Jos teen abortin, saako mies ikinä tietää siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn

Vieras
Tilanne on nyt se, että minulla on erittäin tuore suhde. Molemmilla lapsia ennestään, eikä suunnitelmissakaan ole ollut lisääntyä tämän enempää. Vahinko kävi, ja nyt haluan hoitaa asian vähin äänin pois päiväjärjestyksestä. En siis tahdo kertoa tälle miehelle mitään.

Mutta. Jos joskus tulevaisuudessa kävisikin niin, että olisin taas raskaana ja sitten päädyttäis pitämään se vauva, niin saako mies mistään tietoonsa tätä suhteen alussa tehtyä aborttia?

Ei muuta moraalisaarnaa, kiitos.

kyllähän ne keskeytyksetkin merkitään siihen äitiyskorttiin.. mutta jos et sitä näytä/tulkitse miehelle niin ei saa. Ellei sitten neuvolan täti möläytä...

Ajatteles jos jokin meneekin vikaan ja sulta poistetaan koko kohtu.

Ja sitä papaitsi, kaavinta voi aiheuuttaa arpikudosta mikä voi vaikeuttaa myöhempiä raskautumisia.

Siitä puhumattakaan, että noissa on aina pieni riski että...

(enhän syyllistänyt yhtään?)

Neuvolassa kuulemma kysytään aiemmista keskeytyksistä. Sairaalan papereihin jää aina tieto. Uskon, että sen voi kuitenkin järjestää siten, ettei ainakaan neuvolakäynneillä urkita asiasta (ts. kieltää sairaalaa luovuttamasta papereita muualle). Ystävältäni oli nla-lääkäri kysynyt miehensä kuullen "mikäs tää keskeytys on vuodelta 2000", eikä mies tiennyt aiemman suhteen abortista.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
kyllähän ne keskeytyksetkin merkitään siihen äitiyskorttiin.. mutta jos et sitä näytä/tulkitse miehelle niin ei saa. Ellei sitten neuvolan täti möläytä...

näin minäkin asian ajattelin..
ehkä jos tuollainen tilanne joskus tulee eteen, tästä asiasta on kulunut niin kauan aikaa ettei mies osaa/tajua/jaksa alkaa sitä pohtimaan.

Ei saa, ellet halua sitä kertoa. Ainoa on sitten jos joskus mies näkee jonkun neuvolakorttinsa tms missä on gravida ja para lukumäärät (G1P0 ensisynnyttäjällä ) ... niin jos on asioihin perehtynyt voi siitä saada selville. Mutta missään neuvoloissa tai synnytyssairaalassa tälläsiä asioita ei oteta esille muuta kuin kahden kesken sun kans jos tarvis.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

näin minäkin asian ajattelin..
ehkä jos tuollainen tilanne joskus tulee eteen, tästä asiasta on kulunut niin kauan aikaa ettei mies osaa/tajua/jaksa alkaa sitä pohtimaan.

Siis jos keskeytys tehdään kerran sairaalassa niin eihän siitä välttämättä tarvi neuvolassa edes sanoa halaistua sanaa jos ap ei ei itse halua.Sillonhan neuvolan täti ei itsekään saa tietää koko asiasta? :/

Mä taas en ymmärrä tätä että miksi ei voi kysyä miehen mielipidettä asiaan? Minua ainakin kiinnostaisi tietää mitä toinen ajattelee, olkoon miten tuore suhde tahansa. Vai pelkäätkö että miehesi haluaisi vauvan mutta sinä et?

Muoks, ja en moralisoi, ainoastaan ihmettelen, utelias luonne :snotty:

No sitä pelkään, että mies tahtoisi vauvan. Itse en halua nyt. Nyt on kaikkea muuta kuin sopiva aika lapselle. Ja kuka sanoo, että suhteemme edes kestäisi? Siinä sitä olisi sitten taas yksi lapsi enemmän yksinhuollettavana.
Raskaus on vielä niin alussa, että tätä varten ei (kai?) tarvi sairaalaan mennä. Eikös ne pillerit saa jostain joilla asia hoituu..?

No sitä pelkään, että mies tahtoisi vauvan. Itse en halua nyt. Nyt on kaikkea muuta kuin sopiva aika lapselle. Ja kuka sanoo, että suhteemme edes kestäisi? Siinä sitä olisi sitten taas yksi lapsi enemmän yksinhuollettavana.
Raskaus on vielä niin alussa, että tätä varten ei (kai?) tarvi sairaalaan mennä. Eikös ne pillerit saa jostain joilla asia hoituu..?

tarvitsee mennä sairaalaan tai ainakin lääkäriin.

JOS hoituu.

Vaikka raskaus päättyisi itsekseen keskenmenoon, saattaa edessä olla kaavinta.

Mutta sinähän sen riskin tietysti otat, en minä.

Voimia koitokseen! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Henkilökohtaisia tiedot,ei saa kertoa muille.

Voi ne möläyttää sen joskus vastaanotolla. Jos vaikka menevät yhdessä miehen kanssa joskus tulevaisuudessa ekaan ultraan, niin voivat sanoa, että "Aiotko pitää tämän lapsen, kun sun tiedoissa näkyy että edellisellä kerralla teit abortin?"

Joo ja ymmärtääkseni saman sairaanhoitopiirin tiedot näkyy, eli esim. sairaalan paprut voi nähdä nlassa vain katsomalla koneelta. Ehkä kannattaa olla rehellinen, niin suhde alkaa rehelliseltä ja vakaalta pohjalta.

Ei saa tietää välttämättä koskaan. Minä unohdin neuvolassakin sanoa nyt kun raskaana olin, abortista aikaa jo 7 vuotta ja tosissaan vaan unohdin. Ekalla käynnillä kai kysyttiin ja vasta kotona tajusin että olenhan mä sillon ollut raskaana juu. En koskaan asiaa muistanut korjata, eikä missään vaiheessa synnärilläkään tullut esille. Eikä kukaan missään ultrassa mitään tuommosta möläyttele, harvoin ne niitä vanhempia papereita (joskus tuntuu ettei sen hetkisiäkään...) lukee!

niin no sitten kun miehes saa tietää tuosta esim neuvolantädiltä tms niin sitten ei ainakaan suhde kestä. jos mies lapsen olisi halunnutkin niin ei varmasti hyväksyisi tollaista tekoa.

sano miehelles tuosta, voihan olla että hänkin päätyy abortin kannalle ja sitten sulla on helpompi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
eiks neuvolakortissa näy keskeytykset tai siis näkyykin

Näkyy, jos kertoo. Sairaalassa on vaitiolovelvollisuus, samoin neuvolassa on vaitiolovelvollisuus. Miehes ei saa tietää, jos et itse kerro. Toki riippuen siitä miten keskeytys suoritetaan, niin sulla pitää olla saattaja etkä saa olla yksin 24 tuntiin.

Yhteistyössä