Jos teet viikon ruokalistaa, kysytkö ruokatoiveita lapsiltasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiee

Vieras
Itse kysäisin viikonloppuna lapselta, että mitä on ensi viikon ruokatoiveesi ( tarkoitin siis tätä alkavaa viikkoa ) ja hän sanoi, että lihamureke + makaronilaatikko.

Tein sunnuntaina lihamureketta ja silloin lapsi söi sitä jonkin verran. Eilen illalla sen sijaan söi todella niukan annoksen mureketta ja kun aikani tankkasin asiaa, että miksi et halua syödä mureketta kerta sitä pyysit? Lapsi vastasi, ettei hän sitä nyt halunnut syödä, vaan vasta ensi viikolla sitä olisi pitänyt tehdä.

Noh' enpä tee tuota makaronilaatikkoakaan. Tuskin tenava sitäkään suostuu syömään. Ja itse en niin enää makaronilaatikosta perusta, sitä söi lapsena kiintiön täyteen.

Tänään keitän nyt päivällä perunoita ja illalla teen pyttipannua. Jospa se sitten lapselle maistuu.

Saa nähdä mitä teen sitten keskiviikon ja torstain ruoaksi. Viikonloppuna ehkä lähdemme reissuun sukulaisten luo.

( Muutenkin kyllä olen jutellut lapselle, että jos et kerta syö lempiruokiasi, niin sitten tuon käytännön lopetan täysin ja saat syödä sitä mitä milloin teen. Lapsi sanoi, että hän ei sitten syö yhtään mitään. Sanoin, että se on oma valintasi. Lisäksi eilen jatkoin vielä asiasta, että kohta teen niin, etten tee mitään ruokaa, pääsempähän helpolla. Jos on tuollainen "nirsoliisa", niin ei pahemmin ruoanlaitto kohta enää nappaa. )

Meillä lapset tekee ruokalistat yhdessä, niin tulee viikolle kaikkien lempiruokaa, ja sitten myös niitä mitkä ei niin hyvin maistu, mutta syövät kuitenkin. Ainoa sääntö on, että pitää olla kerran viikossa kalaa. :) On toiminut meillä hyvin, kukaan ei moiti, että miks ei koskaan sitä tai tätä taikka miks aina tätä ruokaa...

Yhdessä tehdään. Kysytään lapsilta 6- ja 9-v myös. Ja joskus minunkin tekee ruokalistaa tehdessä vaikka mieleni jauhelihakeittoa, mutta sitten sinä päivänä kun sitä on, ei niin teekään mieli. Ei kai se nyt niin vakavaa ole, vai?

Kysyn lapseltakin toiveita. Viikkoon aina mahtuu lempiruokaakin.Mutta meillä ei temppuilla. Ellei päivän sapuska satu kelpaamaan ni sitten ei. On syömättä. Kyl se yleensä syö pyytämiään ruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;28217870:
No en kysy todellakaan. Se joka kokkaa/käy kaupassa, päättää sapuskat, eli joko minä tai mieheni.

Ei minusta ole pätevä peruste sille, että lapsi ei saa ikinä esittää ruokatoiveita.

Meillä saa esittää toiveita kaikki. Jopa 2-veen toiveet otetaan huomioon :D lapset toivovat usein papupihvejä, pastaa & pestoa sekä kasvissosekeittoa. Myös lihamureke ja nakkikeitto on suosittuja. Minusta on ihan reilua, että kaikki perheessä saavat osallistua ruokalistan suunnitteluun.

