jos teillä on yhteiset rahat onko oma tili ja yhteinen tili?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepsss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jepsss

Vieras
vai kaikki tulevat rahat samalle tilille? voitteko ostaa laskujen jälkeen jos tilillä rahaa ni itselle vaikka vaatetta yms? vai pitääkö asiasta mainita/keskustella? vai mies itselleen vaikka uuden luurin..? jos tilanne se että mies tienaa enemmän ja itse olet vaikka kodinhoitotuella tai äippärahoilla..

No siis meillä on yhteiset rahat, mutta silti molemmilla oma tili.
Mä olen äitiyslomalla, mies töissä. Jos mä vaikka tarviin uuden puhelimen eikä juuri sillä hetkellä ole rahaa, mies ostaa sen. Mä sitten taas seuraavassa kuussa maksan vaikka laskut. Kuluja siis maksellaan ns. Vuorotellen.
Isompia hankintoja, yli 300€, tehdessä asiasta neuvotellaan, mutta yleensä niidenkin hankinta onnistuu.

Meillä omat tilit plus myöskin yhteinen, mihin molemmat laittaa aina jonkun verran rahaa. Yhteistä käytetään sitten kun ostetaan jotain isompaa.

Mutta kaikki rahat on silti yhteisiä, ei niistä kinastella, vaan toimitaan tiiminä.

Omat tilit on. Ihan itse päätetään mitä ostetaan, mutta yleensä siitä tulee mainittua kyllä etukäteenkin jos on jotain lähdössä ostamaan. Isommista hankinnoista toki keskustellaan ja päätetään yhdessä ja useimmiten ne lähdetään ostamaankin yhdessä. Mies ei juuri meillä shoppaile, minä shoppailen ja viimeistään jälkikäteen sitten esittelen niitä ostoksia miehelle, joka usein tokaisee puoliksi huumorilla että "paljonkos tuli taas törsättyä" :D Joskus shoppaillaan yhdessä.

Vain yksi yhteinen tili, sinne menee kaikki ja sieltä lähtee kaikki. Toki lapsilla omat tilit. Isoista jutuista kuten auto keskustellaan, mies osti juuri 300 eurolla golf mailoja ja kertoi vasta ostosten jälkeen. Minä taas perheelle alennusmyynnistä vaatteita 500 eurolla (itselle, miehelle ja lapsille) enkä todellakaan kysynyt lupia...

Omat tilit, kummallakin täydet käyttöoikeudet toisen tileihin. Isommista ostoksista neuvotellaan, ei niin että "kato kulta, kävin ostamassa uuden 500 euron puhelimen". Jos mulle tulee jotain teatterireissuja tai muita rahaavieviä menoja, katsotaan että kestääkö talous sen vai ei. Vaikka mä tienaan reilusti enemmän kuin mies, en katso että mulla olis oikeutta käyttää niitä rahoja miten huvittaa. Mä käyn töissä, jotta perheellä olis rahaa ja jotta perhe sais ruokaa ja laskut maksettua ja joskus olis jotain huvituksiakin, sekä mulle että perheelle. Enkä sen vuoksi, että mulla olis rahaa.

Molemmilla oma tili, mies hoitaa asuntolainan, minä maksan laskut, osa menee elämiseen, ja se vähä mitä jää, käytetään yhteisymmärryksessä, ja koitetaan laittaa muutama kymppi kuukaudessa yhteiselle säästötilille. Isommat ostot keskittyy usein veronpalautuksiin, mieluummin maksaa vähä reilummin veroa kuin että tulis mätkyjä, ja toinen, mitä käytetään isompiin ostoihin, on nuo säästöt. Pankkikortteja on 2kpl, molemmilla on käyttöoikeus toisen tilille ja kummankin pankkitunnuksilla pääsee kummankin tilille, rahaa siirrellään tililtä toiselle sen mukaan, kumman tilillä sattuu olemaan ja kumpi sitä kullonki käyttää. Täytyy vaan muistaa toiselta kysästä/kertoa että siirsi rahaa, ettei tuu ylläriä toiselle kauppaan mennessä. Kertaakaan liki 7 vuoden aikana meille ei oo tullu riitaa rahasta tällä käytännöllä, vaikka on ollu välillä tiukkaa rahallisesti, eli järjestely sopii hyvin meille :)

Suomessa meillä on kummallakin oma tili ja kaksi yhteistä, mutta täällä jenkeissä on vain yhteisiä tilejä johtuen ihan siitä että ei ne mulle suostuis avaamaan tiliä. Toisaalta mitä mä sillä tekisinkään kun ei ole tuloja.

Mä hoidan laskujen maksut ja pidän huolta että menoja on vähemmän kuin tuloja.

