kirurgisen operaation. miksi sitten sektioäidit väittävät synnyttäneensä, vaikka lääkäri sen homman tekee??

ihan sama jotkut tunteet, tässä ei ole niistä kyse. vaan itse tapahtumasta, onko se äidin aikaansaamaa aktiivista tekemistä vai lääkärin leikkauspöydällä makaavan äidin tekemistä. mitä se äiti siinä tekee? hengittää? onko hengitys synnyttämistä? ja makaaminen puudutuksessa/nukutuksessa??
[/quote]

No niin.
sektiossa äiti ei siis synnytä, vaikka lapsi syntyykin.
Äiti vaan makaa ja hengittää.
Perheeseen on -hegitetty puudutuksessa selällän maaten- vauva. ??

No, omakohtaisesti voinen ilmoittaa että minulla on neljä lasta. Kaksi lasta olen synnyttänyt, kaksi on syntynyt. Koska kaksi olen alateitse synnyttänyt ja kaksi on sektiolla syntynyt.
Onko termit nyt oikein?

Yhteistyössä