Enpä oikeastaan. Tiedän kyllä jokaisen lempiruoat kysymättäkin. Noh, esim.kun tehtiin kotona pizzaa jokin aika sitten, tein valmiin listan, jossa parikymmentä täytevaihtoehtoa ja jokainen sai valita neljä. Joskus lapset esittävät toiveita kuten mannapuuro tai uunimakkara ja on niitä sitten ajallaan toteutettukin. Oma muistini on paljon parempi kuin mieheni. Käymme kaupassa yhdessä. Hän kantaa ostokset ja minä valkkaan, kun ei hän muista kuitenkaan, että laktoosi-intolerantikko tarttee eri jugurtit, nirsot kissat eivät syö kaikkia ruokia ja jokaisella viidestä lapsesta on eri maku mm.mehun suhteen. Toisinaan teen jotain erikoisempaa ruokaa riskillä. Lapset ei ehkä tykkää, mutta mies yleensä syö kaiken. Kertoi jopa, että töissä olivat kysyneet että naiko minut vain ruoanlaittotaitojen tähden kun miehellä oli eväänä jälkiruoaksi suklaakohokasta, joka oli peitetty liekitetyin rommiomenoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;28217870:
No en kysy todellakaan. Se joka kokkaa/käy kaupassa, päättää sapuskat, eli joko minä tai mieheni.

Mä taas en ymmärrä tollasta lasten sivuuttamista. Meillä kaikki saavat toivoa ja osallistuvat kaupassa käyntiin sekä ruoan tekoon. Lapsi ei tietenkään maksa ruokia mutta auttaa keräämään tavarat.

[QUOTE="vvieras";28217914]Ei minusta ole pätevä peruste sille, että lapsi ei saa ikinä esittää ruokatoiveita.

Meillä saa esittää toiveita kaikki. Jopa 2-veen toiveet otetaan huomioon :D lapset toivovat usein papupihvejä, pastaa & pestoa sekä kasvissosekeittoa. Myös lihamureke ja nakkikeitto on suosittuja. Minusta on ihan reilua, että kaikki perheessä saavat osallistua ruokalistan suunnitteluun.[/QUOTE]

Voisitte joskus ruokailun lomassa opetella lukemaan vaikka kaikki yhdessä.

En sanonut, etteikö lapsi saisi esittää toiveita. Yleensä ei kyllä esitä, vaan hyvin maistuu mikä vain, mutta jos esim sanoo, että ei tykkää kaalikeitosta, niin en sitä sitten laita kun tosi harvoin.
Mutta en käy ruokaa suunnitellessa kyselemään, mitä kukakin nyt tänään mahdollisesti haluaisi syödä, vaan kuten sanoin: kokki päättää.

En todella kysy, koska muuten meillä syötäisiin nakkeja ja ranskiksia joka päivä tms. sontaa. Teen mitä teen ja lapset syövät tai ovat syömättä. Tiedän kyllä millaiset ruoat parhaiten uppoaa, joten toki otan sen huomioon ruokalistaa suunnitellessa.

En nykyää kysy kun vastauksen tiedän: en tiedä! Ja sitten kun tosiaan tekee niitä lapsen lempiruokia, niin eipä aina maistukaan. Joten en tiedä pitäiskö tehdä vaan omia lempiruokia, kun minähän se olen kuka ostaa ja valmistaa ruoat. Ja pahus että ketuttaa kun lapsi ei syökään sitä lempiruokaansa juurikaan. Ehkei tosiaan ole niin nälkä sillä hetkellä tai jotain.

Toki kysyn. Ovat jäseniä perheessä ja saavat toki osallistua tällaisten pienten päätösten tekoon. Mulle on ihan sama onko se jauheliha lapsille mieluisammassa muodossa esillä:) Toki toivovat joskus esim hampurilaisia. En näe niitäkään lauantairuokana ongelmana. Leivon sämpylät ja pasitan pihvit ja kaikki on tyytyväisiä, kun ovat saaneet vaikuttaa.

En tee mitään viikon listoja, mutta joskus kysyn mitä laitettais lähipäivinä. Noudatan sitten tai en.
Mutta melko provolta ap kuulostaa. Lapsella ei ole ruokahalua just silloin, ja seuraavana päivänäkin vielä joutuu syömään samaa, ja tästä mamma vetää herneen nenään niin, että alkaa tappelemaan lapsen kanssa ettei laita ollenkaan ruokaa? Voi elämä sentään.