Meillä on yhteinen tili ja kummallakin omat tilit. Yhteiselle tilille laitetaan sen mukaan rahaa mitä tienaa. Kun olin äitiyslomalla ja mies töissä hän laittoi yhteiselle tilille enemmän. Nyt kun olen töissä ja mies hoitovapaalla niin m inä laitan sinne enemmän kuussa. Omat jutut ostetaan omilta tileiltä ja kaikki yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä.

Yhteiset rahat ovat yhteisellä tilillä. Miehen palkka on huomattavasti suurempi kuin omani, mutta tämä ei ole ongelma. Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki menot. Omia ostoksia varten ei tarvitse kysellä toiselta lupaa tai hyväksyntää. Tietenkään rahaa ei voi mihinkään omiin juttuihin käyttää ihan tolkuttomasti, koska silloin se on yhteisestä hyvästä pois. Olemme mieheni kanssa hyvin samanlaisia rahankäyttäjiä, minkä takia tämä systeemi toimii meillä näin hyvin. Jos olisi pienikin riski, että toinen tuhlaisi kaiken, en missään tapauksessa suostuisi yhteiseen tiliin.

[QUOTE="vieras";28712638]Yhteiset rahat ja yhteiset tilit. Ei lainkaan omia tilejä.[/QUOTE]

Sama juttu meillä, yhteinen käyttötili ja säästötili. Sama järjestely käytössä sekä töissä käydessäni että äitiysvapaalla ollessani. Meillä nyt on sen verran hyvä taloudellinen tilanne, että kumpikin tekee isojakin ostoksia erikseen neuvottelematta. Minä kyllä hoidan kaiken laskujen maksuun liittyvän, mies joskus kyselee, että "kuinkas paljon meillä on tilillä rahaa". Meillä tämä toimii erinomaisesti, ei tarvita omia tilejä mihinkään.

Yhteiset rahat ja yhteinen tili. Ennen oli omat tilit, mutta kyllästyttiin siihen rahojen siirtelyyn toisen tilille esim. että saa yhdelle tilille niin paljon rahaa, että saa vuokran maksettua... Toinen työtön ja toinen kotihoidontuella, niin rahaa ei oo yhtään liikaa. Kaikista vähänkin isommista jutuista keskustellaan, kumpikaan ei onneksi ole törsäävää sorttia. Rahasta ei olla varmaan koskaan riidelty. Mitään ylimääräistä ei pystytä tällä hetkellä ostamaan kumpikaan.

[QUOTE="vieras";28712677]Meillä on yhteinen tili ja kummallakin omat tilit. Yhteiselle tilille laitetaan sen mukaan rahaa mitä tienaa. Kun olin äitiyslomalla ja mies töissä hän laittoi yhteiselle tilille enemmän. Nyt kun olen töissä ja mies hoitovapaalla niin m inä laitan sinne enemmän kuussa. Omat jutut ostetaan omilta tileiltä ja kaikki yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä.[/QUOTE]

Mun mielestä tää on hyvä systeemi. Kumpikin voi säästää tai tuhlata sit ne omat loput rahansa miten haluaa. Varsinkin jos rahankäyttötyyli on erilainen eli toinen on säästäväinen ja toinen käyttää reippaammin rahaa tuo malli toimii parhaiten. Yhteiset pakolliset menot tulevat hoidettua, ja kuitenin on mahdollisuus vaikuttaa rahankäyttöön.

Meillä on omat tilit ja omat rahat. Tällä hetkellä minä vastaan suurimmaksi osaksi elämisen kulut, kun töissä olen (=ruoka, laskut jne) ja auton kulut maksan myös minä kun auto minun on. Mies maksaa yleensä nettilaskun ja osallistuu tilanteen mukaan ruokakuluihin ja muihin, hän on tällä hetkellä työtön mutta aloittelee yritystoimintaa. Asuntolainaa maksetaan yhdessä fifty-fifty.

Meillä on yksi yhteinen tili ja kummallakin omat, rahoja tulee ja menee vähän miten sattuu. Kumpikin saa ostaa mitä haluaa, mutta kalliista, monen sadan ostoksista yleensä neuvotellaan, ja kumpikin on aina "saanut" ostaa mitä on halunnut. Lähinnä mä olen jarrutellut miehen ostoksia ja pyytänyt odottamaan, koska sillä on taipumusta olla vähän holtiton.

Yhteinen tili yhteisiä menoja varten, omat tilit omia rahoja varten. Kumpikin meistä ansaitsee rahaa saman verran, joten en oikein näe pointtia kaikkien tulojen laittamisessa samaan läjään. Kyllä ihmisellä täytyy olla mahdollisuus käyttää rahaa myös itsenäisesti mihin haluaa.

Yhteistyössä