Kysyn varsinkin sen takia että niitä ruokia ei kukaan muu syö. Mä olen kasvissyöjä, poika syö
myös lihaa. Aika samat toiveet sillä aina pyörii ja mä sitten välillä teen ihan mitä mieleen tulee ja välillä se
syö mun kanssa samaa kasvisruokaa =)

Viimeksi muokattu:
Vielä palaan tähän aiheeseen. Mietin tätä tuossa päivällä ja ajattelin kuitenkin ottaa sen linjan, että nyt en hetkilleen kysy lapselta mitään ruokatoiveita. Teen mitä ruokaa nyt teenkin ja lapsi syö tai on syömättä.

Tietysti niin, että jos ruokaa hän ei syö, niin sitten ei syö mitään muutakaan esim; jogurtteja, jogurttijuomia, kurkkua, leikkelemakkaraa, juustoa tai ruisleipää. Kun on yhden ehtoon syömäti, niin eiköhän routa porsaan kotia hae eli ruoka toivottavasti taas maistuu paremmin.

Lapsi on kyllä kieltämäti sellainen, että kaikki muu tekeminen on ykkönen hälle ja syöminen on kakkossijalla eli se ei ole hälle edes kovin merkittävä juttu elämässä. Joten hänestä on taatusti ihan se ja sama syökö hän illalla vai ei. Noh' ainakin koulussa hän saa sen yhden lämpimän aterian, mutta eihän sitä tiedä syökö hän sielläkään kunnon ateriaa vai vain jonkin pienen annoksen.

[QUOTE="vieras";28217952]En todella kysy, koska muuten meillä syötäisiin nakkeja ja ranskiksia joka päivä tms. sontaa.[/QUOTE]

mä rupesin oikein miettiin enkä muista että meillä olis syöty koko alku vuonna nakkeja ja ranskiksia ym "sontaa" vaikka lapset saavat jokainen toivoa yhden ruuan per viikko. meillä toivotaan mm paistettua kalaa, tortilloja, keittoja...
"sitä santaa" ei ole kukaan toivonut :O

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28217952]En todella kysy, koska muuten meillä syötäisiin nakkeja ja ranskiksia joka päivä tms. sontaa. Teen mitä teen ja lapset syövät tai ovat syömättä. Tiedän kyllä millaiset ruoat parhaiten uppoaa, joten toki otan sen huomioon ruokalistaa suunnitellessa.[/QUOTE]

Meillä ei ole lapset pyytäneet varmaan kuin kerran hamppareita. Yleensä ne pyynnöt on jotain ihan muuta. Jokin aika sitten pojat innostuivat itse tehdyistä kalapuikoista ja niitä ovat kyllä nyt myöhemminkin pyytäneet.
Yleensä siis lihaperunasoselaatikkoa, lohta ja rosmariiniperunoita, hernekeittoa (ihan oikeasti), pastaa erilaisilla kastikkeilla (yleensä tomaatti-aurajuusto) ja todellinen herkku on juuressosekeitto.

Meillä ei ole lapset pyytäneet varmaan kuin kerran hamppareita. Yleensä ne pyynnöt on jotain ihan muuta. Jokin aika sitten pojat innostuivat itse tehdyistä kalapuikoista ja niitä ovat kyllä nyt myöhemminkin pyytäneet.
Yleensä siis lihaperunasoselaatikkoa, lohta ja rosmariiniperunoita, hernekeittoa (ihan oikeasti), pastaa erilaisilla kastikkeilla (yleensä tomaatti-aurajuusto) ja todellinen herkku on juuressosekeitto.

Niin, kaipa minäkin kyselisin lasten toiveita jos edes joskus toiveena olisi muutakin kuin nakkeja ja ranskiksia. Meillä on kyllä superhuonoruokaisia lapsia muutenkin, eivätkä kovin helposti suostu edes maistamaan mitään uutta. Tosi turhauttavaa heille edes laittaa ruokaa, mutta olen jo aikoja sitten ottanut sen linjan, että teen sitten pääasiassa itselleni ja miehelle, lapset syövät jos syövät.

Yhteistyössä